Styrk dine talegaver

Sublimt” eller “Ok, modtaget“?
“Hvor er det godt, at du …” eller “Kan du dog ikke forstå?…?”

Det, du siger, har altid en betydning. For dig og andre. Med dine ord føder og former du idéer. Du lægger op til den relation, I skal have, og den måde, du synes, I skal være sammen på.
Du giver indspark til hvordan du og andre kan forstå verden. Jer selv i verden. Og hvordan I skal forstå jeres opgave.
De ord du og andre sætter på problemer, idéer og ønsker til handling peger på nogle muligheder og udelukker andre.
Hvis der er perspektiver, der ikke kommer på bordet bliver de sjældent en del af opgaveløsningen. Idéudviklingen. Eller jeres forståelse af et problem.
Det er ikke en undskyldning at tænke: ’Hvorfor har de ikke tænkt på det?’ hvis du ikke har sagt det og formidlet det, så de kunne forstå det.

 

Dine ord kan blive en talegave

Indimellem er dine ord ekstra vigtige. Fordi der er mere på spil. Fordi det er ordene i sig selv, der afgør om du får succes eller fiasko. Og om I får en særlig fest.
De er ekstra vigtige, når du går til eksamen, fordi den måde, du får sat ord på din viden, din analyse og dine perspektiver er afgørende for om du får en god eller en dårlig karakter.

Dine ord er afgørende, når du går til jobsamtale. Kan du ikke gøre det klart, hvorfor lige præcis din personlighed, din erfaring og dine kompetencer er de rette til det job, du jagter, er løbet kørt.

Og når du tager ordet og holder en tale; som leder, ægtefælle eller bedste ven, har dine ord chance for at gøre en forskel for dem, der lytter.
De kan sparke en fest i gang.
De kan gøre forandringer virkelige og motivere lytterne til at træde ind i dem.
Og dine ord kan få dem, du taler til, til at føle sig værdsat – og elsket.

Derfor skal du ikke bare sige noget om status quo, når du skal holde en god tale. Du skal heller ikke bare være sjov. Du skal tale om det, dit publikum har brug for at høre. Ord der gør, at de føler sig set. – Og kan se meningen med det hele.

Når du kigger dine lyttere i øjnene, mens du siger dine ord, gør de for alvor indtryk. Derfor er jeg forelsket i talegaver.

 

Jeg vil gerne hjælpe dig til at give dig selv og andre ord med mening i 2020.

Skal 2020 blive året hvor du beriger andre med dine ord?
Skal det blive året, hvor du laver dit næste karrierehop?
Skal det blive året, hvor du brænder igennem til eksamen?
Og skal det blive året, hvor du erstatter din nervøsitet med gennemslagskraft?

Find talegaver her

Vil du give en talegave i julegave?

Så indtaster du blot email på den, der skal modtage onlinekurset.
Vælger du en af talegave-pakkerne med onlinekursus + bog, indtaster du blot adressen på den, der skal modtage den signerede udgave af TAL TROVÆRDIGT.

Glædelig jul,
kærlig hilsen Annette

Sådan undgår du at drukne dit budskab i din præsentation

Indflydelse? Giv et overblik

“Hej Annette – vi skal se på min næste præsentation i dag”

”Selvfølgelig, Martin. Det gør vi”, svarer jeg.

Så Martin åbner tasken, computeren og PowerPoint. Frem toner en corporate identitet. Dvs. slides, der fuldstændig ligner det øvrige materiale, hans organisation udsender. Der er bannere og smukt opsatte figurer i organisationens farver og stil. Det er der ikke noget i vejen med – tværtimod. Men hans slides er fyldt med tekst og punkt-opstillinger. I virkeligheden ligner det mere en brochure, end en præsentation. Det er et problem for hans evne til at kommunikere et klart budskab og for hans publikums chancer for at få et værdifuldt udbytte af deres tid.

Martin går i gang med at præsentere. Han taler og taler for at forklare, hvad det er, jeg ser på hans slides. Han sætter i den grad mit hoved på overarbejde, da det bliver op til mig at hitte hoved og hale i sammenhængen mellem hans tale og teksten på slides.

Skal jeg læse det, der står, eller lytte efter det, Martin siger?

Min ivrige hjerne forsøger at gøre begge dele på samme tid, hvilket er umuligt. Da Martin runder af, og vi taler om hans indhold, er det tydeligt, at alle detaljerne fik lige så meget taletid, som hans vigtigste pointer og argumenter. Men hvad skal jeg så, som modtager, lægge mest vægt på?
Pointerne og argumenterne druknede, i stedet for at blive fremhævet og blive slået fast. Man kan sige, som en god tommelfingerr-regel:

Hvis du er nødt til at forklare dit publikum, hvad det er, de ser, og hvordan de skal forstå det, ja så er din præsentation ikke skarp nok.

En god præsentation skal være en rejse for dit publikum, hvor de ikke skal bruge deres energi på at finde, men på at fange og forstå dine pointer.

 

Der er et problem mere
Martin er i gang med at sætte mig ind i alle detaljerne omkring hans projekt. Men Martins præsentation har ikke som mål, at hans målgruppe skal sættes ind i hans projekt. Målgruppen er ledelsen, og de skal træffe beslutninger om projektet. Det bliver svært for dem, hvis de selv skal sidde og lede imellem de mange detaljer, efter lige præcis de oplysninger, de skal bruge for at træffe deres beslutning.

 

Tænk på din næste præsentation på denne måde:

Din præsentation skal ikke give dine modtagere hele isbjerget. Du skal kun give dem toppen, der stikker over vandet. Toppen er de konklusioner og underbyggende fakta, de har brug for. Alt det under vandoverfladen er det din opgave, at have styr på. Det er fundamentet for, at du kan udlede de konklusioner, du gør. Men det er ikke fundamentet du skal kommunikere. Du skal kommunikere toppen, og være klar til at svare på spørgsmål om fundamentet.

For at du kan det, er det afgørende, at du definerer et klart mål før du begynder at forberede din næste præsentation.

Hvad skal modtagerne af din næste præsentation sidde tilbage med? Skal de fx kunne:

– Løse en opgave?
– Træffe en beslutning?
– Gøre noget nyt i morgen?
– Se på emnet på en anden måde?
– Tro på dig som leder/projektleder?
– Tro på den strategi, du har valgt?

Hvis du ikke skærer din præsentation skarpt til omkring ét mål, drukner du dit publikum, dit budskab og din evne til at demonstrere overblik.

Så hvad er dit mål med din næste præsentation?

Synes du det virker uoverskueligt? Så få et præsentationstjek

Ordet er dit, Annette

Jeg var ikke tilstede

Mens jeg stod der og præsenterede. I stedet var jeg optaget af bekymringer. Jeg var ked af det.

Sagen var bare den, at det var der ikke plads til. Det var mig, der skulle være på, og jeg skulle undervise i præsentationsteknik.

Du kender det sikkert. Der er noget, der hiver i dig, selvom du egentlig skal være optaget af noget andet. Sådan er det at have et hoved og et hjerte. Det er bare mega upraktisk, når du har brug for alle dine kræfter til det, der er lige foran din næse.

Hvad gjorde jeg den dag?

Først og fremmest sagde jeg til mig selv, at jeg nok skulle tage mig af det, der insisterede på min opmærksomhed, senere. Det kan også være en hjælp, at skrive det ned i en notesbog. Så er det som om, min opmærksomhed accepterer, at nu ligger det der, og så behøver jeg ikke at ’holde på det’ mentalt.

Jeg må acceptere følelsen. Vores følelser er et tegn til os om vores behov. At de bliver fulgt eller ikke fulgt. Du kan mentalt ændre fokus, men samtidig må du acceptere følelsen, og igennem accepten slippe følelsen, så der bliver plads til noget andet.

Jeg må også acceptere, at jeg er et menneske, der ikke hver dag kan yde 100 %, og huske mig selv på, at jeg har et godt bundniveau, så jeg selv på en dårlig dag, med gode strategier, kan yde 80-90 %.

Så engagerer jeg mig i rummet. Jeg trækker hele tiden mig selv mentalt tilbage til rummet, når min opmærksomhed ryger. Jeg lægger mærke til lyset, lydende og stemningen. Jeg går aktivt ind i mødet, med dem, der er der og beslutter mig for at give lidt ekstra. Ikke fordi, jeg skal være overgearet, men fordi jeg skal indstille mit system på at give ud, i stedet for at trække mig indad.

Så minder jeg mig selv om, hvorfor meget jeg brænder for, at se andre brænde igennem, når de tager ordet. Hvorfor vil det gøre en forskel? Hvorfor har de brug for det, jeg har at sige?

Hvis du er ligesom mig, er det, at kunne præstere en god præsentation, ikke kun et spørgsmål om god forberedelse og præsentationsteknik.

 

Det er også et spørgsmål om din mentale tilstand

Den kan du (også) gøre noget ved. Du kan træne din evne til at være fokuseret på det, der er din opgave.
Du bliver altid hjulpet rigtig godt på vej til at være fokuseret, ved at have en effektiv forberedelse. Det får du på mine skræddersyede kurser i præsentationsteknik. Men du får ikke kun det. Jeg hjælper dig også til mentalt at have strategier, der hjælper dig til at holde snuden i sporet. Så du ikke behøver at være bange for at gå i sort. Så du kan slippe bekymringer, og andre fokus-røvere, når du skal brænde igennem.

De er naturligvis også en del af programmet på Bliv Hørt. Den 13. november er nu fuldt booket. Derfor har jeg booket den 6. februar til dig, hvis du vil med?

Læs mere om Bliv Hørt her

Kh Annette

Kan du ikke vente til den 6. februar?

Jeg arbejder også med din evne præstere på talerstolen i 1:1 sessioner.
Læs mere om Speakercoaching & 360 graders lederkommunikation.

Er dit kropssprog troværdigt?

Kropssprog er en herlig ting. Observér et lille barn, der endnu ikke har lært at tale, så bliver det meget tydeligt, hvor meget kropssproget kommunikerer.

Når du kigger på et barn, er du ikke i tvivl om, at deres kropssprog fortæller dig, hvordan de har det. De læner sig frem, hvis de er interesserede, og de læner sig tilbage, for at sige nej. De rækker ud efter det, de vil have. Deres øjne har en intens og nærværende øjenkontakt med dig, der suger dig ind i nærværet.

Du har, uden at tænke over det, 100 % tillid til, at barnets kropssprog er autentisk.

Anderledes forholder det sig ofte med os voksne. Bevares, vi har jo sproget til at give udtryk for vores ønsker og behov, idéer og planer. Men ofte ser jeg, at kropssproget er kørt ud på et sidespor, hvor det har mistet sin autentiske gnist. En autenticitet, der er vigtig for at andre mennesker får tillid til dig.

Men dit kropssprog er også vigtigt for dit budskab.

Ofte ser jeg, hvordan kropssproget står i vejen for den gode kontakt med publikum. Fx hvis taleren har et låst og lukket kropssprog, og har placeret sig langt væk (og beskyttet) fra sit publikum. Øjnene er mere optaget af det, der er på sliden, end på virkelig at SE på publikum.

Jeg ser også ofte, hvordan kropssproget kan distrahere. Både taleren selv og publikum. Taleren går flakkende rundt for at skabe energi på scenen, men det ender med at skabe en kaotisk stemning, der gør det svært for publikum at dvæle ved hvert ord. Det kan også være uroen forplanter sig ud i stamp med den ene fod, klik på en kuglepen eller også skal der hele tiden rettes på skjorteærme og jakke.

Jo mere dit kropssprog er frit, naturligt og afstemt til dit budskab – jo bedre kan det støtte din kontakt til dit publikum og det tempo og den intensitet, du gerne vil give dine ord.

Derfor skal du arbejde med dit kropssprog, hvis du vil øge din evne til at blive hørt.

 

Gør dit kropssprog troværdigt

Du skal arbejde på at dit kropssprog naturligt fortæller en historie om det, du siger – uden at blive indstuderet.

Hvorfor? Fordi du ikke skal være skuespiller. Du skal være dig, i din rolle. Med det ansvar du har. Og du skal være tro mod den relation, du har til dit publikum.

Du skal derfor arbejde for at gøre dit kropssprog frit og levende, samtidig med at du får det til at tale sammen med det, du siger. Så ja – jeg beder dig om at sætte dit kropssprog fri – samtidig med at du styrer det i en retning.

Du skal bruge det til at optræde åbent, nærværende og sikkert foran dit publikum.

Start med en god grounding. Sørg for du har en god holdning, med en rank ryg, uden at låse i knæ og hofte. Låser du, bliver det svært for din stemme at have klang. Låste knæ og en låst hofte gør det også svært for din krop at bevæge sig naturligt og autentisk.

Og hvad vil det så sige, at du styrer dit kropssprog til at støtte dine ord?

Det betyder, at hvis du har fået for vane, at gå meget rundt, når du taler. Så skal du øve dig i at lade dine skridt følge tempoet i din tale. Men du skal også øve dig i at kunne stå helt stille – uden at sige noget – nærværende med dit publikum, så I kan lande i mødet sammen.

Vil du have flere øvelser til et troværdigt kropssprog?

Vil du have feedback på dit kropssprog + den træning, der får din autentiske gennemslagskraft frem?
Så skal du med på Bliv Hørt den 13. november. Der er kun én plads tilbage.

Kh Annette

Du får naturligvis endnu flere øvelser til dit kropssprog i min bog TAL TROVÆRDIGT.
Bl.a. til hvordan du får dine arme til at støtte dit budskab, hvordan du giver din stemme klang og bas, og hvad du skal gøre, hvis du ikke brænder for det budskab, du skal levere.

Bogen er en del af kursuspakken på Bliv Hørt

( G I W E A W A Y ) på Instagram

Jeg udlodder 4 onlinekurser på Instagram – vær med i konkurrencen her

Hvilken rolle giver du dit publikum, når du præsenterer?

Hvilken rolle giver du publikum, når du præsenterer?

I sidste uge havde jeg besøg af to dødeligt passionerede lærere. Dødeligt passionerede for ikke at sætte deres elever i bås. De to lærere er fra 10.klasse Campus Køge. Et sted, der er mange unge menneskers sidste udvej. Sidste udvej for at få bedre karakterer. Sidste udvej for at gennemføre noget. Eller sidste udvej for at blive erklæret gymnasie-egnet.
Jakob og Mette kan noget helt særligt. De kan tage de elever, andre har givet op overfor, og få dem til at blomstre. Og få bedre karakterer.
Igennem vores session, hvor vi producerede et oplæg om deres vigtige arbejde, blev det klart, at der er 3 ting, de går benhårdt efter, når de skal løfte et ungt menneske:
De bekræfter ikke den unge i sine antagelser om sig selv og hvad de kan. De hjælper dem med at finde en ny rolle

De italesætter og anerkender selve det, at de forsøger at løse en opgave. Ikke om den bliver løst rigtigt i første hug.

De giver de unge et nyt mindset. Et mindset hvor de ser positivt på sig selv og andre. Og de værdsætter sig selv og andre.

Mette og Jakob er derfor dagligt på vagt overfor deres egne fordomme om deres elever. De fordomme, som vi som mennesker er lynhurtige til at have om hinanden. Så snart de kan mærke, at de har fået sat en elev i en kasse, fx: ’Han er også sådan en, der altid skal udfordre grænserne’, så kigger de på kassen og kaster den væk, for at kunne se åbent på eleven igen. De ved nemlig, at hvis deres fordomme bidder sig fast, så begynder de også at behandle den unge efter det. Og så har de tabt slaget om at hjælpe ham med at vokse.

Resultatet taler for sig selv. Rigtig mange af de unge fordobler deres karakterer igennem deres år i 10. klasse. Men Jakob og Mette er overbeviste om, at det kun sker, fordi de først og fremmest fokuserer på den unges personlige udvikling. De ved, at når først den unge begynder at vokse – ja så følger karaktererne med. Derfor prioriterer de benhårdt, at være på de unge.

Når du tager ordet, ligger din succes ikke bare i dine velvalgte ord, din faglighed og dine flotte slides. Din succes handler endnu mere om den relation, du har til de mennesker, du taler til.
Derfor skal du vide, hvordan du tænker om dig selv og dit publikum, når du tager ordet. Du skal vide, hvor du har en tendens til at sætte dig selv i bås. Og sætte dit publikum i bås. Ellers kan du aldrig opnå en stærk relation til dit publikum og flytte dem.
Lyder det krævende? Bare rolig. Jeg guider dig sikkert igennem processen på Bliv Hørt, så du bliver klar til at vinde dit publikum.

Se datoer og tilmeld dig her

Varme hilsener,

Annette

“Tænk på det vigtigste i dit liv – mens du hører dette”

Men det var ikke muligt: Væk fløj de indre billeder af vores børn, partnere, familie og venner, mens Imran afspillede de ’pling’- og ’ding’-lyde, vores smartphones siger, når der fx er kommet en email, et like eller et match. Det var umuligt at fastholde vores mentale fokus på det, vi har kærest i livet.

Pointen var klar: Smartphonen stjæler din opmærksomhed – selv væk fra det, der er det vigtigste i dit liv.

Sådan fik læge, forfatter og foredragsholder Imran Rashid mig til at forstå, hvad det rent faktisk er, der sker, når mobilen suger min tid og opmærksomhed. Mobilens programmer er nemlig designet til at give mig følelsen af forventningens glæde, belønning og anerkendelse.
Genialt.

 

Sådan får du mennesker til at ændre adfærd

Imran fortalte os ikke, hvad det er, der sker, når mobilen fastholder sin position i min hånd. Han beviste det. Pointen var så stærk, at jeg begyndte at reflektere over min egen mobil-adfærd.

På enkel vis fik han mig til at indleve mig i budskabet og til at forholde mig til det.

Sådan nåede Imran sit mål med sit foredrag. Han vil nemlig gerne have dig og mig til at forholde os reflekteret til vores brug af vores mobiler. Han vil gerne have os til at træffe bevidste valg om, hvordan, hvor og hvor meget den må fylde.

 

Spørgsmålet til dig er derfor:

Hvad skal du gøre, næste gang du taler om noget, du har brug for at dit publikum tager ind? Reflekterer over? Og ændrer adfærd? Hvad skal du vise/sige og få dem til at opleve, for at det sker?

Og hvordan skaber du den helt rigtige præsentation, der støtter det mål?

 

Det går vi i dybden med på heldagskurset BLIV HØRT. Kom med den 8. oktober eller den 13. november. Her får du dit næste oplæg/præsentation arbejdet grundigt igennem.

 

Vil du gerne have andre mennesker til at ændre adfærd?

Via øvelser, træning og feedback:
–    Finder du din unikke, troværdige stemme som formidler
–    Får du formet dit hovedbudskab og de pointer, der støtter dit mål
–    Får dit oplæg struktur, form og bliver en rejse for dit publikum – hen til dit mål
–    Lærer du hvordan du tager magten tilbage fra nervøsiteten og opnår troværdig gennemslagskraft.

 

Du modtager min bog TAL TROVÆRDIGT så snart du er tilmeldt.
Og du får også en 1:1 session med mig en måned efter kurset, så du rykker dig optimalt.

Læs mere om kurset her

 

Kærlig hilsen Annette

 

Jeg var til Imran Rashids foredrag ‘SLUK – kunsten at navigere i en digitaliseret verden’, arrangeret af Inspired Beyond Babies.

Indflydelse? Giv et overblik

Indflydelse? Giv et overblik

Din evne til at demonstrere og formidle et overblik, er vigtigt for din evne til at blive hørt.

Hvad end du taler med dine medarbejdere, dine kolleger, dine samarbejdspartnere, dine studerende – eller din familie – så hjælper et velformidlet overblik til, at I holder fast i sagens kerne.

Det hjælper jer til at tale inden for rammerne – i stedet for at diskutere i øst og i vest. Og det gør det nemmere for alle at finde brugbare løsninger og nye veje.

Men et velformidlet overblik er også gavnligt for dit publikums tillid til dig og din troværdighed: Det demonstrerer nemlig, at du har styr på sagen fordi du – ja, har overblik 😉

Jeg glemmer aldrig dengang min bror og jeg havde en heftig diskussion ved aftenbordet. Emnet var naturvidenskab overfor humaniora. Som du, den skarpe læser nøk har øjet, så har den slags diskussioner svært ved at ende et godt sted. Diskussionen var også gået i hårdknude.

Tonen var bister.

Vi sad i hver vores lejr.

Så brød min far ind og gav os et overblik over de synspunkter, han havde hørt fra os hver især. Og så satte han dem i perspektiv. Han forklarede, hvorfor han ikke mente, at det gav mening, at stille de to poler op overfor hinanden, og at begge videnskaber skulle være forskellige, for at kunne producere forskellig viden, som var brugbar for samfundet. 

Bum.

Det dræbte fuldstændig den diskussion. Men ikke bare det. Det dræbte også den bistre tone. Og jeg kan huske, hvordan jeg selv følte mig flov over at være gået i kamp. Min fars rolige og rationelle tilgang til vores synspunkter, fik mig ned på jorden. Samtidig gjorde han også noget rigtig smart: Han fik indirekte fortalt os begge, at vi begge havde ret: Begge videnskaber var værdifulde. De skulle bare have lov til at være forskellige. 

Det var opsummeringen, hvor han gav os et overblik over, hvad der rent faktisk var blevet sagt i kampens hede, der hjalp os.

Det var perspektiveringen, hvor han reflekterede over, hvordan han så værdi i det, vi talte om. Og det var hans konklusion, der bragte værdi til middagsbordet. 

Denne strategi er ikke kun effektiv som en del af konflikthåndtering. Den er særlig vigtig i forandringssituationer og i projektarbejde, hvor situationen hele tiden ændrer sig. Her er din rolle som leder og projektleder, at guide dit publikum ved at give dem et overblik.

 

Sådan giver du et værdifuldt overblik

 

Det kunne fx tage sig sådan ud:

Hvad er status siden sidst? (Overblik)

–    1: Hvad er vi i mål med? Og hvorfor er det godt? (anerkendelse)

–    2: Hvad er vi ikke i mål med? Og hvad er konsekvenserne, hvis vi ikke når det? (ansporing til at handle)

–    Hvad betyder 1 & 2 for de mennesker, du taler til lige nu? (perspektivering)

–    Hvad er derfor fokus i den næste uge/måned? Og hvorfor? (konklusion)

 

 

Er du leder eller projektleder  – og vil du gerne blive bedre til at bruge din daglige kommunikation til at:

•    Motivere?

•    Få dine folk til at fokusere på det rigtige, hurtigere?

•    Bruge mindre tid på at forberede dine møder og oplæg – og kommunikere bedre?

Så er Heldagskurset BLIV HØRT til dig:

 

Der er kun 5 pladser. Du bliver igennem hele dagens mødt med cases, teori og effektive kommunikationsværktøjer.

Du bruger dem på dine budskaber og oplæg, så de bliver klare og hjælper dit publikum.

Du modtager derfor løbende sparring, bliver udfordret og tager flere gange ordet foran holdet.

Du får grundig og anerkendende feedback og klar handlingsanvisning på, hvad du skal gøre bedre – og hvordan.

Du bliver trænet i de individuelle værktøjer der styrker lige præcis dit budskab og din gennemslagskraft. 

 

Jeg holder kurset to gange i efteråret. 

Tirsdag den 8. oktober 2019 kl. 9:00-17:00

Onsdag den 13. november 2019 kl. 9:00-17:00

Du får:

  1. –    Heldagskursus
  2. –    Bogen TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation’ 
  3. –    1:1 coaching-session med mig efter kurset
  4. –    Kursusmateriale og worksheets der effektiviserer din fremtidige kommunikation og forberedelse
  5. –    Croissanter, kaffe, frugt, chokolade og frokost

For 4321,- (før moms)

Læs endnu mere om kurset her

Kærlig hilsen Annette

Få dit hoved med dig – ikke imod dig – når du taler

”Husk, du har noget vigtigt, du gerne vil fortælle.”

Sådan sagde min mor, hver gang jeg skulle til mundtlig eksamen i gymnasiet. Den sætning fik mig til at glæde mig til at gå ind og tale.

Da jeg begyndte på universitetet, behøvede jeg ikke ringe til hende inden eksamen. Hun havde fået proppet den sætning så godt ind i mit hoved, at den meldte sig inden hver eksamen.
Sætningen er blevet et mantra, der har fulgt mig lige siden.
Til alle eksamener, jobsamtaler, præsentationer og til jeg selv begyndte at undervise i kommunikation: Når jeg stod og gjorde mig klar, kom sætningen til mig.

Sætningen sætter mig i den rigtige stemning.
Den tænder de helt rigtige knapper: Den gør mig engageret og udadvendt.
Koncentreret og varm.
Den gør mig fokuseret omkring selve det at dele det, jeg ved.
Sætningen sætter mig i en stemning, der hjælper min præstation. Det smitter af på mit kropssprog som bliver åbent, livligt og fokuseret. Det smitter af på min stemme, som får energi, gnist og imødekommenhed.

Sætningen er blevet et af de faste mantraer, jeg kalder ind på min indre scene, inden jeg skal ind og tale.

Når du gerne vil være ekstra skarp, skal du have dit hoved med dig. Du skal ikke bare være koncentreret – du skal være koncentreret om det rigtige:
Om at dele dit stof på den måde, der støtter dit mål.
At få en høj karakter.
At få jobbet.
At få investorernes gunst.
Dine medarbejderes respekt.
Opbakning til dit budskab.

Det du udstråler sender lige så mange signaler, som dine ord.
I onlinekurset Fra Nervøsitet til Gennemslagskraft hjælper jeg dig til at få dit hoved og din krop med dig – fremfor imod dig – når du skal tale.

Jeg lærer dig, hvad det er for nogle reaktioner, der går i gang, når du bliver nervøs. Og jeg lærer dig teknikkerne til at afbryde de reaktioner.
Jeg guider dig til at finde roen og din unikke gennemslagskraft som taler.

Indtil kl. 24 i aften er der sommerrabat, og du kan komme med til halv pris.

Indtast koden sommerkampagne, når du vælger kursus her.

Kampagnen gælder også mine andre onlinekurser;
Få Jobbet
Tal til Festen
Få den Karakter, du har Fortjent

Men kun indtil kl. 24 i aften.

Rigtig god fornøjelse

Kh Annette

Sådan skriver du en god tale

Sådan skriver du en god tale

Mine bedste taler (og præsentationer) er kommet fra hjertet. Ikke fra en masse teknik og kneb som at bruge bogstavrim, kontraster eller at huske, hvor lang en mundtlig sætning må være, inden publikum taber pusten.

Når jeg kigger ud over landskabet af retorik og præsentationsteknik, er det ikke smarte tricks, teknik og huskeregler, der mangler. Men de mange gode tips, tricks og teknikker bliver blot til Kejsernes nye Klæder, hvis du din tale (eller din præsentation) ikke har et værdifuldt indhold.
Noget der glæder.
Inspirerer
Eller får dit publikum til at undre sig, reflektere – og forandre.

 

En god tale skal bevæge dit publikum

Når jeg skal holde en rigtig god tale (eller præsentation), skal jeg ikke tænke.
Jeg skal først og fremmest føle, hvad jeg vil sige.
Dernæst skal jeg finde det indhold, i form af pointer og eksempler, der vækker de følelser til live.

Jeg skal give pointer og eksempler en struktur, der tager mit publikum på rejse. først nu skal jeg bruge de mange huskeregler. Men jeg skal føle – ikke tænke – først.
Men det kan være sin sag at få sat ord på det, jeg har på hjerte. Og finde pointer med gods i – fremfor klichéer og vag tale. 

 

Derfor bruger jeg en metode

Mine onlinekurser bygget op, så du får den metode, der gør det nemt for dig at finde dit værdifulde indhold. Blive kreativ og komme i dybden.

Jeg tager dig i hånden, og guider dig roligt og sikkert igennem hvert trin, så du får formet en tale (eller et oplæg) du kan være stolt af. Vær ikke bekymret for, om du nu også kan finde noget, der er værdifuldt nok.
Når først du kommer i gang, får du åbnet op for sluserne. Du finder det, der giver værdi at dele.
Det hjælper jeg dig med.

 

En god tale tager ikke timer

Hverken at holde eller forberede. Det handler om, at du får sat dig et godt sted – måske i solen med en notesbog og en kølende drik – og tager fat på de spørgsmål og opgaver, jeg stiller dig. Så skal stoffet til din tale – eller dine pointer til din jobsøgningsrunde – nok komme væltende. Jeg har set det ske gang på gang.

I alle onlinekurserne bliver du mødt af en række videoer med mig, hvor jeg inspirerer dig og guider dig igennem hvert trin. Du downloader en workbook, hvor du besvarer spørgsmål og løser opgaver.
Du får også 4 lydfiler, der gør dig klar til mentalt at yde dit bedste.

Og vupti – så står du med en klar tale, skarpe pointer – og mere gennemslagskraft.

Vælg:
• ’Tal til Festen, når du vil holde en tale, der betyder noget.
• Få Jobbet’, når du vil kunne sælge dig selv til jobsamtaler og kaffemøder.

Vil du også gå fra ’Nervøsitet til Gennemslagskraft? Dette onlinekursus er formet som en proces, der hjælper dig til at få styr på nervøsiteten, og i stedet finde roen og din autentiske gennemslagskraft.

Der er nu sommerudsalg, og du kan være i gang om 2 minutter.
Indtast blot rabatkoden sommerkampagne og få 50 % rabat her

Sommerudsalget varer indtil fredag den 12. juli.

Vi ses på mine onlinekurser

Kærlig hilsen Annette

P.s. koden gælder kun til onlinekurser – og ikke til onlinekursus + bog.

Derfor går dine samtaler galt

“Hende der skulle du have mødt noget bedre”, sagde Robert, min med-underviser, da jeg svarede på Lisas kommentar:

“Jamen, hvem skal så motivere mig?” med en teoretisk gennemgang.

For Lisa havde brug for, at jeg mødte hende og hendes behov, i stedet for at forklare hende, hvordan det hang sammen. Hun havde brug for at jeg mødte hendes behov i stedet for at undervise hende i det. (Selvom vi var i en undervisnings-situation, hvor jeg underviste i projektlederens kommunikations-værktøjskasse). Lige der, havde hun ikke brug for mine modeller. Hun havde brug for, at jeg sagde noget i retning af:

“Ja – det kan jeg godt forstå. Det har vi alle sammen brug for.” 

Og først herefter ville vi kunne gå tilbage til teorien.

Hvis du ikke møder det behov, der bliver givet udtryk for, blokerer behovet for, at den, du taler til, for alvor kan tage det, du siger, ind.

Og lad os lige se på det helt ovenfra:

Er der egentlig noget bedre end at blive hørt? Sådan virkelig? Hvor du rigtig får følelsen af, at her, var der én, der forstod dig?
Vi kender også alle følelsen af ikke at blive hørt. Den får os til at prøve at råbe endnu højere. Den gør os vrede og frustrerede.
Når vi bliver mødt føler vi os værdsat. Forstået. Vi bliver rolige. Ja måske ligefrem rørte.

 

Se mig. Mød mig

Jeg husker særlig stærkt de gange, hvor jeg har oplevet det. Det var én af de ting, der fik mig til at falde for min mand. Men den slags oplevelser har også været med til at forme min vej i livet og gøre mig tryg.
De oplevelser har skærpet min sans for, hvor vigtigt det er at skabe sunde, respektfulde og rummende møder imellem os mennesker. De har skærpet min sans for, hvor svært det er. Men også, at vi hver dag kan øve os på, at blive ved med virkelig at se det menneske, der sidder overfor os. Og få vedkommende til at føle sig set, hørt og mødt. Det er noget jeg skal øve mig på hver dag. Det skal jeg, fordi jeg mener, at andre mennesker har fortjent det. Fordi det gør vores samarbejde og den stund, vi deler, sundere.

Når du er leder og projektleder, er det en kæmpe hjælp for dig, hvis du kan læse mellem linjerne af det andre siger til dig, og få en idé om, hvad det egentlig er, de giver udtryk for.

Spørg dig selv næste gang du sidder i en svær samtale:

Hvad er behovet, hos det menneske, der sidder overfor mig?
Hvad længes han efter?
Hvad savner hun?
At blive hørt?
Få støtte?
Blive beroliget?
Få hjælp til at komme videre?
Eller?

Vores samtaler – vores kommunikation – går let skævt. Ingen sagde, det var nemt. Men derfor skal du ikke give op og holde op med hele tiden at udvikle dine kompetencer. I dag vil jeg gerne sætte fokus på din evne til at læse mellem linjerne. Lytte. Efter mere end blot de ord, der bliver sagt. Lytte til, hvilke følelser, du kan høre i stemmen. Og hvad du kan læse på kropssproget. Hvad fornemmer du?

 

Effektive samtaler adresserer behov

Det skal du bruge til at identificere behovet. Du og den, du taler til, kommer nemlig ikke videre – videre til forståelse, løsninger og samarbejde, hvis behovet ikke bliver adresseret. Når behovet ikke bliver adresseret, taler det kun højere. Det betyder ikke, at du skal imødekomme alle behov, men du skal kunne møde behovet. For at du kan det, skal du kunne aflæse det.

Anerkend andre og hjælp samtalen

Når du fremhæver elementer ved den anden, f.eks. at de har taget initiativ til noget, at de er engagerede i emnet, eller noget helt tredje, så hjælper du jeres relation og samtale på vej. Du fortæller personen, at det har en værdi, at de er der, og at det de gør, har en værdi. Det gør noget godt for jeres relation, da det i sig selv imødekommer et behov om at få at vide, at man som person + ens indsats bliver set og kan have en værdi. Det kan gøre det nemmere at være uenige og have en fornuftig drøftelse om det.

Jeg siger noget mere om anerkendelse i denne video:

Kærlig hilsen Annette

 

Læs mere om kommunikation, der styrker samarbejdet her

ARTIKULATION