Hvilke præsentationer, foredrag, taler og briefinger kan du huske? Hvilke budskaber har brændt sig fast? Hvilke har ændret dit syn på en sag – og fået dig til at gøre noget nyt, da du gik ud af rummet?
Mit bud er, at det har været dem, med gode historier. Historier, der har gjort talerens budskab så klart, at det ikke bare brændte sig fast i din hukommelse, men også vakte følelser. Som motivation, inspiration, empati, bekymring eller begejstring.
Storytelling er ikke bare en uvurderlig egenskab, når du brander din organisation eller dig selv.
Historiefortælling er vejen til at knytte stærkere relationer imellem dig og dine medarbejdere, jeres kunder, samarbejdspartnere og interessenter.
Historier er nemlig guld i mundtlig kommunikation, fordi de taler direkte til vores hukommelse. De gør jeres vision til virkelighed. De motiverer, inspirerer og bevæger.
Derfor er brugen af strategisk storytelling afgørende, når du skal kommunikere forandringer. Det er via historiernes måde at indkapsle og formidle vejen over udfordringer, bekymringer og usikkerhed med hjælpere som jeres viden, kultur, sammenhold og støtte, der guider dit publikum til at kunne se – og betræde – en vej fremad. Med historiefortælling bliver forandringerne mere virkelige og du kan bedre få dit publikum til at føle effekten af udfordringer, mål og de meningsfulde grunde til forandringerne.
Historier er også virkningsfulde til at skabe større åbenhed og tillid i et team. Når I guides til at fortælle hinanden historier i en åben, lyttende, nysgerrig og anerkendende atmosfære, styrker det jeres empati overfor hinanden. Det er en vigtig komponent i at fostre psykologisk tryghed i jeres team og i jeres organisation.