– Tag ordet med succes!

Lær hvordan du kommunikerer troværdigt og passer på jeres omdømme med medietræning

At optræde i medierne er en mulighed for at få udbredt jeres budskaber til en bredere målgruppe. Det er en mulighed for at komme til orde, give jeres perspektiv og skabe forståelse for det, I arbejder for. Men mødet med en kritisk journalist, eller en modstander i en tv-debat, er risikofyldt for den utrænede kommunikatør. Uden træning i hvordan du kommunikerer under pres, husker din argumentation og undgår at ryge i affekt, kan en tv-optræden gøre skade på din og din organisations omdømme. Er I havnet i en krise, eller såkaldt shitstorm’, kræver jeres kommunikation valg af en gennemtænkt krise-strategi og det kræver træning og teknikker at kunne møde medier og journalister med et roligt overblik.
Det får du her.

Lær hvordan du:

  • Kommunikerer klare budskaber i argumentrækker, der fremstår klare,
    overbevisende og tjener dit mål
  • Præsenterer budskabet letforståeligt med en klar rød tråd, konkrete pointer og eksempler
  • Holder hovedet koldt i pressede situationer, fx når du udsættes for kritiske spørgsmål
  • Bruger dit kropssprog, stemme, kontakt og personlighed til at opbygge tillid og troværdighed på skærmen.

Vores medietræning bygger dig op til at møde pressen

Jeg samarbejder om medietræning med Tandlægeforeningens mangeårige kommunikationschef, Claus Jørgensen, der i dag driver Renommé Kommunikation. Claus har mange års erfaring i at guide formænd, direktører og andre talspersoner igennem mediekriser og shitstorms – med omdømmet i behold.

Selv om mødet med en kritisk journalist og en mediestorm kan føles som at blive kastet ind i en orkan, ligger muligheden altid for at træde ind i orkanens øje og gå ud og kommunikere, så jeres Renommé enten er bevaret, eller faktisk forbedret. Det afhænger af den strategi, I vælger under vores rådgivning, og den måde I møder journalistens spørgsmål.

Vi træner både enkeltpersoner og teams. Under hele træningen modtager alle kontinuerligt sparring og feedback fra rådgivere og kolleger guidet af et spørgeskema. Skemaet sikrer, at feedback’en kommer hele vejen rundt om din kommunikation – fra budskab til kropssprog. Det er vores erfaring, at den anerkendende tilgang i workshoppen styrker sammenholdet blandt deltagerne og giver jer et sprog og en metode til at støtte hinandens udvikling og læring. Vi bygger jer op til at møde medierne – i stedet for at bryde jer ned.

 

Vær beredt med et kommunikationsberedskab

”Ingen kommentarer” bliver i dag ofte opfattet som, at der nok er noget om det.
Dine medarbejdere, investorer, kunder og øvrige interessenter vil dømme jer derefter. Derfor kræver en fornuftig presse- og krisehåndterings-strategi, at I ikke kan blive taget på sengen. Inden en kritisk historie pludselig lander i medierne, skal I kende alle de mulige sager, som I kan få. Det handler ikke om at male fanden på væggen. Det handler om at se realistisk på, hvem der kan være uenige med den måde, I driver jeres organisation, og de mulige risici der er ved jeres praksis – internt og eksternt. Det hjælper vi jer med.

Medietræning der er tæt på virkeligheden

Når vi medietræner, tager vi altid udgangspunkt i en grundig analyse af de issues, vi kan se, I kan blive ramt af. Vi forbereder de interviews, I skal være klar til at møde, og træner jer igennem dem.

Vores ambition er at gøre træningen så realistisk som overhovedet muligt. Derfor bliver I ved medietræningen både mødt af den venlige, interesserede journalist, og den kritiske, der er ude på at få skovlen under din argumentation, og stille dig til ansvar overfor mediedomstolen.

Du kommer igennem flere runder af interviews, som alle optages på kamera. Efter hvert interview får du feedback på din kommunikation. Du får rådgivning omkring, hvilke fælder der blev lagt ud, og hvordan du håndterer dem bedre næste gang.

1:1 budskabs-coaching

Du modtager 1:1 coaching af mig, hvor jeg træner dig igennem de taktikker og strategier, du skal kunne udføre i praksis, for at undgå at ryge i samme fælde næste gang. Taktik og strategi skal trænes i praksis, for at du kan ændre din kommunikations-adfærd til en fremtidig presset situation, og være klar til at møde medierne med en troværdig optræden.

Kontakt mig for at høre mere, og for en indledende snak om jeres behov for medieberedskab og medietræning via mail og telefon, som du finder her nederst på siden.

Læs mere om min samarbejdspartner, Claus Jørgensen, Renommé, her

Læs mere om mig, Annette Bjerre Ryhede, her