Sådan mobiliserer du mennesker

Tiden er ikke bare inde til at mobilisere fornyet gejst og tro på jeres mission efter år med først den ene krise og så den anden. Da hjemmearbejde og hybridmøder udfordrer fællesskabet og den innovation, der lettest sker, når vi er sammen, er der brug for at gøre noget nyt med din kommunikation.

Mobiliser mennesker via formålsdrevne historier

I et par år har jeg arbejdet tæt sammen med direktionen i en nystartet medicinalvirksomhed, der laver præparater til blødersygdomme. Virksomheden er spredt over København, London og Boston. De er ambitiøse. Fagligt i superligaen. De er etiske mennesker, der er motiveret af at hjælpe de patienter, der idag ikke har anden hjælp end en ispose når der går hul på huden.

Selvom de er tændt af den samme ild, stiller den geografiske afstand og fællesmøder foran Teams særlige krav til deres leders kommunikation. Det ved han. Derfor gør han bl.a. sådan:

  • Han gør først og fremmest en dyd ud af altid at lade sit eget engagement skinne igennem, så hans stemme transmitterer følelsen af stolthed, at gøre en forskel og glæden ved at være sammen – ud igennem skærmen.
    Det brænder så godt igennem, at jeg selv som ekstern konsulent går fra møderne med en følelse af at være tæt knyttet til sagen og til virksomheden.
  • Ved et møde inviterede han nogle forældre til at dele deres historie. Forældrene har et barn, der har den sjældne blødersygdom, som virksomheden arbejder på et præparat til.En af virksomhedens læger interviewede forældrene om, hvordan det var at stå med et barn, der fik hul på knæet, og ikke kunne gøre andet end at prøve at pacificere barnet i sofaen med en ispose på knæet. Og så håbe og bede til, at flængen ikke er så dyb, så det kræver en tur på hospitalet + blodtransfusion. (Blødersygdommen medfører, at blodet ikke størkner).At høre historien gør virksomhedens missionen til andet end et tal og et marked, men til levende mennesker, man kan mærke i hjertet og vil gøre sit ypperste for at kunne hjælpe. Det motiverer og mobiliserer.

 

  • Ved at andet møde satte direktøren efter en status på virksomhedens fremskridt tid af til at virksomhedens grundlægger kunne fortælle om den spæde start: ”Hvordan fandt I ud af, at x-metode rent faktisk kunne noget helt særligt?” Grundlæggeren fortalte lidt, men så gjorde han det, at han trak den medarbejder ind, som havde stået i laboratoriet, og var den, der var stormet ind på grundlæggerens kontor med armene i vejret, og havde udbrudt: ”It works.”
    At høre historie, uredigeret og frit fra hoften, giver alle medarbejdere en knytning til den energi og mission, det hele startede med. Det giver også følelsen af intimitet igennem skærmen. En intimitet der er afgørende for sammenhold.

 

  1. Så fortæl historier, der handler om hvorfor det, I laver lige nu, er vigtigt.
  2. Fortæl historien om, hvordan I før har overkommet udfordringer, og også kommer til at klare den, I står overfor – sammen.
  3. Fortæl historien om, hvorfor sagen er vigtig for dig. Ja – din passion går aldrig af mode. Og den er ikke kedelig eller en gentagelse. Giv den. Den er en gave til dit team.

Vil du have værktøjer til at bygge en bro fra fortiden og ind i den forandrede fremtid, I skal skabe? Så er denne Talk + workshop til jer.

Vil I have hjælp til at styrke jeres sammenhold og samarbejde? Så læs mere her

Kh Annette

No related posts found

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *