Hvorfor du skal spille jazz og ikke Schubert når du præsenterer

Overblik

 – og den fejl, der forhindrer dit budskab i at komme ud i verden …

Jeg møder mange på mine kurser og ved konferencer, der gør alt for at undgå fejlen: At glemme noget vigtigt …


SKRIFT-AFHÆNGIGHEDEN ØDELÆGGER OPLÆGGET

Resultatet er en PowerPoint fyldt med alle pointerne. Det er øjne klinet til manuskriptet.
Her er det teksten der er vigtigst og den skal død og pine leveres som det er planlagt.

Her begår du de afgørende fejl, der bremser dit budskab i at komme ud over rampen:

  1. Publikum får ikke indtrykket af, at oplægget er til for deres skyld, fordi du ikke har kontakt med dem
  2. Pointerne kommer ikke ud til publikums ører, fordi de ikke er mundtlige.
  3. Publikum bliver kørt trætte i stedet for at blive inspirerede og lære noget.

Vores hjerner kan nemlig ikke lytte og læse på samme tid og når sproget ikke er mundret, er det svært for ørerne at hitte hoved og hale i ordene.

Det svarer lidt til, at vi prøver at spille jazz, som var det et klassisk nummer, som fx Schubert. I klassisk musik skal nummeret lyde lige præcis, som komponisten har bestemt. I Jazz er nummeret nyt hver gang – det opfindes lige der – foran publikum.


SPIL JAZZ I STEDET FOR SCHUBERT

Dig, som moderne leder og medarbejder, har sjældent tid til at øve dig så meget, som det kræver, at kunne dit oplæg udenad og holde det PRÆCIST som du har forberedt det, uden at miste kontakten med publikum. Derfor vil jeg langt hellere lære dig, at spille jazz:

Jazz er nemlig drevet af præmissen:


”If you hit a wrong tune, you have to make it right!”

Derfor skal du lære at IMPROVISERE.

Hvorfor?

  • Det er det, de professionelle talere gør, fx Brendon Burchard, Oprah Winfrey, med flere
  • Det giver dem en frihed til at kunne gribe øjeblikket uden at miste kontakten med publikum
  • Det gør dem skarpere, roligere og mere sikre, når de tager ordet


LÆR HVORDAN DU SPILLER JAZZ:

Se hvad jeg har at tilbyde dig og din arbejdsplads her nedenfor, og husk at webinaret, ‘Tal til Festen’ løber af stablen mandag den 3. oktober kl. 19-20 – tilmeld dig på mail info@artikulation.dk

Kærlig hilsen Annette


KURSUS: BRÆND IGENNEM

Lær hvordan du forbereder og gennemfører skarpe, levende og fede præsentationer der får budskabet sikkert ud. Lær hvordan du improviserer undervejs, så du opnår den unikke kontakt med dit publikum. Kom med på mit heldagskursus i præsentationsteknik den 12.10.16 eller 19.01.17:

 

FÅ 1:1 RÅDGIVNING OG TRÆNING
Bliv guidet ind i lige præcis de værktøjer du har brug for, og få professionel rådgivning omkring de udfordringer og den situation du står i. Jeg arbejder med ledere, foredragsholdere og undervisere fra organisationer som Københavns Kommune, Danner, Nordea, KL med flere, læs mere her om speakercoaching og 360-graders lederkommunikation

 

SKRÆDDERSYEDE KURSER OG TALKS
Få et skræddersyet kursus, workshop eller en inspirerende foredrag på jeres næste seminar eller udviklingsdag. Jeg booster kompetencerne og inspirerer i organisationer som Netværk Danmark, Great Place to Work, Kolding Kommune, Socialrådgiverforeningen med flere.

 

Nej – du har ikke brug for beta-blokkere for at holde en præsentation!

Heller ikke selvom du skal holde en tale for Mary eller til optagelsesprøve på konservatoriet!

BETA-BLOKKERE I ET ÅR
Jeg havde engang en klient i 1-1 speakercoaching, der i et år havde taget beta-blokkere hver gang han skulle holde en stor præsentation på sit arbejde. Præsentationer var ’his thing’ og han var kendt som den, der kunne tage det komplekse og koge det ned og sælge det, så alle var med. Problemet var bare, at han et år forinden skulle holde en præsentation hvor han havde det sådan, at denne gang havde han altså kogt det så langt ned, at han ikke længere kunne stå inde for det. Men alle regnede jo med ham, så han rejste sig op som han plejede. Så rømmede han sig, og så forsvandt hans stemme. Han blev grebet af flovhed og måtte sætte sig ned. Han kunne ikke gennemføre. Alle omkring ham havde forståelse for, at uden stemme var det svært at fortsætte. Men for ham var det et nederlag, og han mistede tilliden til sin krop, for den havde jo ’svigtet’ ham i situationen. Han var bange for at det skulle ske igen. Derfor havde han lige siden taget beta-blokkere hver gang han skulle præsentere, men nu ønskede han en anden vej.

 

STOP KAMPEN MOD NERVØSITETEN

I vores session fandt han ud af to ting:

  • At han faktisk kunne stole på hans krop – den havde sagt fra for ham, da han ikke selv kunne.
  • At ved at være med og acceptere nervøsiteten i stedet for at gøre den til en fjende, der skulle bekæmpes, opnåede han en helt anden ro, når han holdt præsentationer. Han behøvede ikke længere at være bange for at føle nervøsitet og kunne droppe betablokkerne.

Min svigerinde, der er læge, oplever mange der kommer og beder om beta-blokkere op mod en kraftpræstation. Det er hun meget imod af to grunde:

  • Beta-blokkere går ind og nedsænker hjertets rytme – det er ikke risikofrit at manipulere med vores vigtigste organ!
  • Vi tror vi løser et problem med en pille, som ikke kan løses med en pille

 

BLIV MODSTANDSDYGTIG
Jeg er meget enig. Især fordi der findes en løsning, der er langt mere bæredygtig i længden, nemlig at lære at være med nervøsiteten, berolige sig selv og sige ja-tak til følelsen af pres! Med andre ord: At udvikle modstandsdygtighed overfor presset! Det vil sige, at vi hverken bekæmper den, eller lader den styre hele showet. Vi giver den blot en plads på bagsædet.

 

DET ER ALDRIG LØSNINGEN AT LUKKE AF
Der kommer hele tiden en ny bakke, der skal bestiges. En ny udfordring, en ny overraskelse. Derfor er det mere bæredygtigt at lære,  hvordan du gør nervøsiteten til din ven. Lukker du af for nervøsiteten lukker du af for din kreativitet, din udviklende tænkning, følelsen af glæde, stolthed etc.
Med nervøsiteten kommer nemlig:

  • Evnen til at kunne tænke hurtigere
  • Være skarpere
  • Mere energi i din stemme og kropssprog
  • Følelsen af at være i live!

Du bliver med andre ord en vaskeægte high performer!

BLIV EN STÆRK KOMMUNIKATØR

Lær hvordan du håndterer presset og holder hovedet klart – det er nemlig det, der skal til for at klappen ikke går ned. Lær hvordan du forbereder og gennemfører skarpe, levende og fede præsentationer der får budskabet sikkert igennem: Kom med på mit heldagskursus BLIV HØRT i præsentationsteknik; næste gang er den 12. oktober.

 

BLIV GODE VENNER MED NERVØSITETEN
Bliv guidet igennem alle værktøjerne og den træning der får has på din nervøsitet, i det tempo der passer dig. Om det er en jobsamtale, præsentation eller en optagelsesprøve det handler om. Få bugt med nervøsiteten og bliv klar til at performe med mit onlinekursus Fra nervøsitet til Gennemslagskraft!

Træk vejret, lad nervøsiteten side på bagsædet og grib ordet – det kommer til at gå godt!

Kærlig hilsen

Annette

Sig noget til mig ….

Hvorfor du skal holde tale og hvordan du holder en god tale!

Du skal holde tale, fordi du med hvert ord siger: Du er det værd!

 

DIN TALE ER ANERKENDELSE
Med dine ord hylder du alt det, du sætter pris på ved personen. De ting, du lige præcis ser, oplever og mærker. Når du siger dem højt, bliver det tydeligt for hovedpersonen, hvad du værdsætter. Det er anerkendelse – det er kærlighed.

Vi kan som bekendt ikke se os selv udefra, og nogen hjerneforskere mener, at hvis vi ikke får tingene at vide, så ved vi det ikke. (Jeg tror mange i parforhold vil være enige i det ;)) Der skal ord på. Og ord er ikke bare ord. Når vi stiller os op ved en særlig lejlighed og siger nogen ord, bliver talen til en gave. En gave af ord. Givet med kærlighed.
Vi glemmer let hvad vi fik i fødselsdagsgave sidste år, men vi glemmer aldrig de taler, vi har modtaget.

 

HVILKE ORD VIL UD AF DIG?
Det at kunne holde en god tale er ikke noget, nogen få er født med. Det er noget der er tillært. Alle kan lære det! Og faktisk oplever jeg, at det ofte er de, der gerne fortæller, at de ikke bryder sig særlig meget om det, der er bedst! Fordi de har inderligheden med, når de åbner munden. Deres ord er ikke bare ord. De siger det, de mener. Deres ord er tæt knyttet til deres hjerte. Netop derfor kan det give noget ubehag for dem, fordi det er sårbart. Og det er lige præcis det, der gør dem EMINENT gode til at holde tale! Også selvom strukturen og stemmen halter lidt … De kan nemlig ikke lade være med at lade hjertet flyde over, når de åbner munden, og det gør talen fantastisk! Det kan vi andre lære rigtig meget af

Når du skal i gang med at forme din tale, så er det vigtigste:

Sig ikke alt det, du kan huske, men det, du ikke kan glemme.
(Dette gode råd har jeg fra min veninde forfatteren Marie Østergaard Knudsen, der bl.a. har udgivet bogen ‘Fortæl dit liv – Sådan skriver du dine erindringer.)

Vil du lære hvordan du holder den gode tale?

• Vil du blive inspireret og motiveret, hvis det nu var, at du tænkte, du måske skulle holde en tale, til den næste fest?

• Vil du have værktøjer, tips og tricks der gør din tale god og gør det til en god oplevelse for dig at stå der?

 

FÅ DIN UNIKKE TALE FREM

Bliv guidet igennem de afgørende steps, så du står klar med din unikke tale på den store dag – klar til at brænde igennem – med mit onlinekursus Tal til Festen


BLIV HØRT PÅ JOBBET
Er det den professionelle genre du har brug for at mestre?
Læs mere om mit heldagskursus i præsentationsteknik BLIV HØRT

Ordet er dit,

Kærlig hilsen

Annette

 

Hvorfor dit publikum ikke skal kunne lide dig

Og hvordan jeg lærte det, på den rigtig hårde måde!

Vidste du, at hver gang, du holder en præsentation, er der to banehalvdele: Din og publikums?

Vidste du, at jo mere du prøver at få dit publikum til at kunne lide dig, jo mere mister du din integritet og dermed din gennemslagskraft?

Vidste du, at det faktisk gør dem usikre?

De bliver usikre, fordi de kan mærke, at du har brug for noget fra dem, som de gerne selv vil bestemme, om de vil give. Det bliver til en kontrakt i stedet for noget, de frivilligt giver.

 

JEG MÅTTE LÆRE DET PÅ DEN HÅRDE MÅDE
I 2010 stod jeg i et undervisningslokale på RUC med et hold studerende. Jeg var kendt som en af de gode undervisere. Masser af energi og drive. Jeg havde talt på Speakers Corner i London, jeg havde min egen virksomhed, jeg havde været formand for Unge Kommunikatører og ansat i et Ministerium. Jeg havde kørt med klatten.

Nu var mit privatliv i ruiner og jeg havde mistet den famøse kontakt til mig selv. Jeg vidste ikke hvilket halmstrå, jeg skulle gribe fat i, for at føle mig stærk i mig selv.
Jeg havde lige haft 3 ugers fantastisk workshop, med studerende der var PÅ! Så havde jeg lige været ude og holde oplæg hele weekenden. Og så stod jeg der, med en flok, der ikke rigtigt gad det, vi skulle, og som gloede ind i skærmene.

 

“MY DANCING SPACE – YOUR DANCING SPACE”
Måske kunne de mærke, at jeg kørte på lånte ressourcer. De kunne helt sikkert mærke, at jeg havde brug for deres energi, for at kunne give energi. Byttehandlen var i gang. De var voksne nok til at vide, at det ikke var deres ansvar. Energien forsvandt ud af rummet. Jeg prøvede at smile endnu mere. Jeg prøvede at være autoritær. Lige lidt hjalp det. De havde sagt nej tak til kontrakten.

Jeg lærte mere på de 3 uger om, hvordan man faciliterer, end jeg havde lært af bøgerne om pædagogik og facilitering. Praksis er bare altid den bedste læremester!
Jeg lærte hvad der er min banehalvdel og hvad der er mit publikums banehalvdel. Jeg lærte hvor vigtigt det er, at jeg holder nallerne hjemme på min egen!

Jeg lærte, at det er afgørende, at vi:

 

DETACHER FRA PUBLIKUMS REAKTION
Det vil sige, at vi ikke er ligeglade, og at deres reaktion vil påvirke os, men at vi ikke er afhængige af deres ros eller opmærksomhed. Vi skal med andre ord ikke kræve, at vores publikum giver os noget.


INVITERER
PUBLIKUM IND I EMNET

Det betyder, at selvom vi kan mærke, de er fraværende, kigger i telefonen etc., så bliver vi hjemme på vores egen banehalvdel. Vi bliver (så vidt muligt) ikke (synligt) irriterede. I stedet viser vi publikum, at så snart de er klare til at komme med på vognen, så er de meget meget velkomne. Det SKAL være deres eget valg at være med.
Bliv på din egen banehalvdel og giv dit publikum invitationen til at være med – de vil elske dig for det!

 

Kærlig hilsen Annette Bjerre Ryhede

Vil du have mig som din coach? Læs mere om 1:1 Speakercoaching her


Få bygget hele dit fundament
som en succesfuld kommunikatør med hjerte og integritet:  Kom med på mit heldagskursus Bliv Hørt


Lær hvordan du omsætter nervøsitet til gennemslagskraft her 

 

KUNNE DU BRUGE DETTE INDLÆG? 

Giv din kommentar med på vejen nedenfor, del med dine venner og skriv dig op til mit nyhedsbrevet her, så er du sikker på at få alle guldkornene hver uge!

Sådan bygger du din troværdighed op, så dit budskab lander sikkert!

ARTIKULATION

Du kan have et nok så godt budskab, men opbygger du ikke troværdighed over dit publikum falder dit budskab til jorden som en flad pandekage. Derfor skal du altid gribe muligheden for at introducere dig selv som taler (hvis der ikke er nogen der har gjort det for dig) og fortælle dit publikum hvorfor det lige præcis er dig, der står og holder denne præsentation (eller foredrag). Så er du ti skridt tættere at blive opfattet som troværdig. Det gør du sådan her:

 

TILPAS TIL DIT PUBLIKUM

Om du er troværdig eller ej, er ikke noget du selv kan bestemme. Det bestemmer dit publikum. Her er publikummer (også kaldet målgrupper) forskellige. De lægger vægt på forskellige ting, som I deres øjne gør dig troværdig. Når du den ene dag taler til ledelsen, den næste til dine kolleger og den tredje til de andre forældre i børnehaven, er det forskellige faktorer du, skal fremhæve hver gang, du tager ordet, for at bygge din troværdighed op.

Du kan her, til inspiration, se et eksempel på, hvordan jeg gjorde, da jeg indledte en workshop i januar i mundtlig kommunikation i januar:

 

DE 3 TING DER AFGØR DIN TROVÆRDIGHED

Fra forskningen i troværdighed ved vi, at der er 3 faktorer vi skal sørge for at dække af, når vi introducerer os selv som taler. De er: • Viden • Velvilje • Sympatisk budskab VIDEN Dit publikum har brug for at få ro i maven om, at du ved, hvad du taler om. Samtidig vil de også gerne vide, hvilket ståsted du taler fra. Det er derfor, det er relevant, superkort, at fortælle, hvilken uddannelse du har, og hvilke grene og teorier du trækker på. Det er derfor det er relevant, superkort, at fortælle om den erfaring, du selv har med emnet. Derfor skal du spørge dig selv: Hvilken faglig og erfaringsbaseret viden taler du ud fra?

 

VELVILJE

Dit publikum har brug for at mærke, at du er interesserede i dem, og har lyst til at stå der, og tale til dem. De skal med andre ord kunne mærke, at du vil dem – og at dine intentioner er de allerbedste! Derfor er det relevant at du siger, fx: ”Derfor har jeg virkelig glædet mig til at fortælle om/dele/hjælpe jer til at ….” Spørg dig selv: Hvorfor har jeg lyst til at stå overfor lige præcis de her mennesker og fortælle dem om det her?

 

SYMPATISK BUDSKAB

Dette punkt referer ikke nødvendigvis til, at dit budskab skal være rosenrødt, og kun fortælle historien om fremgang og gode tider. Det betyder, at publikum skal kunne forstå, hvorfor tingene hænger sammen, som du fremlægger det. De skal kunne forstå grundene, og de skal kunne fornemme, at dine værdier er i tråd med deres. Spørgsmålet du skal besvare er: Hvad har mit publikum brug for, for at forstå hvorfor det er x budskab jeg kommer med? Introducér dig selv med stolthed – dit budskab har brug for det!

Kærlig hilsen Annette Bjerre Ryhede

 

FIND DE ELEMENTER, DER GØR DIG TROVÆRDIG OVERFOR DIT PUBLIKUM

På mit heldagskursus Bliv Hørt arbejder vi indgående med din historie. Den historie der gør dig troværdig overfor lige præcis det publikum, du skal brænde igennem overfor.

Næste kursus er den 12. Oktober – læs mere om heldagskurset bliv hørt

 

GRATIS WEBINAR

Få jobbet: Få inspiration og effektive værktøjer der gør dig skarp til at sælge dine kompetencer, din viden og dig som samarbejdspartner, så du lander dit drømmejob, opgaver som freelancer og den næste fede opgave chefen lufter. Få de gratis tips til jobsamtalen og jobsøgningen her

 

Sæt fokus på det, du kan

– og bliv endnu bedre til det!

Når vi skal dygtigere os, så handler det om fokus. Fokus på, hvad vi gerne vil blive bedre til – men endnu vigtigere: Hvad vi allerede gør rigtig godt!

 

Derfor spørger jeg, nu, dig:

– Hvad er du god til, når du tager ordet?
– Hvad er dine styrker?
– Hvad fungerer?

Skriv det ned på et stykke papir, eller fx i din tlf.

 

FØRST FUNDAMENT SÅ HUS
Du skal først kende dit fundament før du kan bygge et hus ovenpå, af alt det du vil blive bedre til, forfine og mestre.

Kig på papiret og føj til fra dag til dag.

 

BEVIDSTHEDEN OM DIT FUNDAMENT GØR DIG MERE SIKKER
Denne øvelse laver jeg med rigtig mange af dem jeg arbejder med. Jeg laver også ofte denne øvelse som intro til et foredrag og som en del af mine kurser. Så snart der kommer noget på papiret, begynder mine deltagere at slappe mere af.

De bliver roligere.

Blikket bliver mere selvsikkert.

De får et bedre fokus på det, det hele handler: Deres budskab og deres publikum.

De tager ordet med større selvsikkerhed, engagement og mod. – Vil du have min hjælp til at få øje på dine unikke styrker?

 

FÅ BYGGET DIT FUNDAMENT
I et 1:1 førløb med mig har jeg øje for dine unikke talenter og kompetencer når du tager ordet. Jeg trækker dem frem og gør dem endnu stærkere. Når dit fundament er på plads, bygger vi dit unikke hus, med alle de discipliner du ønsker at mestre: Præsentationer, medieoptrædener, foredrag, mødeledelse og undervisning. Jeg giver dig de værktøjer og den træning der gør dig til en stærk, autentisk og troværdig taler!

Læs mere om mine 1:1 forløb i speakercoaching her

Er du leder? Så tjeck mit 1: forløb i 360 graders lederkommunikation ud.

Få bygget din selvtillid op, og omsæt nervøsiteten til gennemslagskraft her

Vær stolt af dine styrker og tag ordet!

Kh Annette

Sælg dig selv og kys afslaget velkommen!

Når du vil lande dit drømmejob, få nye arbejdsopgaver af chefen, eller være freelancer skal du sælge dine kompetencer, dine resultater og dig som samarbejdspartner!

Det ville være fedt hvis andre selv kunne regne det ud.
Problemet er bare, at hvis vi ikke har sagt det, så ved de ikke, hvad vi kan hjælpe dem med.
Vi må selv tage ansvar og tage ejerskab for det, vi kan, gør og vil. Kommunikerer det ud.
(Det samme gælder i øvrigt også i parforholdet – tankelæsere findes altså ikke!)

Jeg har selv skulle lære det: Med klar, rolig og varm stemme sige: ”Ja – det kan jeg godt!
Jeg lover dig, at når du først kommer i gang, vil du vænne dig til det. Det bliver normalt. Og du kommer tættere på det, du vil, og ønsker dig.

 

BANGE FOR ET NEJ?
Det, der ofte holder os tilbage, er frygten for at få et “nej tak!” Afvisningen. Avs! Der er ikke nogen vej uden om. Jeg har også virkelig været bange for de afvisninger. Nøj hvor kunne de svide! Derfor spændte jeg op, min stemme blev hård. Problemet var bare, at den så sendte nogle andre signaler end de, jeg egentlig gerne ville.

 

“IKKE GODT NOK”
Engang gik jeg helt ned da min specialevejleder sagde, at stort set intet af det, vi havde skrevet, kunne bruges. Vi havde været i gang i 4 mdr. Vi skulle starte helt forfra.
I 24 timer var jeg rimelig desillusioneret. Al energien var suget ud af mig. Jeg tyggede og tyggede på det, hun havde sagt. Og så gik vi gang igen! Og så forstod jeg lige pludselig hvad hun havde sagt og hvorfor hun havde sagt det. Hold nu op jeg lærte meget af det! (Og vi fik et pisse godt speciale ud af det)

 

ELSK AFVISNINGERNE!
I dag tager det mig ikke lige så lang tid at komme mig oven på et ’nej tak’. Jeg tager det som et tegn til at lære. Lytte. Og acceptere at jeg ikke er for alle og alle er ikke for mig.
Vi må godt selv sige ’nej tak’ og det er HELT OKAY at få et ’nej tak’. Det følger med. Gå videre.
Bliv ved!

 

GRATIS BOOST

  • Vil du gerne have et boost til at komme i gang?
  • Vil du gerne have effektive værktøjer, du kan gå i gang med at bruge med det samme?
  • Vil du gerne lære hvordan du sælger dig selv og det, du kan, på en rolig, autentisk og troværdig måde?
  • Og blive bedre til at håndtere afslag?

Så er mit GRATIS webinar: ’Få jobbet’ noget for dig. Det kører af stablen den 1. September kl. 19-20 Tilmeld dig på mail: info@artikulation.dk

Jeg glæder mig til at bringe dig i første række!

Kh Annette

Intet engagement intet publikum

Skal jeg altid have engagement med i det, jeg siger?

En af mine kæmpheste er, at vi SKAL have vores engagement med, når vi tager ordet. Hvis vi altså vil have publikums opmærksomhed, nysgerrighed og åbenhed. Det talte jeg selvfølgelig også om i mit webinar ’Fra nervøsitet til Gennemslagskraft’ i torsdags.

En der hedder Mai sendte mig bagefter spørgsmålet: ’Men hvad så, hvis jeg ikke føler det store for mit budskab? Er hjertet altid nødvendigt?’

Det korte svar er ja! Dit kropssprog afslører dig. Det kan høres på din stemme. Du kan ikke snyde – og du kan bestemt ikke snyde dit publikum!

DET KRÆVER EN INDSATS AT FÅ ENGAGEMENTET MED
OG resultatet vil ikke udeblive! Det ville være fantastisk, hvis vores chef altid bad os beskæftige os med, undervise i og præsentere ting vi brænder for. Sådan er virkeligheden bare ikke. Derfor er det afgørende indsats du skal gøre, SAMTIDIG med at du forbereder dine eventuelle slides.

Du skal kunne svare på spørgsmålene:

  • HVORFOR ER DET HER VIGTIGT?
  • HVORDAN TJENER DET MIT PUBLIKUM?
  • HVAD FÅR DE UD AF DET?
  • HVORDAN SKAL JEG TÆNKE OM DET, FOR AT JEG KAN STÅ INDE FOR DET?

Vi kender alle oplevelsen, når vi ikke kan svare på de spørgsmål.

Vi vil bare gerne have det overstået. Vi bliver irritable (og det kan publikum godt mærke – de ved bare ikke hvorfor – og det får dem til at tage afstand)
Vi fortæller om hele sagen fra ende til anden, i stedet for at fokusere på de hovedpointer, vores publikum har brug for. Imens bliver publikum lange i blikket. Vi kan mærke, vi har mistet dem.
Det bliver ensomt at stå deroppe.
Vi japper igennem og runder af.
Vi sender en ikke-kærlig tanke til den, der bad os holde oplægget, og til publikum ’der ikke kunne finde ud af at høre efter.

Det var bare ikke deres fejl. Uden engagement ingen lyttere!
Skal det være dig? Nej vel!

 

BLIV DEN TALER DER ALTID FANGER PUBLIKUM

Kom med på mit Onlinekursus Fra nervøsitet til Gennemslagskraft

Skræddersyet-kursus-

Er det dig – eller dine slides – der styrer præsentationen?

På ALLE mine kurser finder deltagerne ud af, at de er bedre uden slides!

Langt de fleste kommer ind ad døren med en vane om at bruge slides OG et mindset om at ’kommer jeg ikke med slides, tror mit publikum ikke at jeg har forberedt mig. Det er uanset om de arbejder hos IKEA, DSB, i en fagforening eller en kommune.

Når jeg tager Læs videre “Er det dig – eller dine slides – der styrer præsentationen?”

ARTIKULATION