Træk vejret dybt og tænk klart

I går, på mit kursus, præsenterede jeg deltagerne for en lille øvelse. Uden at fortælle dem hvorfor, bad jeg dem tælle, hvor mange gange jeg slog glasset med min kuglepen. Klik klik klik, klikkeklikklikklik …..

”Da holdt i op med at trække vejret”, sagde jeg. 

De begyndte at grine. Ganske rigtigt. Da de virkelig koncentrerede sig, var de holdt op med at trække vejret. Prøv selv at lægge mærke til din vejrtrækning, når du er koncentreret. Når du er anspændt. Men også, når du er glad. Hvor dyb er den? Flyder den let hele vejen ned i bunden af maven eller strander den i brystet?

Når du taler, er din dybe vejrtrækning – hvor din mave og din brystkasse buler ud – afgørende. Uden en dyb vejrtrækning kan du ikke tale højt og tydeligt, uden at overanstrenge din stemme.

Aktiver dit parasympatiske nervesystem

Når du trækker vejret dybt, aktiverer du dit parasympatiske nervesystem. Du bliver roligere. Det bliver nemmere for dig at tænke klart. Dit parasympatiske nervesystem er det modsatte af dit sympatiske nervesystem, som er aktiveret, når du er utryg, anspændt eller nervøs. 

Dit sympatiske nervesystem gør dig klar til at kæmpe, flygte eller fryse. Det påvirker din opmærksomhed, så du kan have følelsen af, at du ikke helt kan tænke klart. Det er her, du kan glemme hvad du vil sige. Også kendt som ‘at gå i sort’.

Træk vejret helt ned i maven – og tænk klart

Den nemmeste vej til at få aktiveret dit parasympatiske nervesystem er at tage et par dybe vejrtrækninger. Lige nu. Mens du forbereder dit næste oplæg. Inden du præsenterer. Og når du holder en pause og går fra den ene pointe til den næste.
Ahhhh…. Frisk ilt til hjernen. Mere ro og overblik!

Har du svært ved at få din vejrtrækning helt ned i bunden af lungerne, skal der mere intensiv træning til. Læg en hånd på maven og øv at få din mave til at bule ud på dine indåndinger. Når du ånder ud, skal din mave langsomt trække sig ind mod din rygsøjle, så du presser luften ud af lungerne. Ligesom en blæsebælg.

Lær hvordan du indtager scenen – uden nervøsitet, med en dyb vejrtrækning og et oplæg, der virker på dit publikum. Kom med på heldagskurset Bliv Hørt den 25. januar

Glem forfængeligheden et øjeblik, og giv din vejrtrækning en hjælpende hånd. Din stemme, dit nervesystem og dit mentale fokus vil elske dig for det!

Kærlig hilsen Annette

Få træningen der lærer dig hvordan du dæmper nervøsiteten og bliv klar til at indtage scenen med dit budskab: Få et 1:1 forløb i speakercoaching

Jeg har lavet et onlinekursus til dig, der vil lære hvordan du trækker vejret rigtigt og dæmper nervøsiteten. Læs mere her om Fra nervøsitet til Gennemslagskraft her

No related posts found

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.