Tal troværdigt og få mennesker til at følge dig

Sådan skriver du en god tale

Jeg sidder her og venter på dig

Jeg venter på, om du vil lade mig komme frem.  Jeg er din indre Obama. Hende og ham, der har noget på hjerte.

Jeg har en passion for det, jeg laver, som får mit arbejde til at give mening. Når jeg taler med passion, har jeg gnist i øjnene og liv i min stemme.

Jeg ved, at jeg skal se mit budskab med mit publikums briller. Det vækker min forståelse og empati for mit publikum. Her kan jeg møde dem, og give dem de pointer, det stof og de eksempler, der får dem med. Ellers kan jeg ikke påvirke og flytte dem.

Jeg giver mig selv lov til at fylde med mit budskab. Jeg hviler i at stå foran mit publikum og møde dem. Det vækker tillid hos mit publikum. Uden tillid gør mine ord aldrig en forskel.

 

5 trin der får dig til at tale troværdigt

Det talte jeg om i min tale til min bogreception i torsdags. Jeg talte også om, hvordan min passion for troværdig mundtlig kommunikation blev født. en passion, der kun er vokset. Der bliver hver dag holdt mere end 30. mio. PowerPoint præsentationer dagligt, på globalt plan. Men hvordan skaber vi værdi, med vores ord? Hvordan gør vi en forskel med vores ord? Det spørgsmål har jeg stillet mig selv de sidste ti år. Resultatet er samlet i min bog Tal Troværdigt – og få succes med din kommunikation, Akademisk Forlag.

Der skal nemlig meget mere til end ord på en slide, og dig for bordenden.

Du kan se hele talen her:

[nz_youtube id=”hky9dyNS10I” width=”” /]

 

Gør brug af lanceringstilbuddet på signeret bog + onlinekursus:

 

FRA NERVØSITET TIL GENNEMSLAGSKRAFT

Lær hvordan du dæmper, håndterer og omsætter nervøsitet og usikkerhed til gennemslagskraft når du taler. Du får:

 

TAL TIL FESTEN

Lær hvordan du hurtigt forbereder en fantastisk festtale, som du ikke kan vente med at holde, til det næste bryllup, jubilæum, konfirmation eller runde fødselsdag.

Du får:

 

FÅ JOBBET

Lær hvordan du sælger dig selv med en skarp elevatortale til din næste jobsamtale.

Du får:

Hvordan bliver jeg mere troværdig?

Hvad vil det sige, at tale troværdigt? Det har retorikken søgt svaret på siden Aristoteles gik rundt i det antikke Grækenland for over 2.000 år siden. Hvorfor? Fordi du og jeg ved, at der skal mere end statistik, fakta og tal til at fange publikums opmærksomhed og overbevise dem. Vi lader os kun overbevise, hvis vi tror på den, der taler.
Vi skal tro på, at taleren vil os det godt.
Vi skal kunne mærke talerens positive indstilling til os som publikum og få indtrykket af, at taleren ikke prøver at skjule noget eller manipulere med os.
Vi skal have oplevelsen af, at vi deler værdier og mål med taleren.

Hvordan kommer du som projektleder, leder, konsulent og forsker derhen, hvor du formår at tale, så du engagerer, inspirerer og overbeviser? Det spørgsmål har optaget mig i mine mere end 10 år med at undervise, rådgive og coache mennesker til at brænde igennem. Jeg har samlet mine bedste guldkorn i min spritnye bog:

‘TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation’

… som udkommer i dag på Akademisk Forlag.

I bogen får du inspiration og gode råd fra 10 erfarne projektledere fra bl.a. kommuner, ministerier og organisationer som DSB og Accenture. Du lærer hvordan du lurer Apples keynotes og TED Talks kunsten af med cases og eksempler. Altsammen er garneret med øvelser, der får dig til at tale troværdigt.
Køb bogen + et af mine onlinekurser med særlig udgivelsesrabat:

 

FRA NERVØSITET TIL GENNEMSLAGSKRAFT

Lær hvordan du dæmper, håndterer og omsætter nervøsitet og usikkerhed til gennemslagskraft når du taler. Du får:

 

TAL TIL FESTEN

Lær hvordan du hurtigt forbereder en fantastisk festtale, som du ikke kan vente med at holde, til det næste bryllup, jubilæum, konfirmation eller runde fødselsdag.

Du får:

 

FÅ JOBBET

Lær hvordan du sælger dig selv med en skarp elevatortale til din næste jobsamtale.

Du får:

 

Kærlig hilsen

Annette

Sådan forbereder du en effektiv briefing på 5 minutter

“Hvis jeg ikke har en time til at forberede mit oplæg for mine medarbejdere, så tager jeg den bare på rutinen. Når jeg har haft god tid til at forberede mig, så har jeg svært ved at vælge ud i alle mine informationer. Jeg ender med at tage dem alle med, fordi jeg så gerne vil give mine medarbejdere hele forståelsen af situationen.”

Sådan sagde, Lisbeth under en session i 360 graders lederkommunikation i sidste uge. Hun er rendt lige lukt ind i to fælder, der forhindrer hende i at servere et klart budskab, støttet af de vigtigste pointer, hendes publikum har brug for.

Når du ikke forbereder dig

Det er et plus, at du har en vis rutine, du kan læne dig op ad, når du skal ind og holde en briefing eller en præsentation for dine medarbejdere, kunder eller direktion. Træning og erfaring vil altid komme dig til gode. Men træningen hjælper dig ikke, hvis du ikke får stillet dig selv de to afgørende spørgsmål – og fundet dine svar:

  • Hvad er det egentlig, mit publikum har brug for? Hvor er de, og hvor vil jeg føre dem hen? Har jeg brug for deres opbakning til dette projekt? Har jeg brug for at de gør noget anderledes i morgen? Har jeg brug for, at de tænker anderledes?

og:

  • Hvad skal der til for, at de lander der? Hvad har de brug for at eksempler, fakta og hvilken progression skal min argumentation have, for at det lykkes?

Skær endnu mere ind til benet

87 % af en gruppe amerikanske topledere mener, at evnen til at kommunikere klart og effektivt er afgørende for organisationens succes og deres egen karriere (1). Men hvis du ligesom Lisbeth vil have det hele med, så drukner du dit publikum. Mundtlig kommunikation dur ikke til bunker af informationer. Her er tekst bedst. Når du vil give en briefing, dit publikum kan bruge til noget, skal du fokusere på de vigtigste pointer. Du må gerne have informationer, der understøtter dine pointer. Kunsten ligger i at opsamle informationerne i klare pointer. Klare pointer samler enderne for dit publikum. Klare pointer får dit oplæg til at give mening. Jo mere du samler dine informationer i 3 afgørende pointer, jo mere vil du se dit publikum se afklarede ud i blikket.

“Efter kurset, kan jeg nu, med den model, du gav os, forberede mig på kun 5. minutter. Med modellen får jeg nemt sat mine pointer ind på de rigtige pladser, så de har en rød tråd. Jeg kan se, hvad der skal med for at jeg fører publikum hen til målet- og jeg kan se, hvad der er irrelevant og forstyrrende. Når jeg har talt, har jeg en helt anden fornemmelse af, at jeg har leveret varen og at min briefing har haft den rigtige effekt.”

Når du har været igennem et af mine kurser og forløb i præsentationsteknik, har du metoden siddende på rygraden, så du kun behøver 5. minutter til at forberede en skarp, klar og værdigivende briefing.

Tænk på, hvad du kan gøre med al den tid, det frigiver. Tænk på, hvor meget mere dine modtagere får ud af dit oplæg.

Du får naturligvis metoden i min Masterclass i Public Speaking og på mit heldags kommunikationskursus Bliv Hørt.

Der er kun 2 pladser tilbage i Masterclass’en, som begynder den 13. marts. Book din plads på info@artikulation.dk

Kh Annette Bjerre Ryhede

 

ONLINEKURSUS I GENNEMSLAGSKRAFT

Vil du blive hørt og slippe for nervøsitet? Skal din bryllupstale gøre indtryk? vil du brillere til jobsamtalen og eksamen? Lær hvordan du gør, når det passer dig, her

SKRÆDDERSYEDE KOMMUNIKATIONSKURSER

Hvor giver jeres daglige mundtlige kommunikation ikke resultater? Er det samarbejdet eller evnen til at kommunikere nye forandringer, der halter? Læs mere om skræddersyede kurser, her

(1) Nancy Duarte, Resonate 2010

Bevar roen når du præsenterer

Er dit publikum distancerede? Synes du, de er tomme i blikket? Har du indtrykket af, at du på ingen måde har fanget dem? Og kan du, ligesom mig, få den indskydelse, at de keder sig og synes det, du siger, er irrelevant?  Du begynder måske at speede op, for hurtigt at få det overstået?

 

Der er ingen, der har sagt, at de keder sig

De fleste mennesker får et specielt ansigtsudtryk og kan se distancerede ud, når de virkelig tænker over det, du har sagt. De bliver mere introverte, fordi hovedet kører på højtryk. De tænker med. Ikke imod det, du har sagt.

Når du taler hurtigt, giver du din præsentation en hektisk og jappende stemning. Det får dig til at virke usikker. Men endnu værre: Det gør det svært for dit publikum at fange dine guldkorn. De skal koncentrere sig ekstra meget.

Men hvordan bevarer du roen, og holder fast i at præsentere det, du har til opgave?

 

Dine impulser er ikke sandheder

Find fred med, at du bliver usikker på, hvad der sker hos dit publikum. Vær obs og kritisk overfor de tanker, der melder sig. De er ikke nødvendigvis et udtryk for sandheden. Beslut dig for at bevare roen og være i god kontakt med dit publikum. Træk vejret dybt. Kig på dem. Giv dem et øjeblik til at lade det, du har sagt, synke ind. Spørg dem, om det giver mening for dem, og om de har nogle spørgsmål til det, du har sagt indtil nu. Det er kun via kontakten og dialogen med dit publikum, du finder ud af, hvor de er, og hvad de har brug for, for at dine ord har værdi for dem.

Du giver værdi til dit publikum, når du både kan håndtere din egen usikkerhed og dine indskydelser, og målrettet forme dine præsentationer, taler og briefinger lige præcis til dit publikums behov, interesser og mål. Så bliver du hørt og får indflydelse.

 

Få værktøjerne, metoderne og træningen der gør dig til en stærk taler. Lær hvordan du mestrer de genrer, du skal bruge til at inspirere, motivere og overbevise:

Der er kun 2 pladser tilbage på Masterclass i Public Speaking. Vi begynder den 13. marts kl. 18. Tilmeld dig her

 

DU FÅR:

  • Aftensmad hver af de 5 aften i form af friske sandwich, salater og snacks
  • Kaffe fra Just Coffee og te fra Higher Living
  • Kursusmateriale i form af arbejdsark, der guider dig til hurtigt og effektivt at forberede alle dine fremtidige oplæg – og holde dem med overblik, øjenkontakt og plads til improvisation
  • Lokaler lige ved Kgs. Nytorv i København
  • Individuel og intensiv feedback træning hver aften, der gør dig til en taler med gennemslagskraft
  • Vin ved den afsluttende finaleaften
  • Min spritnye bog Tal Troværdigt – og få succes med din kommunikation.

Tilmeld dig på info@artikulation.dk

Kh Annette

 

Gemmer du det, der gør dit budskab sympatisk?

Milena ville være læge, da hun var barn. Hun ville redde liv. Da hun blev ældre, var det ingeniørstudiet der løb med hendes opmærksomhed. Men hun ville stadig gerne hjælpe mennesker. Hun så det som indlysende, at blive bloddonor. Da hun kom til Danmark som flygtning, var hun så tynd, at der skulle et års opfedning til, før hun vejede nok til at hun måtte give blod. Den dag hun endelig kunne give blod, var hun rigtig glad. Og stolt.

Milena rundede sin tale til hendes medstuderende, censor og mig af med at opfordre de af os, der havde overvejet at blive bloddonorer om, at overveje det igen. Og bestille tid. Aldrig havde jeg set Milena stråle sådan. Det var helt tydeligt, at hun brændte for det, hun talte om. Den følelse, hun havde af at hjælpe mennesker var inspirerende og den smittede: Sådan ville jeg også gerne føle … 
Den følelse, hun udstrålede, motiverede mig til at se at få booket tid. Hendes opfordring var sympatisk. Den satte prikken over i’et. Ikke nogen løftede pegefingre med ’se nu at …’ men en høflig opfordring. Din evne til at vække sympati og gøre dit budskab sympatisk i dit publikums øjne er afgørende for din troværdighed.

 


Milena glemte – heldigvis – sine facts

Eksamen i mundtlig kommunikation på Masteruddannelsen MPF på Roskilde Universitet begynder med, at de studerende holder en 5 minutters tale. Da vi tog hul på de 10 minutters eksamination i teori og metode, gav Milena os et langt forsvar bestående i, hvad hun egentlig ville have gjort i hendes oplæg, i stedet for det, hun rent faktisk havde gjort.
Hun ville ikke have fortalt så meget om hende selv. Hun ville have fokuseret på facts om, hvorfor bloddonorer redder liv. Det var hendes rørende historie, høflige opfordring og evne til at smitte med sit engagement, der motiverede mig. Havde hun kun fortalt facts, havde hun ikke fået mig til tasterne.

Som mennesker der arbejder i miljøer og organisationer hvor det er facts – ikke følelser – der vejer tungest på vægtskålen, kan det være svært at appellere til følelser, når vi kommunikerer.

Vi bliver bange for, at publikum vil opfatte os som useriøse, usaglige og uprofessionelle. Men faktisk er det utrolig klogt at appellere til følelserne, når du skal motivere og flytte dit publikum til handling. Det er nemlig ikke solide argumenter der flytter dem, der ikke er villige. Det er appellen til følelser. Det er muligheden for at identificere sig med intentionen at redde liv og sympatisere følelsemæssigt med værdierne. Pludselig kan vi mærke ordene i vores følelsesregister. De bliver til mere end blot ord. Hvis du skal flytte mennesker, skal du have mere end deres hjerner med.

Du skal gøre dit budskab sympatisk for din målgruppe. Det lærer du på ARTIKULATIONs Public Speaking Masterclass. Du lærer hvordan du, på baggrund af en skarp analyse af din målgruppe, situation og mål for dit oplæg, bruger den helt rigtige strategi til at appellere helt rigtigt til dit publikum. Du lærer, hvordan du får indflydelse. På Masterclassen får du værktøjskassen og strategierne. Du lærer, hvordan du bruger dem i praksis.
Læs mere om Masterclassen her

Der er kun 5 pladser på holdet – tilmeld dig på info@artikulation.dk

Kh Annette

2 fælder forhindrer retorisk lederskab


[nz_youtube id=”yug8-9Mo1Zg” width=”” /]

RETORISK LEDERSKAB

Når du stiller dig op og kommunikerer dine budskaberne mundtligt, skal du opbygge tillid til dig for at få gennemslagskraft. Uden tillid til dig, får dit budskab ikke gennemslagskraft.

Fælde 1: Du mener ikke (helt) det, du siger

Den største barriere for tillid, er hvis du videreformidler et budskab uden ejerskab. Dit kropssprog afslører med det samme, hvis du ikke selv synes, det du siger er vigtigt, betydningsfuldt eller en god beslutning.

Derfor skal du finde ud af, hvordan du kan stå 100 % inde for det, du siger, når du tager ordet – hvilken vinkel på dit emne kan du stå inde for?
Hvad skal der til for, at du kan få dit budskab ud over læberne med 100 % overbevisning? Og hvordan skal budskabet lyde, for at du kan få det troværdigt over dine læber?

Fælde nr. 2: Du glemmer, at der er forskel på talesprog og skriftsprog

Publikum har lyttet til dit oplæg og ser meget koncentrerede ud. Måske er de blevet meget stille. Du er måske i tvivl om, hvorvidt nogen af dem er faldet i søvn?

Skriftsprog – som vi alle er meget trænede i – har laaange sætninger. Det er godt til at have mange informationer og være abstrakt, fordi modtageren kan slå op, understrege og læse i sit eget tempo.

Mundtligt sprog er godt til præcis det modsatte:
Her har du korte sætninger og publikums ører kan bedst fange pointerne, når du gør dem nærværende, aktuelle og konkrete for dit publikum.
Derfor skal du understrege dine 3 vigtigste hovedpointer med historier, cases, metaforer eller fysiske ting, der klart udtrykker dine pointer.

Så giver du publikum forståelse for hvordan tingene hænger sammen – men ikke nok med det – deres hukommelse vil elske dig for det. Det er retorisk lederskab.

Kh Annette Bjerre Ryhede

 

LÆR RETORISK LEDERSKAB

Lær hvordan du kommunikerer visioner med gennemslagskraft, bruger historiefortælling og argumenterer overbevisende på ARTIKULATIONs heldagskursus BLIV HØRT

Tal med passion og bliv hørt

Din passion er sukkeret og saltet, der gør dit budskab interessant. Når du er passioneret, kan dit publikum høre det på din stemme. De kan se det på dit kropssprog. De kan mærke det, i din kontakt med dem.

 

TAL MED PASSION & FANG PUBLIKUM

Men det kan være svært at tage passionen med ind i din kommunikation. Det er sårbart at lade den skinne igennem, når du tager ordet. Du viser andre sider af dig selv, og vil dit publikum nu kunne lide de sider? Men du må stille dig derud, hvis du for alvor vil inspirere, motivere og få dit publikum med dig.  Tro mig: Dit publikum vil vågne op, og lytte mere intenst til dit budskab.

2018 er lige gået i gang. Hvilken passion skal fylde hos dig i år? Hvad driver dig?

 

LYT MED & BLIV GUIDET IND I DIN PASSION

Her får du min øvelse, der guider dig til at få fat i din passion og sætte ord på den. Når du sætter ord på den bliver den konkret. Den får retning. Og så er det bare op til dig, at lade den komme ud over læberne og gøre en forskel.

 

Find din passion for 2018 her: 

Find gerne et roligt sted, hvor du er uforstyrret. Luk døren til dit kontor, og dyk ned i din passion for 2018.

 

MIN PASSION FOR 2018

Min passion for 2018 er at hjælpe endnu flere ambitiøse og talentfulde ledere, projektledere, konsulenter og mennesker, der brænder for deres sag, med at skabe ørenlyd for deres budskaber. Med at brænde igennem med deres budskab. Med at kommunikere levende, nærværende og værdigivende. Du kan hjælpe mig: Får du værdi af mine nyhedsbreve, videoer og tips, må du meget gerne dele med dit netværk, fx via Linked-in, Facebook ved at bruge knapperne nedenfor.

Lær hvordan du kommunikerer med passion, og får dine kunder, medarbejdere og ledelse til at lytte: Kom med på heldagskurset Bliv Hørt den 25. Januar i København.

HVAD ER DIN PASSION FOR 2018?

Hvad er din passion i 2018? Hvad skal fylde? Og hvad skal der til for, at du fører den ud i livet?

Fortæl mig det gerne i kommentarfeltet nedenfor:

 

Godt nytår!

Kh Annette

Fotograf:  Joshua Newton on Unsplash

Så frøet til nærende samtaler – med fokus og ro

Jeg vil være mere grounded denne jul.

Jeg vil nyde dagene sammen med min familie. Jeg vil rent faktisk smage julemaden og jeg vil lytte. Jeg vil have det hele med: Tonen, nuancerne og øjeblikket.

Jeg vil ikke piske rundt og være mere optaget af, om sukkerkartoflerne nu bliver helt rigtige, om bestikket står snorlige og om vi når hele programmet …. Men men …

Det er 100 % sikkert, at mit nærvær ryger fra relationen og hen på detaljerne, hvis ikke jeg er opmærksom. Hvis ikke jeg vælger, hvor det er vigtigst at have min opmærksomhed. Jeg ved også, hvad det betyder, for mine samtaler, hvis jeg ikke slipper detaljerne lidt …

De bliver ikke lige så interessante og nærende. Jeg hører ikke, hvad det egentlig er, der bliver sagt. Jeg fanger ikke nuancerne i stemme og kropssprog.

Men værre endnu: Jeg bliver lettere irriteret og vi taler forbi hinanden. Jeg får ikke spurgt ind for at forstå. Jeg får ikke vist, at bare det, at være sammen, er rart.

Jeg har erfaret, at det er meget nemmere at styre min opmærksomhed, når jeg er grounded. Når jeg mærker gulvet under mine fødder. Når jeg trækker vejret helt ned i maven. Når jeg trækker min opmærksomhed ind i relationerne og nærværet fremfor detaljerne. Når jeg bevidst  mærker min glæde ved at være sammen med min familie, så vokser glæden.

I år har jeg, ud over at lave kurser, coaching og foredrag i præsentationsteknik  og ledelseskommunikation også arbejdet med samarbejdskommunikation og samtaleteknik med fokus på bedre opgaveløsning og stærkere kunderelationer i kommuner og energisektoren.

Du får på den baggrund mine bedste råd til at fylde din jul med nærende samtaler:

7 trin til nærende samtaler

  1. Beslut dig for den intention, du vil gå ind i samtalerne med. Er det humor, glæde, kreativitet, at tage tingene med ro? Taknemmelighed, ro, fordybelse?. Brug 3 min. på at tænke over det og skriv det gerne ned.
  2. Hvad betyder den intention for din måde at kommunikere på, når du kommer ind ad døren? Hvad gør du? Hvad gør du ikke?
  3. Træk vejret helt ned i maven og mærk gulvet under dine fødder
  4. Træk din opmærksomhed hen til de mennesker, du er sammen med
  5. Mærk hvor meget du holder af dem
  6. Hvis du kan mærke, du bliver irriteret undervejs, så beslut dig lynhurtigt for, hvordan du vil agere – i stedet for at reagere – inden du åbner munden: Hvad er mest hensigtsmæssigt? Hvad er mest omsorgsfuldt overfor både dig og de andre?
  7. Nyd julen med alt, hvad den bringer. Omfavn det hele.

Alle rådene er også en hjælp, når holder præsentationer, briefinger og taler i det nye år. Brug din opmærksomhed til at opbygge den kontakt til dit publikum, der er afgørende for at du opbygger tillid og kan blive opfattet som troværdig. Uden de elementer, kommer dit budskab og din PowerPoint ikke til at have den store effekt.

Groundingøvelse til dig

Har du brug for en lille stund til dig selv? Lyt til den groundingøvelse, du får gratis her.


Vil du styrke ro, din gennemslagskraft og dine kommunikationskompetencer?

I mine 4 onlinekurser:

… Er der lige nu glædelig jul rabat på 25 % på alle kurser. Indtast blot koden: glædelig jul.

Giv dig selv – eller en anden – en julegave,  der styrker uddannelse og og karriere.

 

Træk vejret og nyd dine relationer. Rigtig glædelig jul og godt nytår!

Annette Bjerre Ryhede

3 fælder der forpurrer din kontakt til dine medarbejdere

[nz_youtube id=”CGUyeU7b5AA” width=”” /]

Styrk din kontakt til dine medarbejdere – dit publikum

Skal du præsentere en ny strategi eller handlingsplan for dine medarbejdere? Når du taler, er dine medarbejdere dit publikum. Din kontakt til dine medarbejdere er afgørende, for at du kan opbygge tillid og blive opfattet som troværdig. Uden de to, bliver det svært for dig at gøre indtryk, påvirke dit publikum – dine medarbejdere – og få dem med dig.

Fælde nr. 1: Du har svært ved at se ud over din egen agenda.

Du glemmer, at dit publikum ser verden på en anden måde end du gør.

Publikum kan mærke det, hvis du ikke giver plads til, at de er et andet sted, end du er.
Så føler de sig ikke mødt. Hvis de ovenikøbet føler, at der er en bestemt agenda der bliver trukket ned over hovedet på dem, vil de blive skeptiske.

Øv dig i at møde dit publikum hvor de er, ved at forstå deres verdensbillede. Rum deres reaktioner og giv lidt slip på slutmålet med din præsentation

Det er vejen til at du får langt flere med dig, som er vejen til at nå dit mål.

Fælde nr. 2: 
Du drukner kontakten til dine medarbejdere

Hvis du oplever, at dine medarbejdere ser forvirrede ud og stiller spørgsmål til mærkelige detaljer i dit oplæg – i stedet for at have fanget pointen – så er der stor sandsynlighed for, at dit oplæg enten savner fokus, ikke er skåret ind til kernen eller ikke har et klart budskab.

Lad være med at prøve at presse 60 detaljerede og teksttunge slides igennem på 45 minutter fordi ’vi jo skal igennem det her’.

Du er publikums guide ind i emnet. De behøver ikke vide alt det du ved.
De skal kun vide det, der har betydning og værdi for dem.

Træn dig i at fokusere, skære fra, konkludere og skabe overblik. Du skal med andre ord zoome ind på ét hovedbudskab og de underpointer, der understøtter det.

Hjælp publikums hukommelse ved at bruge billeder, der skaber oplevelser for dem og får aktiveret deres sanser.

Fælde nr. 3:  
Du glemmer at skabe en oprigtig kontakt til dine medarbejdere

Du kan have nok så mange gode rationelle argumenter for det, du siger, men hvis du ikke formår at skabe en oprigtig kontakt til dit publikum, så falder dine argumenter til jorden.

Du skal være helt klar over, hvorfor du gerne vil tale til og med lige præcis de mennesker, der sidder foran dig.
Publikum skal kunne mærke, at du vil dem det godt, og at du har lyst til at stå foran dem og tale.

Så se publikum i øjnene, træk vejret ned i maven og vær oprigtig interesseret i kontakten med dem.

Ordet er dit.

Skal alt det, du lærer her, blive til et sæt af kompetencer, du kan trække på, når du har brug for det? Fx når du præsenterer for din chef, dine medarbejdere og dine kunder? Få træningen, der får det til at ligge på rygraden:

Brug din mundtlige kommunikation til at skabe forståelse og få dit publikum med. Bliv trænet på Bliv Hørt den 25. januar.

Kærlig hilsen Annette

Træk vejret dybt og tænk klart

I går, på mit kursus, præsenterede jeg deltagerne for en lille øvelse. Uden at fortælle dem hvorfor, bad jeg dem tælle, hvor mange gange jeg slog glasset med min kuglepen. Klik klik klik, klikkeklikklikklik …..

”Da holdt i op med at trække vejret”, sagde jeg. 

De begyndte at grine. Ganske rigtigt. Da de virkelig koncentrerede sig, var de holdt op med at trække vejret. Prøv selv at lægge mærke til din vejrtrækning, når du er koncentreret. Når du er anspændt. Men også, når du er glad. Hvor dyb er den? Flyder den let hele vejen ned i bunden af maven eller strander den i brystet?

Når du taler, er din dybe vejrtrækning – hvor din mave og din brystkasse buler ud – afgørende. Uden en dyb vejrtrækning kan du ikke tale højt og tydeligt, uden at overanstrenge din stemme.

Aktiver dit parasympatiske nervesystem

Når du trækker vejret dybt, aktiverer du dit parasympatiske nervesystem. Du bliver roligere. Det bliver nemmere for dig at tænke klart. Dit parasympatiske nervesystem er det modsatte af dit sympatiske nervesystem, som er aktiveret, når du er utryg, anspændt eller nervøs. 

Dit sympatiske nervesystem gør dig klar til at kæmpe, flygte eller fryse. Det påvirker din opmærksomhed, så du kan have følelsen af, at du ikke helt kan tænke klart. Det er her, du kan glemme hvad du vil sige. Også kendt som ‘at gå i sort’.

Træk vejret helt ned i maven – og tænk klart

Den nemmeste vej til at få aktiveret dit parasympatiske nervesystem er at tage et par dybe vejrtrækninger. Lige nu. Mens du forbereder dit næste oplæg. Inden du præsenterer. Og når du holder en pause og går fra den ene pointe til den næste.
Ahhhh…. Frisk ilt til hjernen. Mere ro og overblik!

Har du svært ved at få din vejrtrækning helt ned i bunden af lungerne, skal der mere intensiv træning til. Læg en hånd på maven og øv at få din mave til at bule ud på dine indåndinger. Når du ånder ud, skal din mave langsomt trække sig ind mod din rygsøjle, så du presser luften ud af lungerne. Ligesom en blæsebælg.

Lær hvordan du indtager scenen – uden nervøsitet, med en dyb vejrtrækning og et oplæg, der virker på dit publikum. Kom med på heldagskurset Bliv Hørt den 25. januar

Glem forfængeligheden et øjeblik, og giv din vejrtrækning en hjælpende hånd. Din stemme, dit nervesystem og dit mentale fokus vil elske dig for det!

Kærlig hilsen Annette

Få træningen der lærer dig hvordan du dæmper nervøsiteten og bliv klar til at indtage scenen med dit budskab: Få et 1:1 forløb i speakercoaching

Jeg har lavet et onlinekursus til dig, der vil lære hvordan du trækker vejret rigtigt og dæmper nervøsiteten. Læs mere her om Fra nervøsitet til Gennemslagskraft her

[ARTIKULATION]