Tilsæt din festtale dette krydderi og du får stående klapsalver

Din festtale er ikke bare en lejlighed til at sige noget. Det er en lejlighed til at sige tak for alt det, du sætter pris på og sige højt, hvad du håber for jeres relation fremover.
Det er din mulighed for at gøre et indtryk på den, der modtager festtalen – og alle de andre der hører den – med dine ord.

Det bliver muligt, når du styrer uden om de 3 største fælder, der gør alle festtaler ligegyldige:
 

1# FESTTALEN OPREMSER

Hold nu op jeg har set mange fædre fortælle hele bryllupsselskabet om deres datters rejse igennem livet med; så gjorde du det, så gjorde du det. En blanding af årstal, uddannelser, bopæle. Prøv at hør: Det ved vi alle sammen godt!
Oplistning af begivenheder giver en tale uden dynamik, uden noget vi kan identificere os med, og uden den vigtigste ingrediens i en god tale: Følelser! Det vi alle sidder og gerne vil høre noget om, det er hvad det har betydet for dig at have hende som din datter.
Hvad er du stolt af?

 

Gør det: Giv os mening!

Sæt ord på vores liv og giv det mening! Samme regel gælder, når du holder tale til jubilæet eller dit firma lancerer et nyt produkt, en bog eller en ny strategi for det nye år. Du skal ikke fortælle hele historien om den rejse, i har været på siden 1980. Besøg kun forsiden for at give den mening i dag. Hvad har i historien gjort for der hvor I er lige nu? Som familie, som firma, som venner?

 

2# FESTTALEN BLIVER ALT FOR ABSTRAKT

Festtalen bliver en filosofisk udredning, der giver modtagerne indtrykket af ’varm luft’, klicheer og floskler, som de hverken kan mærke i maven eller se for sig.
Mundtlig kommunikation er nu engang bedst til at være konkret, levende og bruge historier og eksempler til at få aktiveret hjernen hos dine lyttere, og få hjernen i gang med at indleve sig.
Gør det: Brug historier, der får dine pointer til at leve
Hiv dine pointer ned på jorden: Hvordan viser det sig hver gang du går ind ad døren, at I er en varm familie eller en innovativ virksomhed? Sæt et eksempel på, som vi alle kan se for os og identificere os med.

3# FESTTALEN ER FOR LANG

En god festtale er hverken for lang eller kort. Der er en grund til, at TED Talks ikke skal vare mere end 18 minutter, og takketalerne til The Oscars kun får 45 sekunder. Til den gode festtale vil jeg anbefale dig, at du går efter et maks på 10 minutter.

 

Gør det: Vær skarp på, hvad du vil med din festtale

Vælg ét budskab som din tale koncentrerer sig om. Ikke flere. Gør dig umage: Begynd på din festtale i god tid, så du har tid til at finde det gode stof og finpudse dine pointer og historier:
Husk: Det er din fortolkning af virkeligheden og den mening, du giver til den, som bliver en gave til os alle: Ikke om du kan genfortælle det rette sagsforløb fra vugge til grav.
Giv dig selv lov til at VILLE noget med din festtale: Det er ALTID det, der får gnisten ind i den.

Dit publikum vil ikke tøve med at komme hen og sige: Tak for den festtale, den gjorde virkelig indtryk på mig!


BLIV GUIDET TIL AT HOLDE DIN UNIKKE FESTTALE

Vil du have hjælpen til at få styr på din tale? Komme sikkert og godt i gang med processen, så du finder dine pointer, historier og den røde tråd, så du ikke kan vente med at holde talen på den store dag?

 

Så er mit onlinekursus TAL TIL FESTEN til dig. Her kan du i ro og mag – hvor end du er i verden – følge hele kurset, hvor jeg guider dig igennem alle trin fra du har besluttet, at du vil holde tale, til du står klar med din færdige tale – En tale du ikke kan vente med at holde!

 

Kurset består af 8 videoer med mig, hvor jeg guider dig igennem hele processen, godt hjulpet af den interaktive workbook, hvor du skriver det unikke indhold ned, som du finder via øvelserne.
Du får også mine 4 audiofiler der guider dig til at finde inspirationen, se din succes for dig og bevare roen – hele vejen igennem – og meget mere!

Alt sammen bliver dit til evigt eje for 599,- inkl. moms.
Læs mere om TAL TIL FESTEN og kom i gang med at skabe din unikke tale her

 

Grib ordet og berig os med din tale!

Kærlig hilsen Annette

Budskabstræning for dig, der vil nå din målgruppe

LYN-FORBERED DINE BUDSKABER

Glemmer du din budskabstræning? Vi kan let falde i fælden med at være alt for optagede af vores egen dagsorden og det, vi gerne vil ud med, så vi glemmer at budskabstræne. Men sætter vi os ikke ind i, hvad der sker på den anden side af bordet, bliver det, vi siger, uvedkommende for dem.

Vores budskaber kommer under pres, når vi går fra det ene møde til det andet. Det er svært at få tid til at zoome ind på og forberede de budskaber, vi gerne vil spille ind med. Men får vi ikke spillet ind, går vi glip af chancen for at have indflydelse.

 

NÅ DIT MÅL VED AT HUSKE DIT PUBLIKUMS BANEHALVDEL

På den ene side skal vi være motiverede og vide, hvorfor det er vigtigt, at vi siger noget. På den anden side, skal vores kommunikation være modtagerorienteret, for at vi bliver hørt.

Det betyder, at vi skal flytte vores hoved over på den anden side af bordet.

Hvad sker der egentlig herovre? Hvordan ser de andre, fx:

  • Din leder?
  • Denne kunde?
  • Denne medarbejdergruppe?

 

På det budskab du kommer med?

Hvad er deres interesser?

Jo bedre du forstår det, jo bedre kan du forme det, du siger, så det bliver hørt af deres ører.

Det behøver ikke at tage lang tid. Faktisk siger jeg ofte: Brug den tid du har, og gør det i god tid. Har du kun 5 minutter, så brug de 5 minutter på at få tænkt nogen tanker om, hvad der foregår på den anden side af bordet – inden mødet.

 

LÆR HVORDAN DU RAMMER DIN MÅLGRUPPE MED BUDSKABSTRÆNING

Lær hvordan du formår det, du siger, så dem, du taler til, ikke kan undgå at åbne ørerne! Du lærer det i min Public Speaking Masterclass, der begynder den 7. marts kl. 18. Her lærer du via budskabstræning, hvordan du gør din kommunikation modtagerorienteret så dem, du taler til, hører det, du siger.

  • Du lærer hvordan du forstår, overbeviser, påvirker og flytter dem, du taler til.
  • Du lærer hvordan du bruger historiefortælling og anerkender dem, du taler til.
  • Du lærer du hvordan du leder med dine ord.

Der er Early Bird på 3500,– før moms (normalpris 5500,- ) frem til den 15. februar. Reservér din plads og få budskabstræning der får dit budskab frem:

Læs mere om Masterclassen og meld dig til her

Kærlig hilsen

Annette

 

Kend forskel på skrift og talesprog så du ikke drukner dit budskab

 

I Danmark er vores kommunikationskultur domineret af de skriftlige dogmer, selvom vi bruger oceaner af tid på at holde møder for at få talt om tingene. Men når vi skal holde præsentationer og oplæg, har skriftkulturen det med at snige sig ind.

 

FOKUS OG PAUSER TIL AT LADE POINTERNE SYNKE IND

Skrift er godt til at samle masser af informationer. Her kan du være abstrakt og have lange sætninger.

Godt mundtligt sprog er bedst til præcis det modsatte: Til at fokusere på det vigtigste, og skære alt andet fra. Være konkret. Have korte sætninger, hvor du og dit publikum kan trække vejret, og pointerne kan synke ind. Det betyder, at eksempler er et hit, når du taler. Og at du skal skære ind til benet.

 

DIT PUBLIKUMS AGENDA TRUMFER DIN

Når du skal skære ind til benet, så skal du gøre det ud fra hvad dit publikum har brug for. Form din præsentation og dit oplæg efter: Hvad er det mit publikum har brug for her? Hvad er deres interesse og behov? Skær alt, der ikke har en værdi for dem, ud.

I dag er denne evne til at kunne formulere os klart og effektivt overfor andre – som ofte har en helt anden faglighed, baggrund og viden end os – uhyre vigtig.

Når vi ikke bruger det mundtlige sprog, til det det er bedst til, går vi glip af chancen for at påvirke og flytte dem, vi står overfor.

POINTER MED PASSION I

Mennesker motiverer mennesker. Det er ikke noget de lækre slides på PowerPointen eller masser af skriv til medarbejderne kan gøre for os. Derfor skal du være skarp på dine pointer, OG have fundet ud af, hvordan de kommet let, mundret og fyldte med passion ud af lige præcis DIN mund. Her bliver de lette at gribe for dit publikums ører, OG du brænder igennem.

Vil du lære hvordan du gør i praksis? Vil du have værktøjskassen til at tage ordet med succes?

Vil du finde din passion for det, du skal kommunikere, så du er autentisk og har integritet?

Vil du lære hvordan du overbeviser, påvirker og rykker dem, du taler til?

KOM MED PÅ HOLDET I PUBLIC SPEAKING

Så er min Masterclass i Public Speaking lige præcis den træningsarena der lukker op for din gennemslagskraft og får dig til at brage igennem. Det lover jeg dig! Det er nemlig det, jeg ser hver gang. Jeg bygger dig op i stedet for at bryde dig ned. Jeg har hele tiden øje for de styrker, der er i dig, og får dem til at vokse. Jeg giver dig de specifikke værktøjer, der styrker dig, som den du er, når du tager ordet, og får dig til at have ordet i din hule hånd.

Masterclassen i Public Speaking forløber over 5 aftener med start den 7. marts

Der er Early Bird på kun 3500,- x-moms når du tilmelder dig senest den 12. februar.

Læs mere og tilmeld dig Masterclassen i Public Speaking her

Vi begynder den 7. marts kl. 18 og det vil være fantastisk at have dig med på holdet!

Kærlig hilsen

Annette Bjerre Ryhede

Får dig til at tage ordet med succes – foredragsholder, speakercoach og ekstern lektor i kommunikation

Gratis e-bog: Tag ordet med succes!

Du får e-bogen her: Tag ordet med succes og brug din stemme til at gøre en forskel!

 

FÅ DE 7 VÆRKTØJER DU SKAL KENDE, FOR AT BRUGE DIN STEMME TIL AT GØRE EN FORSKEL

 

  • Vil du tryllebinde dit publikum?
  • Vil du overbevise dem om, at din vej er den rigtige at gå?
  • Vil du være rolig og engagerende, når du tager ordet?
  • Vil du finde din unikke måde at brænde igennem på?
  • Vil du have hemmeligheden bag at bevare roen igennem hele din præsentation?

 

MED DE 7 VÆRKTØJER UNDGÅR DU

  • Dræbende kedelige præsentationer
  • At publikum er optaget af alt muligt andet end din præsentation
  • At du virker uengageret, når du taler
  • At nervøsiteten løber af med dig
  • At du ikke opnår noget med at have taget ordet

 

Jeg brænder for at du får dit budskab ud over rampen, og kommer til at påvirke og overbevise dem, der har brug for at høre dit budskab!

Med denne guide får du et helt særligt kort på hånden når du tager ordet: Du får fat i din passion for det, du skal have ud. Din passion er ALTID det, der engagerer dit publikum i det, du taler om.

I e-bogen får du ikke kun overfladiske tips med ’gør sådan og gør ikke sådan’.
Du får METODEN, der sikrer, at din præsentation hænger sammen, har et klart budskab og at DU har gennemslagskraft når du tager ordet.

Jeg glæder mig til at hjælpe dig med at få dit budskab sikkert ud over rampen!

Du får e-bogen her: Tag ordet med succes og brug din stemme til at gøre en forskel!

 

Ordet er dit!

Kærlig hilsen

Annette Bjerre Ryhede

Speakercoach, foredragsholder og ekstern lektor i kommunikation  – ejer af ARTIKULATION.

 

Forny dig og fang publikum igen

Hov – hvad sker der? Sådan siger vores opmærksomhed, når den bliver præsenteret for noget nyt. Vores opmærksomhed elsker faktisk fornyelse. Nye ting. Nye produkter. Et nyt ansigtsudtryk. En ny stil. Et nyt budskab. En anden måde at formidle tingene på.

Derfor får du mere gennemslagskraft ved at forny din stil og skille dig ud fra mængden. Fx skipper jeg PowerPointen, når jeg skal ud og holde et oplæg for nogen, der ikke laver andet end at glo på PowerPoints til alle møder. Feedback’en jeg får er, at det var en befrielse. Alle kommer i en anden stemning, fordi opmærksomheden er imellem os, i stedet for at være rettet op imod et plastikforhæng med lys på. De får meget mere med, fordi distancen ikke lader opmærksomheden vandre.

JEG ER LIGESOM DENNE GLASFLASKE MED KORKPROP!

En af mine deltagere tog engang en glaskande med en korkprop med, da hun skulle fortælle om sig selv. Hun sagde: ”Denne her flaske er ligesom mig, fordi …” og så begyndte hun at fortælle om sig selv, og brugte flasken som metafor og samlingspunkt for hendes pointer. Vi – og hendes kolleger – vågnede pludselig op!

Det er trist for vores budskab, når vi ryger i en rille, og altid formidler på nøjagtig samme måde. Vores publikum bliver vant til at høre os tale på samme måde, og glemmer at åbne ørerne opmærksomt.

PAS PÅ DEN TRÆTTE CIRKUSHEST

Vi holder os til det fungerer, fordi det netop – ja har fungeret. Men vi kommer alle til at minde om en træt cirkushest, der ikke kan andet end at gå i cirkler, hvis vi ikke ryster posen indimellem.

Du vil opleve at dine vaner prøver at hive dig tilbage til det, du kender. Fordi det er trygt. Fordi du har en hel motorvej oppe i hjernen, for den måde at formidle på. Men lad dig ikke snyde af dine vaner, hvis du gerne vil have dit budskab til virkelig at blive hørt.

3 IDEER TIL FORNYELSE AF DIN FORMIDLING

Giv dig selv en udfordring og hjælp dit budskab på vej ved at:

  • Droppe dine slides, og tegne og skrive på en flip-over i stedet (Nej du er ikke uforberedt uden slides. Du er uforberedt, når du ikke har skåret dit budskab ind til benet)
  • Tage en ting med, som metafor, for dit budskab, som du folder dine pointer ud omkring
  • Starte med at spørge dit publikum, hvad de tænker om det emne, du skal fortælle om, og hvad de har brug for INDEN du begynder at tale. Så kommer de på banen. I åbner dialogen, og du kan gøre din kommunikation langt mere effektiv, ved at målrette alt det, du siger, præcis til deres behov.

Vil du gerne have endnu flere tips og værktøjer til at forny dig, så dit budskab får fornyet gennemslagskraft? Vil du gerne have det kærlige skub, der får dig i gang? Den 7. februar holder jeg foredrag i det smukke Brønnums Hus Office Club ved Kgs. Nytorv:

 

DU FÅR

  • En times inspirerende og varmt foredrag, der giver dig skubbet og værktøjerne til at brænde igennem
  • Værktøjsark med alle guldkornene – lige til at tage i brug!
  • Muffins
  • Kaffe og te

For 250,- inklusiv moms! Læs mere om foredraget her

Tilmeld dig på mail til: info@artikulation.dk

 

Jeg glæder mig til at se dig den 7. februar!

Kærlig hilsen Annette

 

Hvorfor jeg laver det, jeg gør

Det gør jeg, fores kommunikation giver os en plads i verden. Det kan godt være, vi er her med vores nærvær og vores lyttende ører, men når vi sætter ord på vores idéer og syn på sagen bliver de gjort fælles, med dem, vi er sammen med.


’KLIK’ SIGER NOGET INDE I MIG

For mig er det guld når nogen siger noget, som jeg ikke har tænkt over før. Som får brikkerne til at dreje en ekstra gang inde på lystavlen. Jeg kan nærmest mærke, at der er noget inde i mig der siger ’klik’: ”det der, det kunne jeg bruge til noget

Hvis de ikke havde delt det, havde jeg ikke fået den gave. Det er bl.a. andet det kommunikation kan: Kommunikation giver os med nye måder at se og forstå verden på, og når de bliver kommunikeret, bliver de tilgængelige for alle de. Det synes jeg er fantastisk. Det er generøst. Det er hjælpsomt.

En del af min drivkraft går på at åbne munden når vi ser uretfærdighed og ulighed, og udbrede de gode budskaber, som peger på løsninger, muligheder og bedre vilkår for medarbejdere, borgere og kunder.  Jeg har ofte taget ordet på vegne af de, der ikke selv havde værktøjerne til at blive hørt – det gjorde jeg bl.a. en efterårsdag i 2005 på Speakers Corner i London – du kan se et videoklip her:


ORD SKAL – HELST – BERIGE

Som min speakercoach på Speakers Corner i London sagde: Du er rigtig god til at mene og ville noget med det, du siger!

Nuvel! Jeg kan rigtig godt lide at tale og dele tanker, men det er altid samtalen jeg er interesseret i. Det jeg siger, skal gerne berige en anden og være hjælpsomt. Jeg taler derfor ikke for, at det skal være et show, og andre skal tænke at jeg er klog, men for at de får aha-øjeblikke. Får nye perspektiver. Andre måder at se tingene på. Og som vi ved, med nye måder at se tingene på, begynder vi at handle og kommunikere anderledes. Mit håb er for at berige.


ETIKKEN KOMMER MED VORES ENGAGEMENT

På mine kurser og i mine 1:1 forløb spørger jeg derfor altid folk, hvad de brænder for og jeg går efter det øjeblik, hvor jeg kan se gnisten komme frem i deres øjne. For det første, fordi det altid er det, der på magisk vis får kraften og klangen frem i deres stemme, gør deres tale klar at følge, og så medrivende, at jeg og deres publikum ikke kan undgå at lytte med. Men for det andet, fordi det er her, vi får os selv og vores etik med. Tror vi ikke selv på det, vi siger, er det svært at få andre til det. Når vi har os selv med, kan vi også se os selv, vores børn og vores omverden i øjnene.


BUDSKABET SKAL GIVE MENING

Derfor hjælper jeg med at klække alle de gode budskaber ud, så de bliver hørt. Det kan være budskabet om hvorfor vi skal have 7. millioner til forskning i bæredygtige afgrøder,  om nye HR-strategier i virksomheden, der sikrer rent drikkevand, eller den kommunale medarbejdergruppe, der skal have værktøjer til at kommunikere og samarbejde endnu mere effektivt. Jeg brænder for, at de mennesker får deres vigtige budskaber ud i verden, så andre kan få glæde af dem. Mit arbejde er gjort, når de brager igennem og bliver hørt, forstået og husket – længe efter, at de har taget ordet. Min opgave er at gøre dem sikre, når de tager ordet, så de kan gøre det igen og igen og igen.


SKAB MENING MED DINE ORD

Det er det, der gør mit virke meningsfuldt. Og gør, at jeg ved at jeg gør en forskel. Hver dag. Det fortæller jeg meget mere om, til mit foredrag den 7. Februar kl. 18 i København, hvor jeg samtidig også giver dig de værktøjer jeg hver dag bruger og giver til mine klienter, som får dig til at blive – endnu mere – hørt og gøre en – endnu større – forskel med dine ord. Prisen er 250 kr. inklusiv moms for en aften der garneres med muffins, udsøgt kaffe og te, og værktøjs-ark der får guldkornene helt hjem til dit arbejde! Reservér din plads nu på info@artikulation.dk

Læs mere om hvad du får med dig til foredraget her

Kærlig hilsen

Annette Bjerre Ryhede

Kan du ikke komme den 7. Februar? Så holder jeg webinaret ’Få jobbet’ den 9. februar, hvor jeg lærer dig, hvordan du sælger dig selv til dit næste drømmejob.

1:1 RÅDGIVNING

Få skåret dit pitch, din præsentation, foredrag eller tale til, så det bliver en succes. Få de værktøjer og den træning der får din unikke stemme frem og får dit budskab klart frem med 1:1 speakercoaching.

MASTERCLASS

Tag dine talegaver til næste niveau med mit træningslaboratorium, hvor du kommer til at mestre de genrer, der motiverer, inspirerer og rykker dine medarbejdere, din bestyrelse og kunder med denne Public Speaking Masterclass

 

Sådan bliver du hørt

Når vi gerne vil have nogen til at høre det, vi siger,  er det ofte fordi, vi gerne vil have dem til at tage det, vi siger, til sig. Tænke over det. Handle på det. Og huske det.

Her kan vi gøre mange ting. Vi kan for det første sørge for, at vores stemme fanger opmærksomheden, og er let at lytte til.

FÅ DIN STEMME TIL AT BLIVE HØRT

Vi kan fx hæve vores stemme en smule, når vi siger noget, vi særligt gerne vil have publikum til at lægge mærke til. Vi kan betone vigtige ord og variere vores stemmebrug ved at gå op og ned i toneleje, fordi en stemme, der ikke er monoton, men levende, er bedre til at fange opmærksomheden.

 

BRUG DIT KROPSSPROG TIL AT FORMIDLE DIT BUDSKAB

Vi kan sørge for, at vi kigger på dem, vi taler til. Også selvom vi kigger på noget sammen, fx en model af en bygning eller et budget; så drej lige hovedet og kig på dem, du taler til. Ellers kan de let blive i tvivl om, om du talte til dem, eller nogle andre. Samtidig har øjenkontakten den unikke fordel, at den hjælper den, vi taler til, til at holde koncentrationen, og forholde sig til det, vi siger.

 

SØRG FOR AT DIT PUBLIKUM KAN SE SIG SELV I DET, DU TALER OM

Vi kan sørge for, at gøre det tydeligt for publikum, hvorfor det, vi siger er relevant for dem. Fx ved at sige: ’Når I står og … så er det her særligt vigtigt, fordi …” Her sørger vi for at bruge ord og eksempler fra deres hverdag.

 

ÅBN RELATIONEN MED ET SMIL

Og så kan vi gøre det helt magiske: Vi kan smile til folk! Og ja det lyder så banalt, men når vi er koncentrere og faglige, så glemmer vi det nemt. Men et smil åbner som bekendt mange døre, og den dør du skal åbne her, er en relation. Det du viser med smilet er, at du, som menneske, gerne vil noget med det menneske, du taler til. Når du åbner relationen, åbner du deres ører for det, du siger.

 

MÆRK HVORFOR DU SELV SYNES, DET ER SPÆNDENDE

Hvis vi ikke selv synes det, vi taler om, er særligt spændende, er det svært at få andre til at synes det – ik? Det kan høres på vores stemme. Det kan ses i vores øjne. Så start med selv at finde spændingen og mærke det, du synes er spændende. Lad det skinne ud, når du taler!

 

FOREDRAG DEN 7. FEBRUAR:
TAG ORDET MED SUCCES – OG FÅ INDFLYDELSE

Vil du have endnu flere tips, til at blive hørt?
Til foredraget deler jeg ud af alle de tips, værktøjer og den inspiration jeg hver dag giver til mine klienter og kunder og ikke selv ville gå på scenen uden.
Læs mere om foredraget og få en smagsprøve her
Jeg glæder mig til at se dig den 7, februar og give dig endnu mere indflydelse!

Kærlig hilsen

Annette Bjerre Ryhede
Forelsket i ord med gnist!

 

Sig tingene HØJT – inden det virkelig gælder!

Hvorfor er vi ikke er bedre til at varme op og øve os, inden vi skal holde en vigtig præsentation?
Jeg vil vove at påstå, at vi bruger 90 % af tiden på at sidde med næsen i tekst – enten på computeren i PowerPoint og word – eller på et håndskrevet stykke papir. Jeg kender det også fra mig selv: Det er denne måde, jeg er vant til at arbejde på. Det er sådan jeg er blevet trænet.

 

VI SKAL OVERSKRIDE ”ØVE” GRÆNSEN

Der er en ’grænse’ vi skal overskride. Det er en overgang vi skal igennem. Vi glemmer, at overgange tager lidt tid. Overgangene fra arbejdet til privaten. Fra det ene møde til det andet. Fra vores introverte tilstand til den ekstroverte. Vii skal aktivere og bruge andre dele af vores hjerne. Det er lidt ligesom at sige til en muskel, der er faldet i søvn: så – nu er det dig, der skal på banen. Og det kommer den også. Men ikke uden, at vi siger til den: SÅ, nu er det altså nu!

 

DET ER FØRST, NÅR VI SIGER TINGENE HØJT, AT BUDSKABET BLIVER SKARPT

Vi skal træne før den store dag, fordi det først er her, vi kan høre, om det vi siger, er det, vi mener. Det er her, vi kan høre, om det hænger sammen. Det er her, vi kan høre – og mærke – når vi ikke er kommet ind til kernen endnu. Det er det magiske ved at sige tingene højt.

 

DIN PRÆSENTATION KOMMER PÅ PLADS, NÅR DU TALER

Det er derfor, jeg på mine kurser, guider folk igennem en proces, hvor de får fundet og formet deres budskab, pointer og storyline til deres næste oplæg, ved at tale rigtig meget. Som udgangspunkt skal de ikke høre på mig, de skal høre dem selv!
Der sker ting, med vores fokus, vores pointer og vores mening, med det, vi siger, når vi siger det højt. Ting, vi ikke kan tænke os til. Det svarer lidt til at tro, at vi kan løbe et maraton, UDEN at have taget en løbetur inden.
Så husk: Brug de ti minutter til at sige dine pointer HØJT!

 

MASTERCLASS I PUBLIC SPEAKING

Jeg har sat denne proces i system, for dig, der vil blive endnu bedre til at fange dit publikum og rive dem med. Der vil blive endnu skarpere til at argumentere og overbevise. Der vil tage din kommunikation til næste niveau, og rykke dit publikum, lede og gøre en forskel med dine ord: Velkommen til min første Masterclass i Public Speaking.
Her er træningen i højsædet, over 5 intensive aftener.
Du bliver en mester til historiefortælling, og lærer hvordan du bygger din troværdighed op, så du bliver hørt af dine målgrupper.
Du kommer til at mestre de 3 genrer:

  • VISIONSTALEN – hvor du motiverer
  • FORANDRINGSTALEN – hvor du argumenterer
  • HYLDESTTALEN – hvor du fejrer

Velkommen til Masterclassen! 

Den er for dig, der vil have dine medlemmer og medarbejdere med dig. Der vil skabe retning og fællesskab. Der vil kunne det, med ord, som vi kan, når vi ser folk i øjnene: Lede.
OG – der er Early Bird rabat frem til den 20. Januar.

Læs mere om Masterclassen i Public Speaking her

Jeg glæder mig til at gøre dig til en mester i talekunsten,
Kærlig hilsen
Annette

Kan jeg nu leve op til det, jeg har lovet?

Sådan tænker mange af os, inden en stor præsentation. Inden vi skal guide en flok igennem et krævende seminar. Inden mødet med en ny chef eller kunde. Vi vil gerne give dem, den værdi, de har brug for. Vi vil gerne rykke dem, det rigtige sted.

I denne proces er der typisk to spørgsmål, der melder sig:

  • Synes de, jeg er dygtig?
  • Synes de om mig?

Det er to faktorer, der er udenfor vores kontrol. Det ligger ikke på vores banehalvdel, men på publikums. Det er op til deres vurdering. Og ja: Jo mere vi har et ærinde, som går udover blot at underholde, men også rykke deltagerne, så de ser, forstår og gør noget anderledes, efter seancen, jo større er chancen for, at deres modstand kommer i spil. Helt forståeligt. Helt naturligt, Held sund og godt.

Det betyder, at vi må finde fred med, at der er nogen, der ikke vil komme med på vognen. Der ikke er klar. Der har bedre argumenter end os. Der ikke vil give slip på det, de har kært: Deres verdensbillede. Deres måde at gøre tingene på.

Vi kan kun invitere til det nye. Og så må vi for én gang for alle finde fred med, at vi, og det, vi siger, ikke er alles kop te. At vi ikke kan udrette mirakler. Vi kan kun gøre vores for – respektfuldt – at tale ind i deres verdensbillede og give andre måder at se det på. Vi kan kun i vores kommunikation være faste og klare. Vi kan kun ryste lidt med pisken, og påpege konsekvenser og vi kan kun vifte gevaldigt med guleroden, der gør det klart, hvad de får ud af det nye.

  • Valget om at åbne sig overfor det, der bliver sagt, er publikums
  • Valget om at lytte, er publikums
  • Valget om, at tage det, der bliver sagt, til sig, er publikums

Vi kan kun invitere til det. Det skal vi tale endnu mere om, til årets første webinar: Fra nervøsitet til gennemslagskraft!

Det er på torsdag den 12. januar kl. 19:00-19:45 og DU er inviteret med. Gratis. Tilmeld dig på info@artikulation.dk

Kærlig hilsen Annette Bjerre Ryhede

37 effektive værktøjer til at brænde igennem? Hent e-guiden ‘Så tal dog’, her

3 afgørende faktorer, der gør din nytårstale betydningsfuld

Selvfølgelig skal du da holde tale til nytår! Hvilken bedre lejlighed til at hylde det år, der er gået, og sammen se ind i det nye år? Nytårstalen behøver ikke blot at finde sted under middagen den 31., den kan du også med fordel holde for dit team, dine kolleger eller dine medarbejdere, når I mødes igen efter ferien. Tro mig – gjort rigtigt, vil den give jer alle endnu mere ny energi, til 2017!

Nytårstalen er en fantastisk anledning til at runde året af og blive klar til det nye. Med dine ord fremhæver du begivenheder og giver dem ny mening, ved at sætte dem i perspektiv. Her fremhæver du det, begivenhederne har betydet. For dig, for jer og for de, I arbejder for, fx borgerne, kunderne og medarbejderne.

Den gode nytårstale binder jer sammen, og skaber fællesskab. Den får gjort status og kommer med et perspektiv, der giver anledning til værdifuld refleksion for alle parter!

 

Vi har alle brug for hyldest

Den gode nytårstale anerkender det, vi sammen har gjort og er kommet igennem sammen. Den roser og fremhæver vores styrker, og det, vi kan være stolte af – så vi kan mærke det!

Vi har alle brug for ros og anerkendelse, og for, at andre har set den indsats, vi har lagt. Som borger, som medarbejder og som forælder og barn. Når anerkendelsen virkelig får os til at føle os set, så vokser vi som mennesker. Vi begynder at folde os mere ud. Vi bliver modigere. Vi får sulten til at fortsætte. Knokle videre. Blive endnu bedre. Så husk: Aldrig pisk uden gulerod!

 

Giv det ’hvorfor’ Dronningen udelader

Balancen ligger i, at du bruger dig selv i talen, til at fortolke og give begivenhederne mening, uden at det er dig som person, der i centrum. Her trækker du både på, hvad det har betydet for dig at se og opleve begivenhederne og hvorfor du ser det, som noget vigtigt. Med andre ord, skal du gå skridtet dybere end Hendes Majestæt Dronningen, der i hendes nytårstale hvert år har noget med om, hvordan det har glædet hende og Prinsgemalen at … Men hun siger aldrig hvorfor. Det kan få ordene til at klinge hult, fordi vi ikke får en grund til, at det virkelig har betydet noget. Det er grundene vi som publikum, kan spejle os i, og som giver indlevelse i talens pointer. Det er her, der skabes fællesskab imellem os, mens vi hører talen.

 

Kom dybere end temaer og varm luft

I din tale kan du tage udgangspunkt i én, eller max 3 betydningsfulde begivenheder for året, som du folder ud, og trækker dine pointer ud af. Hvor Dronningen og Statsministeren vælger nogle temaer, som de folder ud, kan du gøre din tale endnu mere vedkommende ved at tage udgangspunkt i konkrete begivenheder, I alle kender. Det er her, din tale bliver til mere end varm luft og abstrakte visioner.

Her er mine 3 spørgsmål, der hjælper dig til at finde det betydningsfulde indhold ti din tale:

  1. Hvad har du været stolt af i år?
  2. Hvad er årets highlights?
  3. Hvad er dine håb for det nye år?

Spørgsmålene runder 2016 af og gør dig klar til 2017

Uanset om du vil holde tale eller ej, vil jeg invitere dig til, at reflektere over og finde dine svar til spørgsmålene, som en smuk afslutning på 2016. Jeg lavede øvelsen til en middag med mine venner i går aftes, og det var en meget fantastisk oplevelse for os alle. Efter vi havde skrevet ned, delte vi alle, i løbet af aftenen, vores punkter. Vi glædede os på hinandens vegne. Var stolte på hinandens vegne. Vi blev rørte. Og vi kom alle hinanden tættere. Hvilken bedre måde, at runde 2016 af på! Tak.

Godt nytår!

Kærlig hilsen Annette

Vil du have hjælp til at få talen på plads? Vil du have modellen til at strukturere din tale, som mine kursister stadig bruger flere år efter, at de har været på kursus? Vil du guides igennem trin for trin til du står klar med en exceptionel tale? Så er mit onlinekursus Tal til festen lavet til dig. Du kan også booke 1:1 sparring her.


Vil du blive klar til at overbevise, lede og få sat retningen for det nye år?
Få sparring, rådgivning og træning der får dig ud over rampen, og sikrer, at din integritet er med, hver gang, du kommunikerer. Læs mere om mine 1:1 udviklingsforløb her under speakercoaching og 360graders lederkommunikation.

 

Skal du undervise og holde masser af oplæg i det nye år? Få lagt dit fundament sikkert på plads, så du er klar til at møde dit publikum med gnist og gennemslagskraft. Få analyseret målgruppen, så du kan kommunikere til dem med budskaber der giver værdi for dem og lever op til dine mål – kom med på BLIV HØRT den 19. Januar!

Og husk: Torsdag den 12. januar holder jeg webinaret: Fra nervøsitet til gennemslagskraft kl. 19 og guider dig fri af præstationsangsten. Det er gratis! Tilmeld dig på info@artikulation.dk

ARTIKULATION