Sådan kommunikerer du et motiverende mål under 2. runde af covid:19.


Vi har ikke bare indført håndsprit og mundbind. Vi kæmper også med at holde de 1 meters afstand. Arbejde hjemme og få samarbejdet til at glide på distancen.
Nogle må lukke – andre omlægge produktionen.
Andre igen skal drifte under benspænd

Det kan hurtigt føles som et maraton, der er mikset med hækkeløb.

“Så snart vaccinen kommer, så skal jeg …..”

Vores savn efter de gamle sociale vaner vokser helt naturligt i os alle. Frustrationerne ulmer. Vi kan ikke få en dato for, hvornår alt dette er slut.

 

Hvilket mål tænder jeres motivation lige nu?

Én af de ting, der hjælper os med at overkomme afsavn, frustrationer og benspænd, er en mission, der går udover os selv. En opgave, der får os til at føle, at vi gør en meningsfuld forskel for os selv, vores nærmeste, vores kunder, borgere, medarbejdere – og samfund.

Det kan være inspirerende, at kigge på jeres mission og højere formål:

  • Hvad for en forskel, vil I at gøre?
  • For sikkerhed?
  • For sundhed?
  • For klima og miljø?
  • For diversitet og udvikling?

Og hvordan kan I lykkes med det, lige nu?
Hvilke særlige behov, kan I møde?

Fortæl historien om de mennesker, I kommer til at gøre en forskel for, så historien bliver nærværende, konkret og danner billedder på den indre scene.

Hvilke værdier binder jer sammen?

Jeres mission er motiverende, når den er i tråd med jeres personlige værdier. Tænk over, hvilke værdier, der binder jer alle sammen, som du kan koble til jeres mission. Måske ved du, at dine folk vægter sikkerhed højt. Sikkerhed for dem selv og jeres kunder, når de bruger jeres it-løsninger. Måske ved du, at de vægter tid til at tænke sig om og fordybe sig. Måske ved du, at de ikke bare vægter balancen mellem arbejde og privatliv højt, men også gerne vil give en god planet videre til deres børn?

Fortæl historien om den forskel, I vil gøre om en uge, om en måned og om et år, så dine folk kan mærke, at den er i tråd med deres grundlæggende værdier.  Det giver jer en fælles oplevelse af at kæmpe for noget vigtigt – sammen. Selv på distancen.

Fortæl også historien om, hvad I har klaret

Inden du kan lede alles øjne hen på et nyt motiverende mål, kan det være en hjælp, at give dine folk en midlertidig forløsning. Et helle. Det kan du give ved at fortælle historien om, hvad I alle har været igennem sammen. Hvordan alle har bidraget. Hvilke udfordringer I har set i øjnene. Og hvad I har gjort – og lært undervejs, som har fået jer videre. Hvordan har I håndteret nedlukningen og samarbejdet hjemmefra? Hvordan er I lykkedes med at ændre produktionen, eller den måde, I laver jeres ydelser på, så den har imødekommet corona-restriktionerne?

 

Hvad har I lært og udvist, som er jeres helt særlige styrke, I skal mobilisere igen her i 2. fase? Brug alle jeres erfaringer, og det, dine folk har sagt, til at forme historien om, hvad I har overkommet. Også selvom det lige nu ikke har det udfald, I havde ønsket jer, er det vigtigt at få med. Det giver dine folk en ny forståelse af, hvad I har været igennem, og giver følelsen af at blive mødt og være sammen. Det kan styrke tilliden imellem jer. En ingrediens der er uundværlig for samarbejdet. Nu og i fremtiden.

For 3 år siden lavede jeg denne video med gode råd til forandringskommunikation. Eneste forskel i dag, forhold til de råd, jeg deler i videoen er, at vi ikke ved, hvordan verden ser ud om et par måneder. Derfor må vi selv tegne fremtiden. Med den forskel, vi ønsker at gøre.[nz_youtube id=”pbSB4Ej7B04″ width=”” /]

 

Jeg ønsker dig al held og lukke med at dele historien om den rejse, I har været på, og med at sætte ild til jeres mission. Vi har brug for den.

 

Det fortæller jeg mere om i videoen her: [nz_youtube id=”FXrCpgiU-lE” width=”” /]

Se hele webinaret Sæt ild til dit Budskab her

 

 

Brug for sparring om din kommunikation som leder?

 

Kærlig hilsen Annette

 

Hvordan bliver jeg komfortabel foran et publikum?

Er du ligesom mig, så får du på dine gode dage energi af at være på.
Når det hele går op i en højere enhed og dit publikum lytter opmærksomt.
De stiller reflekterede spørgsmål, og bidrager som var det hele en leg – og sammen får I via det indhold, de spørgsmål og øvelser du præsenterer dem for, skabt noget helt nyt.

I bliver alle klogere.
I får nye perspektiver.
Idéer.
Løst udfordringer.
Og I føler meningen med det, I laver.

Hovedet på blokken: Sådan får jeg det altid, når jeg guider mennesker ind i historiefortællingens univers. Og når jeg på kurser i samarbejdskommunikation guider deltagerne til at lytte åbent og nærværende, mens opmærksomheden stiger.

Det sker altid, når tiden er kommet til at du skal tage rummet på mine kurser i præsentationsteknik. Og sådan havde jeg det i den grad også, da jeg inden sommerferien sammen med en kommunal enhed skabte deres kernefortælling.

Men der er også dage, hvor det ikke er sådan
Hvor det at være på er en kraftpræstation.
Fordi jeg selv er nede på overskud.
Fordi stoffet og den refleksion, vi skal igennem, er så kompleks, at jeg skal holde tungen lige i munden og de små grå skal i høje omdrejninger. Det kan f.eks. være som facilitator og rådgiver på længerevarende udviklingsforløb indenfor samarbejde og konflikthåndtering – eller når jeg på blot 45 min. skal inspirere et foredragspublikum.

Bagefter skal min hjerne liiige hvile lidt, og jeg skal kigge ud i luften, før jeg igen kan sige noget, der er værdifuldt.

Lad op før og efter du møder dit publikum

At tale til et publikum tager energi. Og derfor skal du altid sørge for at passe godt på dig selv, når du som den der er på, giver meget af dig selv. Det tager også energi at være en dygtig leder og facilitator af onlinemøder – og endnu mere at præsentere online, fordi du ikke får lige så meget tilbage, som du gør fra et fysisk tilstedeværende – opmærksomt og anerkendende – publikum.

Derfor skal du sørge for – inden og efter du møder dit publikum – at fylde dig selv op. Om det er ved at gå ud på toilettet, låse døren, tage nogle dybe vejrtrækninger og høre beroligendde musik. så er det det, du skal gøre.

Eller gå ud ad bygningen.
Tag nogle dybe, rolige vejrtrækninger, mens du kigger på et træ.
En stump græs.
Kig op i himlen. Så er det det, du skal gøre.
Ellers bliver der ikke meget tilbage til de efterfølgende møder og diskussioner. (Og familien, når du kommer hjem.)

Det kan du gøre på den korte bane. Men på den lange bane, er der 3 værktøjer, der støtter dig i at lede rummet:

  1. Tag ejerskab til budskabet 

    Som jeg bl.a. skriver og guider dig til i min bog ’TAL TROVÆRDIGT’, skal du have ejerskab til det budskab, du præsenterer – ellers får du ingen gennemslagskraft og dit budskab får ingen effekt på dit publikum.

  2. Bestem hvilke værdier, du vil kommunikere efter

    At du er bevidst om hvilke værdier du står for – og vil kommunikere ud fra, giver dig en tyngde, ro og integritet.
    Er du f.eks. ny leder, er det vigtigt, at du har gjort dig bevidst, hvilke værdier du vil lede ud fra. De værdier bliver en del af dit kompas, som hjælper dig med at træffe beslutninger om hvordan du vil kommunikere og lede dine medarbejdere i forskellige situationer. Det taler jeg bl.a. meget med nye ledere om i 360-lederkommunikation.

  3. Bring dit nervesystem i ro 

    Lad distraherende tanker passere og hold fokus. Men træn også dit nærvær så du kan lytte bag dine kolleger, samarbejds-partnere eller medarbejderes ord, og fange det, der bliver sagt imellem linjerne. Det træner jeg bl.a. teams i under samarbejdskommunikation.

Og så har din energi – og evnen til at vække dit publikum og gøre dem begejstrede –alt at gøre med din passion for dit emne. Men den behøver ikke at være det samme som i går.

Mærk efter:

Hvor er min passion henne i dag?

Hvad er vigtigt?

Hvor skal jeg gøre en forskel for mit team?

Mine kunder?

Min styregruppe?

Tænk ikke for meget på at efterligne andres præsentationsteknik. Lad dig inspirere, af andres måde at bruge pauser, variere tonefaldet og klare slides. Men når du taler skal du være tro mod din personlighed og din rolle. Det har afgørende betydning for din troværdighed. Du får hjælp til det, af en god grounding.

Tag så ordet. Kærlig hilsen Annette

Derfor er historier brændstoffet i dine præsentationer

Der var engang tre brødre, som drog ud for at bejle til prinsessen“. Du kender begyndelsen på en god historie. Du har nok også allerede nu, dit eget indre billede på nethinden af de tre brødre?

Historier er guldet i din mundtlig kommunikation, fordi de får dit publikum til at danne deres egne billeder ud fra det, de hører. Billederne husker de bedre, end de husker informationer. Men ikke bare det. Historier giver din præsentation fremdrift. Fremdriften skabes via en dialektik imellem mødet med modstandere og hjælpere. Vi mærker spændingen og indlever os i historien. Vi bliver nysgerrige på, hvordan det falder ud.
Vi vil med. Helt til klimaks, hvor historien ender ved sit mål, og budskabet slås fast.

Selvom vi tænker, at det nok ender godt, så er vi ikke sikre. Det at komme med til slutningen forløser os. Vi vil forløses. Vi vil ikke blive efterladt uden at få slutningen med. Vi vil vide, om der er håb, en løsning, hjælp at hente, noget at lære. Når du lader dig inspirere og lærer af historiernes struktur og iboende dynamik, kan du bruge begge dele til at skabe fremdrift i dine præsentationer, briefinger, din næste tale eller dit næste foredrag.

 

”Joe … men jeg skal præsentere vores næste it-projekt. Jeg skal præsentere fakta.
Analyser og overbevisende argumenter.

Bliver det ikke useriøst, hvis jeg blander historier ind i det?
Og jeg kan slet ikke se, hvordan en struktur fra historiefortælling skal kunne bruges til mit stof?”

Det forstår jeg godt, du siger.

Ikke mindst fordi fakta-formidling typisk kalder på vores rationelle tækning, hvor historiefortælling kalder på vores kreative og empatiske sider. Men som du nok har hørt mig sige før, styrker du dit budskab og dine præsentationer, når du taler til flere sider af din modtager.

 

Brug sammenhænge og modsætninger i din præsentation

I stedet for at køre én af deres sider træt, skal du kombinere virkemidler. Det er dét, der gør, at dit publikum ikke er fuldstændig bombede efter din præsentation, men kan blive inspirerede. Motiverede. De kan tænke med på det, du siger. Der bliver plads til deres værdifulde synspunkter, idéer, og indspark, der beriger jeres opgaveløsning. Idégenerering – og også kritiske tækning.
Hvordan bruger du historiefortælling i praksis? Først skal du lade alle dine informationer ligge. Se nu på dit emne og dit budskab fra denne vinkel:

Du har måske set denne model før? Det er Greimas’ aktantmodel:

 

Prøv så at se, hvad der sker, når jeg om lidt fusionerer modellen med dit it-projekt.

Det er nemlig ikke kun mennesker og deres handlinger, der kan sættes ind i modellen. Det kan it-systemer, strategier, visioner, produkter, visioner, mål, arbejdspladser, kultur, din analyse også.

Når du sætter dit emne ind i modellen, kommer der en historie til syne. Historien om dit it-projekt:

 

Mål: Tidsbesparende & brugervenligt it-system.
Modtagere: Vores kunder
Givere: Os
Hovedperson: Vores kunder
Modstander: Tidsmangel; skal investere i læring og konvertere gamle filer
Hjælpere: Vores kurser, vores guides, støtte og opmuntring, vores særlige design + tidsbesparelse i fremtiden

 

”Jo, men mit publikum ved jo godt, hvad der er vores udfordringer og muligheder. Det giver da ingen mening at fortælle dem om det?”

 

Jo det gør det. Du præsenterer ikke udfordringer og hjælpere som nyheder for dit publikum men som bindeled i din historie om status på dit it-projekt.
Du skal præsentere de to elementer for at give historien fremdrift, så dit publikum bliver vækkede og lytter.

Brug aktantmodellen til at skabe spænding i dine præsentationer: 

 

”Men som, I ved, så har vi nogle udfordringer på vejen til vores mål;
– Vores kunder er presset på tid
– De skal investere i oplæring i det nye system
– De skal konvertere deres filer til det nye system.

Den måde, vi hjælper dem over udfordringerne, er ved at ….

Status er nu på vores kurser/guides/design …… Men vi er ikke helt i mål med …. Derfor skal vi de næste 2 uger have fokus på ……..”, ”derfor er det afgørende for projektets fremdrift, at I ….”

 

Prøv nu at sætte det, du arbejder med ind i modellen, og se hvad der sker med din måde at tænke om det på – men også med din måde at formidle det på.

Ganske rigtigt. Du får dynamik ind i stoffet.
Du kan se sammenhængene. Stoffet bliver langt mere spændende. Det bliver også nemmere for dig at huske de forskellige pointer, du skal af med, fordi strukturen binder elementerne sammen på en måde, der taler bedre til din hukommelse. Din hukommelse elsker nemlig kontraster, dynamik, følelser og stemninger, som du får frem, når du veksler mellem ’det der hjælper os’, og ’det, der udfordrer os’.

 

Brug historiefortælling til at kommunikere forandringer

Der er et niveau mere til din historiefortælling. Et niveau, der tager dit publikum på en længere rejse. Ikke bare forbi modstandere og hjælpere, men hen til et vendepunkt. Et vendepunkt, hvor det bliver lysende klart, hvorfor vi ikke kan fortsætte som vi gør nu. Med klimaet/vores arbejdsliv/vores tid/vores sundhed/vores projektledelse/vores strategi/vores vaner/vores organisering/vores kundeservice/vores …(…?)

Niveauet hedder ‘The Hero’s Journey’ og den har en klar struktur. Strukturen fører dit publikum over vendepunktet og hen til det nye. En ny tænkning. En ny plan. Ny adfærd. En ny forståelse. Ny motivation.

Derfor er strukturen særligt velegnet til at indføre mennesker i forandringer. Så forandringerne ikke bare bliver ord på en PowerPoint eller i fine kasser i excel. Men føles mere virkelige. Og lidt mere meningsfulde. Strukturen går langt videre end aktantmodellen.

 

Hvis du vil have strukturen, der omdanner dine informationer til en medrivende historie, der kan inspirere og motivere, så ligger den klar til dig her, sammen med optagelsen af mit foredrag ”Sæt ild til dit budskab”.
I foredraget bruger jeg the Hero’s Journey og guider dig til at bruge den.

 

Prisen er 349,- inklusiv moms.

Tilmelder du dig ét af mine onlinekurser inden mandag den 13. juli kl. 12, får du struktur-værktøj, foredrag og bonusmaterialer med gratis.

 

Tilbuddet gælder alle mine onlinekurser – også dem med min bog og 1-1 coaching.

Se alle dine muligheder her

 

Rigtig god sommer!

Kærlig hilsen

Annette

 

Nysgerrig på, hvad The Hero’s Journey kan gøre for dig? Se mere her

Hvorfor du skal mestre kunsten, at være en Motiverende Taler

Tag ordet med succes - ARTIKULATION

Du sidder til et middagsselskab

I nyder lækre småretter og perfekt afstemt vin. Oliven. Oste. Rejer og avocado med friskbagt brød til. Du fortæller din bordherre om en udfordring, du står overfor. Han lytter opmærksomt. Nikker. Du kan se på hans blik, at han reflekterer over det, du har sagt.

Da du tier, tager han en indånding. Han sætter sine ord på, hvad han har hørt dig sige. Han siger: ”Ja, det er virkelig svært. Sådan har jeg det også”.

Men ikke bare det. Han kommer med hans refleksioner og betragtninger fra de gange, han har stået i en lignende situation. Og så fortæller han om det, der gjorde hele forskellen for ham.

Hans genfortælling får et lys til et gå op for dig. Du ser nu situationen på en anden måde. Med større klarhed. Og du ved nu, hvad du skal gøre. Du er ikke blevet lovet guld og grønne skove med et quick-fix. Men den dybere forståelse af situationen gør, at du ved hvad dit næste skridt skal være.

Det er det, motiverende talere kan. 
Når du skal motivere andre, handler det ikke om, at du skal hoppe rundt på en scene som en kakerlak på speed. Det handler om, at du skal kunne bibringe mennesker en anden forståelse af den situation, de står i. En forståelse, der hjælper dem med at se fremad. Se nye veje. Og få troen på, at de nok skal kunne klare det.

Om det er dine medarbejdere, der har brug for det. Eller de borgere du rådgiver. Eller dine kolleger som projektleder. Så vil din evne til at motivere hjælpe jer i mål.

På forløbet ’Bliv en Motiverende Taler’ lærer du, hvordan du finder og former de historier, der giver dit publikum en ny forståelse. Du får formet din kommunikation præcis til dit publikum, dit mål og din troværdighed. Der er nemlig ikke én formel, der passer til alt. Derfor lærer du hvordan du omsætter metoderne til din situation.

Der er sidste tilmeldingsfrist i aften kl. 24

Kom med på ’Bliv en Motiverende Taler’ her

Giv din stemme gennemslagskraft

Jeg var 11 år. Vi havde lige fået ny matematiklærer.
Han bad os løse regnestykker på egen hånd. Jeg havde svært ved at koncentrere mig, fordi der var larm i klasseværelset. Jeg rakte hånden op og spurgte, om ikke han kunne skabe noget ro, fordi jeg ikke kunne koncentrere mig. I stedet sagde han:

”Og det skulle komme fra dig – du har jo en stemme som en skærebrænder”

Jeg blev mundlam. For det første, fordi jeg ikke var vant til at blive talt sådan til af voksne. Jeg blev mundlam, fordi han ikke anerkendte mit behov.  Og jeg blev skamfuld over hans ord om min stemme.

Den episode kom jeg i tanke om, da jeg for et par år siden var i USA. Jeg var til et live event med Oprah Winfrey. Hun spurgte os:

  • Hvad er din livsgerning?
  • Hvad er det for et arbejde, du føler dig drevet til at udføre?
  • På trods af dårlige ods?
  • Fordi du ikke kan lade være?

Da kom jeg i tanke om episoden med min matematiklærer. En episode, der nemt havde fået mig til at holde op med at række hånden op og sige noget i timerne.
Eller på legepladsen. Eller til mine fritidsaktiviteter. Og senere til alle andre de steder, hvor vi er afhængige af vores stemmer til at danne relationer. Bruge vores viden. Sige til og fra og danne vores identitet – og senere karriere.

Fordi hvis man får at vide, at ens stemme lyder dårligt, hvorfor skulle man så have lyst til at dele den? 

 

Men som du nok har gættet, så gik det ikke sådan. Det gjorde det ikke, fordi mine forældre dannede en modvægt. Derhjemme viste de mig, at min stemme var velkommen – og at den ofte havde noget at byde på. Inden jeg skulle til mundtlige eksaminer i gymnasiet, ringede jeg altid til min mor.

Hun sagde:

”Husk, du har noget vigtigt, du gerne vil fortælle.”

Så var jeg klar.

Da jeg kom til universitetet og jobsamtaler behøvede jeg ikke at ringe til hende. Hendes sætning var med mig. Den fik mig til at træde ind i det mindset og den stemning, jeg havde brug for, for at kunne brænde igennem. Når jeg hørte den sætning glemte jeg alt om, at min stemme måske ikke lød godt. Jeg var fuldt fokuseret på, hvad jeg skulle kommunikere.

De to sætninger om min stemme, er et direkte bevis på, hvor meget vores kommunikation betyder. Den kan forsøge at få dig til at tie. Lave din stemme om. Tilpasse den. Lægge låg på dig selv. Og de rigtige ord kan få dig til at blomstre. Åbne op. Og brænde igennem med din unikke stemme.

Dine ord påvirker dig. De påvirker andre. Og andres ord påvirker dig.

 

Giv din stemme gennemslagskraft

Når du taler med din rene stemme, kan du røre andre mennesker. Hvis du lægger for meget låg på, kan dit publikum ikke mærke dig og dine ord. Det får konsekvenser for dit budskabs gennemslagskraft.

Du skal bruge din rene stemme når du skal have dit vigtige budskab ud over rampen.

  • Dit budskab om konsekvenser.
  • Muligheder og ”vi skal nok klare den sammen”.
  • Dit budskab om jeres vision og mål i post corona-nedlukningstid.
  • Dit budskab om hvordan I bedst muligt hjælper jeres kunder/borgere/medarbejdere – til at håndtere den nuværende situation. Komme videre – og fremad.

Din stemme rummer potentialet til at motivere. Inspirere og få andre til at præstere deres bedste. Men det sker kun, når du bruger din rene stemme. En stemme, der selvfølgelig har både har klang, dybde og styrke. Men også en stemme, der åbner op og kan vise nærvær. Fordi du ikke bare er i det rigtige mindset og stemning. Du er også fuldt tilstede i dine ord.

Det lærer du gennem mit nye onlinekursus Styrk din Stemme. Du kan få adgang til det her. Men også via min nye tilbudspakke ’Bliv en Motiverende Taler’. Tilbuddet udløber den 1. juni.

 

Her er introvideoen til Styrk din Stemme:

[nz_youtube id=”q_fp22t-34E” width=”” /]

 

Læs mere om Bliv en Motiverende Taler her

38 studerende og jeg. I 4 dage

Fra kl. 10-16 foran computeren.

”Pyyyh, det lyder tungt” tænker du måske?

Og jo.
Jeg må blankt erkende, at jeg havde rigelige mængder kaffe og småkager klar til at trække mig igennem.

Men det var ikke nødvendigt. Min kaffe blev kold og småkagerne blev liggende i skålen.

Jeg var limet til skærmen.

Limet af mine studerendes tankevækkende historier om at overkomme udfordringer som skader, fyring og fordomme. Hvor de slog et slag for deres sag – lige fra  ‘kundeservice’ til det lokale superligahold.

Deres taler viste en vej igennem udfordringerne og inspirerede og motiverede os lyttere til handling.

De trak på deres tidligere projekter, research og helt friske interviews med deres målgruppe. Deres oplæg var ikke bare gennemarbejdede. De var velstrukturerede og emmede af passion og omsorg for både emne og målgruppe.

 

Ingen brugte PowerPoint

De kiggede direkte ind i computerens kamera og tog mig på rejse med deres mod og sårbarhed.

Det er nu et par uger siden vi havde sidste undervisningsgang i mundtlig retorik. Men jeg kan stadig huske de øjeblikke, hvor de ramte mig.
Hvor de fik skubbet mig til handling.
Til at komme ud og løbe en tur – i stedet for at blive på sofaen.
Til at give penge til fattige børns skolegang. Til at støtte mit lokale superligahold og give en ekstra tak til den hårdtarbejdede kundeservicemedarbejder.
Og til igen at tage mine egne bias og fordomme om mennesker fra andre kulturer op til heftig revision.

Da kl. blev 16 forlod jeg mit kontor sprængfyldt af inspiration. Med følelsen af at være blevet rørt og beriget. Taget helt med ind i passionens arnested. Ned i skuffelsens dybder og op i håbet igen.

På rejsen havde jeg fået nye vise sten som empati, forståelse, motivation og berigende indsigt i emner, jeg ikke anede, kunne være så spændende.

Talerne var berigende, fordi de studerende turde krydre deres faglige oplæg med deres personlige historier. Det var historierne der inspirerede og rykkede mig tættere på handling.

Da jeg sad der, følte jeg, at jeg havde det bedste job i verden. Og det har jeg også. Når jeg får lov at guide mennesker igennem et forløb, der kan udklække taler, der rører andre mennesker – så har jeg gjort en vigtig forskel.

Det er den forskel, der er min drivkraft. Uden de historier, ville alle os, der modtog dem, ikke have fået de nye erkendelser. Nye måder at se et emne på. Og det helt rigtige skub til at handle.

Sådan en historie har du også

Den udspringer af det, du brænder for. Måske har du svært ved at få kontakt til den lige nu. Få det formuleret. Struktureret. Og målrettet det helt rigtige publikum. Det er det, jeg er her for at hjælpe dig med.

Jeg vil gerne invitere dig med på den rejse, jeg ledte de studerende igennem.

Via forløbet får du udklækket din passion og troværdighed og givet dit budskab vind i sejlene. Du lærer, hvordan du taler inspirerende og motiverende – og får dit publikum med dig. På din helt unikke måde.

Rejsen til Motiverende Taler begynder i dag. Vil du med?

 

Den består af seks destinationer:

1: Du får adgang til mit nye onlinekursus STYRK DIN STEMME

I kursets 11 videoer + 4 audiofiler guider jeg til at få kontakt til din unikke stemme. Den, der fortæller en troværdig og tillidsvækkende historie om dig, dit budskab og dit publikum. Jeg guider dig til at få styr på hele teknikken, så du kan tale højt, tydeligt, med pauser, betoninger og nærvær.

2: Du får min bog TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation

Signeret, med posten. Her får du metoderne til at analysere dit publikum, indfange din professionelle passion og bruge historiefortælling strategisk så dit budskab får fat og involverer dit publikum.

3: #Bonus: Du får onlinekurset FRA NERVØSITET TIL GENNEMSLAGSKRAFT

Kurset guider dig til at få kontrol med nerver og usikkerhed og opnå sikkerhed og selvtillid foran dit publikum.

 

4: #Bonus: Den 10. juni kl. 10:30 har du 2 pladser til mit nye foredrag SÆT ILD TIL DIT BUDSKAB + Q&A

 

5: Du og jeg mødes til 45 minutters online speakercoaching

Jeg guider dig til at få det dit budskab, din målgruppe, dit oplæg og din troværdighed til at gå op i en højere enhed.

 

6: Du er klar til at motivere med din kommunikation

Du får nu hele forløbet for 2.550 inklusiv moms. Men kun indtil den 1. juni. Herefter falder de to bonusser fra.

Kom med på Bliv en Motiverende Taler her

Kærlig hilsen Annette

Lynkursus i forandringskommunikation i corona-tider

Executive speakercoaching

”Der kommer til at være en verden før og efter Corona.” 
Sådan har Mette Frederiksen sagt mange gange.

Udfordringen er bare, at ingen ved, hvordan den kommer til at se ud. Vi ved ikke, hvordan økonomien kommer til at se ud. Vi ved ikke, om vi skal indstille os på en virkelighed med flere epidemier. Og vi ved ikke, hvad det gør ved samfundsfølelsen, trygheden og tilliden imellem os – både nationalt og globalt – at have været igennem denne krise.

Men vi ved, at forandringer er kommet for at blive. Og at vi skal indstille os på flere af dem. I takt med at nogle dele af samfundet åbner op til ændrede vilkår, er der stadig flere arbejdsopgaver, vi skal finde nye veje til at løse på distancen. Bl.a. nærværende ledelse. Nye arbejdsopgaver. Og innovation.

Mange virksomheder har bremset alle udviklingsprojekter. Men det holder ikke for evigt. Ikke hvis man vil undgå at blive overhalet af dem, der er hurtigere til at omstille sig og finde nye veje.

Når man arbejder med at kommunikere forandringer, vil man typisk gøre alt for at male et tydeligt billede af det, vi arbejder os hen imod. Den nye virkelighed. Billedet skal gerne være så tydeligt, så alle i dit publikum kan se det for sig. Ja de kan også fornemme – og føle – hvordan det bliver, at være en del af den nye virkelighed. Den vision, I arbejder for at opnå.

Og den vision, har måske ikke ændret sig?

Vil vi ikke stadig gerne producere produkter/rådgivning/ydelser/service;

  • Der bringer mennesker tættere sammen?
  • Løser klodens klima-udfordringer?
  • Gør hverdagen nemmere for pressede børnefamilier?
  • Giver børn en god barndom?
  • Skaber tryghed omkring økonomiske beslutninger?
  • Og?

 

Men vejen derhen har ændrede vilkår:

  • For hvordan bringer man mennesker tættere sammen, når alle skal holde afstand?
  • Hvordan løser vi kodens klima-udfordringer, når vi samtidig skal sikre vores overlevelse og arbejdspladser?
  • Hvordan gør vi hverdagen nemmere for pressede børnefamilier, der lige nu prøver at jonglere børnepasning/hjemmeundervisning og arbejde?
  • Hvordan giver vi udsatte børn en god barndom, når mor og far lige har mistet jobbet og risikoen for misbrug er stigende?
  • Hvordan skaber vi tryghed i økonomien, når vi ikke ved, hvilket scenarie, der passer bedst til fremtiden?

Situationen lige nu
De spørgsmål får lige nu mange virksomheder til at stoppe op, indtil de har flere facts at handle ud fra. Men måske de facts ikke kommer? Meget tyder på, at vi ikke kan bruge de krystalkugler, vi før har brugt til at forudsige trends og tendenser. Vi står ifølge økonomerne overfor en ’Black Swan’. Vi ved ikke, hvad det her kommer til at betyde for økonomien på den lange bane. Men én ting er dog sikker: De digitale butikker, (fx Nemlig.com) og platforme for at bringe mennesker tættere sammen (Fx Zoom, Facebook, Microsoft Teams) buldrer derudaf.

Vilkår
Der er veje gennem krisen. Men ikke til virkeligheden som vi kender den. Men til en ny virkeligheden. Den skal I være med til at tegne. Den skal I være med til at skabe. Med jeres viden. Erfaring og det, I tilbyder. Under ændrede vilkår.

Mål & udbytte
Det er dét, du skal ud og kommunikere. Hvis du vil skabe innovation og kreativitet i din organisation. I skal opnå jeres vision under nye benspænd. Tag dit team og dine medarbejdere med ind i maskinrummet for at finde de nye veje. Nye idéer. Nye tanker. Så I sammen er i gang med at forandre jeres virkelighed. Dét styrker ejerskabet. Men det er ofte også der, I finder de bedste løsninger.

Så derfor er mine bedste råd til din ’vi skal forandre os nu for at møde fremtiden’ post-corona-kommunikation:

 

  1. Rids din læsning af situation op: Hvilke tendenser ser du, som påvirker jer? Hvordan læser du jeres virkeligheden og verden omkring jer?
  2. Hvilke vilkår skal I møde? Hvilke benspænd er I underlagt?
  3. Fortæl hvilke mål og hvilken vision I stadig arbejder for – og hvad jeres udbytte vil være
  4. Invitér dine medarbejdere med til bordet for at finde nye veje, løsninger og udklække de bedste idéer
  5. Få sat arbejde i gang med at lægge planer og handle på de bedste idéer

 

Vent ikke til I først kan mødes igen (Hvis I er nogen af de arbejdspladser, der fortsat skal arbejde på distancen). Sæt i gang med processen nu. Innovative processer og udvikling kan selvfølgelig sagtens også forgå på digitale platforme.
Det kan blot kræve lidt ekstra af dig som facilitator og mødeleder.

Få flere gode råd til din forandringskommunikation i videoen her:

God fornøjelse.

Kh Annette

Vind min bog

Hvorfor brænder du for det, du taler om lige nu?

Hvorfor er det vigtigt for dig – og andre?

Når du vil holde en stærk præsentation eller briefe om status på et projekt, øger du dine chancer for at få følgeskab, når du deler, hvad du brænder for ved opgaven.

Vi vil nemlig helst arbejde for – og med – mennesker, der er engagerede i det, de sender os ud i. Når man kan mærke på dig, som taler, at du tror på det, du præsenterer, er det nemmere for andre at tro på – og tage dit budskab til sig. Og ligeledes kaste engagement ind i arbejdet.

 

  • Hvorfor er det en vigtig opgave, at sikre virksomhedens overlevelse? Når du kommunikerer hvorfor jeres virksomhed er vigtig – ja ligefrem afgørende – for jeres kunder, medarbejdere og for samfundet, kan du mobilisere ny gejst. Følgeskab. Og sammenhold og fællesskab om opgaven. Også via videomøder og webinarer.

  • Hvorfor er det vigtigt at fortsætte med at knokle på vores projekt, selvom den offentlige dagsorden lige nu er Covid-19? Når du kommunikerer, hvorfor projektet (stadig) er vigtigt, kan du motivere dit team til at få fornyet kraft og lyst til at arbejde med projektet, selvom det kan virke ligegyldigt/nytteløst lige nu. Men sådan bliver det ikke ved med at være. På et tidspunkt, vil verdens øjne igen rette sig mod jer og jeres projekt.

 

Derfor er hele første kapitel af min bog dedikeret til din passion. Hvorfor er dit budskab vigtigt? Hvor er du selv henne i det, du står og siger? Giver du bare noget videre fra din ledelse – eller fra andre kilder – eller er du selv enig, overbevist og med på vognen?

Du skal ikke bare formidle på lige præcis den måde, der gør dig troværdig – du skal også gøre dit budskab troværdigt. Det sker kun, når du har ejerskab til dit budskab og har gjort det til dit eget.
Det hjælper jeg dig til at få styr på i TAL TROVÆRDIGT, så du kan tale troværdigt – og få succes med din kommunikation. Også i krisetid.

 

Skriv nedenfor blogindlægget, i kommentarfeltet, hvilket budskab, du gerne vil have succes med, så er du med i konkurrencen om min bog. Jeg trækker en vinder den 13. april.

Ja – nervøsiteten skal være der – når der er noget på spil. Men den skal ikke spænde ben for dig

Lige siden jeg begyndte at holde de første workshops i mundtlig kommunikation i 2005, blev det klart for mig, at jeg måtte finde nogle solide værktøjer til at hjælpe mine studerende med at udholde nervøsiteten. For ja – den vil være der, når det er noget på spil. Men den gode nyhed er, at den faktisk er et plus, når du kan bruge den rigtigt. Så kan den gøre dig ekstra skarp. Endnu mere nærværende. Og endnu mere fokuseret. Jeg er ikke holdt op med at arbejde med værktøjer til at udholde og udnytte nervøsiteten, fordi det ikke kun er noget, nogle få er forundt. I alle forums: ledere, specialister, projektledere, vidensformidlere – rækker mit publikum hånden op, når jeg spørger, om det kun er mig, der indimellem kan mærke nervøsitet

I mit onlinekursus Fra nervøsitet til Gennemslagskraft giver jeg dig effektive værktøjer, fra bl.a. psykologi, som hjælper dig til at blive gode venner med nervøsiteten.

Få 25 % rabat med koden ‘ trænikrisetid ‘ her

Få min bog oveni her

Bliv bedre til at sælge dig selv

Der er ikke andre, der gør arbejdet, med at sælge dig til dit næste job. Det er op til dig. Men det betyder ikke, at du skal gøre det, så du føler dig som en træt brugtvognsforhandler – eller en speedet telefonsælger. Du skal finde din vej, som giver dig ro i maven, når du fortæller hvad du kan. Det gør dig troværdig og bringer dig dermed tæt på dit næste job. I mit onlinekursus ’Få Jobbet’ hjælper jeg dig også til at gøre dine pointer være skarpe og målrette dem din fremtidige arbejdsgiver.

Få 25 % rabat med koden ‘ trænikrisetid ‘ her

Få min bog oveni her

Det er ikke kun Mette Frederiksen, der kan

I de sidste uger, har vi, fra et kommunikationsperspektiv, set eminent kommunikation fra vores Statsminister. Hun har kommunikeret med lige dele autoritet og empati. Hun har givet en klar retning. Hun har begrundet hendes, regeringens og samarbejdspartnernes hårde beslutninger. Og hun har vist sårbarhed ved bl.a. at sige: ”Ja, vi kommer også til at begå fejl”.
En krise er en ekstraordinær situation, som kalder på ekstraordinær kommunikation. Den er også en tid, hvor vi bliver mindet om at værdsætte alt det, vi ellers tager for givet. Den familie, vi ikke har kunnet se og kramme i lang tid. Der er mange der til fødselsdage og andre mærkedage ikke kan få den fest, de drømte om. Men du kan give dem noget helt særligt. En tale, der hylder dem for lige præcis den forskel, de gør i dit liv. (Du kan f.eks optage den og sende den til dem – eller holde den via Facetime, hvis du pga. Covid:19 ikke kan være med på dagen.) Det kommer fødselaren aldrig til at glemme. Jeg hjælper dig til at finde og forme dine ord i onlinekurset ’Tal til Festen’.

Få 25 % rabat med koden ‘ trænikrisetid ‘ her

Få min bog oveni her

Få den karakter, du har fortjent!

Jeg lavede kurset i sin tid, fordi jeg jeg rigtig gerne ville hjælpe flere unge mennesker med at knække koden til at klare sig endnu bedre til eksamen. Den får du i onlinekurset. Så kender du en ung, der fortjener at blive hjulpet til at klare eksamen godt, kan du give dem dette onlinekursus.

Få 25 % rabat med koden ‘ trænikrisetid ‘ her

Få min bog oveni her

Rigtig god påske, kærlig hilsen Annette

 

Skriv her, nendefor, i kommentarfeltet, hvilket budskab, du gerne vil have succes med, så er du med i konkurrencen om et signeret eksemplar af TAL TROVÆRDIGT

Skab sammenhold med historier

Kære dig. Jeg håber, du er ved godt mod og oplever en følelse af fremdrift med dine arbejdsopgaver og din passion. Jeg håber også, du oplever, at det går fremad – og godt – med at kommunikere under nye vilkår.

Som jeg har skrevet tidligere, har din kommunikation som leder og projektleder aldrig været vigtigere.
Dine medarbejdere sidder stadig med spørgsmålene: Hvad betyder denne forlængede coronakrise for os? Hvad gør I i ledelsen? Hvad skal jeg selv gøre – og prioritere? Hvad er jeres forventninger til mig, lige nu – mens jeg sidder herhjemme – og også skal passe mine børn?
Det ved du godt.
Det gælder også selvom du ikke har et formelt ledelsesansvar. Er du projektleder eller team-leder, skal du også ind og sammen med dit team støtte dem i deres opgaver og finde løsninger. Du skal gøre det tydeligt, hvad der skal prioriteres, og hvad der skal være på 2. pladsen. Din formelle kommunikation er efterspurgt. Men hvad med den uformelle?

 

Brug telefonen

Der er et behov, som lige nu er svært at få opfyldt: Behovet for stimulerende (faglige)’ samtaler og social kontakt. Det er svært at skabe følelsen af, at vi er sammen i det her – på distancen. Samtidig er krisen ved at udvikle sig til en ny normaltilstand. Vi er ved at vænne os til nye rutiner og vilkår. Men nu begynder ensomheden også at vokse. Mange kan lige nu opleve at stå alene med svære arbejdsopgaver – og et savn efter kolleger + et behov for at føle sig set, hørt og anerkendt. Oveni er et pres på at jonglere Aula, måltider, deadlines og tilgængelighed. Det er nu, du skal passe på, at I ikke mister momentum. Det er nu, du skal vise, at du stadig er der.

Derfor er det rigtigt godt, hvis du bruger videomøder, og styrer og faciliterer møderne sådan, så der er rum til at alle kan komme på, lufte deres tanker og få sparring. Ros og anerkend dine medarbejdere for deres indsats. For de opgaver, de har afleveret, og for at de klarer denne tid.
Sørg også for at ringe til dine medarbejdere og høre; hvordan det går; hvordan de har det – og hvad de har brug for fra dig – eller kolleger – for at trives bedst muligt under deres vilkår. Der er ting, det kan være nemmere at lufte over telefonen – og få en god snak om. Du har lige nu muligheden for at lære dine medarbejdere endnu bedre at kende. Brug den.

 

Skab noget socialt

Én af mine klienter i ledersparringsforløb spurgte mig den anden dag: ”Hvordan får vi noget af det sociale ind, uden det bliver akavet?” I onlinerummet kan vi ikke aflæse hinandens kropssprog og fornemme, hvem der vil sige noget, og hvornår der er rum til, at vi selv kan hoppe ind.
Hvad skal vi også tale om, når ’ordet er frit’? Og alles øjne er på én? Dét er der ikke ét svar på, da alle organisationer og teams har deres egen kultur, personligheder og normer for møder og social interaktion. Jo mere, jeres virtuelle møder kan efterligne det sociale rum, I ellers har, jo lettere bliver det. Og så er der et greb, I altid kan gribe til, for at få tungerne på gled til uformel social – virtuel – kontakt:

 

Fortæl historier

Historier har en iboende logik, som driver ordene fremad. De skaber billeder og kalder på indlevelse hos modtageren. De bibringer stemning. Så derfor kan I via historiefortælling lægge op til en anden form for interaktion, som lettere sætter tungerne på gled og skaber lyttende ører. Samtidig får I trænet jeres historiefortællemuskler – et plus for enhver præsentation og foredrag.

Du kan f.eks:

  • Bede alle fortælle historien om det, de er blevet mest overrasket over de sidste 3 uger.
  • Om hvad de er mest taknemmelige for lige nu
  • Om en god vane, de har anlagt i Corona-krisetiden
  • Om hvad de finder mest udfordrende lige nu
  • Om hvad de oplevede, sidst de var ude og gå/løbe
  • Om sidst de fandt en god løsning på et problem,
  • Eller …?

Sæt historierne fri – og bliv klar til at få et godt grin.

 

Jeg vendte mig mod yoga

Du vidste nok godt, at jeg har læst kommunikation og psykologi på RUC? Men vidste du også, at jeg har en (Sivananda) yoga-læreruddannelse? I mange år har jeg kun undervist i det fysiske program hver tirsdag morgen i mit kontorfællesskab, mens hele yoga-filosofien har inspireret mit arbejde med mundtlig kommunikation.
For et par uger siden opfordrede jeg dig til at finde og prioritere et projekt, der for dig er meningsfuldt i denne tid. Jeg tog min egen medicin, og er begyndt at sende live yoga-sessions i min nye Facebookgruppe ’Annapurnas online yogastudie’.

Den fysiske yogatræning styrker bl.a. din vejrtrækning, din holdning og din grounding. Forhold der er guld for dine talegaver.

Vil du være med? Kig indenfor her. Vi mødes igen på onsdag kl. 10.

Kh Annette

Corona-krise-kommunikation: Dét er vigtigt, når du er leder

Er du leder eller projektleder? Så skal du ud og sige, hvad I ved og ikke ved.

Er du medarbejder eller underviser, og skal køre møder på digitale platforme, får du i dette blogindlæg mine gode råd til at skabe gode online-møder.

 

[nz_youtube id=”lppiq0Kt6D0″ width=”” /]

 

I en krise er alt i en undtagelsestilstand. Dine medarbejdere og samarbejdspartnere bliver utrygge:

  • Hvad betyder det her for os?
  • Er jeg i smittefare?
  • Hvad kommer krisen til at betyde for os fremadrettet?
  • Hvad betyder de faldende aktiekurser?
  • Kommer der en fyringsrunde?

Selvom I hverken kan eller skal besvare alle spørgsmål lige nu, så må I ikke lade kommunikationsrummet stå tomt.

Så sker der blot det, at jeres medarbejderes egne bekymringer fylder tomrummet ud. Det fører lynhurtigt til pseudohistorier, baseret på rygter, som kommer til at opføre sig som sandheder.
Det sker, fordi vi som mennesker ønsker forklaringer i uvisse situationer, hvor vi mister kontrollen.
Pseudohistorierne kan blive så stærke, at I får svært ved at trænge igennem med jeres budskaber.

Derfor må du ikke lade fortolkningsrummet stå tomt.

  1. Fortæl hvad I ved.
  2. Hvad I gør.
  3. Og også, hvad I ikke ved (endnu). 

Det ser du bl.a. Mads Nipper, CEO hos Grundfos, gøre her:

  1. Ros og anerkend dine medarbejdere for deres indsats. For at de hjælper til med at inddæmme krisen og begrænse smitte, ved at blive hjemme.
  2. Fortæl hvad I gør for at håndtere risikoen for smitte, og de konsekvenser, det har for jeres organisation (så dine medarbejdere ikke selv begynder at gætte).
  3. Sig hvad I gør nu og hvad I vil gøre fremadrettet for at få jer så helskindet igennem denne krise som muligt.
  4. Sig også, hvad der skal være i fokus lige nu. Ikke alle er direkte beskæftiget med effekterne af Corona-virus.
    Hvilke arbejdsopgaver skal prioriteres lige nu?
    Hvilke må vente?
  5. Og hvad er dine støttende ord til dine medarbejdere, når I alle skal igennem denne krise sammen?

Vælg video fremfor e-mails

Jeg vil helt klart anbefale, at I holder igen med at sende en masse emails, men bruger videokommunikation. Der findes mange gode platforme. Eller optage en video og send den ud. Hellere en håndholdt video, optaget med en iphone, end ingenting: Dine medarbejdere vil nemlig helst høre om situationen direkte fra din mund. Via video kan du vise med dit kropssprog, din stemme og din kontakt, at du tager det hele alvorligt. Du kan i højere grad skabe en følelse af sammenhold.

Du må ikke underkende dine medarbejderes behov for klar, konkret og beroligende kommunikation i denne tid.

Hjælp til videomøder og videoundervisning

Møder, generalforsamlinger og undervisning overgår lige nu via digitale platforme.
Du finder her Kommunikationsrådgiver Claus Jørgensen og mine gode råd til hvordan du skaber værdi og involvering via videomøder.

Og så er det kun på sin plads, at minde os alle – inklusive mig selv om – at lige nu er det vigtigere end nogensinde, at trække vejret dybt, og give slip på udåndingen. Etablere en god grounding. Sørge for at skaffe os viden om situationen, og handle på det, vi kan. Acceptere, at der er store faktorer, der er udenfor vores kontrol. Træk vejret. Mærk gulvet under dine fødder. Saml tankerne om det, der er lige foran dig, og som kræver din handling.

Kurser og 1:1 sparring fortsætter

Mine kurser og 1:1 sparringer fortsætter.

Er du tilmeldt Bliv Hørt den 30.04, er I kun 5 deltagere på kurset.

Til workshoppen Sig Fra, kan du deltage vie video, hvis du foretrækker det.

1:1 sessioner kan gennemføres via video, hvis du foretrækker det.

Har du brug for sparring og rådgivning omkring din kommunikation i denne krise, er jeg her.Kontakt mig via mail eller tlf.: 2033 5135

Kh Annette

 

[ARTIKULATION]