Hvorfor du skal mestre kunsten, at være en Motiverende Taler

Tag ordet med succes - ARTIKULATION

Du sidder til et middagsselskab

I nyder lækre småretter og perfekt afstemt vin. Oliven. Oste. Rejer og avocado med friskbagt brød til. Du fortæller din bordherre om en udfordring, du står overfor. Han lytter opmærksomt. Nikker. Du kan se på hans blik, at han reflekterer over det, du har sagt.

Da du tier, tager han en indånding. Han sætter sine ord på, hvad han har hørt dig sige. Han siger: ”Ja, det er virkelig svært. Sådan har jeg det også”.

Men ikke bare det. Han kommer med hans refleksioner og betragtninger fra de gange, han har stået i en lignende situation. Og så fortæller han om det, der gjorde hele forskellen for ham.

Hans genfortælling får et lys til et gå op for dig. Du ser nu situationen på en anden måde. Med større klarhed. Og du ved nu, hvad du skal gøre. Du er ikke blevet lovet guld og grønne skove med et quick-fix. Men den dybere forståelse af situationen gør, at du ved hvad dit næste skridt skal være.

Det er det, motiverende talere kan. 
Når du skal motivere andre, handler det ikke om, at du skal hoppe rundt på en scene som en kakerlak på speed. Det handler om, at du skal kunne bibringe mennesker en anden forståelse af den situation, de står i. En forståelse, der hjælper dem med at se fremad. Se nye veje. Og få troen på, at de nok skal kunne klare det.

Om det er dine medarbejdere, der har brug for det. Eller de borgere du rådgiver. Eller dine kolleger som projektleder. Så vil din evne til at motivere hjælpe jer i mål.

På forløbet ’Bliv en Motiverende Taler’ lærer du, hvordan du finder og former de historier, der giver dit publikum en ny forståelse. Du får formet din kommunikation præcis til dit publikum, dit mål og din troværdighed. Der er nemlig ikke én formel, der passer til alt. Derfor lærer du hvordan du omsætter metoderne til din situation.

Der er sidste tilmeldingsfrist i aften kl. 24

Kom med på ’Bliv en Motiverende Taler’ her

Giv din stemme gennemslagskraft

Jeg var 11 år. Vi havde lige fået ny matematiklærer.
Han bad os løse regnestykker på egen hånd. Jeg havde svært ved at koncentrere mig, fordi der var larm i klasseværelset. Jeg rakte hånden op og spurgte, om ikke han kunne skabe noget ro, fordi jeg ikke kunne koncentrere mig. I stedet sagde han:

”Og det skulle komme fra dig – du har jo en stemme som en skærebrænder”

Jeg blev mundlam. For det første, fordi jeg ikke var vant til at blive talt sådan til af voksne. Jeg blev mundlam, fordi han ikke anerkendte mit behov.  Og jeg blev skamfuld over hans ord om min stemme.

Den episode kom jeg i tanke om, da jeg for et par år siden var i USA. Jeg var til et live event med Oprah Winfrey. Hun spurgte os:

  • Hvad er din livsgerning?
  • Hvad er det for et arbejde, du føler dig drevet til at udføre?
  • På trods af dårlige ods?
  • Fordi du ikke kan lade være?

Da kom jeg i tanke om episoden med min matematiklærer. En episode, der nemt havde fået mig til at holde op med at række hånden op og sige noget i timerne.
Eller på legepladsen. Eller til mine fritidsaktiviteter. Og senere til alle andre de steder, hvor vi er afhængige af vores stemmer til at danne relationer. Bruge vores viden. Sige til og fra og danne vores identitet – og senere karriere.

Fordi hvis man får at vide, at ens stemme lyder dårligt, hvorfor skulle man så have lyst til at dele den? 

 

Men som du nok har gættet, så gik det ikke sådan. Det gjorde det ikke, fordi mine forældre dannede en modvægt. Derhjemme viste de mig, at min stemme var velkommen – og at den ofte havde noget at byde på. Inden jeg skulle til mundtlige eksaminer i gymnasiet, ringede jeg altid til min mor.

Hun sagde:

”Husk, du har noget vigtigt, du gerne vil fortælle.”

Så var jeg klar.

Da jeg kom til universitetet og jobsamtaler behøvede jeg ikke at ringe til hende. Hendes sætning var med mig. Den fik mig til at træde ind i det mindset og den stemning, jeg havde brug for, for at kunne brænde igennem. Når jeg hørte den sætning glemte jeg alt om, at min stemme måske ikke lød godt. Jeg var fuldt fokuseret på, hvad jeg skulle kommunikere.

De to sætninger om min stemme, er et direkte bevis på, hvor meget vores kommunikation betyder. Den kan forsøge at få dig til at tie. Lave din stemme om. Tilpasse den. Lægge låg på dig selv. Og de rigtige ord kan få dig til at blomstre. Åbne op. Og brænde igennem med din unikke stemme.

Dine ord påvirker dig. De påvirker andre. Og andres ord påvirker dig.

 

Giv din stemme gennemslagskraft

Når du taler med din rene stemme, kan du røre andre mennesker. Hvis du lægger for meget låg på, kan dit publikum ikke mærke dig og dine ord. Det får konsekvenser for dit budskabs gennemslagskraft.

Du skal bruge din rene stemme når du skal have dit vigtige budskab ud over rampen.

  • Dit budskab om konsekvenser.
  • Muligheder og ”vi skal nok klare den sammen”.
  • Dit budskab om jeres vision og mål i post corona-nedlukningstid.
  • Dit budskab om hvordan I bedst muligt hjælper jeres kunder/borgere/medarbejdere – til at håndtere den nuværende situation. Komme videre – og fremad.

Din stemme rummer potentialet til at motivere. Inspirere og få andre til at præstere deres bedste. Men det sker kun, når du bruger din rene stemme. En stemme, der selvfølgelig har både har klang, dybde og styrke. Men også en stemme, der åbner op og kan vise nærvær. Fordi du ikke bare er i det rigtige mindset og stemning. Du er også fuldt tilstede i dine ord.

Det lærer du gennem mit nye onlinekursus Styrk din Stemme. Du kan få adgang til det her. Men også via min nye tilbudspakke ’Bliv en Motiverende Taler’. Tilbuddet udløber den 1. juni.

 

Her er introvideoen til Styrk din Stemme:

 

Læs mere om Bliv en Motiverende Taler her

38 studerende og jeg. I 4 dage

Fra kl. 10-16 foran computeren.

”Pyyyh, det lyder tungt” tænker du måske?

Og jo.
Jeg må blankt erkende, at jeg havde rigelige mængder kaffe og småkager klar til at trække mig igennem.

Men det var ikke nødvendigt. Min kaffe blev kold og småkagerne blev liggende i skålen.

Jeg var limet til skærmen.

Limet af mine studerendes tankevækkende historier om at overkomme udfordringer som skader, fyring og fordomme. Hvor de slog et slag for deres sag – lige fra  ‘kundeservice’ til det lokale superligahold.

Deres taler viste en vej igennem udfordringerne og inspirerede og motiverede os lyttere til handling.

De trak på deres tidligere projekter, research og helt friske interviews med deres målgruppe. Deres oplæg var ikke bare gennemarbejdede. De var velstrukturerede og emmede af passion og omsorg for både emne og målgruppe.

 

Ingen brugte PowerPoint

De kiggede direkte ind i computerens kamera og tog mig på rejse med deres mod og sårbarhed.

Det er nu et par uger siden vi havde sidste undervisningsgang i mundtlig retorik. Men jeg kan stadig huske de øjeblikke, hvor de ramte mig.
Hvor de fik skubbet mig til handling.
Til at komme ud og løbe en tur – i stedet for at blive på sofaen.
Til at give penge til fattige børns skolegang. Til at støtte mit lokale superligahold og give en ekstra tak til den hårdtarbejdede kundeservicemedarbejder.
Og til igen at tage mine egne bias og fordomme om mennesker fra andre kulturer op til heftig revision.

Da kl. blev 16 forlod jeg mit kontor sprængfyldt af inspiration. Med følelsen af at være blevet rørt og beriget. Taget helt med ind i passionens arnested. Ned i skuffelsens dybder og op i håbet igen.

På rejsen havde jeg fået nye vise sten som empati, forståelse, motivation og berigende indsigt i emner, jeg ikke anede, kunne være så spændende.

Talerne var berigende, fordi de studerende turde krydre deres faglige oplæg med deres personlige historier. Det var historierne der inspirerede og rykkede mig tættere på handling.

Da jeg sad der, følte jeg, at jeg havde det bedste job i verden. Og det har jeg også. Når jeg får lov at guide mennesker igennem et forløb, der kan udklække taler, der rører andre mennesker – så har jeg gjort en vigtig forskel.

Det er den forskel, der er min drivkraft. Uden de historier, ville alle os, der modtog dem, ikke have fået de nye erkendelser. Nye måder at se et emne på. Og det helt rigtige skub til at handle.

Sådan en historie har du også

Den udspringer af det, du brænder for. Måske har du svært ved at få kontakt til den lige nu. Få det formuleret. Struktureret. Og målrettet det helt rigtige publikum. Det er det, jeg er her for at hjælpe dig med.

Jeg vil gerne invitere dig med på den rejse, jeg ledte de studerende igennem.

Via forløbet får du udklækket din passion og troværdighed og givet dit budskab vind i sejlene. Du lærer, hvordan du taler inspirerende og motiverende – og får dit publikum med dig. På din helt unikke måde.

Rejsen til Motiverende Taler begynder i dag. Vil du med?

 

Den består af seks destinationer:

1: Du får adgang til mit nye onlinekursus STYRK DIN STEMME

I kursets 11 videoer + 4 audiofiler guider jeg til at få kontakt til din unikke stemme. Den, der fortæller en troværdig og tillidsvækkende historie om dig, dit budskab og dit publikum. Jeg guider dig til at få styr på hele teknikken, så du kan tale højt, tydeligt, med pauser, betoninger og nærvær.

2: Du får min bog TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation

Signeret, med posten. Her får du metoderne til at analysere dit publikum, indfange din professionelle passion og bruge historiefortælling strategisk så dit budskab får fat og involverer dit publikum.

3: #Bonus: Du får onlinekurset FRA NERVØSITET TIL GENNEMSLAGSKRAFT

Kurset guider dig til at få kontrol med nerver og usikkerhed og opnå sikkerhed og selvtillid foran dit publikum.

 

4: #Bonus: Den 10. juni kl. 10:30 har du 2 pladser til mit nye foredrag SÆT ILD TIL DIT BUDSKAB + Q&A

 

5: Du og jeg mødes til 45 minutters online speakercoaching

Jeg guider dig til at få det dit budskab, din målgruppe, dit oplæg og din troværdighed til at gå op i en højere enhed.

 

6: Du er klar til at motivere med din kommunikation

Du får nu hele forløbet for 2.550 inklusiv moms. Men kun indtil den 1. juni. Herefter falder de to bonusser fra.

Kom med på Bliv en Motiverende Taler her

Kærlig hilsen Annette

Lynkursus i forandringskommunikation i corona-tider

Executive speakercoaching

”Der kommer til at være en verden før og efter Corona.” 
Sådan har Mette Frederiksen sagt mange gange.

Udfordringen er bare, at ingen ved, hvordan den kommer til at se ud. Vi ved ikke, hvordan økonomien kommer til at se ud. Vi ved ikke, om vi skal indstille os på en virkelighed med flere epidemier. Og vi ved ikke, hvad det gør ved samfundsfølelsen, trygheden og tilliden imellem os – både nationalt og globalt – at have været igennem denne krise.

Men vi ved, at forandringer er kommet for at blive. Og at vi skal indstille os på flere af dem. I takt med at nogle dele af samfundet åbner op til ændrede vilkår, er der stadig flere arbejdsopgaver, vi skal finde nye veje til at løse på distancen. Bl.a. nærværende ledelse. Nye arbejdsopgaver. Og innovation.

Mange virksomheder har bremset alle udviklingsprojekter. Men det holder ikke for evigt. Ikke hvis man vil undgå at blive overhalet af dem, der er hurtigere til at omstille sig og finde nye veje.

Når man arbejder med at kommunikere forandringer, vil man typisk gøre alt for at male et tydeligt billede af det, vi arbejder os hen imod. Den nye virkelighed. Billedet skal gerne være så tydeligt, så alle i dit publikum kan se det for sig. Ja de kan også fornemme – og føle – hvordan det bliver, at være en del af den nye virkelighed. Den vision, I arbejder for at opnå.

Og den vision, har måske ikke ændret sig?

Vil vi ikke stadig gerne producere produkter/rådgivning/ydelser/service;

  • Der bringer mennesker tættere sammen?
  • Løser klodens klima-udfordringer?
  • Gør hverdagen nemmere for pressede børnefamilier?
  • Giver børn en god barndom?
  • Skaber tryghed omkring økonomiske beslutninger?
  • Og?

 

Men vejen derhen har ændrede vilkår:

  • For hvordan bringer man mennesker tættere sammen, når alle skal holde afstand?
  • Hvordan løser vi kodens klima-udfordringer, når vi samtidig skal sikre vores overlevelse og arbejdspladser?
  • Hvordan gør vi hverdagen nemmere for pressede børnefamilier, der lige nu prøver at jonglere børnepasning/hjemmeundervisning og arbejde?
  • Hvordan giver vi udsatte børn en god barndom, når mor og far lige har mistet jobbet og risikoen for misbrug er stigende?
  • Hvordan skaber vi tryghed i økonomien, når vi ikke ved, hvilket scenarie, der passer bedst til fremtiden?

Situationen lige nu
De spørgsmål får lige nu mange virksomheder til at stoppe op, indtil de har flere facts at handle ud fra. Men måske de facts ikke kommer? Meget tyder på, at vi ikke kan bruge de krystalkugler, vi før har brugt til at forudsige trends og tendenser. Vi står ifølge økonomerne overfor en ’Black Swan’. Vi ved ikke, hvad det her kommer til at betyde for økonomien på den lange bane. Men én ting er dog sikker: De digitale butikker, (fx Nemlig.com) og platforme for at bringe mennesker tættere sammen (Fx Zoom, Facebook, Microsoft Teams) buldrer derudaf.

Vilkår
Der er veje gennem krisen. Men ikke til virkeligheden som vi kender den. Men til en ny virkeligheden. Den skal I være med til at tegne. Den skal I være med til at skabe. Med jeres viden. Erfaring og det, I tilbyder. Under ændrede vilkår.

Mål & udbytte
Det er dét, du skal ud og kommunikere. Hvis du vil skabe innovation og kreativitet i din organisation. I skal opnå jeres vision under nye benspænd. Tag dit team og dine medarbejdere med ind i maskinrummet for at finde de nye veje. Nye idéer. Nye tanker. Så I sammen er i gang med at forandre jeres virkelighed. Dét styrker ejerskabet. Men det er ofte også der, I finder de bedste løsninger.

Så derfor er mine bedste råd til din ’vi skal forandre os nu for at møde fremtiden’ post-corona-kommunikation:

 

  1. Rids din læsning af situation op: Hvilke tendenser ser du, som påvirker jer? Hvordan læser du jeres virkeligheden og verden omkring jer?
  2. Hvilke vilkår skal I møde? Hvilke benspænd er I underlagt?
  3. Fortæl hvilke mål og hvilken vision I stadig arbejder for – og hvad jeres udbytte vil være
  4. Invitér dine medarbejdere med til bordet for at finde nye veje, løsninger og udklække de bedste idéer
  5. Få sat arbejde i gang med at lægge planer og handle på de bedste idéer

 

Vent ikke til I først kan mødes igen (Hvis I er nogen af de arbejdspladser, der fortsat skal arbejde på distancen). Sæt i gang med processen nu. Innovative processer og udvikling kan selvfølgelig sagtens også forgå på digitale platforme.
Det kan blot kræve lidt ekstra af dig som facilitator og mødeleder.

Få flere gode råd til din forandringskommunikation i videoen her:

God fornøjelse.

Kh Annette

Vind min bog

Hvorfor brænder du for det, du taler om lige nu?

Hvorfor er det vigtigt for dig – og andre?

Når du vil holde en stærk præsentation eller briefe om status på et projekt, øger du dine chancer for at få følgeskab, når du deler, hvad du brænder for ved opgaven.

Vi vil nemlig helst arbejde for – og med – mennesker, der er engagerede i det, de sender os ud i. Når man kan mærke på dig, som taler, at du tror på det, du præsenterer, er det nemmere for andre at tro på – og tage dit budskab til sig. Og ligeledes kaste engagement ind i arbejdet.

 

  • Hvorfor er det en vigtig opgave, at sikre virksomhedens overlevelse? Når du kommunikerer hvorfor jeres virksomhed er vigtig – ja ligefrem afgørende – for jeres kunder, medarbejdere og for samfundet, kan du mobilisere ny gejst. Følgeskab. Og sammenhold og fællesskab om opgaven. Også via videomøder og webinarer.

  • Hvorfor er det vigtigt at fortsætte med at knokle på vores projekt, selvom den offentlige dagsorden lige nu er Covid-19? Når du kommunikerer, hvorfor projektet (stadig) er vigtigt, kan du motivere dit team til at få fornyet kraft og lyst til at arbejde med projektet, selvom det kan virke ligegyldigt/nytteløst lige nu. Men sådan bliver det ikke ved med at være. På et tidspunkt, vil verdens øjne igen rette sig mod jer og jeres projekt.

 

Derfor er hele første kapitel af min bog dedikeret til din passion. Hvorfor er dit budskab vigtigt? Hvor er du selv henne i det, du står og siger? Giver du bare noget videre fra din ledelse – eller fra andre kilder – eller er du selv enig, overbevist og med på vognen?

Du skal ikke bare formidle på lige præcis den måde, der gør dig troværdig – du skal også gøre dit budskab troværdigt. Det sker kun, når du har ejerskab til dit budskab og har gjort det til dit eget.
Det hjælper jeg dig til at få styr på i TAL TROVÆRDIGT, så du kan tale troværdigt – og få succes med din kommunikation. Også i krisetid.

 

Skriv nedenfor blogindlægget, i kommentarfeltet, hvilket budskab, du gerne vil have succes med, så er du med i konkurrencen om min bog. Jeg trækker en vinder den 13. april.

Ja – nervøsiteten skal være der – når der er noget på spil. Men den skal ikke spænde ben for dig

Lige siden jeg begyndte at holde de første workshops i mundtlig kommunikation i 2005, blev det klart for mig, at jeg måtte finde nogle solide værktøjer til at hjælpe mine studerende med at udholde nervøsiteten. For ja – den vil være der, når det er noget på spil. Men den gode nyhed er, at den faktisk er et plus, når du kan bruge den rigtigt. Så kan den gøre dig ekstra skarp. Endnu mere nærværende. Og endnu mere fokuseret. Jeg er ikke holdt op med at arbejde med værktøjer til at udholde og udnytte nervøsiteten, fordi det ikke kun er noget, nogle få er forundt. I alle forums: ledere, specialister, projektledere, vidensformidlere – rækker mit publikum hånden op, når jeg spørger, om det kun er mig, der indimellem kan mærke nervøsitet

I mit onlinekursus Fra nervøsitet til Gennemslagskraft giver jeg dig effektive værktøjer, fra bl.a. psykologi, som hjælper dig til at blive gode venner med nervøsiteten.

Få 25 % rabat med koden ‘ trænikrisetid ‘ her

Få min bog oveni her

Bliv bedre til at sælge dig selv

Der er ikke andre, der gør arbejdet, med at sælge dig til dit næste job. Det er op til dig. Men det betyder ikke, at du skal gøre det, så du føler dig som en træt brugtvognsforhandler – eller en speedet telefonsælger. Du skal finde din vej, som giver dig ro i maven, når du fortæller hvad du kan. Det gør dig troværdig og bringer dig dermed tæt på dit næste job. I mit onlinekursus ’Få Jobbet’ hjælper jeg dig også til at gøre dine pointer være skarpe og målrette dem din fremtidige arbejdsgiver.

Få 25 % rabat med koden ‘ trænikrisetid ‘ her

Få min bog oveni her

Det er ikke kun Mette Frederiksen, der kan

I de sidste uger, har vi, fra et kommunikationsperspektiv, set eminent kommunikation fra vores Statsminister. Hun har kommunikeret med lige dele autoritet og empati. Hun har givet en klar retning. Hun har begrundet hendes, regeringens og samarbejdspartnernes hårde beslutninger. Og hun har vist sårbarhed ved bl.a. at sige: ”Ja, vi kommer også til at begå fejl”.
En krise er en ekstraordinær situation, som kalder på ekstraordinær kommunikation. Den er også en tid, hvor vi bliver mindet om at værdsætte alt det, vi ellers tager for givet. Den familie, vi ikke har kunnet se og kramme i lang tid. Der er mange der til fødselsdage og andre mærkedage ikke kan få den fest, de drømte om. Men du kan give dem noget helt særligt. En tale, der hylder dem for lige præcis den forskel, de gør i dit liv. (Du kan f.eks optage den og sende den til dem – eller holde den via Facetime, hvis du pga. Covid:19 ikke kan være med på dagen.) Det kommer fødselaren aldrig til at glemme. Jeg hjælper dig til at finde og forme dine ord i onlinekurset ’Tal til Festen’.

Få 25 % rabat med koden ‘ trænikrisetid ‘ her

Få min bog oveni her

Få den karakter, du har fortjent!

Jeg lavede kurset i sin tid, fordi jeg jeg rigtig gerne ville hjælpe flere unge mennesker med at knække koden til at klare sig endnu bedre til eksamen. Den får du i onlinekurset. Så kender du en ung, der fortjener at blive hjulpet til at klare eksamen godt, kan du give dem dette onlinekursus.

Få 25 % rabat med koden ‘ trænikrisetid ‘ her

Få min bog oveni her

Rigtig god påske, kærlig hilsen Annette

 

Skriv her, nendefor, i kommentarfeltet, hvilket budskab, du gerne vil have succes med, så er du med i konkurrencen om et signeret eksemplar af TAL TROVÆRDIGT

Skab sammenhold med historier

Kære dig. Jeg håber, du er ved godt mod og oplever en følelse af fremdrift med dine arbejdsopgaver og din passion. Jeg håber også, du oplever, at det går fremad – og godt – med at kommunikere under nye vilkår.

Som jeg har skrevet tidligere, har din kommunikation som leder og projektleder aldrig været vigtigere.
Dine medarbejdere sidder stadig med spørgsmålene: Hvad betyder denne forlængede coronakrise for os? Hvad gør I i ledelsen? Hvad skal jeg selv gøre – og prioritere? Hvad er jeres forventninger til mig, lige nu – mens jeg sidder herhjemme – og også skal passe mine børn?
Det ved du godt.
Det gælder også selvom du ikke har et formelt ledelsesansvar. Er du projektleder eller team-leder, skal du også ind og sammen med dit team støtte dem i deres opgaver og finde løsninger. Du skal gøre det tydeligt, hvad der skal prioriteres, og hvad der skal være på 2. pladsen. Din formelle kommunikation er efterspurgt. Men hvad med den uformelle?

 

Brug telefonen

Der er et behov, som lige nu er svært at få opfyldt: Behovet for stimulerende (faglige)’ samtaler og social kontakt. Det er svært at skabe følelsen af, at vi er sammen i det her – på distancen. Samtidig er krisen ved at udvikle sig til en ny normaltilstand. Vi er ved at vænne os til nye rutiner og vilkår. Men nu begynder ensomheden også at vokse. Mange kan lige nu opleve at stå alene med svære arbejdsopgaver – og et savn efter kolleger + et behov for at føle sig set, hørt og anerkendt. Oveni er et pres på at jonglere Aula, måltider, deadlines og tilgængelighed. Det er nu, du skal passe på, at I ikke mister momentum. Det er nu, du skal vise, at du stadig er der.

Derfor er det rigtigt godt, hvis du bruger videomøder, og styrer og faciliterer møderne sådan, så der er rum til at alle kan komme på, lufte deres tanker og få sparring. Ros og anerkend dine medarbejdere for deres indsats. For de opgaver, de har afleveret, og for at de klarer denne tid.
Sørg også for at ringe til dine medarbejdere og høre; hvordan det går; hvordan de har det – og hvad de har brug for fra dig – eller kolleger – for at trives bedst muligt under deres vilkår. Der er ting, det kan være nemmere at lufte over telefonen – og få en god snak om. Du har lige nu muligheden for at lære dine medarbejdere endnu bedre at kende. Brug den.

 

Skab noget socialt

Én af mine klienter i ledersparringsforløb spurgte mig den anden dag: ”Hvordan får vi noget af det sociale ind, uden det bliver akavet?” I onlinerummet kan vi ikke aflæse hinandens kropssprog og fornemme, hvem der vil sige noget, og hvornår der er rum til, at vi selv kan hoppe ind.
Hvad skal vi også tale om, når ’ordet er frit’? Og alles øjne er på én? Dét er der ikke ét svar på, da alle organisationer og teams har deres egen kultur, personligheder og normer for møder og social interaktion. Jo mere, jeres virtuelle møder kan efterligne det sociale rum, I ellers har, jo lettere bliver det. Og så er der et greb, I altid kan gribe til, for at få tungerne på gled til uformel social – virtuel – kontakt:

 

Fortæl historier

Historier har en iboende logik, som driver ordene fremad. De skaber billeder og kalder på indlevelse hos modtageren. De bibringer stemning. Så derfor kan I via historiefortælling lægge op til en anden form for interaktion, som lettere sætter tungerne på gled og skaber lyttende ører. Samtidig får I trænet jeres historiefortællemuskler – et plus for enhver præsentation og foredrag.

Du kan f.eks:

  • Bede alle fortælle historien om det, de er blevet mest overrasket over de sidste 3 uger.
  • Om hvad de er mest taknemmelige for lige nu
  • Om en god vane, de har anlagt i Corona-krisetiden
  • Om hvad de finder mest udfordrende lige nu
  • Om hvad de oplevede, sidst de var ude og gå/løbe
  • Om sidst de fandt en god løsning på et problem,
  • Eller …?

Sæt historierne fri – og bliv klar til at få et godt grin.

 

Jeg vendte mig mod yoga

Du vidste nok godt, at jeg har læst kommunikation og psykologi på RUC? Men vidste du også, at jeg har en (Sivananda) yoga-læreruddannelse? I mange år har jeg kun undervist i det fysiske program hver tirsdag morgen i mit kontorfællesskab, mens hele yoga-filosofien har inspireret mit arbejde med mundtlig kommunikation.
For et par uger siden opfordrede jeg dig til at finde og prioritere et projekt, der for dig er meningsfuldt i denne tid. Jeg tog min egen medicin, og er begyndt at sende live yoga-sessions i min nye Facebookgruppe ’Annapurnas online yogastudie’.

Den fysiske yogatræning styrker bl.a. din vejrtrækning, din holdning og din grounding. Forhold der er guld for dine talegaver.

Vil du være med? Kig indenfor her. Vi mødes igen på onsdag kl. 10.

Kh Annette

Corona-krise-kommunikation: Dét er vigtigt, når du er leder

Er du leder eller projektleder? Så skal du ud og sige, hvad I ved og ikke ved.

Er du medarbejder eller underviser, og skal køre møder på digitale platforme, får du i dette blogindlæg mine gode råd til at skabe gode online-møder.

 

 

I en krise er alt i en undtagelsestilstand. Dine medarbejdere og samarbejdspartnere bliver utrygge:

  • Hvad betyder det her for os?
  • Er jeg i smittefare?
  • Hvad kommer krisen til at betyde for os fremadrettet?
  • Hvad betyder de faldende aktiekurser?
  • Kommer der en fyringsrunde?

Selvom I hverken kan eller skal besvare alle spørgsmål lige nu, så må I ikke lade kommunikationsrummet stå tomt.

Så sker der blot det, at jeres medarbejderes egne bekymringer fylder tomrummet ud. Det fører lynhurtigt til pseudohistorier, baseret på rygter, som kommer til at opføre sig som sandheder.
Det sker, fordi vi som mennesker ønsker forklaringer i uvisse situationer, hvor vi mister kontrollen.
Pseudohistorierne kan blive så stærke, at I får svært ved at trænge igennem med jeres budskaber.

Derfor må du ikke lade fortolkningsrummet stå tomt.

  1. Fortæl hvad I ved.
  2. Hvad I gør.
  3. Og også, hvad I ikke ved (endnu). 

Det ser du bl.a. Mads Nipper, CEO hos Grundfos, gøre her:

  1. Ros og anerkend dine medarbejdere for deres indsats. For at de hjælper til med at inddæmme krisen og begrænse smitte, ved at blive hjemme.
  2. Fortæl hvad I gør for at håndtere risikoen for smitte, og de konsekvenser, det har for jeres organisation (så dine medarbejdere ikke selv begynder at gætte).
  3. Sig hvad I gør nu og hvad I vil gøre fremadrettet for at få jer så helskindet igennem denne krise som muligt.
  4. Sig også, hvad der skal være i fokus lige nu. Ikke alle er direkte beskæftiget med effekterne af Corona-virus.
    Hvilke arbejdsopgaver skal prioriteres lige nu?
    Hvilke må vente?
  5. Og hvad er dine støttende ord til dine medarbejdere, når I alle skal igennem denne krise sammen?

Vælg video fremfor e-mails

Jeg vil helt klart anbefale, at I holder igen med at sende en masse emails, men bruger videokommunikation. Der findes mange gode platforme. Eller optage en video og send den ud. Hellere en håndholdt video, optaget med en iphone, end ingenting: Dine medarbejdere vil nemlig helst høre om situationen direkte fra din mund. Via video kan du vise med dit kropssprog, din stemme og din kontakt, at du tager det hele alvorligt. Du kan i højere grad skabe en følelse af sammenhold.

Du må ikke underkende dine medarbejderes behov for klar, konkret og beroligende kommunikation i denne tid.

Hjælp til videomøder og videoundervisning

Møder, generalforsamlinger og undervisning overgår lige nu via digitale platforme.
Du finder her Kommunikationsrådgiver Claus Jørgensen og mine gode råd til hvordan du skaber værdi og involvering via videomøder.

Og så er det kun på sin plads, at minde os alle – inklusive mig selv om – at lige nu er det vigtigere end nogensinde, at trække vejret dybt, og give slip på udåndingen. Etablere en god grounding. Sørge for at skaffe os viden om situationen, og handle på det, vi kan. Acceptere, at der er store faktorer, der er udenfor vores kontrol. Træk vejret. Mærk gulvet under dine fødder. Saml tankerne om det, der er lige foran dig, og som kræver din handling.

Kurser og 1:1 sparring fortsætter

Mine kurser og 1:1 sparringer fortsætter.

Er du tilmeldt Bliv Hørt den 30.04, er I kun 5 deltagere på kurset.

Til workshoppen Sig Fra, kan du deltage vie video, hvis du foretrækker det.

1:1 sessioner kan gennemføres via video, hvis du foretrækker det.

Har du brug for sparring og rådgivning omkring din kommunikation i denne krise, er jeg her.Kontakt mig via mail eller tlf.: 2033 5135

Kh Annette

 

Sådan siger du fra

For en del år siden havde jeg ansvaret for en kampagne. Jeg var kommet godt i gang med strategi, initiativer og planlægning.

Min chef indkalder til et møde, hvor vi skal tale om kampagnen. Han indkalder to andre fra organisationen, der har interesse for den type af kampagner. Vi møder op.

Min chef tager ordet, og siger nogle overordnede ord om, hvad han håber, kampagnen kan gøre. Så beder han de to indbudte komme med deres input til, hvordan de mener, vi får en god kampagne. De skyder i øst og vist med hvad de mener er vigtigt. Så runder han mødet af og siger tak for i dag.

Jeg var blot en smule paf. Jeg tænkte: ”Hvad er det lige, jeg sidder her for?” Det møde gav ingen værdi for mig og kampagnen, fordi deres input aldrig bevægede sig ned på det konkrete plan. Der kom ingen tanker på bordet, jeg ikke selv havde gjort mig, da jeg begyndte arbejdet.

Det var ikke fordi min chef ikke vidste, hvor langt jeg var i arbejdet. Jeg orienterede ham løbende. Jeg oplevede at mødet var total spild af tid. For dem, der var indkaldt og mig. Jeg gik lidt rundt om mig selv med en kop kaffe. Følelsen i maven af at ’det her er helt skævt’ blev hængende.

Så bankede jeg på døren til min chefs kontor og spurte ham, om han havde fem minutter. Det havde han. Jeg sagde, at det var et plus, der var engagerede kræfter, der bakkede op om kampagnen, men at mødet ikke havde givet værdi til mit videre arbejde.

Jeg forklarede, at set fra mit perspektiv, ville jeg langt bedre kunne bruge deres input, hvis de var blevet fremlagt hvor langt vi var i kampagnen; vores strategi, indsatser og vores plan. Så kunne de have givet deres input til det.

Min chef lyttede. Han forklarede, hvorfor han havde gjort som han havde gjort. Det vigtigste var, at interessenterne skulle føle sig hørt, så de støttede arbejdet. Men han endte også med at komme frem til, at de selvfølgelig skulle kende til vores tanker, plan, strategi og hvor langt vi var.

Fremadrettet blev jeg hevet på banen for at fortælle om status på arbejdet med kampagnen, og interessenterne blev hevet ind for at give deres støtte og input til arbejdet. Det gjorde en kæmpe forskel for kampagnens fremdrift.

Jeg gik ind og sagde fra

Det skete ikke uden massiv uro i maven og dirren på stemmen. Det skete ikke uden, at jeg var nervøs for, hvordan min chef ville tage det. Jeg gjorde det, fordi jeg simpelthen ikke kunne se værdien og pointen med det, der var foregået. Måske var der en pointe, jeg ikke kendte til – og som jeg havde brug for at kende til, for at min rolle og mit arbejde gav mening. Men måske havde jeg også en pointe med, hvordan vi kunne få endnu mere ud af vores møder og samarbejde. Begge dele var rigtige.

 

Hvorfor er det så svært at sige fra?

Det er svært at sige fra, fordi der er følelser på spil. Det kan f.eks. være frygt for, hvad den eller de andre tænker om dig, hvis du siger fra. Vil de stadig kunne lide dig, hvis du siger fra? Og hvad kan det have af konsekvenser? Vil de straffe dig? Ignorere dig? Se ned på dig? Fyre dig? Det er følelserne og konsekvenserne, vi er bange for, når vi er utrygge ved at sige fra.

Det er ikke nemt for nogen af os. Men det er en evne, du kan udvikle. Jeg vil derfor gerne invitere dig med til denne workshop, hvor vi bl.a. skal arbejde med:

 

3 afgørende trin, når du siger fra

  1. Beskriv det, du oplever, der er foregået: Sæt ord på, der er så objektive som overhovedet muligt.Fx: ” Vi møder op til mødet. Du indleder og taler om … så giver du mødet til, … som du beder tale om … og så ….”
  2. Giv din tolkning og dit perspektiv: Bliv på din egen banehalvdel og tag ejerskab for din tolkning, så du giver rum til, at der også kan være andre tolkninger af situationen:

    ”Set fra mit perspektiv, som ansvarlig for kampagnen, så ….”

  3. Kom med dit behov og din opfordring: Så hvad foreslår du, at I/den anden gør i fremtiden – og hvorfor?:

    ”Derfor vil det give større værdi til arbejdet med kampagnen, hvis vi …..”

Der er 4 ting, du ikke må glemme, når du siger fra:

  1. Gå lidt tættere på den eller dem, du siger fra overfor

    Det virker ikke så godt, hvis du står i den modsatte ende af lokalet. Gå hen til den, du taler til. Sæt dig med et åbent og imødekommende kropssprog.
    I nogle situationer kan det endda være et plus, at du sætter dig ved siden af den anden i stedet for overfor.

  2. Sørg for at have øjenkontakt

    Kig så vidt muligt ikke væk, så de kan se, at du mener det. Jeres øjenkontakt hjælper jer til at lytte og imødekomme hinanden.

  3. Tal som et helt menneske – til deres menneskelighed

    Prøv at lade være med at lukke af og gøre dig hård. Stå ved dit behov – og mind samtidig dig selv om, at der kan være ting, du ikke ved, som giver en god forklaring på det, der er foregået.

  4. Vær klar til at indgå et kompromis

 

Vil du gerne blive bedre til at sige fra?

Vil du gerne have metoder, værktøjer, fifs og træning? Det er nemlig det, der skal til. Det får du den 16. april, hvor jeg holder workshoppen Sig Fra kl. 13:30-17:00 i København.

 
Læs mere om workshoppen Sig Fra her

Jeg glæder mig til at se dig,

Kh Annette

 

Kunne du bruge dette indlæg? Få det næste til at lande i din indbakke.

Du modtager samtidig, gratis, min e-bog: Tag ordet med succes

Hvad skal jeg gøre?

”Vi skal være mere innovative”.

”Vi er helhedsorienterede”.

”Vi skal sætte kunden/borgeren i centrum”.

Aha …

I er ikke de eneste. Men hvordan?

 

Du skal gøre dit budskab konkret

Så konkret, at dit publikum får besvaret spørgsmålet: Hvad er det, du vil have mig til?

Hvis du f.eks. siger til dine medarbejdere, at I skal være mere innovative:

  • Hvad er det så konkret I skal gøre anderledes?
  • Eller mere af?
  • Eller mindre af?
  • Og på hvilke områder?
  • Alle – eller kun nogle få udvalgte?

Hvis jeg besøger jer, hvordan skal jeg så opleve, at I er helhedsorienterede? Vil jeg selv kunne se og opleve det, uden at I fortæller mig det?

Hvordan skal kunden/borgeren opleve, at I sætter dem i centrum?
Hvordan skal I kommunikere med dem?
Hvad skal I gøre for dem?
Og hvor går grænsen?

Du skal bryde dit budskab ned. Helt ned til, hvad det betyder i adfærd.
Ellers rykker du ikke rigtig noget for dit publikum.

Det samme gælder, når du som kollega deler din viden med et oplæg, en præsentation, eller et synspunkt til et møde. Rund altid af med: Hvad betyder det her i praksis?

Vil du være bedre til kommunikere klare budskaber?
Så kom med på Bliv Hørt den 30. april.

Læs mere her

Kærlig hilsen Annette

 

Sådan øger du din troværdighed

Jeg underviser på Masteruddannelsen i procesforbedring på RUC. Det giver mig hvert år en perfekt anledning til, at dykke ned i ny og gammel teori og nye og gamle undersøgelser om retorik.
Én af de tekster, jeg gav mine studerende, har nogle pointer, jeg vil dele med dig.

Nemlig, at der er en undersøgelse, der viser, at en god mundtlig levering styrker din troværdighed. Og at en dårlig mundtlig præstation svækker din troværdighed.

Har du en levende stemme, der går levende og naturligt op og ned i styrke og tempo, hjælper det din troværdighed. Undersøgelsen viser bl.a. også, at dit kropssprog skal være levende, for at styrke din troværdighed. Den viser, at de visuelle virkemidler, du bruger, også har noget at skulle have sagt.

Men det er ikke din levering, der på tværs af undersøgelser, er det vigtigste for din troværdighed. 

Det vigtigste for din troværdighed, er dit publikums oplevelse af dine kompetencer på det felt, du taler om, og din karakter som menneske.

Det er det, dit publikum måler dig på. Men ikke på hvad du mener, er de rette kompetencer – og den rette karakter, men hvad de mener, er de rette kompetencer og den rette karakter. 

Det kan være, de vægter erfaringsbaseret viden højere end din teoretiske viden. Det betyder, at du kan have læst alle de nyeste forskningsbaserede artikler om ledelse. Men hvis dit publikum mener, at du selv skal have prøvet at være leder, for at de vil lytte til dine gode råd om ledelse – ja så kommer du ikke langt i din rejse på at blive hørt.

Din troværdighed er ikke din egen. Den tilhører dit publikum

Derfor kan ét publikum mene, at du er meget troværdig – og et andet ikke. Afhængigt af hvad de vægter og hvordan de oplever dig.

Din troværdighed kan også falde – eller vokse – hos det samme publikum. Mens du taler. Afhængigt af, hvordan du taler og hvordan de oplever dig.

Derfor skal du forbinde dig med dit publikum, for at øge din troværdighed

Da jeg skrev min bog, interviewede jeg bl.a. en meget dygtig leder, der hedder Simon. Simon er ansvarlig for bæredygtighed hos Carlsberg. Jeg var med Simon en tur i FN-byen, hvor han skulle fortælle om Carlsbergs ’Together Towards ZERO’ strategi (deres bæredygtigheds-strategi) til et NGO-publikum. Efter præsentationen havde han og jeg en samtale om, hvordan man kan skabe forbindelse med sit publikum.

Da jeg interviewede Simon, fortalte han denne historie:

”Én af mine største bekymringer er, hvilken påvirkning klimaforandringerne kommer til at have for mine sønner og deres dagligdag, når de bliver voksne.” 

”Det er dén historie, du skal fortælle”, sagde jeg.

”Den er et meget stærkt bevis på, hvor meget bæredygtighed betyder for dig. Når du fortæller den, er der ikke nogen, der er i tvivl om dine værdier.”
Et par uger efter fortalte Simon mig, at han havde været ude og holde oplæg igen. Han havde delagtiggjort publikum i hans bekymringer og bevæggrunde for at ville arbejde med bæredygtighed. Det skabte en god debat og kontakt til hans publikum.

Derfor højner det din troværdighed, hvis du tænker over, hvilke historier du har, der giver udtryk for de værdier, du deler med dit publikum. Dem skal du fortælle som en del af dit oplæg, for at styrke din troværdighed. Dine historier er nemlig vidnesbyrd om din karakter.

Dem hjælper jeg dig med at finde og formidle troværdigt på Bliv Hørt den 30. april

Vi skal naturligvis også arbejde med, hvordan du italesætter dine kompetencer, og hvordan du brænder igennem foran dit publikum.

Vil du med?

Kh Annette

ARTIKULATION