Dit nærvær er dit guld, når du taler

Dit nærvær er dit guld, når du er sammen med andre mennesker. Dine børn. Din bedre halvdel. Dine venner. Dine kolleger og medarbejdere.

Når du er nærværende, er du skarpere på den situation, du står overfor. Du kan hurtigere tune dig ind på den, du taler med til et møde. Du kan nemmere fange de mennesker, du præsenterer for.

Når du er nærværende, giver du lidt mere af dig selv. Det gør det nemmere for dit publikum at få tillid til dig. Når der er tillid tilstede, er I mere åbne overfor hinanden. Udveksling af idéer, holdninger og gode argumenter sker med mere lydhørhed. I kan nu komme videre i jeres diskussioner og finde løsninger.

 

Dit nærvær inviterer dit publikum til at lytte

Det er dit nærvær, der inviterer dit publikum til at blive nærværende i rummet med dig. Det gør det nemmere for dem at lytte opmærksomt. Når du er nærværende, når du taler, kører du ikke bare noget af. Du kommunikerer til og med de mennesker, du er sammen med.

Og jo – de kan godt mærke forskel på om du er nærværende eller ej. Jeg var for 3 år siden til et seminar med en mand, der hedder Brendon Burchard, og 1000 mennesker i Californien. Han lavede en test, mens han talte om nærvær. Først talte han med intenst nærvær. Så stoppede han op, og gik ind i sig selv, mens han kiggede ud over forsamlingen. Hele forsamlingen kunne mærke forskellen. Selv de bagerste rækker.

Prøv bare at spørge din bedre halvdel, om de kan mærke forskel. Det kan de godt. Det samme kan de mennesker, du kommunikerer med i dit professionelle virke.

 

Men hvad er nærvær egentlig for en størrelse?

Og hvad vil det sige, at være nærværende?

Det kan være, du mærkede nærvær sidst du var ude og løbe en tur? Det kan være, du mærkede det sidst du følte kærlighed? Det kan være, du mærkede det sidst, du var til koncert?

Jeg oplever nærvær som en intens optagethed af det, der foregår lige foran næsen på mig. I rummet. I øjeblikket. I mødet med andre mennesker.

Det er en tilstand, hvor det føles som om, jeg har færre tanker. Jeg oplever en højere grad af åbenhed og rummelighed overfor det, der er. Der er ikke noget, jeg prøver at kontrollere. Samtidig oplever jeg, at min opmærksomhed er fokuseret, og jeg kan nemmere dreje den hen på det, der er vigtigt i situationen. Når jeg er nærværende, når jeg taler, kan jeg nemmere være skarp på mine pointer og formulere dem, så de giver mening for lige præcis det publikum, jeg møder den dag.

Træn dit nærvær og brug det, når du taler

Men vi ved alle, at det er svært. Sindet elsker at være optaget af tusind tanker om fortid, fremtid og om det, vi skal nå, bør og hvad publikum tænker om os og det, vi siger. Men der er også situationer, hvor det er nemt at være nærværende og glemme alt andet. Fx når vi er forelskede. Når vi oplever noget nyt. Når vi bliver overraskede.

Du behøver ikke at vente på at noget af det, skal ske, for at du kan være mere nærværende. Du kan træne dit nærvær, ligesom du kan træne dine mavemuskler.

I meditation træner vi bevidst at have fokus ét sted, i stedet for 10 forskellige steder. I den meditation, jeg har trænet, har vi fokus på vores åndedrag. I perioder hvor jeg mediterer, styrker det mit nærvær.

Lad os træne vores nærvær sammen.

Nu.

  • Læg mærke til din vejrtrækning.
  • Hvor langt kommer den ned i din brystkasse?
  • Hvordan føles den? Kold, varm?
  • Lad din vejrtrækning blive dybere og længere.
  • Ånd ind ug ud igennem næsen
  • Lad din vejrtrækning komme helt ned i maven
  • Lad din mave bule ud på dine indåndinger.
  • Lad den langsomt sænke sig, når du ånder ud.
  • Læg mærke til, hvordan det føles.
  • Læs mærke til, hvad den dybe vejrtrækning gør ved dig.

Tag nu denne ro og dit nærvær ud og giv det til verden.

Kh Annette

BLIV HØRT DEN 31. MAJ

Lær hvordan du præsenterer med en klar struktur, et målrettet budskab og nærvær

Læs mere om heldagskurset Bliv Hørt den 31. maj

GRATIS WEBINAR

Få tips og bliv inspireret til at tale endnu mere troværdigt

Tilmeld dig gratis webinar den 23. maj kl. 16

TAL TROVÆRDIGT og få succes med din kommunikation: Gratis webinar 23. maj

Få 5 strategier til at tale troværdigt og få mere indflydelse

Hør hvordan du:

  • Opbygger tillid og bruger din passion til at brænde igennem
  • Afkoder den situation du vil tale i, så dit budskab vækker genklang og skiller sig ud fra mængden
  • Former dit budskab så det taler til behov og interesser hos dem, der skal tage det til sig. 

I webinaret tager jeg dig på rejse ind i det talte ords fantastiske egenskaber. Du får inspiration, tips og værktøjer til at bruge dine ord til at tjene dine mål, dine idéer og det, du brænder for.

Jeg holder webinaret ’TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation’ onsdag den 23. maj kl. 16:00-16:30.

Tilmeld dig webinaret TAL TROVÆRDIGT

* indicates required

Webinaret bliver sendt via youtube-live. Du modtager inden webinaret en mail med link til webinaret.

 

Når du logger på med din google-konto, fx din gmail, kan du skrive spørgsmål i kommentarsporet. Du behøver ikke logge ind for at kunne se webinaret. 

 

Du er også velkommen til at sende dine spørgsmål inden webinaret på mail: info@artikulation.dk

 

Annette er speakercoach, ekstern lektor i kommunikation og forfatter til bogen TAL TROVÆRDIGT

Tal dig til indflydelse

Giv ikke op, bare fordi du ikke fik respons på det, du sagde ved sidste møde. Forstå din modtager og hvad der skal til for, at de lytter og træffer beslutninger. Byd tryktestningen af dine argumenter  velkommen og brug dit kropssprog til at vise, at du er med. Så er du tættere på indflydelse.

”Mænd er gode til at kæmpe for at blive hørt og kvinder er bedre til at finde konsenssus.” Sådanne sætninger smider vi hyppigt omkring os med. Men set fra mit perspektiv handler evnen til at blive hørt og få indflydelse i langt højere grad om, hvorvidt du – kvinde som mand – formår at forme din kommunikation strategisk og bruge sin udstråling til at vække lysten til at lytte.

 

Mænd holder sig – også – tilbage fra indflydelse

Som kommunikationsrådgiver for karriereorienterede talenter inden for både ledelse, forskning og rådgivning, oplever jeg både mænd og kvinder, som holder sig tilbage – i stedet for at tage ordet. De tænker, at det, de vil sige er banalt og at alle de andre allerede tænker det samme. Lige så vel møder jeg både kvinder og mænd, der flittigt tager ordet og ikke er bange for at skulle kæmpe lidt for det. Forskellen ligger i det mindset. Taler du ud fra den tanke, at dine indspark er banale og at andre derfor ikke lytter? Eller mener du, at du for enhver pris skal høres for det, du har at sige?

Jeg vil anbefale dig et tredje mindset, hvor du indstiller dig på at tale for at hjælpe, støtte, bidrage og være med til at udvikle jeres organisation. Jo mere du tænker, at dine ord er værdifulde, og du er værdig til at sige dem, jo mere behagelig, venlig og klangfuld bliver din stemme. Et hjælpsomt mindset får dig til at lyse op og gøre andre nysgerrige på dine ord. Dit kropssprog og din tone påvirker hvordan dit publikum afkoder det, du siger. Giv derfor dig selv et hjælpsomt mindset. Skriv det ned og kig på det inden du går til næste møde.

Vær klar til tryktestningen

Et af kendetegnende ved High Performance Teams, er, at de tør trykteste hinandens idéer og argumenter, for at finde de allerbedste. Herved hjælper de hinanden med at gøre idéer og argumenter så stærke som overhovedet muligt. Det er en fælles indsats. Hvordan reagerer du i mødet med ’kritiske kommentarer’? Tænker du straks, at andre ikke ’respekterer dig’ eller ikke ’tror på dig og det, du siger’? At de har spørgsmål og kommentarer til dit stof betyder, at de forholder sig til det, du siger. Pas på med straks at gå i forsvar. Det dræber enhver frugtbar diskussion og lægger op til skyttegravskrig.

Udvis den samme respekt overfor andres holdninger og spørgsmål, som du selv gerne vil modtage.

Tag et øjeblik til at tage en dyb indvending og reflektere, inden du svarer. Det er dette øjeblik – hjulpet af en dyb indånding – der hjælper dig til at respondere imødekommende. Hvordan du håndterer kritiske spørgsmål er lige så vigtigt for din troværdighed, som hvordan du præsenterer dit budskab.

Målret dit budskab til din modtagers beslutningsmønster

Bare fordi nogen ikke responderer på det, du har sagt, betyder det ikke, at de ikke har hørt det. Det betyder oftere, at de mangler baggrundsbriefingen for at forstå og kunne se værdien i det, du siger. De mangler din analyse og de fakta, der får dit forslag til at give mening for lige præcis dem. Vær opmærksom på, at de højst sandsynligt ikke baserer deres beslutninger på det samme incitament, som du gør.

I en artikel bragt i Harvard Business Review refererer Gary A Williams & Robert B. Miller, en undersøgelse, de har foretaget af 1600 toplederes beslutnings-mønster.
De fandt 5 meget forskellige tilgange til at træffe beslutninger:

  • Entusiasten, som hurtigt bliver revet med af nye idéer, men har lært at træffe beslutninger baseret på informationer – ikke kun følelser.
  • Skeptikeren, der vender hver en sten, og altid på forhånd vil være kritisk overfor de data, du fremlægger.
  • Tænkeren, der har brug for klare fakta og argumenter for at blive overbevist
  • Følgeren, der træffer nye beslutninger på baggrund af sine lignende beslutninger i fortiden, eller på hvordan andre topledere, de har tillid til, har gjort.
  • Kontrolløren der gerne vil have kontrol med hvert et led og udelukkende fokuserer på fakta og analyse af argumenter.

Antag aldrig, at dem, du kommunikerer til, har samme beslutnings-mønster som dig. Derfor skal du altid omkring en grundig målgruppeanalyse, inden du præsenterer et beslutningsoplæg. Det skal målrettes til dem, du taler til. Det kan i mange henseende betyde, at du ikke skal formidle sagen således som du selv synes, det vil give mening. Du skal sætte dig i din modtagers sted, og formidle den, så din modtager kan se værdien.

Få metoden til hurtigt og effektivt at analysere din modtager og målrette din kommunikation til dennes interesser og behov i min bog TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation

Indflydelse er noget, du gør dig fortjent til

Jo mere det, du foreslår, indebærer forandringer og risici, jo mere spiller din relation til din målgruppe ind. Er du kendt som en der er grundig eller er god til at læse en trend? Hvad siger dine resultater? Har de øvrige forslag du er kommet med, vist sig at være fornuftige? Din historik er altid en del af hvad dit publikum hører, når du taler. Når du står i mødet med en ny gruppe, eller du har truffet en række beslutninger, der ikke har båret frugt, skal du opbygge tillid og troværdighed på ny.

Tag ansvar for de beslutninger du har truffet, og mind dit publikum om de andre, du har i rygsækken, som rent faktisk har båret frugt.

Brug dit kropssprog til at udvise sikkerhed omkring dit budskab

Læg mærke til dit kropssprog og din stemme, når du siger noget i en situation, hvor du bliver usikker eller er under pres. Hvad sker der med din stemme? Bliver den skinger? Eller gør du den overdreven sød? Lægger du hovedet på skrå eller ranker du ryggen? Trækker du vejret helt ned i maven – eller holder du op med at trække vejret?

Dit kropssprog og din stemme er en del af dit budskab. Modtageren adskiller ikke dit indhold fra dit kropssprog. Træn derfor at have et kropssprog der udstråler ro, overblik og lederskab:

  • Ret ryggen. Kig på din krop i spejlet. Selvom din krop fortæller dig, at den gerne vil beskytte dig ved at runde ryggen og tage armene ind foran maveregionen. Gør det modsatte: Rank ryggen, lad være med at krydse dine ben eller hænge i hoften, og fold roligt dine hænder foran kroppen.
  • Træk vejret dybt: Er du anspændt vil din vejrtrækning blive overfladisk. Det kræver en aktiv indsats at få den helt ned i maven, derfor skal du dagligt træne din dybe vejrtrækning, så du kan aktivere den, når du er anspændt. Så udtrykker du mere ro og din stemme får en behagelig klang.
  • Se folk i øjnene: Gå ind i mødet og vis dig som en medspiller. Nik og anerkend, når andre siger noget, du oplever er værdifuldt. Skab oprigtig øjenkontakt og vis folk at du er med. Kig rundt på alle i lokalet i stedet for at kigge på dine slides eller ned i dine noter, når du vil overbevise.

Ordet er dit – brug det til at gøre en forskel – kh Annette.

Lær hvordan du taler troværdigt

Deltag på heldagskurset BLIV HØRT den 31. maj. Her får du ikke bare fifs, viden og værktøjer til at tale troværdigt – du får den træning, der får dig til at kommunikere troværdigt. Læs mere om kurset her. 

Læs mere om skræddersyede kurser her

Læs mere om 1:1 forløb i speakercoaching her

 

Sådan får du indflydelse som projektleder

Overblik

”Hvad for et budskab har du så kommunikeret igen og igen i hele Carlsberg?”

Sådan spurgte jeg Simon Hoffmeyer Boas, leder af CSR hos Carlsberg, da jeg interviewede ham til min bog TAL TROVÆRDIGT.

”Jamen jeg har ikke kommunikeret det samme budskab – jeg har kommunikeret ekstremt forskelligt. Én ting til produktionen og noget andet til marketing. Jeg skulle have fat i, hvad der fik den enkelte til at ’tikke’. Jeg skulle finde ud af, hvad der ville motivere forskellige dele af Carlsberg til at blive en del af vores nye CSR-strategi.

Jeg satte mig igen og igen i den enkeltes sted: Hvad får han og hun ud af det her? Hvilke fordele er der for deres afdeling? Jeg blev ved med at tale med dem, indtil jeg fandt ud af, hvad der fik dem til at tikke og blive en del af projektet.”

Det Simon vidste var, at det ikke dur at kommunikere præcis det samme budskab rundt til alle dele af en organisation. Han vidste, at han skulle tale til deres forskellige interesser. Hans ihærdighed og evne til at se på CSR med deres briller, var afgørende for at han fik den indflydelse der skulle til, for at Carlsbergs ambitiøse CSR projekt Together Towards Zero så dagens lys.

Det er klarheden om deres udbytte, der giver dig indflydelse

Når du for alvor vil skabe forandringer, og implementere en ny måde at tænke eller handle på, kommer du ikke langt med ét strømlinet budskab. Du skal oversætte budskabet til de forskellige briller dine interessentgrupper ser budskabet igennem.

Du skal tale til deres interesser og det, de får ud af at komme med på vognen. Det sker kun, når du sætter dig i deres sted og ser deres interesser og behov. På mit heldagskursus BLIV HØRT den 31. maj i København lærer du hvordan du kommunikerer, så du får indflydelse.

Du får:

  • Bogen TAL TROVÆRDIGT,
  • Kursusmateriale med alle værktøjer til at blive hørt og tale troværdigt,
  • Croissant, frugt, chokolade, kaffe, te, delikat frokostbuffet og
  • Worksheets der optimerer din forberedelse af præsentationer og taler i fremtiden.

Ja nogen beretter, at de med det værktøj har mere end halveret deres forberedelsestid samtidig med, at deres oplæg er blevet markant skarpere og mere effektfulde på publikum.

Læs mere om BLIV HØRT og tilmeld dig her

 

Tal troværdigt,
Kærlig hilsen Annette

33 % spilder tiden ved møder pga. ufokuseret kommunikation

Inden påske lavede jeg en stikprøve på sociale medier.
Jeg stillede 8 spørgsmål til kvaliteten af møder og præsentationer i arbejdstiden.
Jeg fik hurtigt 99 besvarelser fra ledere, projektledere og medarbejdere i både offentlige og private virksomheder.

Jeg blev overrasket …

Jeg har selv oplevet min del af kaotiske PowerPoints og fragmenterede talere. Og jeg har ved flere møder mærket impulsen til at tage min telefon frem og tjekke mails, for at føle at jeg i hvert fald brugte min tid lidt fornuftigt.

Men at 33 % svarer, at de næsten altid har følelsen af at spilde deres tid ved deres daglige møder – det kom alligevel bag på mig.

Hvad skyldes tidsspildet?

  • 23 % svarer, at tidsspildet skyldes, at de mundtlige briefinger, oplæg og præsentationer er for ufokuserede og fyldt med irrelevante detaljer.
  • 13 % svarer, at tidsspildet skyldes, at oplægsholderen ikke formår at fange og fastholde deres opmærksomhed, og
  • 33 % svarer, at tidsspildet skyldes, at møder og diskussioner ikke er styrede og mangler fokus.

 

Det siger sig selv at kostbar tid og mentale ressourcer ryger direkte ud ad vinduet i stedet for at brugt på at skabe forståelse, afklaring, støtte, inspiration og motivation.

SVAR PÅ 8 SPØRGSMÅL OG VIND TAL TROVÆRDIGT

Jeg vil gerne trykteste denne stikprøve. Hvordan ser det ud på din arbejdsplads?

Svar på de 8 spørgsmål, du finder her og deltag samtidig i konkurrencen om et signeret eksemplar af min bog TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation.

Bogen TAL TROVÆRDIGT fokuserer på at give dig værktøjer, metoder og viden, der gør dig i stand til at kommunikere, så du tilfører værdi og effektivitet med dine ord og drive processer og projekter fremad.
Bogen er garneret med inspirerende cases fra Speakers Corner, TED Talks og hverdagen i Ørsted, DSB og Carlsberg.

 

OPTIMER JERES MØDER OG PRÆSENTATIONER

Vil du og din organisation have et klart billede af hvordan det står til med kvalitet og effektivitet af jeres møder og præsentationer? Vil I have klar besked om, hvordan I bliver endnu bedre til at bruge jeres møder og præsentationer til at støtte målopfyldelse, fremdrift og samarbejde?

Læs mere om OPTIMERING AF JERES FYSISKE MØDER her og kontakt mig for et indledende møde på annette@artikulation.dk og T: 20 33 51 35.

Kærlig hilsen Annette Bjerre Ryhede

Hvorfor du aldrig må sige til nogen, at de bare skal være lidt mere ‘selvsikker’, når de præsenterer

Tal Troværdigt Foredrag

“Du skal bare være lidt mere selvsikker”

Har du fået den kommentar?
Efter en jobsamtale? Eksamen? Eller efter et oplæg?
Så sidder du nok tilbage med spørgsmålet:

 

Jamen hvordan? 

 

Hvad vil det sige, at kommunikere selvsikkert?

Sådan var det også for Rikke. På Masterclass’en i Public Speaking i sidste uge fortalte hun, hvordan hun flere gange, efter eksaminer på hendes studie, fik kommentaren, at hun ‘bare’ skulle ‘hvile lidt mere i det’ /  ‘være mere selvsikker’ / ‘tale mere overbevisende ..’
Og det på trods af, at hun havde 100 % styr på sit stof og fik gode karakterer.

Som om selvsikkerhed er en frakke, man kan iklæde sig

Som om ’selvsikkerhed’, ’overbevisning’ og ’hvilen i det’ var en frakke, hun kunne tage på. En frakke, der så ud og opførte sig på en helt bestemt måde. Ikke tusind forskellige måder – men én bestemt måde.
Hun fortalte mig, at det hver gang havde givet hende et knæk.  Det gjorde hende endnu mere usikker – fremfor selvsikker – når hun  på sit nye arbejde, skulle stå i spidsen for oplæg og workshops. ”Sådan som de gjorde, og ville have mig til at opføre mig – det er bare ikke mig.”

Og ved du hvad?

Det er heller ikke troværdigt.

Jeg var engang vidne til eksamen på en workshop i historiefortælling, hvor én gav feedback-en: ”Det er som om I alle sammen er blevet som Kasper (underviseren). Jeg har svært ved at se jer i det.”

Og det er lige præcis den reaktion, det udløser i dit publikum, hvis du udelukkende forsøger at kopierer andre og optræde på én helt bestemt måde. Du skal altid finde dig selv i det. Gøre det på din egen måde.

 

Der er kun én Obama

Obama er eminent til at kommunikere. Han mestrer en hel hær af retoriske færdigheder. Men han er stadig Obama. Da han kludrede lidt rundt i ordene ved hans første indsættelse, var han stadig Obama. Vi kunne stadig mærke ham.

Hvis du kopierer alle mulige andre, forsvinder du fra dine ord. Så kan dit publikum ikke mærke dig. Det du for alvor mister, er muligheden for at de får tillid til dig.

Derfor er det inspirerende at tjekke Obamas tricks ud. Men du skal finde din indre Obama. Der er specifikke styrker og særkender ved dig og din person, der gør din kommunikation troværdighed.
Det kan andre ikke kopiere.

 

Du er mest troværdig

I min bog TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation, guider jeg dig via spørgsmål, øvelser ,og værktøjer til at finde din troværdige gennemslagskraft og bruge den til at brænde igennem med dit budskab.
Også når det er et, du har fået af din chef, som du ikke selv er 100 % enig i.
Du kan nu få TAL TROVÆRDIGT som e-bog her

 

I mit onlinekursus Fra nervøsitet til Gennemslagskraft møder du mig i 5 videoer, 4 indtalte visualiseringer og vejrtrækningsøvelser samt en værktøjsbog, hvor jeg guider dig til at finde dine styrker.
Det er nemlig din bevidsthed om dine styrker – og bevidste brug af dem – der gør dig roligere og mere selvsikker, når du tager ordet.

Skridt for skridt guider jeg dig igennem de metoder, der hjælper dig til at finde roen og kommunikere med din autentiske gennemslagskraft. Du kan nu få både onlinekurset og bogen, signeret, og sendt med posten, til kun: 521,-

 

Tag ordet på din måde – og gør en forskel.

Kh Annette

Tal troværdigt og få mennesker til at følge dig

Sådan skriver du en god tale

Jeg sidder her og venter på dig

Jeg venter på, om du vil lade mig komme frem.  Jeg er din indre Obama. Hende og ham, der har noget på hjerte.

Jeg har en passion for det, jeg laver, som får mit arbejde til at give mening. Når jeg taler med passion, har jeg gnist i øjnene og liv i min stemme.

Jeg ved, at jeg skal se mit budskab med mit publikums briller. Det vækker min forståelse og empati for mit publikum. Her kan jeg møde dem, og give dem de pointer, det stof og de eksempler, der får dem med. Ellers kan jeg ikke påvirke og flytte dem.

Jeg giver mig selv lov til at fylde med mit budskab. Jeg hviler i at stå foran mit publikum og møde dem. Det vækker tillid hos mit publikum. Uden tillid gør mine ord aldrig en forskel.

 

5 trin der får dig til at tale troværdigt

Det talte jeg om i min tale til min bogreception i torsdags. Jeg talte også om, hvordan min passion for troværdig mundtlig kommunikation blev født. en passion, der kun er vokset. Der bliver hver dag holdt mere end 30. mio. PowerPoint præsentationer dagligt, på globalt plan. Men hvordan skaber vi værdi, med vores ord? Hvordan gør vi en forskel med vores ord? Det spørgsmål har jeg stillet mig selv de sidste ti år. Resultatet er samlet i min bog Tal Troværdigt – og få succes med din kommunikation, Akademisk Forlag.

Der skal nemlig meget mere til end ord på en slide, og dig for bordenden.

Du kan se hele talen her:

 

Gør brug af lanceringstilbuddet på signeret bog + onlinekursus:

 

FRA NERVØSITET TIL GENNEMSLAGSKRAFT

Lær hvordan du dæmper, håndterer og omsætter nervøsitet og usikkerhed til gennemslagskraft når du taler. Du får:

 

TAL TIL FESTEN

Lær hvordan du hurtigt forbereder en fantastisk festtale, som du ikke kan vente med at holde, til det næste bryllup, jubilæum, konfirmation eller runde fødselsdag.

Du får:

 

FÅ JOBBET

Lær hvordan du sælger dig selv med en skarp elevatortale til din næste jobsamtale.

Du får:

Hvordan bliver jeg mere troværdig?

Hvad vil det sige, at tale troværdigt? Det har retorikken søgt svaret på siden Aristoteles gik rundt i det antikke Grækenland for over 2.000 år siden. Hvorfor? Fordi du og jeg ved, at der skal mere end statistik, fakta og tal til at fange publikums opmærksomhed og overbevise dem. Vi lader os kun overbevise, hvis vi tror på den, der taler.
Vi skal tro på, at taleren vil os det godt.
Vi skal kunne mærke talerens positive indstilling til os som publikum og få indtrykket af, at taleren ikke prøver at skjule noget eller manipulere med os.
Vi skal have oplevelsen af, at vi deler værdier og mål med taleren.

Hvordan kommer du som projektleder, leder, konsulent og forsker derhen, hvor du formår at tale, så du engagerer, inspirerer og overbeviser? Det spørgsmål har optaget mig i mine mere end 10 år med at undervise, rådgive og coache mennesker til at brænde igennem. Jeg har samlet mine bedste guldkorn i min spritnye bog:

‘TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation’

… som udkommer i dag på Akademisk Forlag.

I bogen får du inspiration og gode råd fra 10 erfarne projektledere fra bl.a. kommuner, ministerier og organisationer som DSB og Accenture. Du lærer hvordan du lurer Apples keynotes og TED Talks kunsten af med cases og eksempler. Altsammen er garneret med øvelser, der får dig til at tale troværdigt.
Køb bogen + et af mine onlinekurser med særlig udgivelsesrabat:

 

FRA NERVØSITET TIL GENNEMSLAGSKRAFT

Lær hvordan du dæmper, håndterer og omsætter nervøsitet og usikkerhed til gennemslagskraft når du taler. Du får:

 

TAL TIL FESTEN

Lær hvordan du hurtigt forbereder en fantastisk festtale, som du ikke kan vente med at holde, til det næste bryllup, jubilæum, konfirmation eller runde fødselsdag.

Du får:

 

FÅ JOBBET

Lær hvordan du sælger dig selv med en skarp elevatortale til din næste jobsamtale.

Du får:

 

Kærlig hilsen

Annette

Sådan forbereder du en effektiv briefing på 5 minutter

“Hvis jeg ikke har en time til at forberede mit oplæg for mine medarbejdere, så tager jeg den bare på rutinen. Når jeg har haft god tid til at forberede mig, så har jeg svært ved at vælge ud i alle mine informationer. Jeg ender med at tage dem alle med, fordi jeg så gerne vil give mine medarbejdere hele forståelsen af situationen.”

Sådan sagde, Lisbeth under en session i 360 graders lederkommunikation i sidste uge. Hun er rendt lige lukt ind i to fælder, der forhindrer hende i at servere et klart budskab, støttet af de vigtigste pointer, hendes publikum har brug for.

Når du ikke forbereder dig

Det er et plus, at du har en vis rutine, du kan læne dig op ad, når du skal ind og holde en briefing eller en præsentation for dine medarbejdere, kunder eller direktion. Træning og erfaring vil altid komme dig til gode. Men træningen hjælper dig ikke, hvis du ikke får stillet dig selv de to afgørende spørgsmål – og fundet dine svar:

  • Hvad er det egentlig, mit publikum har brug for? Hvor er de, og hvor vil jeg føre dem hen? Har jeg brug for deres opbakning til dette projekt? Har jeg brug for at de gør noget anderledes i morgen? Har jeg brug for, at de tænker anderledes?

og:

  • Hvad skal der til for, at de lander der? Hvad har de brug for at eksempler, fakta og hvilken progression skal min argumentation have, for at det lykkes?

Skær endnu mere ind til benet

87 % af en gruppe amerikanske topledere mener, at evnen til at kommunikere klart og effektivt er afgørende for organisationens succes og deres egen karriere (1). Men hvis du ligesom Lisbeth vil have det hele med, så drukner du dit publikum. Mundtlig kommunikation dur ikke til bunker af informationer. Her er tekst bedst. Når du vil give en briefing, dit publikum kan bruge til noget, skal du fokusere på de vigtigste pointer. Du må gerne have informationer, der understøtter dine pointer. Kunsten ligger i at opsamle informationerne i klare pointer. Klare pointer samler enderne for dit publikum. Klare pointer får dit oplæg til at give mening. Jo mere du samler dine informationer i 3 afgørende pointer, jo mere vil du se dit publikum se afklarede ud i blikket.

“Efter kurset, kan jeg nu, med den model, du gav os, forberede mig på kun 5. minutter. Med modellen får jeg nemt sat mine pointer ind på de rigtige pladser, så de har en rød tråd. Jeg kan se, hvad der skal med for at jeg fører publikum hen til målet- og jeg kan se, hvad der er irrelevant og forstyrrende. Når jeg har talt, har jeg en helt anden fornemmelse af, at jeg har leveret varen og at min briefing har haft den rigtige effekt.”

Når du har været igennem et af mine kurser og forløb i præsentationsteknik, har du metoden siddende på rygraden, så du kun behøver 5. minutter til at forberede en skarp, klar og værdigivende briefing.

Tænk på, hvad du kan gøre med al den tid, det frigiver. Tænk på, hvor meget mere dine modtagere får ud af dit oplæg.

Du får naturligvis metoden i min Masterclass i Public Speaking og på mit heldags kommunikationskursus Bliv Hørt.

Der er kun 2 pladser tilbage i Masterclass’en, som begynder den 13. marts. Book din plads på info@artikulation.dk

Kh Annette Bjerre Ryhede

 

ONLINEKURSUS I GENNEMSLAGSKRAFT

Vil du blive hørt og slippe for nervøsitet? Skal din bryllupstale gøre indtryk? vil du brillere til jobsamtalen og eksamen? Lær hvordan du gør, når det passer dig, her

SKRÆDDERSYEDE KOMMUNIKATIONSKURSER

Hvor giver jeres daglige mundtlige kommunikation ikke resultater? Er det samarbejdet eller evnen til at kommunikere nye forandringer, der halter? Læs mere om skræddersyede kurser, her

(1) Nancy Duarte, Resonate 2010

Bevar roen når du præsenterer

Er dit publikum distancerede? Synes du, de er tomme i blikket? Har du indtrykket af, at du på ingen måde har fanget dem? Og kan du, ligesom mig, få den indskydelse, at de keder sig og synes det, du siger, er irrelevant?  Du begynder måske at speede op, for hurtigt at få det overstået?

 

Der er ingen, der har sagt, at de keder sig

De fleste mennesker får et specielt ansigtsudtryk og kan se distancerede ud, når de virkelig tænker over det, du har sagt. De bliver mere introverte, fordi hovedet kører på højtryk. De tænker med. Ikke imod det, du har sagt.

Når du taler hurtigt, giver du din præsentation en hektisk og jappende stemning. Det får dig til at virke usikker. Men endnu værre: Det gør det svært for dit publikum at fange dine guldkorn. De skal koncentrere sig ekstra meget.

Men hvordan bevarer du roen, og holder fast i at præsentere det, du har til opgave?

 

Dine impulser er ikke sandheder

Find fred med, at du bliver usikker på, hvad der sker hos dit publikum. Vær obs og kritisk overfor de tanker, der melder sig. De er ikke nødvendigvis et udtryk for sandheden. Beslut dig for at bevare roen og være i god kontakt med dit publikum. Træk vejret dybt. Kig på dem. Giv dem et øjeblik til at lade det, du har sagt, synke ind. Spørg dem, om det giver mening for dem, og om de har nogle spørgsmål til det, du har sagt indtil nu. Det er kun via kontakten og dialogen med dit publikum, du finder ud af, hvor de er, og hvad de har brug for, for at dine ord har værdi for dem.

Du giver værdi til dit publikum, når du både kan håndtere din egen usikkerhed og dine indskydelser, og målrettet forme dine præsentationer, taler og briefinger lige præcis til dit publikums behov, interesser og mål. Så bliver du hørt og får indflydelse.

 

Få værktøjerne, metoderne og træningen der gør dig til en stærk taler. Lær hvordan du mestrer de genrer, du skal bruge til at inspirere, motivere og overbevise:

Der er kun 2 pladser tilbage på Masterclass i Public Speaking. Vi begynder den 13. marts kl. 18. Tilmeld dig her

 

DU FÅR:

  • Aftensmad hver af de 5 aften i form af friske sandwich, salater og snacks
  • Kaffe fra Just Coffee og te fra Higher Living
  • Kursusmateriale i form af arbejdsark, der guider dig til hurtigt og effektivt at forberede alle dine fremtidige oplæg – og holde dem med overblik, øjenkontakt og plads til improvisation
  • Lokaler lige ved Kgs. Nytorv i København
  • Individuel og intensiv feedback træning hver aften, der gør dig til en taler med gennemslagskraft
  • Vin ved den afsluttende finaleaften
  • Min spritnye bog Tal Troværdigt – og få succes med din kommunikation.

Tilmeld dig på info@artikulation.dk

Kh Annette

 

ARTIKULATION