Hvordan bliver jeg komfortabel foran et publikum?

Er du ligesom mig, så får du på dine gode dage energi af at være på.
Når det hele går op i en højere enhed og dit publikum lytter opmærksomt.
De stiller reflekterede spørgsmål, og bidrager som var det hele en leg – og sammen får I via det indhold, de spørgsmål og øvelser du præsenterer dem for, skabt noget helt nyt.

I bliver alle klogere.
I får nye perspektiver.
Idéer.
Løst udfordringer.
Og I føler meningen med det, I laver.

Hovedet på blokken: Sådan får jeg det altid, når jeg guider mennesker ind i historiefortællingens univers. Og når jeg på kurser i samarbejdskommunikation guider deltagerne til at lytte åbent og nærværende, mens opmærksomheden stiger.

Det sker altid, når tiden er kommet til at du skal tage rummet på mine kurser i præsentationsteknik. Og sådan havde jeg det i den grad også, da jeg inden sommerferien sammen med en kommunal enhed skabte deres kernefortælling.

Men der er også dage, hvor det ikke er sådan
Hvor det at være på er en kraftpræstation.
Fordi jeg selv er nede på overskud.
Fordi stoffet og den refleksion, vi skal igennem, er så kompleks, at jeg skal holde tungen lige i munden og de små grå skal i høje omdrejninger. Det kan f.eks. være som facilitator og rådgiver på længerevarende udviklingsforløb indenfor samarbejde og konflikthåndtering – eller når jeg på blot 45 min. skal inspirere et foredragspublikum.

Bagefter skal min hjerne liiige hvile lidt, og jeg skal kigge ud i luften, før jeg igen kan sige noget, der er værdifuldt.

Lad op før og efter du møder dit publikum

At tale til et publikum tager energi. Og derfor skal du altid sørge for at passe godt på dig selv, når du som den der er på, giver meget af dig selv. Det tager også energi at være en dygtig leder og facilitator af onlinemøder – og endnu mere at præsentere online, fordi du ikke får lige så meget tilbage, som du gør fra et fysisk tilstedeværende – opmærksomt og anerkendende – publikum.

Derfor skal du sørge for – inden og efter du møder dit publikum – at fylde dig selv op. Om det er ved at gå ud på toilettet, låse døren, tage nogle dybe vejrtrækninger og høre beroligendde musik. så er det det, du skal gøre.

Eller gå ud ad bygningen.
Tag nogle dybe, rolige vejrtrækninger, mens du kigger på et træ.
En stump græs.
Kig op i himlen. Så er det det, du skal gøre.
Ellers bliver der ikke meget tilbage til de efterfølgende møder og diskussioner. (Og familien, når du kommer hjem.)

Det kan du gøre på den korte bane. Men på den lange bane, er der 3 værktøjer, der støtter dig i at lede rummet:

  1. Tag ejerskab til budskabet 

    Som jeg bl.a. skriver og guider dig til i min bog ’TAL TROVÆRDIGT’, skal du have ejerskab til det budskab, du præsenterer – ellers får du ingen gennemslagskraft og dit budskab får ingen effekt på dit publikum.

  2. Bestem hvilke værdier, du vil kommunikere efter

    At du er bevidst om hvilke værdier du står for – og vil kommunikere ud fra, giver dig en tyngde, ro og integritet.
    Er du f.eks. ny leder, er det vigtigt, at du har gjort dig bevidst, hvilke værdier du vil lede ud fra. De værdier bliver en del af dit kompas, som hjælper dig med at træffe beslutninger om hvordan du vil kommunikere og lede dine medarbejdere i forskellige situationer. Det taler jeg bl.a. meget med nye ledere om i 360-lederkommunikation.

  3. Bring dit nervesystem i ro 

    Lad distraherende tanker passere og hold fokus. Men træn også dit nærvær så du kan lytte bag dine kolleger, samarbejds-partnere eller medarbejderes ord, og fange det, der bliver sagt imellem linjerne. Det træner jeg bl.a. teams i under samarbejdskommunikation.

Og så har din energi – og evnen til at vække dit publikum og gøre dem begejstrede –alt at gøre med din passion for dit emne. Men den behøver ikke at være det samme som i går.

Mærk efter:

Hvor er min passion henne i dag?

Hvad er vigtigt?

Hvor skal jeg gøre en forskel for mit team?

Mine kunder?

Min styregruppe?

Tænk ikke for meget på at efterligne andres præsentationsteknik. Lad dig inspirere, af andres måde at bruge pauser, variere tonefaldet og klare slides. Men når du taler skal du være tro mod din personlighed og din rolle. Det har afgørende betydning for din troværdighed. Du får hjælp til det, af en god grounding.

Tag så ordet. Kærlig hilsen Annette

No related posts found

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *