Fra Zoom-parodi til Zoom-mester

Har du brug for en mental pause? Med lidt at grine af?

Så er denne parodi på et onlinemøde lige sagen:

 

 

Jeg lo så meget, at min mascara forlod sin faste plads.

Jeg har nemlig selv begået alle fejlene.

Jeg har kludret med deling af min PowerPoint fil.
Jeg har glemt at ’afmute’ mig selv efter en øvelse.
Jeg er blevet kastet ud af møder (Tak Teams!) for derefter at stresse rundt, på jagt efter mit ekstra internetkabel – så jeg kunne give in computer en ladeport af en internet-forbindelse.

Jeg har kigget skævt ind i kameraet, fordi jeg blev mere optaget af at kigge på deltagerne. Jeg har glemt, at jeg ikke har øjenkontakt med mine deltagere, når jeg kigger ind i deres øjne.
Jeg skal altid.
Altid.
Kigge ind i kameraet, når jeg vil have dem til at lytte til mig, eller jeg skal støtte dem i at tale i plenum.
Altid kigge i kameraet for at efterlignede kontakt øjenkontakt. Uden øjenkontakt – ingen kontakt.

Så har du lige så plat humor som mig, kan jeg kun anbefale dig at tage en kort pause med videoen her

 

Selvironi er fantastisk

Intet er mere befriende, end at kunne grine af egne fejl i trygge omgivelser. For ja. Onlinerummet er udfordrende for os alle.
Uanset om du efterhånden er en erfaren haj til de forskellige platforme, sker det nok også indimellem for dig, at Noget ikke går som planlagt. Vi har på lyntid skulle mestre rollen som studievært & fagekspert, producer og it-tekniker på én og samme tid. Det giver en hel del at holde styr på.

Men alt det til trods, er jeg stadig vild med onlinemødet. Det er jeg, fordi jeg oplever (Og forskningen bakker det op), at det ER muligt at opbygge tillid i en relation online. Det ER muligt at få følgeskab som leder. Det ER muligt at inspirere og motivere – gennem skærmen. Det kræver ikke nødvendigvis et fysisk rum. Det kræver, at du ved, hvordan du kommunikerer optimalt via onlinemediet.

 

Det bliver du klar til i mine webinarer:

 

Du er altid velkommen til at kontakte mig for en snak om skræddersyede og længerevarende online udviklingsforløb til dig og dit team.

 

Rigtig god weekend, Kærlig hilsen Annette

 

Sådan kommer du og dine deltagere til at elske onlinemødet

Webinar onlinemøder virtuelle præsentationer ARTIKULATION Annette Bjerre

Du kender nok følelsen.

Du synes egentlig, du kom godt fra start med dit onlinemøde. Men pludselig melder følelsen sig. Usikkerheden på, om du har dine deltagere med. De siger ikke rigtig noget. Og hvis nogen gør, så har deres ord ikke et indhold, du synes, I kan bruge til så meget.

Onlinemøder er en sjov størrelse. På den ene side skal du kompensere for manglen på et fysisk, socialt, fælles rum, for at holde dine deltagere til ilden. Og omvendt må mødet ikke fortabe sig i ufokuseret small-talk og ’hvad mener vi om dette og hint’ for at bringe værdi.

Jeg er ret vild med onlinemødet. Jeg har også hørt mange af mine klienter rose det for, at møderne netop blev mere effektive, ved at blive trukket over på en virtuel platform. Men så var det innovationen, der røg. Og netop alt det sociale. Som vi har en større og større sult efter i takt med nedlukningens omfang.

For at skabe et værdigivende onlinemøde skal du kende og overkomme en række benspænd:

 

Du skal kompensere for manglen på et fysisk, socialt rum – og skabe et nyt

Vi er sociale væsener. Når vi er i rum sammen aflæser vi hinanden. Bevidst og ubevidst. Vi mærker intuitivt stemningen. Vi aflæser hinandens kropssprog og toneleje på et split-sekund. Vi tilpasser vores egen adfærd efter det, der er dominerende i rummet. Det betyder, at er alle – og særligt mødelederen – meget formel, vil vi typisk lægge os op ad den adfærd. Vi indstiller os på det, der bliver lagt op til fra lederens side. Vi scanner andres kropssprog for billigelse, når vi kommer med bidrag til mødet. Vi nyder samværet, når det er godt. Med plads til humor og at være fælles om vores fag. Vores arbejdsopgaver. Om mål og en sag, der er vigtig – og træder ud over os selv. Som tænder vores følelse af, at bruge vores tid på noget, der er værdifuldt. Sammen.

Det skal du alt sammen kompensere for i dit onlinemøde. Både fordi det er så let at blive distraheret. Af en mail. Af lysten til en frisk kop kaffe. Af manglen på en rød tråd, substans – og menneskeligt nærvær. Du kan derfor styrke dine deltageres evner til at bevare fokus, ved at skrue op for 3 faktorer i dit onlinemøde:

1: Se dit publikum for dig – og giv 20 % mere

Hvad gør H.M. Dronningen, når hun siden 1972 hvert år har talt til os nytårsaften? Jeg hørte hende engang i et interview sige, at hun for sit indre blik ser os alle sammen. Hun forestiller sig vores stuer og os, der sidder der, når hun kigger ind i kameraets linse. Det giver hende følelsen af at tale direkte til os. Hendes stemme, kropssprog og mimik følger trop, uden at hun skal gøre mere. Samme mentale indstilling vil styrke din evne til at fange dine deltagere online.
Du skal nemlig give endnu mere af dig selv, I onlinemødet. Både, hvis du kan se dem – og særligt, hvis du ikke kan se dem.

Du skal indstille dig på, at bryde igennem kameraets linse, ud fra dit ønske og din velvilje om, at ville have en oprigtig, menneskelig kontakt med dit publikum. Når du ser dem for dig, og mærker din lyst til at ville nå dem – uden at få noget igen, vil du typisk smile og give mere – og skrue op for din stemmes dynamik og øjenkontakt – uden at skulle tænke over det.

2: Del noget personligt om dit forhold til dagens emne

Da jeg researchede onlinekommunikation, faldt jeg over en supergod forskningsartikel, der summerer op på andre forskeres konklusioner om, hvad der skaber tillid i teams. Virtuelle teams, der skal træffe beslutninger. Artiklen fremhæver særligt det forhold, at mødelederen giver ’selvafsløringer’. Det vil sige, at mødelederen deler noget personligt (ikke privat) om eget forhold til mødets emne. F.eks. bekymringer. Håb. Udfordringer. Det skaber tillid i gruppen, og styrker deltagernes lyst til at give tilbage. Dele hvor de er henne i forhold til emnet. Det åbner hurtigt rummet.
Artiklen konkluderer, at det godt kan lade sig gøre at styrke tilliden i det virtuelle rum, uden at man skal mødes til et socialt arrangement først. Den åbne snak, der styrker tilliden, kan planlægges og faciliteres ved mødet. Så sæt dig selv lidt mere i spil. Del f.eks. noget personligt om, hvor du selv før i tiden har begået fejl, og hvad du har lært af dem, hvis du vil inspirere andre. Det et dele og tale om fejl, for at lære af dem sammen, er i øvrigt også et træk ved mange såkaldte High Performance Teams. Og ingen grund til ikke at tage den snak med ind i det virtuelle rum også. (1)

3: Meta, meta, metakommunikation

Et godt onlinemøde skal som alle møder være forberedt. Der skal være en klar dagsorden om, hvad alle skal bidrage med og hvad mål og output af mødet skal være. Men mødet skal også have en klar struktur, som er synlig for deltagerne. Det betyder, at du skal gå skridtet videre, end blot at vise deltagerne dagsorden for mødet. Du skal lave en klar indledning, der besvarer:
Hvad skal vi tale om?
Hvorfor?
Hvordan?
Har jeg brug for jeres erfaringer? Holdninger eller idéer?
Alle 3 ting kræver meget forskellig facilitering fra din side.
Hvordan skal deltagerne bidrage? Og hvilke gode spørgsmål fra dig, vil sende deres tanker i den rigtige retning? Og hvordan kan du styrke mødet, ved at bruge forskellige hjælpeprogrammer, så I alle kan brainstorme sammen – og udvikle nye idéer sammen?

Sørg for at samle op løbene på det, der er blevet sagt. Gentag de vigtigste pointer og lav sløjfer. Særligt til sidst. Det er langt mere værdifuldt end et skriftligt referat, som de færreste får tid til at kigge på, hvis ikke det er strengt nødvendigt.

Ved mødets afslutning samler du igen op på de vigtigste pointer, der er blevet delt. Hvad er blevet besluttet?
Og hvem gør nu hvad?

 

Rigtig godt nytår!
Jeg håber du og dine medmennesker er kommet godt ind i 2021, og er rustede og klar til tidens udfordringer. Sammen.

Kærlig hilsen Annette

Læs mere om mit webinar om onlinemøder her

Se alle mine webinarer her

(1) Artiklen hedder ” Trust, Performance, and the Communication Process in Ad Hoc Decision-Making Virtual Teams.” Den er skrevet af Shoshana Altschuller & Raquel Benbunan-Fich I ‘Journal of Computer-Mediated Communication’ i 2010.

Få succes med dine virtuelle præsentationer og onlinemøder

virtuelle præsentationer og onlinemøder

Få succes online

Vi ved ikke, hvornår det igen er sikkert at mødes for at udvikle os personligt og fagligt. Men det behøver dine kommunikations-kompetencer ikke at lide under. Faktisk er der mere brug for dem nu end nogensinde.

Tænk bare på de mange onlinepræsentationer, du sikkert har været vidne til den sidste tid. Webinarer og onlinemøderHvilke har fanget dig og holdt dig til ilden? Hvilke har engageret dig? Og hvilke har givet alt for meget plads til, at dine tanker kunne flyve?

Onlineplatforme stiller endnu større krav til din evner til at fastholde og engagere dine deltagere. Det skyldes bl.a. andet, at I ikke er i samme rum. Når vi er fysisk i samme rum, hjælper rummet til at holde os fast.  Når vi sidder i hvert vores rum, og kun har skærmen at være fælles omkring, skal der mere til for at holde os fanget.

Dit indhold skal være målrettet og formet præcist til dine deltageres behov, interesser rolle og ansvar. 

Det er dig, der præsenterer og er mødeleder, der skal oversætte og guide dine deltagere, så de ikke er i tvivl:
Hvad I skal tale om, hvorfor og hvordan? + hvorfor de skal engagere sig lytte, bidrage – og hvordan.
Og hvad I og organisationen får ud af det. 

Storytelling styrker opmærksomheden

Af en eller anden grund kan det være svært at holde fokus ved en virtuel præsentation – men sjovt nok ikke foran Netflix … Det er fordi historiens brug af opbygning af spænding – der fører til et vendepunkt for hovedpersonen – der går over i forløsning og udvikling – holder dig engageret.

Den struktur og opbygning kan du implementere i din næste virtuelle præsentation. Også selvom den handler om arbejdsgange. It-systemer. Jeres produkt eller ydelser. Jeres nye strategi. Mål. Udfordringer. Ja faktisk rummer alle præsentationer en historier. Du skal blot finde den og udklække den for dit publikum. De vil belønne dig med større opmærksomhed – og deres hukommelse vil elske det.
Du får metoden og værktøjerne i mit nye onlinekursus Lær Storytelling

Om 2 minutter kan du også være i gang med mit andet nye onlinekursus Brænd igennem med din præsentation. Her får du værktøjerne til at analysere din målgruppe og forme din præsentation til dem. Du får styr på alt fra dine argumenter til din præsentationsteknik.

Du kan bl.a. udvide din værktøjskasse med stemmetræning og nervøsitetshåndtering.

Der er lige nu 40 % rabat på alle mine onlinekurser – også pakkerne med min bog og 1-1 coaching.
Se alle dine muligheder her

I 1-1 coaching mødes du og jeg via Zoom, hvor du f.eks. får coaching og rådgivning om din næste virtuelle præsentation eller styringen af dit onlinemøde.

Få 40 % rabat med koden: onlinefest

Rabatten udløber torsdag den 8. oktober.

Find onlinekursus med og uden bog og 1-1 coaching her. 

Kærlig hilsen Annette

Sådan kommunikerer du et motiverende mål under 2. runde af covid:19.


Vi har ikke bare indført håndsprit og mundbind. Vi kæmper også med at holde de 1 meters afstand. Arbejde hjemme og få samarbejdet til at glide på distancen.
Nogle må lukke – andre omlægge produktionen.
Andre igen skal drifte under benspænd

Det kan hurtigt føles som et maraton, der er mikset med hækkeløb.

“Så snart vaccinen kommer, så skal jeg …..”

Vores savn efter de gamle sociale vaner vokser helt naturligt i os alle. Frustrationerne ulmer. Vi kan ikke få en dato for, hvornår alt dette er slut.

 

Hvilket mål tænder jeres motivation lige nu?

Én af de ting, der hjælper os med at overkomme afsavn, frustrationer og benspænd, er en mission, der går udover os selv. En opgave, der får os til at føle, at vi gør en meningsfuld forskel for os selv, vores nærmeste, vores kunder, borgere, medarbejdere – og samfund.

Det kan være inspirerende, at kigge på jeres mission og højere formål:

  • Hvad for en forskel, vil I at gøre?
  • For sikkerhed?
  • For sundhed?
  • For klima og miljø?
  • For diversitet og udvikling?

Og hvordan kan I lykkes med det, lige nu?
Hvilke særlige behov, kan I møde?

Fortæl historien om de mennesker, I kommer til at gøre en forskel for, så historien bliver nærværende, konkret og danner billedder på den indre scene.

Hvilke værdier binder jer sammen?

Jeres mission er motiverende, når den er i tråd med jeres personlige værdier. Tænk over, hvilke værdier, der binder jer alle sammen, som du kan koble til jeres mission. Måske ved du, at dine folk vægter sikkerhed højt. Sikkerhed for dem selv og jeres kunder, når de bruger jeres it-løsninger. Måske ved du, at de vægter tid til at tænke sig om og fordybe sig. Måske ved du, at de ikke bare vægter balancen mellem arbejde og privatliv højt, men også gerne vil give en god planet videre til deres børn?

Fortæl historien om den forskel, I vil gøre om en uge, om en måned og om et år, så dine folk kan mærke, at den er i tråd med deres grundlæggende værdier.  Det giver jer en fælles oplevelse af at kæmpe for noget vigtigt – sammen. Selv på distancen.

Fortæl også historien om, hvad I har klaret

Inden du kan lede alles øjne hen på et nyt motiverende mål, kan det være en hjælp, at give dine folk en midlertidig forløsning. Et helle. Det kan du give ved at fortælle historien om, hvad I alle har været igennem sammen. Hvordan alle har bidraget. Hvilke udfordringer I har set i øjnene. Og hvad I har gjort – og lært undervejs, som har fået jer videre. Hvordan har I håndteret nedlukningen og samarbejdet hjemmefra? Hvordan er I lykkedes med at ændre produktionen, eller den måde, I laver jeres ydelser på, så den har imødekommet corona-restriktionerne?

 

Hvad har I lært og udvist, som er jeres helt særlige styrke, I skal mobilisere igen her i 2. fase? Brug alle jeres erfaringer, og det, dine folk har sagt, til at forme historien om, hvad I har overkommet. Også selvom det lige nu ikke har det udfald, I havde ønsket jer, er det vigtigt at få med. Det giver dine folk en ny forståelse af, hvad I har været igennem, og giver følelsen af at blive mødt og være sammen. Det kan styrke tilliden imellem jer. En ingrediens der er uundværlig for samarbejdet. Nu og i fremtiden.

For 3 år siden lavede jeg denne video med gode råd til forandringskommunikation. Eneste forskel i dag, forhold til de råd, jeg deler i videoen er, at vi ikke ved, hvordan verden ser ud om et par måneder. Derfor må vi selv tegne fremtiden. Med den forskel, vi ønsker at gøre.

 

Jeg ønsker dig al held og lukke med at dele historien om den rejse, I har været på, og med at sætte ild til jeres mission. Vi har brug for den.

 

Det fortæller jeg mere om i videoen her:

Se hele webinaret Sæt ild til dit Budskab her

 

 

Brug for sparring om din kommunikation som leder?

 

Kærlig hilsen Annette

 

Hvordan bliver jeg komfortabel foran et publikum?

Er du ligesom mig, så får du på dine gode dage energi af at være på.
Når det hele går op i en højere enhed og dit publikum lytter opmærksomt.
De stiller reflekterede spørgsmål, og bidrager som var det hele en leg – og sammen får I via det indhold, de spørgsmål og øvelser du præsenterer dem for, skabt noget helt nyt.

I bliver alle klogere.
I får nye perspektiver.
Idéer.
Løst udfordringer.
Og I føler meningen med det, I laver.

Hovedet på blokken: Sådan får jeg det altid, når jeg guider mennesker ind i historiefortællingens univers. Og når jeg på kurser i samarbejdskommunikation guider deltagerne til at lytte åbent og nærværende, mens opmærksomheden stiger.

Det sker altid, når tiden er kommet til at du skal tage rummet på mine kurser i præsentationsteknik. Og sådan havde jeg det i den grad også, da jeg inden sommerferien sammen med en kommunal enhed skabte deres kernefortælling.

Men der er også dage, hvor det ikke er sådan
Hvor det at være på er en kraftpræstation.
Fordi jeg selv er nede på overskud.
Fordi stoffet og den refleksion, vi skal igennem, er så kompleks, at jeg skal holde tungen lige i munden og de små grå skal i høje omdrejninger. Det kan f.eks. være som facilitator og rådgiver på længerevarende udviklingsforløb indenfor samarbejde og konflikthåndtering – eller når jeg på blot 45 min. skal inspirere et foredragspublikum.

Bagefter skal min hjerne liiige hvile lidt, og jeg skal kigge ud i luften, før jeg igen kan sige noget, der er værdifuldt.

Lad op før og efter du møder dit publikum

At tale til et publikum tager energi. Og derfor skal du altid sørge for at passe godt på dig selv, når du som den der er på, giver meget af dig selv. Det tager også energi at være en dygtig leder og facilitator af onlinemøder – og endnu mere at præsentere online, fordi du ikke får lige så meget tilbage, som du gør fra et fysisk tilstedeværende – opmærksomt og anerkendende – publikum.

Derfor skal du sørge for – inden og efter du møder dit publikum – at fylde dig selv op. Om det er ved at gå ud på toilettet, låse døren, tage nogle dybe vejrtrækninger og høre beroligendde musik. så er det det, du skal gøre.

Eller gå ud ad bygningen.
Tag nogle dybe, rolige vejrtrækninger, mens du kigger på et træ.
En stump græs.
Kig op i himlen. Så er det det, du skal gøre.
Ellers bliver der ikke meget tilbage til de efterfølgende møder og diskussioner. (Og familien, når du kommer hjem.)

Det kan du gøre på den korte bane. Men på den lange bane, er der 3 værktøjer, der støtter dig i at lede rummet:

  1. Tag ejerskab til budskabet 

    Som jeg bl.a. skriver og guider dig til i min bog ’TAL TROVÆRDIGT’, skal du have ejerskab til det budskab, du præsenterer – ellers får du ingen gennemslagskraft og dit budskab får ingen effekt på dit publikum.

  2. Bestem hvilke værdier, du vil kommunikere efter

    At du er bevidst om hvilke værdier du står for – og vil kommunikere ud fra, giver dig en tyngde, ro og integritet.
    Er du f.eks. ny leder, er det vigtigt, at du har gjort dig bevidst, hvilke værdier du vil lede ud fra. De værdier bliver en del af dit kompas, som hjælper dig med at træffe beslutninger om hvordan du vil kommunikere og lede dine medarbejdere i forskellige situationer. Det taler jeg bl.a. meget med nye ledere om i 360-lederkommunikation.

  3. Bring dit nervesystem i ro 

    Lad distraherende tanker passere og hold fokus. Men træn også dit nærvær så du kan lytte bag dine kolleger, samarbejds-partnere eller medarbejderes ord, og fange det, der bliver sagt imellem linjerne. Det træner jeg bl.a. teams i under samarbejdskommunikation.

Og så har din energi – og evnen til at vække dit publikum og gøre dem begejstrede –alt at gøre med din passion for dit emne. Men den behøver ikke at være det samme som i går.

Mærk efter:

Hvor er min passion henne i dag?

Hvad er vigtigt?

Hvor skal jeg gøre en forskel for mit team?

Mine kunder?

Min styregruppe?

Tænk ikke for meget på at efterligne andres præsentationsteknik. Lad dig inspirere, af andres måde at bruge pauser, variere tonefaldet og klare slides. Men når du taler skal du være tro mod din personlighed og din rolle. Det har afgørende betydning for din troværdighed. Du får hjælp til det, af en god grounding.

Tag så ordet. Kærlig hilsen Annette

Derfor er historier brændstoffet i dine præsentationer

Der var engang tre brødre, som drog ud for at bejle til prinsessen“. Du kender begyndelsen på en god historie. Du har nok også allerede nu, dit eget indre billede på nethinden af de tre brødre?

Historier er guldet i din mundtlig kommunikation, fordi de får dit publikum til at danne deres egne billeder ud fra det, de hører. Billederne husker de bedre, end de husker informationer. Men ikke bare det. Historier giver din præsentation fremdrift. Fremdriften skabes via en dialektik imellem mødet med modstandere og hjælpere. Vi mærker spændingen og indlever os i historien. Vi bliver nysgerrige på, hvordan det falder ud.
Vi vil med. Helt til klimaks, hvor historien ender ved sit mål, og budskabet slås fast.

Selvom vi tænker, at det nok ender godt, så er vi ikke sikre. Det at komme med til slutningen forløser os. Vi vil forløses. Vi vil ikke blive efterladt uden at få slutningen med. Vi vil vide, om der er håb, en løsning, hjælp at hente, noget at lære. Når du lader dig inspirere og lærer af historiernes struktur og iboende dynamik, kan du bruge begge dele til at skabe fremdrift i dine præsentationer, briefinger, din næste tale eller dit næste foredrag.

 

”Joe … men jeg skal præsentere vores næste it-projekt. Jeg skal præsentere fakta.
Analyser og overbevisende argumenter.

Bliver det ikke useriøst, hvis jeg blander historier ind i det?
Og jeg kan slet ikke se, hvordan en struktur fra historiefortælling skal kunne bruges til mit stof?”

Det forstår jeg godt, du siger.

Ikke mindst fordi fakta-formidling typisk kalder på vores rationelle tækning, hvor historiefortælling kalder på vores kreative og empatiske sider. Men som du nok har hørt mig sige før, styrker du dit budskab og dine præsentationer, når du taler til flere sider af din modtager.

 

Brug sammenhænge og modsætninger i din præsentation

I stedet for at køre én af deres sider træt, skal du kombinere virkemidler. Det er dét, der gør, at dit publikum ikke er fuldstændig bombede efter din præsentation, men kan blive inspirerede. Motiverede. De kan tænke med på det, du siger. Der bliver plads til deres værdifulde synspunkter, idéer, og indspark, der beriger jeres opgaveløsning. Idégenerering – og også kritiske tækning.
Hvordan bruger du historiefortælling i praksis? Først skal du lade alle dine informationer ligge. Se nu på dit emne og dit budskab fra denne vinkel:

Du har måske set denne model før? Det er Greimas’ aktantmodel:

 

Prøv så at se, hvad der sker, når jeg om lidt fusionerer modellen med dit it-projekt.

Det er nemlig ikke kun mennesker og deres handlinger, der kan sættes ind i modellen. Det kan it-systemer, strategier, visioner, produkter, visioner, mål, arbejdspladser, kultur, din analyse også.

Når du sætter dit emne ind i modellen, kommer der en historie til syne. Historien om dit it-projekt:

 

Mål: Tidsbesparende & brugervenligt it-system.
Modtagere: Vores kunder
Givere: Os
Hovedperson: Vores kunder
Modstander: Tidsmangel; skal investere i læring og konvertere gamle filer
Hjælpere: Vores kurser, vores guides, støtte og opmuntring, vores særlige design + tidsbesparelse i fremtiden

 

”Jo, men mit publikum ved jo godt, hvad der er vores udfordringer og muligheder. Det giver da ingen mening at fortælle dem om det?”

 

Jo det gør det. Du præsenterer ikke udfordringer og hjælpere som nyheder for dit publikum men som bindeled i din historie om status på dit it-projekt.
Du skal præsentere de to elementer for at give historien fremdrift, så dit publikum bliver vækkede og lytter.

Brug aktantmodellen til at skabe spænding i dine præsentationer: 

 

”Men som, I ved, så har vi nogle udfordringer på vejen til vores mål;
– Vores kunder er presset på tid
– De skal investere i oplæring i det nye system
– De skal konvertere deres filer til det nye system.

Den måde, vi hjælper dem over udfordringerne, er ved at ….

Status er nu på vores kurser/guides/design …… Men vi er ikke helt i mål med …. Derfor skal vi de næste 2 uger have fokus på ……..”, ”derfor er det afgørende for projektets fremdrift, at I ….”

 

Prøv nu at sætte det, du arbejder med ind i modellen, og se hvad der sker med din måde at tænke om det på – men også med din måde at formidle det på.

Ganske rigtigt. Du får dynamik ind i stoffet.
Du kan se sammenhængene. Stoffet bliver langt mere spændende. Det bliver også nemmere for dig at huske de forskellige pointer, du skal af med, fordi strukturen binder elementerne sammen på en måde, der taler bedre til din hukommelse. Din hukommelse elsker nemlig kontraster, dynamik, følelser og stemninger, som du får frem, når du veksler mellem ’det der hjælper os’, og ’det, der udfordrer os’.

 

Brug historiefortælling til at kommunikere forandringer

Der er et niveau mere til din historiefortælling. Et niveau, der tager dit publikum på en længere rejse. Ikke bare forbi modstandere og hjælpere, men hen til et vendepunkt. Et vendepunkt, hvor det bliver lysende klart, hvorfor vi ikke kan fortsætte som vi gør nu. Med klimaet/vores arbejdsliv/vores tid/vores sundhed/vores projektledelse/vores strategi/vores vaner/vores organisering/vores kundeservice/vores …(…?)

Niveauet hedder ‘The Hero’s Journey’ og den har en klar struktur. Strukturen fører dit publikum over vendepunktet og hen til det nye. En ny tænkning. En ny plan. Ny adfærd. En ny forståelse. Ny motivation.

Derfor er strukturen særligt velegnet til at indføre mennesker i forandringer. Så forandringerne ikke bare bliver ord på en PowerPoint eller i fine kasser i excel. Men føles mere virkelige. Og lidt mere meningsfulde. Strukturen går langt videre end aktantmodellen.

 

Hvis du vil have strukturen, der omdanner dine informationer til en medrivende historie, der kan inspirere og motivere, så ligger den klar til dig her, sammen med optagelsen af mit foredrag ”Sæt ild til dit budskab”.
I foredraget bruger jeg the Hero’s Journey og guider dig til at bruge den.

 

Prisen er 349,- inklusiv moms.

Tilmelder du dig ét af mine onlinekurser inden mandag den 13. juli kl. 12, får du struktur-værktøj, foredrag og bonusmaterialer med gratis.

 

Tilbuddet gælder alle mine onlinekurser – også dem med min bog og 1-1 coaching.

Se alle dine muligheder her

 

Rigtig god sommer!

Kærlig hilsen

Annette

 

Nysgerrig på, hvad The Hero’s Journey kan gøre for dig? Se mere her

Hvorfor du skal mestre kunsten, at være en Motiverende Taler

Tag ordet med succes - ARTIKULATION

Du sidder til et middagsselskab

I nyder lækre småretter og perfekt afstemt vin. Oliven. Oste. Rejer og avocado med friskbagt brød til. Du fortæller din bordherre om en udfordring, du står overfor. Han lytter opmærksomt. Nikker. Du kan se på hans blik, at han reflekterer over det, du har sagt.

Da du tier, tager han en indånding. Han sætter sine ord på, hvad han har hørt dig sige. Han siger: ”Ja, det er virkelig svært. Sådan har jeg det også”.

Men ikke bare det. Han kommer med hans refleksioner og betragtninger fra de gange, han har stået i en lignende situation. Og så fortæller han om det, der gjorde hele forskellen for ham.

Hans genfortælling får et lys til et gå op for dig. Du ser nu situationen på en anden måde. Med større klarhed. Og du ved nu, hvad du skal gøre. Du er ikke blevet lovet guld og grønne skove med et quick-fix. Men den dybere forståelse af situationen gør, at du ved hvad dit næste skridt skal være.

Det er det, motiverende talere kan. 
Når du skal motivere andre, handler det ikke om, at du skal hoppe rundt på en scene som en kakerlak på speed. Det handler om, at du skal kunne bibringe mennesker en anden forståelse af den situation, de står i. En forståelse, der hjælper dem med at se fremad. Se nye veje. Og få troen på, at de nok skal kunne klare det.

Om det er dine medarbejdere, der har brug for det. Eller de borgere du rådgiver. Eller dine kolleger som projektleder. Så vil din evne til at motivere hjælpe jer i mål.

På forløbet ’Bliv en Motiverende Taler’ lærer du, hvordan du finder og former de historier, der giver dit publikum en ny forståelse. Du får formet din kommunikation præcis til dit publikum, dit mål og din troværdighed. Der er nemlig ikke én formel, der passer til alt. Derfor lærer du hvordan du omsætter metoderne til din situation.

Der er sidste tilmeldingsfrist i aften kl. 24

Kom med på ’Bliv en Motiverende Taler’ her

Giv din stemme gennemslagskraft

Jeg var 11 år. Vi havde lige fået ny matematiklærer.
Han bad os løse regnestykker på egen hånd. Jeg havde svært ved at koncentrere mig, fordi der var larm i klasseværelset. Jeg rakte hånden op og spurgte, om ikke han kunne skabe noget ro, fordi jeg ikke kunne koncentrere mig. I stedet sagde han:

”Og det skulle komme fra dig – du har jo en stemme som en skærebrænder”

Jeg blev mundlam. For det første, fordi jeg ikke var vant til at blive talt sådan til af voksne. Jeg blev mundlam, fordi han ikke anerkendte mit behov.  Og jeg blev skamfuld over hans ord om min stemme.

Den episode kom jeg i tanke om, da jeg for et par år siden var i USA. Jeg var til et live event med Oprah Winfrey. Hun spurgte os:

  • Hvad er din livsgerning?
  • Hvad er det for et arbejde, du føler dig drevet til at udføre?
  • På trods af dårlige ods?
  • Fordi du ikke kan lade være?

Da kom jeg i tanke om episoden med min matematiklærer. En episode, der nemt havde fået mig til at holde op med at række hånden op og sige noget i timerne.
Eller på legepladsen. Eller til mine fritidsaktiviteter. Og senere til alle andre de steder, hvor vi er afhængige af vores stemmer til at danne relationer. Bruge vores viden. Sige til og fra og danne vores identitet – og senere karriere.

Fordi hvis man får at vide, at ens stemme lyder dårligt, hvorfor skulle man så have lyst til at dele den? 

 

Men som du nok har gættet, så gik det ikke sådan. Det gjorde det ikke, fordi mine forældre dannede en modvægt. Derhjemme viste de mig, at min stemme var velkommen – og at den ofte havde noget at byde på. Inden jeg skulle til mundtlige eksaminer i gymnasiet, ringede jeg altid til min mor.

Hun sagde:

”Husk, du har noget vigtigt, du gerne vil fortælle.”

Så var jeg klar.

Da jeg kom til universitetet og jobsamtaler behøvede jeg ikke at ringe til hende. Hendes sætning var med mig. Den fik mig til at træde ind i det mindset og den stemning, jeg havde brug for, for at kunne brænde igennem. Når jeg hørte den sætning glemte jeg alt om, at min stemme måske ikke lød godt. Jeg var fuldt fokuseret på, hvad jeg skulle kommunikere.

De to sætninger om min stemme, er et direkte bevis på, hvor meget vores kommunikation betyder. Den kan forsøge at få dig til at tie. Lave din stemme om. Tilpasse den. Lægge låg på dig selv. Og de rigtige ord kan få dig til at blomstre. Åbne op. Og brænde igennem med din unikke stemme.

Dine ord påvirker dig. De påvirker andre. Og andres ord påvirker dig.

 

Giv din stemme gennemslagskraft

Når du taler med din rene stemme, kan du røre andre mennesker. Hvis du lægger for meget låg på, kan dit publikum ikke mærke dig og dine ord. Det får konsekvenser for dit budskabs gennemslagskraft.

Du skal bruge din rene stemme når du skal have dit vigtige budskab ud over rampen.

  • Dit budskab om konsekvenser.
  • Muligheder og ”vi skal nok klare den sammen”.
  • Dit budskab om jeres vision og mål i post corona-nedlukningstid.
  • Dit budskab om hvordan I bedst muligt hjælper jeres kunder/borgere/medarbejdere – til at håndtere den nuværende situation. Komme videre – og fremad.

Din stemme rummer potentialet til at motivere. Inspirere og få andre til at præstere deres bedste. Men det sker kun, når du bruger din rene stemme. En stemme, der selvfølgelig har både har klang, dybde og styrke. Men også en stemme, der åbner op og kan vise nærvær. Fordi du ikke bare er i det rigtige mindset og stemning. Du er også fuldt tilstede i dine ord.

Det lærer du gennem mit nye onlinekursus Styrk din Stemme. Du kan få adgang til det her. Men også via min nye tilbudspakke ’Bliv en Motiverende Taler’. Tilbuddet udløber den 1. juni.

 

Her er introvideoen til Styrk din Stemme:

 

Læs mere om Bliv en Motiverende Taler her

38 studerende og jeg. I 4 dage

Fra kl. 10-16 foran computeren.

”Pyyyh, det lyder tungt” tænker du måske?

Og jo.
Jeg må blankt erkende, at jeg havde rigelige mængder kaffe og småkager klar til at trække mig igennem.

Men det var ikke nødvendigt. Min kaffe blev kold og småkagerne blev liggende i skålen.

Jeg var limet til skærmen.

Limet af mine studerendes tankevækkende historier om at overkomme udfordringer som skader, fyring og fordomme. Hvor de slog et slag for deres sag – lige fra  ‘kundeservice’ til det lokale superligahold.

Deres taler viste en vej igennem udfordringerne og inspirerede og motiverede os lyttere til handling.

De trak på deres tidligere projekter, research og helt friske interviews med deres målgruppe. Deres oplæg var ikke bare gennemarbejdede. De var velstrukturerede og emmede af passion og omsorg for både emne og målgruppe.

 

Ingen brugte PowerPoint

De kiggede direkte ind i computerens kamera og tog mig på rejse med deres mod og sårbarhed.

Det er nu et par uger siden vi havde sidste undervisningsgang i mundtlig retorik. Men jeg kan stadig huske de øjeblikke, hvor de ramte mig.
Hvor de fik skubbet mig til handling.
Til at komme ud og løbe en tur – i stedet for at blive på sofaen.
Til at give penge til fattige børns skolegang. Til at støtte mit lokale superligahold og give en ekstra tak til den hårdtarbejdede kundeservicemedarbejder.
Og til igen at tage mine egne bias og fordomme om mennesker fra andre kulturer op til heftig revision.

Da kl. blev 16 forlod jeg mit kontor sprængfyldt af inspiration. Med følelsen af at være blevet rørt og beriget. Taget helt med ind i passionens arnested. Ned i skuffelsens dybder og op i håbet igen.

På rejsen havde jeg fået nye vise sten som empati, forståelse, motivation og berigende indsigt i emner, jeg ikke anede, kunne være så spændende.

Talerne var berigende, fordi de studerende turde krydre deres faglige oplæg med deres personlige historier. Det var historierne der inspirerede og rykkede mig tættere på handling.

Da jeg sad der, følte jeg, at jeg havde det bedste job i verden. Og det har jeg også. Når jeg får lov at guide mennesker igennem et forløb, der kan udklække taler, der rører andre mennesker – så har jeg gjort en vigtig forskel.

Det er den forskel, der er min drivkraft. Uden de historier, ville alle os, der modtog dem, ikke have fået de nye erkendelser. Nye måder at se et emne på. Og det helt rigtige skub til at handle.

Sådan en historie har du også

Den udspringer af det, du brænder for. Måske har du svært ved at få kontakt til den lige nu. Få det formuleret. Struktureret. Og målrettet det helt rigtige publikum. Det er det, jeg er her for at hjælpe dig med.

Jeg vil gerne invitere dig med på den rejse, jeg ledte de studerende igennem.

Via forløbet får du udklækket din passion og troværdighed og givet dit budskab vind i sejlene. Du lærer, hvordan du taler inspirerende og motiverende – og får dit publikum med dig. På din helt unikke måde.

Rejsen til Motiverende Taler begynder i dag. Vil du med?

 

Den består af seks destinationer:

1: Du får adgang til mit nye onlinekursus STYRK DIN STEMME

I kursets 11 videoer + 4 audiofiler guider jeg til at få kontakt til din unikke stemme. Den, der fortæller en troværdig og tillidsvækkende historie om dig, dit budskab og dit publikum. Jeg guider dig til at få styr på hele teknikken, så du kan tale højt, tydeligt, med pauser, betoninger og nærvær.

2: Du får min bog TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation

Signeret, med posten. Her får du metoderne til at analysere dit publikum, indfange din professionelle passion og bruge historiefortælling strategisk så dit budskab får fat og involverer dit publikum.

3: #Bonus: Du får onlinekurset FRA NERVØSITET TIL GENNEMSLAGSKRAFT

Kurset guider dig til at få kontrol med nerver og usikkerhed og opnå sikkerhed og selvtillid foran dit publikum.

 

4: #Bonus: Den 10. juni kl. 10:30 har du 2 pladser til mit nye foredrag SÆT ILD TIL DIT BUDSKAB + Q&A

 

5: Du og jeg mødes til 45 minutters online speakercoaching

Jeg guider dig til at få det dit budskab, din målgruppe, dit oplæg og din troværdighed til at gå op i en højere enhed.

 

6: Du er klar til at motivere med din kommunikation

Du får nu hele forløbet for 2.550 inklusiv moms. Men kun indtil den 1. juni. Herefter falder de to bonusser fra.

Kom med på Bliv en Motiverende Taler her

Kærlig hilsen Annette

Lynkursus i forandringskommunikation i corona-tider

Executive speakercoaching

”Der kommer til at være en verden før og efter Corona.” 
Sådan har Mette Frederiksen sagt mange gange.

Udfordringen er bare, at ingen ved, hvordan den kommer til at se ud. Vi ved ikke, hvordan økonomien kommer til at se ud. Vi ved ikke, om vi skal indstille os på en virkelighed med flere epidemier. Og vi ved ikke, hvad det gør ved samfundsfølelsen, trygheden og tilliden imellem os – både nationalt og globalt – at have været igennem denne krise.

Men vi ved, at forandringer er kommet for at blive. Og at vi skal indstille os på flere af dem. I takt med at nogle dele af samfundet åbner op til ændrede vilkår, er der stadig flere arbejdsopgaver, vi skal finde nye veje til at løse på distancen. Bl.a. nærværende ledelse. Nye arbejdsopgaver. Og innovation.

Mange virksomheder har bremset alle udviklingsprojekter. Men det holder ikke for evigt. Ikke hvis man vil undgå at blive overhalet af dem, der er hurtigere til at omstille sig og finde nye veje.

Når man arbejder med at kommunikere forandringer, vil man typisk gøre alt for at male et tydeligt billede af det, vi arbejder os hen imod. Den nye virkelighed. Billedet skal gerne være så tydeligt, så alle i dit publikum kan se det for sig. Ja de kan også fornemme – og føle – hvordan det bliver, at være en del af den nye virkelighed. Den vision, I arbejder for at opnå.

Og den vision, har måske ikke ændret sig?

Vil vi ikke stadig gerne producere produkter/rådgivning/ydelser/service;

  • Der bringer mennesker tættere sammen?
  • Løser klodens klima-udfordringer?
  • Gør hverdagen nemmere for pressede børnefamilier?
  • Giver børn en god barndom?
  • Skaber tryghed omkring økonomiske beslutninger?
  • Og?

 

Men vejen derhen har ændrede vilkår:

  • For hvordan bringer man mennesker tættere sammen, når alle skal holde afstand?
  • Hvordan løser vi kodens klima-udfordringer, når vi samtidig skal sikre vores overlevelse og arbejdspladser?
  • Hvordan gør vi hverdagen nemmere for pressede børnefamilier, der lige nu prøver at jonglere børnepasning/hjemmeundervisning og arbejde?
  • Hvordan giver vi udsatte børn en god barndom, når mor og far lige har mistet jobbet og risikoen for misbrug er stigende?
  • Hvordan skaber vi tryghed i økonomien, når vi ikke ved, hvilket scenarie, der passer bedst til fremtiden?

Situationen lige nu
De spørgsmål får lige nu mange virksomheder til at stoppe op, indtil de har flere facts at handle ud fra. Men måske de facts ikke kommer? Meget tyder på, at vi ikke kan bruge de krystalkugler, vi før har brugt til at forudsige trends og tendenser. Vi står ifølge økonomerne overfor en ’Black Swan’. Vi ved ikke, hvad det her kommer til at betyde for økonomien på den lange bane. Men én ting er dog sikker: De digitale butikker, (fx Nemlig.com) og platforme for at bringe mennesker tættere sammen (Fx Zoom, Facebook, Microsoft Teams) buldrer derudaf.

Vilkår
Der er veje gennem krisen. Men ikke til virkeligheden som vi kender den. Men til en ny virkeligheden. Den skal I være med til at tegne. Den skal I være med til at skabe. Med jeres viden. Erfaring og det, I tilbyder. Under ændrede vilkår.

Mål & udbytte
Det er dét, du skal ud og kommunikere. Hvis du vil skabe innovation og kreativitet i din organisation. I skal opnå jeres vision under nye benspænd. Tag dit team og dine medarbejdere med ind i maskinrummet for at finde de nye veje. Nye idéer. Nye tanker. Så I sammen er i gang med at forandre jeres virkelighed. Dét styrker ejerskabet. Men det er ofte også der, I finder de bedste løsninger.

Så derfor er mine bedste råd til din ’vi skal forandre os nu for at møde fremtiden’ post-corona-kommunikation:

 

  1. Rids din læsning af situation op: Hvilke tendenser ser du, som påvirker jer? Hvordan læser du jeres virkeligheden og verden omkring jer?
  2. Hvilke vilkår skal I møde? Hvilke benspænd er I underlagt?
  3. Fortæl hvilke mål og hvilken vision I stadig arbejder for – og hvad jeres udbytte vil være
  4. Invitér dine medarbejdere med til bordet for at finde nye veje, løsninger og udklække de bedste idéer
  5. Få sat arbejde i gang med at lægge planer og handle på de bedste idéer

 

Vent ikke til I først kan mødes igen (Hvis I er nogen af de arbejdspladser, der fortsat skal arbejde på distancen). Sæt i gang med processen nu. Innovative processer og udvikling kan selvfølgelig sagtens også forgå på digitale platforme.
Det kan blot kræve lidt ekstra af dig som facilitator og mødeleder.

Få flere gode råd til din forandringskommunikation i videoen her:

God fornøjelse.

Kh Annette

ARTIKULATION