Så frøet til nærende samtaler – med fokus og ro

Jeg vil være mere grounded denne jul.

Jeg vil nyde dagene sammen med min familie. Jeg vil rent faktisk smage julemaden og jeg vil lytte. Jeg vil have det hele med: Tonen, nuancerne og øjeblikket.

Jeg vil ikke piske rundt og være mere optaget af, om sukkerkartoflerne nu bliver helt rigtige, om bestikket står snorlige og om vi når hele programmet …. Men men …

Det er 100 % sikkert, at mit nærvær ryger fra relationen og hen på detaljerne, hvis ikke jeg er opmærksom. Hvis ikke jeg vælger, hvor det er vigtigst at have min opmærksomhed. Jeg ved også, hvad det betyder, for mine samtaler, hvis jeg ikke slipper detaljerne lidt …

De bliver ikke lige så interessante og nærende. Jeg hører ikke, hvad det egentlig er, der bliver sagt. Jeg fanger ikke nuancerne i stemme og kropssprog.

Men værre endnu: Jeg bliver lettere irriteret og vi taler forbi hinanden. Jeg får ikke spurgt ind for at forstå. Jeg får ikke vist, at bare det, at være sammen, er rart.

Jeg har erfaret, at det er meget nemmere at styre min opmærksomhed, når jeg er grounded. Når jeg mærker gulvet under mine fødder. Når jeg trækker vejret helt ned i maven. Når jeg trækker min opmærksomhed ind i relationerne og nærværet fremfor detaljerne. Når jeg bevidst  mærker min glæde ved at være sammen med min familie, så vokser glæden.

I år har jeg, ud over at lave kurser, coaching og foredrag i præsentationsteknik  og ledelseskommunikation også arbejdet med samarbejdskommunikation og samtaleteknik med fokus på bedre opgaveløsning og stærkere kunderelationer i kommuner og energisektoren.

Du får på den baggrund mine bedste råd til at fylde din jul med nærende samtaler:

7 trin til nærende samtaler

  1. Beslut dig for den intention, du vil gå ind i samtalerne med. Er det humor, glæde, kreativitet, at tage tingene med ro? Taknemmelighed, ro, fordybelse?. Brug 3 min. på at tænke over det og skriv det gerne ned.
  2. Hvad betyder den intention for din måde at kommunikere på, når du kommer ind ad døren? Hvad gør du? Hvad gør du ikke?
  3. Træk vejret helt ned i maven og mærk gulvet under dine fødder
  4. Træk din opmærksomhed hen til de mennesker, du er sammen med
  5. Mærk hvor meget du holder af dem
  6. Hvis du kan mærke, du bliver irriteret undervejs, så beslut dig lynhurtigt for, hvordan du vil agere – i stedet for at reagere – inden du åbner munden: Hvad er mest hensigtsmæssigt? Hvad er mest omsorgsfuldt overfor både dig og de andre?
  7. Nyd julen med alt, hvad den bringer. Omfavn det hele.

Alle rådene er også en hjælp, når holder præsentationer, briefinger og taler i det nye år. Brug din opmærksomhed til at opbygge den kontakt til dit publikum, der er afgørende for at du opbygger tillid og kan blive opfattet som troværdig. Uden de elementer, kommer dit budskab og din PowerPoint ikke til at have den store effekt.

Groundingøvelse til dig

Har du brug for en lille stund til dig selv? Lyt til den groundingøvelse, du får gratis her.


Vil du styrke ro, din gennemslagskraft og dine kommunikationskompetencer?

I mine 4 onlinekurser:

… Er der lige nu glædelig jul rabat på 25 % på alle kurser. Indtast blot koden: glædelig jul.

Giv dig selv – eller en anden – en julegave,  der styrker uddannelse og og karriere.

 

Træk vejret og nyd dine relationer. Rigtig glædelig jul og godt nytår!

Annette Bjerre Ryhede

3 fælder der forpurrer din kontakt til dine medarbejdere

Styrk din kontakt til dine medarbejdere – dit publikum

Skal du præsentere en ny strategi eller handlingsplan for dine medarbejdere? Når du taler, er dine medarbejdere dit publikum. Din kontakt til dine medarbejdere er afgørende, for at du kan opbygge tillid og blive opfattet som troværdig. Uden de to, bliver det svært for dig at gøre indtryk, påvirke dit publikum – dine medarbejdere – og få dem med dig.

Fælde nr. 1: Du har svært ved at se ud over din egen agenda.

Du glemmer, at dit publikum ser verden på en anden måde end du gør.

Publikum kan mærke det, hvis du ikke giver plads til, at de er et andet sted, end du er.
Så føler de sig ikke mødt. Hvis de ovenikøbet føler, at der er en bestemt agenda der bliver trukket ned over hovedet på dem, vil de blive skeptiske.

Øv dig i at møde dit publikum hvor de er, ved at forstå deres verdensbillede. Rum deres reaktioner og giv lidt slip på slutmålet med din præsentation

Det er vejen til at du får langt flere med dig, som er vejen til at nå dit mål.

Fælde nr. 2: 
Du drukner kontakten til dine medarbejdere

Hvis du oplever, at dine medarbejdere ser forvirrede ud og stiller spørgsmål til mærkelige detaljer i dit oplæg – i stedet for at have fanget pointen – så er der stor sandsynlighed for, at dit oplæg enten savner fokus, ikke er skåret ind til kernen eller ikke har et klart budskab.

Lad være med at prøve at presse 60 detaljerede og teksttunge slides igennem på 45 minutter fordi ’vi jo skal igennem det her’.

Du er publikums guide ind i emnet. De behøver ikke vide alt det du ved.
De skal kun vide det, der har betydning og værdi for dem.

Træn dig i at fokusere, skære fra, konkludere og skabe overblik. Du skal med andre ord zoome ind på ét hovedbudskab og de underpointer, der understøtter det.

Hjælp publikums hukommelse ved at bruge billeder, der skaber oplevelser for dem og får aktiveret deres sanser.

Fælde nr. 3:  
Du glemmer at skabe en oprigtig kontakt til dine medarbejdere

Du kan have nok så mange gode rationelle argumenter for det, du siger, men hvis du ikke formår at skabe en oprigtig kontakt til dit publikum, så falder dine argumenter til jorden.

Du skal være helt klar over, hvorfor du gerne vil tale til og med lige præcis de mennesker, der sidder foran dig.
Publikum skal kunne mærke, at du vil dem det godt, og at du har lyst til at stå foran dem og tale.

Så se publikum i øjnene, træk vejret ned i maven og vær oprigtig interesseret i kontakten med dem.

Ordet er dit.

Skal alt det, du lærer her, blive til et sæt af kompetencer, du kan trække på, når du har brug for det? Fx når du præsenterer for din chef, dine medarbejdere og dine kunder? Få træningen, der får det til at ligge på rygraden:

Brug din mundtlige kommunikation til at skabe forståelse og få dit publikum med. Bliv trænet på Bliv Hørt den 25. januar.

Kærlig hilsen Annette

Træk vejret dybt og tænk klart

I går, på mit kursus, præsenterede jeg deltagerne for en lille øvelse. Uden at fortælle dem hvorfor, bad jeg dem tælle, hvor mange gange jeg slog glasset med min kuglepen. Klik klik klik, klikkeklikklikklik …..

”Da holdt i op med at trække vejret”, sagde jeg. 

De begyndte at grine. Ganske rigtigt. Da de virkelig koncentrerede sig, var de holdt op med at trække vejret. Prøv selv at lægge mærke til din vejrtrækning, når du er koncentreret. Når du er anspændt. Men også, når du er glad. Hvor dyb er den? Flyder den let hele vejen ned i bunden af maven eller strander den i brystet?

Når du taler, er din dybe vejrtrækning – hvor din mave og din brystkasse buler ud – afgørende. Uden en dyb vejrtrækning kan du ikke tale højt og tydeligt, uden at overanstrenge din stemme.

Aktiver dit parasympatiske nervesystem

Når du trækker vejret dybt, aktiverer du dit parasympatiske nervesystem. Du bliver roligere. Det bliver nemmere for dig at tænke klart. Dit parasympatiske nervesystem er det modsatte af dit sympatiske nervesystem, som er aktiveret, når du er utryg, anspændt eller nervøs. 

Dit sympatiske nervesystem gør dig klar til at kæmpe, flygte eller fryse. Det påvirker din opmærksomhed, så du kan have følelsen af, at du ikke helt kan tænke klart. Det er her, du kan glemme hvad du vil sige. Også kendt som ‘at gå i sort’.

Træk vejret helt ned i maven – og tænk klart

Den nemmeste vej til at få aktiveret dit parasympatiske nervesystem er at tage et par dybe vejrtrækninger. Lige nu. Mens du forbereder dit næste oplæg. Inden du præsenterer. Og når du holder en pause og går fra den ene pointe til den næste.
Ahhhh…. Frisk ilt til hjernen. Mere ro og overblik!

Har du svært ved at få din vejrtrækning helt ned i bunden af lungerne, skal der mere intensiv træning til. Læg en hånd på maven og øv at få din mave til at bule ud på dine indåndinger. Når du ånder ud, skal din mave langsomt trække sig ind mod din rygsøjle, så du presser luften ud af lungerne. Ligesom en blæsebælg.

Lær hvordan du indtager scenen – uden nervøsitet, med en dyb vejrtrækning og et oplæg, der virker på dit publikum. Kom med på heldagskurset Bliv Hørt den 25. januar

Glem forfængeligheden et øjeblik, og giv din vejrtrækning en hjælpende hånd. Din stemme, dit nervesystem og dit mentale fokus vil elske dig for det!

Kærlig hilsen Annette

Få træningen der lærer dig hvordan du dæmper nervøsiteten og bliv klar til at indtage scenen med dit budskab: Få et 1:1 forløb i speakercoaching

Jeg har lavet et onlinekursus til dig, der vil lære hvordan du trækker vejret rigtigt og dæmper nervøsiteten. Læs mere her om Fra nervøsitet til Gennemslagskraft her

Slip din stemme fri og få mundtlig gennemslagskraft

“Når jeg ikke censurerer min stemme, får den gennemslagskraft. Jeg bliver tryg og afslappet. Jeg tror mere på det, jeg siger, når jeg ikke pakker det ind.”

Sådan sagde en af mine klienter i går. Hun var holdt op med at gøre sin stemme ekstra sød og venlig, når hun tog ordet på faglige møder på sit arbejde. Det betød ikke, at hun holdt op med, at være sød, venlig og professionel. Men hun holdt op med at lægge et filter imellem hende og hendes stemme. Bas’en og styrken kom frem i hendes stemme, da hun satte den fri. De faglige ord og pointer kom frit frem uden anstrengelser. Det blev nemmere for hendes målgrupper at få tillid til hende, og fange hendes pointer.

Jeg møder mange, der laver deres stemmer om, i det håb, at det giver dem mere gennemslagskraft. Men din rene, ucensurerede stemme, har den største gennemslagskraft.

Jesper, vil du ikke lægge din hånd på Katrines ryg?

”På rygsøjlen lidt under skulderbladene? Og Katrine, læn dig nu lidt tilbage og hvil i den støtte, Jesper giver dig. Så går jeg hen i hjørnet, og så skal du tale, som om jeg er virkelig døv”.
Så skal jeg ellers love for, at den smukkeste og mest klangfulde stemme kom ud af Katrine! Fuld af styrke og passion. Den tryllebandt mig. Også selvom jeg ikke er synderligt interesseret i syntesebiologi … Jeg måtte høre det, hvad den stemme havde at fortælle!

Mavemuskler og dyb vejrtrækning giver dig mundtlig gennemslagskraft

Der sker noget, når du lader din rene stemme komme frem. Fuld af styrke. Med styrke fra dine mavemuskler og en dyb vejrtrækning. Nogle gange er det nok at beslutte dig for, at lade din rene stemme komme frem. Andre gange har du brug for en hjælpende hånd.

Ligesom dine ord og din præsentation fortæller en historie, fortæller din stemme også en historie. Om dig. Din faglighed. Om hvor meget du tror på dig selv i den rolle, du skal udfylde. Om hvor meget du tror på det, du siger. Sørg for at din stemme fortæller det rigtige.

Kom med på mit heldagskursus den 25. januar: Her guider jeg dig til at få din mundtlige gennemslagskraft frem. Du lærer, hvordan du brænder igennem med dine oplæg, briefinger og præsentationer. Som konsulent. Forsker. Leder og iværksætter. Du bliver sikker i dit stof og tryg foran et publikum. Du lærer, hvordan du former din mundtlige kommunikation, så dit publikum vågner op, forstår hvad du vil dem, og følger dig til målet.
Der er kun 5 pladser på holdet. Læs mere om heldagskurset i mundtlig gennemslagskraft BLIV HØRT her.

Kærlig hilsen
Annette

Kunne du bruge dette blogindlæg? Få det næste til at lande i din indbakke – Skriv dig op til ARTIKULATIONs nyhedsbrev her

Skab overblik – så husker dit publikum pointer & præsentation

Overblik

Jeg siger, hvad jeg vil sige. Så siger jeg det. Og så siger jeg, hvad jeg har sagt.

Det gør jeg hver gang, jeg underviser og holder oplæg. Det gør jeg også, selvom jeg bruger en PowerPoint præsentation med slides for at gøre mine pointer levende, sjove og skarpe. I mundtlig kommunikation må der nemlig godt være gentagelser. Du skal helst sige, hvad du vil komme ind på, før du går i gang. Det er en hjælp til dit publikum. Det giver dem overblik. Så bliver det lettere for dem at tage imod det, du præsenterer og sætte det i de rigtige mapper.
Det kaldes, at du metakommunikerer. Det er en af de allervigtigste teknikker til at holde et oplæg, som giver dit publikum dine pointer med hjem. Du kan se det som at, du ’knytter’ det, du siger, sammen for dem. Du giver dem sammenhængene og konklusionerne. Hukommelsen elsker sammenhænge og konklusioner! Dem skal du servere. De er vigtige for dit publikums udbytte.

 

I word sletter du gentagelserne – med din præsentation skal du give overblik

Du kan meget nemt komme til at glemme at metakommunikere, når du skriver dit oplæg ned. Enten i word eller på slides. Når du gør det, ryger du i skrivemode. I skrivemode er gentagelser fyfy.
Når du taler, har dit publikum brug for hjælp. De har brug for hægter fra den ene pointe til den anden a la ”og derfor skal I være opmærksomme på …”. De har brug for opsamlinger a la: ”Så det, I særligt skal lægge mærke til her, er pointe 1., 2., og 3.

Du giver dit publikum overblik, når:
– Du siger, hvad du vil sige
– Du siger det,
– Og så siger du, hvad du har sagt.

Så giv dem det. Det har samtidig den fordel, at du bliver skarp på, hvad der er vigtigst. Du bliver fokuseret. Det gør din mundtlige kommunikation fokuseret. Det giver dig en større ro, når du kommunikerer. Det er et plus for din samlede mundtlige kommunikation.

Men det kan være svært, at få sat tiden af i hverdagen til at få trænet. Det kan være svært, at få overblik. Derfor har jeg lavet min Masterclass til dig, og alle de andre ambitiøse talere, der vil tage deres kommunikation til det næste niveau. Her lærer du, hvordan du, via effektive metoder, forbereder og kommunikerer mundtlige oplæg, der har en markant effekt på dit publikum. Du lærer, hvordan du kommunikerer visioner og forandringer. Du lærer, hvordan du argumenterer overbevisende og hvordan du bruger storytelling til at gøre dit stof levende og inddragende for dit publikum.

Vi begynder den 7. november kl. 18 og fortsætter 5 tirsdage. Der er kun 5 pladser på holdet, så du rykker dig markant fra gang til gang. Vil du med? Læs mere om Masterclass’en i Public Speaking her.

Kærlig hilsen
Annette

Tegn visionen og rum reaktionerne – sådan kommunikerer du forandringer som leder

ARTIKULATION forandringskommunikation visionen ledelseskommunikation

 

Hvor jeg hadede, når broen gik op! Det betyd, at jeg var nødt til at stoppe min cykel og vente. Det var ikke liiige visionen. Jeg ville af sted. Ind på kontoret til mine opgaver og dampende varm kaffe!

’The only thing that is constant is change”. Sådan sagde Heraklit. En græsk filosof, der levede før Socrates.

Vi mennesker elsker fornyelse men hader forandringer. Vi kan godt lide de fornyelser, vi selv vælger. Som opfylder vores behov, ønsker og drømme. Fx et nyt forhold. En ny lækker bolig. Et nyt drømmejob. Men når andre bestemmer, hvilke forandringer, vi skal gennemgå, for at nå visionen, er vi knap så begejstrede. Her er der ikke noget valg. Vi mister kontrollen. Vi bliver utrygge omkring, hvad forandringerne kommer til at betyde for vores navle.

 

TEGN VISIONEN OG FORKLAR HVORFOR

Når du kommunikerer forandringer, sidder dine medarbejdere og interessenter med ét stort spørgsmål: Hvorfor sker det her? Du skal give dem gode grunde, som giver mening for dem. Pas på med at fortabe dig i detaljerne men fortæl den overordnede historie:

  • Hvor er det, I er nu og hvor er det, I skal hen, for at lykkes med jeres mission?
  • Og hvordan spiller forandringerne en altafgørende rolle i den proces?

 

Tegn visionen så dit publikum kan se det for sig og mærke det i maven. Jo mere du kan gøre virkeligheden, på den anden side af forandringerne, attraktiv, jo mere kan du motivere og lede dine målgrupper med ind i forandringerne.

Når det er på plads, kan du gå mere i detaljer. Besvar alle hv’ordene, hvornår, hvordan og allervigtigst: ”Hvad kommer det til at betyde for mig?”

 

ACCEPTER OG MØD MODSTANDEN

Se dit publikum oprigtigt i øjnene. Det er vigtigt at du kan rumme deres reaktioner. Det betyder ikke, at du skal lægge dig fladt ned. Men jo bedre du er i stand til at acceptere, det de føler, jo lettere kan du holde hovedet koldt og gøre det, der vil hjælpe dem videre: Berolige, anerkende, forklare, holde fast – og vise retning. Følelser er ej heller permanente. Jo mere, de kan få lov at være der, med accept og rummelighed, jo hurtigere slipper følelserne deres intense tag, og du kan invitere dit publikum videre på rejsen.

I dag løfter jeg hovedet, når broen går op. Jeg kigger rundt. Jeg tager en dyb indånding og nyder den smukke udsigt over København. Så kan jeg mærke taknemmeligheden: Hold op hvor er jeg heldig at stå her og se alt det!

Omstændigheder er omstændigheder. De er ude af din kontrol. Men du kan vælge, hvordan du vil respondere på dem. Det er dit valg.

Lær hvordan du kommunikerer forandringer med succes i min Masterclass i Public Speaking. Vi begynder den 7. november. Læs mere her.

Kærlig hilsen Annette Bjerre Ryhede

 

FÅ ET KURSUS I FORANDRINGSKOMMUNIKATION

Har du og dit team brug for kommunikationsværktøjerne til at kommunikere forandringer med succes? Så se om min workshop i forandringskommunikation kunne være noget for jer. Her får i værktøjerne til at kommunikere forandringer effektivt og troværdigt. I får træningen der gør jer klar til at stille jer frem, møde jeres publikum og få dem med jer.
Læs mere om kurser i forandringskommunikation her

 

1:1 TRÆNING I LEDERKOMMUNIKATION

Står du ofte foran medarbejdere, du skal guide igennem forandringsprocesser? Få 1:1 rådgivning og sparring, der gør dig klar til at gå ud og møde dem sikkert og klart og få dem med dig. Læs mere om 1:1 forløb i 360 graders lederkommunikation her.

 

BLIVER DU NERVØS?

Se min video med mine 5 bedste råd til dig, der ligesom mig, bliver nervøs indimellem.
Gå fra nervøsitet til gennemslagskraft her – Rul forbi billedet, så ser du videoen.

 

På billedet til dette blogindlæg ser du Frederik Van Deurs, Founder af Green Tech Challenge, hvor jeg pitch-trænede konkurrencens finalister i forrige uge. Frederik formår i den grad at motivere og inspirere alle omkring ham med hans vision.

Øv din præsentation som Obama og grib øjeblikket som Bush

Først når jeg er heeelt klar, må du høre. hvad jeg har at sige. Nej vel? Og dog. Jeg falder selv i fælden. Jeg skal liiiige nørkle lidt mere og have pointerne til at falde liiidt mere på plads, inden jeg øver min præsentation. Især foran nogen. Jeg kan godt føle mig lidt fjollet, når jeg går rundt og taler højt og holder mit oplæg for mig selv. Ikke desto mindre er det det, der skal til, for at mine pointer hurtigt bliver skarpe. Det kickstarter processen! Det også er først, når jeg siger tingene højt, at jeg ved, om en tale eller et foredrag har den energi og gnist, der skal til. Jeg kan ikke regne det ud foran computeren. Selvom det ville være så fedt. Suk …

 

AMERIKANERNE GLEMMER OGSÅ ØVELSEN – MEN IKKE OBAMA

Det er ikke kun mig, der har det sådan. Vi danskere fremhæver ofte amerikanerne som nogle, der er virkelig dygtige til retorik og til at tale til en forsamling. Den tidligere præsident Barack Obama var også eminent! Hans pauser. Hans timing. Hans brug af treenigheder (fx 3 eksempler) hans intense nærvær. Hans runde og fulde stemme. Hans beslutsomhed. Hans adgang til humor – ja som du kan høre, så kunne jeg blive ved ;). Obama vågnede ikke op en dag, og var dygtig. Han øvede sig. Hele hans studietid holdt han masser af taler, hvor han forfinede sine færdigheder og sin stil.

Nyd showet her: 

 

 

Men selvom vi ofte fremhæver amerikanerne, så svarer 87 % af en gruppe amerikanske topledere, at de mener at evnen til at kommunikere klart og effektivt, er afgørende for deres karriere og deres virksomheds succes. Men ikke desto mindre er det kun 13 % af dem, der øver sig op til en vigtig præsentation.[1]

 

GRIB ØJEBLIKKET

Resultatet kender vi alle. Taleren er klinet til sine slides og noter. Der er ikke overskud til at opbygge en solid og nærværende kontakt med publikum. Stemmen og kropssproget mangler liv, fordi al koncentrationen går med at huske og sige det, der er planlagt. Der er ikke overskud til at gribe øjeblikket med publikum og improvisere. Det var den forhenværende præsident George W. Bush en mester i. Fx til hans 9/11 Bullhorn Speech. Se klippet her: 

 

ØV DIN PRÆSENTATION

Øvelsen giver dig skarpheden. Jo mere du øver dig, jo stærkere bliver du i dine pointer, og jo bedre kan du kommunikere dem med timing, pauser, øjenkontakt, nærvær, humor, stemme og kropssprog. Det er her, du får dit publikum med dig. Det er her, dit oplæg får en effekt. Det er her, du bliver i stand til at påvirke, motivere, inspirere og guide dit publikum ind i en proces.

Derfor har jeg sat en hel dag af, hvor du får mulighed for at øve dig. Du får gennemarbejdet dit budskab og dine pointer og får formet et oplæg, der gør indtryk på dit publikum. Du bliver i stand til at motivere, inspirere og flytte processer fremad. Igennem træningen kommer du til at følge dig rolig og sikker foran dit publikum. Via træningen finder vi dine unikke styrker, og jeg giver dig de værktøjer, der gør dig til en endnu stærkere taler. Det er den 20. September i København, kl. 9-17. Læs mere her og tilmeld dig på mail info@artikulation.dk

Øv din præsentation og grib øjeblikket!

Kærlig hilsen Annette

Passer aftener dig bedre? Så kan jeg tilbyde 5 af slagsen i min Public Speaking Masterclass Læs mere om Masterclass’en her

ØV DIN PRÆSENTATION MED MIG

Vil du have løbende træning eller generalprøve på en vigtig præsentation? 1:1 træning sikrer, at dit oplæg har den rigtige effekt på dit publikum. Læs mere om 1:1 træning her

Savner du tid til at lave dine oplæg og slides? Trænger du til fornyelse? Synes du ikke rigtig dine præsentationer forandrer noget hos dit publikum? Jeg udarbejder præsentationer og slides, der tager dit publikum på rejse hen imod et mål. Læs mere om strategiske præsentationer her

[1] Nancy Duarte, Resonate

Hvad vil du mig? Mvh. din målgruppe

Vil du gerne have dem, du taler til, til at lytte, når du præsenterer? Vil du gerne have din målgruppe til at tage imod dit budskab? Vil du gerne have dem til at gennemføre forandringer?

 

Så se min video her, hvor jeg fortæller dig, hvad du skal vide om din målgruppe, for at du kan få dem med dig:

 

Din målgruppe ser ikke verden med samme briller som dig. De ser heller ikke verden objektivt og rationelt. Jo mere, du kæmper imod eller ignorerer deres måde at se verden på, jo mindre kan du give dem ny viden og en ny forståelse af sagen.

 

FORSTÅ DIN MÅLGRUPPES BRILLER OG BEHOV

Din målgruppe modtager det, du siger igennem deres briller.  Deres briller består af deres viden, holdninger og følelser. De består af den relation, de har til dig og det de umiddelbart tænker, når du begynder at tale om dit emne.  Din målgruppe har brug for, at du former dit emne og dit budskab til deres briller. Ellers kan de ikke modtage det, du siger.

Dit publikum har også brug for at føle sig set, hørt og forstået, før de vil åbne op overfor det, du siger.

Det giver du dem ved at træne dig i at sætte dig i deres sted og se på dit emne med deres briller.
–    Hvad er deres behov?
–    Hvad er deres interesser?

Når du kender de forhold, kan du målrette dit oplæg og din præsentation til deres briller. Det bliver muligt for dig at finde eksempler, som giver mening for dem, og fortælle dit publikum det, der hjælper dem videre. Du kan tale dit emne og dit budskab ind i deres behov og interesser. Så bliver du hørt!

Og husk: Fortæl altid din målgruppe

1.    Hvad har det, du siger, med dem at gøre? (Hvorfor er det relevant for dem)
2.    Hvad skal de bruge det til? (fx skal de i fremtiden være opmærksomme på x når …)
3.    Hvad får de ud af dit oplæg? (nye kompetencer, bedre værktøjer, ny viden?)

 

Ordet er dit – giv det til din målgruppe!

Jeg har nu åbnet op for tilmeldinger til 2. runde af min Masterclass i Public Speaking.
Her lærer du 5 strategiske talegenrer at kende. Genrerne giver dig mulighed for at lede mennesker og processer.
Forløbet er fordelt over 5 intensive aftener, hvor du hver aften kommer i ilden. Du får grundig feedback fra mig og de andre deltagere.Der er kun 5 pladser på holdet, som begynder den 3. oktober.  Du kommer til at udvikle dig massivt igennem forløbet.

Læs udtalelser fra hold 1 og få alle detaljerne om Masterclass’en i Public Speaking her

Reservér din plads nu, på mail info@artikulation.dk eller tlf.: 2033 5135

Kærlig hilsen
Annette

 

Kunne du bruge dette blogindlæg? Få det næste til at lande gratis i din indbakke: Skriv dig op til nyhedsbrevet her.

Du får samtidig e-bogen med ARTIKULATIONs 7 værktøjer, der får dig til at tage ordet med succes, gratis her

Usikker foran publikum? 5 trin til mere selvsikkerhed og gennemslagskraft

 

Bliver du usikker når du taler foran et publikum? Har du mest lyst til at løbe væk? Her er mine 5 trin der gør dig mere selvsikker når du kommunikerer.

VÆR SIKKER PÅ KRAVENE

I videoen fortæller jeg, hvorfor du skal kende de krav, der er i situationen.
Når du ved, hvad andre forventer af din undervisning eller din præsentation, bliver det nemmere at planlægge hvordan du kommer til at leve op til dem. Gør dig kravene bevidst, så du ved, hvordan du skal forberede dig for at kunne leve op til kravene.

 

BLIV SIKKER PÅ DIN EGEN BANEHALVDEL

Når du taler, er det ikke alt, der er dit ansvar. Noget ligger på din banehalvdel og noget ligger hos publikum. Du har ansvar for dine tanker, følelser og handlinger. Publikum for sine. Derfor skal du gøre alt hvad du kan for at målrette din kommunikation og din præsentation, briefing eller oplæg efter at give dit publikum værdi.

ROS DIG SELV OG BLIV MERE SELVSIKKER

Fokuserer du kun på dine fejl, bliver du mere usikker. Du kan træne dig til at blive mere selvsikker. Det indebærer, at du gør det modsatte af, at fortælle dig selv om dine fejl. I stedet skal du fortælle dig selv om dine styrker, og det du gør godt. I begyndelsen kan det føles mærkeligt. Men effekten vil ikke udeblive!

 

FOKUSER PÅ FORMÅLET

Træn dig i at lade tankerne om, ”hvad publikum mon nu tænker”, passere. Fokusér i stedet på, hvorfor det, du taler om, er vigtigt, og hvorfor du gerne vil dele det med dit publikum.

 

VIS DEM, HVEM DU ER

Lukker du dig selv inde, og gør alt hvad du kan for at optræde kontrolleret og professionelt, kan du komme til at lukke af for dit publikum. Det er ikke fordi, du skal vise private sider af dig selv men lade de personlige komme lidt frem. Så kan dit publikum lettere fornemme, hvem du er som menneske, og det bliver nemmere for dem at få tillid til dig. Så er I sammen! Her fordamper din usikkerhed fuldstændigt …

Sørger du også for at få kvalificeret feedback på din præsentation og din kommunikation, bliver du ikke til at skyde igennem!

Den 20. september holder jeg igen mit effektive heldagskursus BLIV HØRT. Du lærer, hvordan du tager ordet med succes. Du får feedback på din styrker, og bliver guidet til at komme over uvaner og usikkerhed. Via dagens øvelser får du formet et fantastisk oplæg. Når du går ud ad døren, kan du kommunikere dit budskab med succes. Der er kun 5 pladser på kurset. Læs mere om kurset her.

 

Lad din stemme fylde med dit budskab,

Kærlig hilsen Annette Bjerre Ryhede, speakercoach, speaker og ekstern lektor i kommunikation

 

Kunne du bruge dette blogindlæg? Få det næste til at lande gratis i din indbakke: Skriv dig op til nyhedsbrevet her.

Få ARTIKULATIONs 7 unikke værktøjer, der får dig til at tage ordet med succes, gratis her

 

Er nervøsiteten ubehagelig? Sådan erstatter du den med gennemslagskraft

Jeg er rigtig gode venner med nervøsiteten. Det er der flere grunde til. Nervøsiteten er et tveægget sværd: På den ene side kan den gøre dig så usikker, at den hæmmer din præstation og gør din kommunikation dårligere. På den anden side rummer nervøsiteten kimen til hele din unikke gennemslagskraft: Din sårbare, passionerede og autentiske kontakt med dit publikum. Det er den, der gør, at dit budskab kommer til at gøre indtryk på dem. Det er fascinerende!

 

NÅR NERVØSITETEN GØR DIG USIKKER, KAN DEN:

  1. Få dig til at overkompensere og opføre dig ekstra sødt, venligt, professionelt eller klogt.
  2. Få dig til at pakke dit budskab ind, så det virker solidt. Fx i masser af slides. Med tekst på. Kloge ord. Teori. Undersøgelser. Fakta.
  3. Få dig til at gribe til overdreven kontrol. Af dig selv og det, der foregår i rummet.

Det er udelukkende godt at du er godt forberedt. At du tager teten og guider dit publikum. At du tænker over, hvilke værdier du gerne vil udvise overfor dit publikum.
Problemet kommer, når din nervøsitet styrer hele showet. Når nervøsiteten styrer, handler dine tanker ofte rigtig meget om, hvordan dit publikum oplever dig. I stedet for at koncentrere sig om det, det hele handler om: Dit publikum og den rejse, de skal på.

 

DU ER REJSELEDEREN FOR DIT PUBLIKUM

Det er dit publikum, der skal have værdi af det, du siger. Det er dit publikum, der skal forstå det, du siger, så de kan bruge det i morgen. Det er dem, der skal forandre sig (læs mere om, hvordan jeg ser på forandringskommunikation her). Det er dem, der skal bakke op om én løsning frem for en anden. Det er dem, der skal gå ud ad døren og gøre noget anderledes i morgen.

Du er rejseleder for dit publikum. Det er dit publikum, der skal igennem en proces, som modtagere af din kommunikation. Som rejseleder inviterer du dit publikum ud på rejsen med dig. Men de rejser kun med, hvis de kan mærke, at rejsen handler om dem.

 

SÆT NERVØSITETEN PÅ BAGSÆDET

Du kan ikke slippe uden om at opleve nervøsitet, når du indimellem stiller dig derud, hvor der er noget på spil. Men du skal få nervøsiteten til at sætte sig på bagsædet, så du selv kan køre bilen.

Det fortæller jeg mere om i videoen her:

 

BLIV FRI AF NERVØSITETEN

Vil du have min hjælp til at guide dig fri af nervøsiteten? Til at få fat i din gennemslagskraft? Til at blive mere selvsikker og opleve en større selvtillid, når du kommunikerer? Til at kunne koncentrere dig endnu bedre, når du kommunikerer? Til at blive endnu mere nærværende, opbygge tillid og føre dit publikum med dig?

Så står mit onlinekursus ’Fra nervøsitet til Gennemslagskraft klar til at hjælpe dig. Her guider jeg dig i 5 videoer, en opgavebog og 4 lydfiler igennem de metoder og værktøjer, der omsætter din nervøsitet til gennemslagskraft.

Der er stadig sommerrabat, så du sparer 50 %: Hele kurset bliver dit, til evigt eje, til 296,- med kuponkoden: sommertilbud 17

Du kan begynde allerede om 2. minutter.

Rabatten udløber i morgen tirsdag kl. 24: Omsæt din nervøsitet til gennemslagskraft her

 

Sæt nervøsiteten om på bagsædet og tag ordet!

Mine varmeste sommerhilsner,

Annette Bjerre Ryhede

 

 

ARTIKULATION