Gratis e-bog: Tag ordet med succes!

[nz_youtube id=”UdV5caSDX-Q” width=”” /]

Du får e-bogen her: Tag ordet med succes og brug din stemme til at gøre en forskel!

 

FÅ DE 7 VÆRKTØJER DU SKAL KENDE, FOR AT BRUGE DIN STEMME TIL AT GØRE EN FORSKEL

 

  • Vil du tryllebinde dit publikum?
  • Vil du overbevise dem om, at din vej er den rigtige at gå?
  • Vil du være rolig og engagerende, når du tager ordet?
  • Vil du finde din unikke måde at brænde igennem på?
  • Vil du have hemmeligheden bag at bevare roen igennem hele din præsentation?

 

MED DE 7 VÆRKTØJER UNDGÅR DU

  • Dræbende kedelige præsentationer
  • At publikum er optaget af alt muligt andet end din præsentation
  • At du virker uengageret, når du taler
  • At nervøsiteten løber af med dig
  • At du ikke opnår noget med at have taget ordet

 

Jeg brænder for at du får dit budskab ud over rampen, og kommer til at påvirke og overbevise dem, der har brug for at høre dit budskab!

Med denne guide får du et helt særligt kort på hånden når du tager ordet: Du får fat i din passion for det, du skal have ud. Din passion er ALTID det, der engagerer dit publikum i det, du taler om.

I e-bogen får du ikke kun overfladiske tips med ’gør sådan og gør ikke sådan’.
Du får METODEN, der sikrer, at din præsentation hænger sammen, har et klart budskab og at DU har gennemslagskraft når du tager ordet.

Jeg glæder mig til at hjælpe dig med at få dit budskab sikkert ud over rampen!

Du får e-bogen her: Tag ordet med succes og brug din stemme til at gøre en forskel!

 

Ordet er dit!

Kærlig hilsen

Annette Bjerre Ryhede

Speakercoach, foredragsholder og ekstern lektor i kommunikation  – ejer af ARTIKULATION.

 

Forny dig og fang publikum igen

Hov – hvad sker der? Sådan siger vores opmærksomhed, når den bliver præsenteret for noget nyt. Vores opmærksomhed elsker faktisk fornyelse. Nye ting. Nye produkter. Et nyt ansigtsudtryk. En ny stil. Et nyt budskab. En anden måde at formidle tingene på.

Derfor får du mere gennemslagskraft ved at forny din stil og skille dig ud fra mængden. Fx skipper jeg PowerPointen, når jeg skal ud og holde et oplæg for nogen, der ikke laver andet end at glo på PowerPoints til alle møder. Feedback’en jeg får er, at det var en befrielse. Alle kommer i en anden stemning, fordi opmærksomheden er imellem os, i stedet for at være rettet op imod et plastikforhæng med lys på. De får meget mere med, fordi distancen ikke lader opmærksomheden vandre.

JEG ER LIGESOM DENNE GLASFLASKE MED KORKPROP!

En af mine deltagere tog engang en glaskande med en korkprop med, da hun skulle fortælle om sig selv. Hun sagde: ”Denne her flaske er ligesom mig, fordi …” og så begyndte hun at fortælle om sig selv, og brugte flasken som metafor og samlingspunkt for hendes pointer. Vi – og hendes kolleger – vågnede pludselig op!

Det er trist for vores budskab, når vi ryger i en rille, og altid formidler på nøjagtig samme måde. Vores publikum bliver vant til at høre os tale på samme måde, og glemmer at åbne ørerne opmærksomt.

PAS PÅ DEN TRÆTTE CIRKUSHEST

Vi holder os til det fungerer, fordi det netop – ja har fungeret. Men vi kommer alle til at minde om en træt cirkushest, der ikke kan andet end at gå i cirkler, hvis vi ikke ryster posen indimellem.

Du vil opleve at dine vaner prøver at hive dig tilbage til det, du kender. Fordi det er trygt. Fordi du har en hel motorvej oppe i hjernen, for den måde at formidle på. Men lad dig ikke snyde af dine vaner, hvis du gerne vil have dit budskab til virkelig at blive hørt.

3 IDEER TIL FORNYELSE AF DIN FORMIDLING

Giv dig selv en udfordring og hjælp dit budskab på vej ved at:

  • Droppe dine slides, og tegne og skrive på en flip-over i stedet (Nej du er ikke uforberedt uden slides. Du er uforberedt, når du ikke har skåret dit budskab ind til benet)
  • Tage en ting med, som metafor, for dit budskab, som du folder dine pointer ud omkring
  • Starte med at spørge dit publikum, hvad de tænker om det emne, du skal fortælle om, og hvad de har brug for INDEN du begynder at tale. Så kommer de på banen. I åbner dialogen, og du kan gøre din kommunikation langt mere effektiv, ved at målrette alt det, du siger, præcis til deres behov.

Vil du gerne have endnu flere tips og værktøjer til at forny dig, så dit budskab får fornyet gennemslagskraft? Vil du gerne have det kærlige skub, der får dig i gang? Den 7. februar holder jeg foredrag i det smukke Brønnums Hus Office Club ved Kgs. Nytorv:

 

DU FÅR

  • En times inspirerende og varmt foredrag, der giver dig skubbet og værktøjerne til at brænde igennem
  • Værktøjsark med alle guldkornene – lige til at tage i brug!
  • Muffins
  • Kaffe og te

For 250,- inklusiv moms! Læs mere om foredraget her

Tilmeld dig på mail til: info@artikulation.dk

 

Jeg glæder mig til at se dig den 7. februar!

Kærlig hilsen Annette

 

Hvorfor jeg laver det, jeg gør

Det gør jeg, fores kommunikation giver os en plads i verden. Det kan godt være, vi er her med vores nærvær og vores lyttende ører, men når vi sætter ord på vores idéer og syn på sagen bliver de gjort fælles, med dem, vi er sammen med.


’KLIK’ SIGER NOGET INDE I MIG

For mig er det guld når nogen siger noget, som jeg ikke har tænkt over før. Som får brikkerne til at dreje en ekstra gang inde på lystavlen. Jeg kan nærmest mærke, at der er noget inde i mig der siger ’klik’: ”det der, det kunne jeg bruge til noget

Hvis de ikke havde delt det, havde jeg ikke fået den gave. Det er bl.a. andet det kommunikation kan: Kommunikation giver os med nye måder at se og forstå verden på, og når de bliver kommunikeret, bliver de tilgængelige for alle de. Det synes jeg er fantastisk. Det er generøst. Det er hjælpsomt.

En del af min drivkraft går på at åbne munden når vi ser uretfærdighed og ulighed, og udbrede de gode budskaber, som peger på løsninger, muligheder og bedre vilkår for medarbejdere, borgere og kunder.  Jeg har ofte taget ordet på vegne af de, der ikke selv havde værktøjerne til at blive hørt – det gjorde jeg bl.a. en efterårsdag i 2005 på Speakers Corner i London – du kan se et videoklip her:

[nz_youtube id=”qhXyT9VPLlE?list=PL8X2Nt-ykG-NFh1Iunm7kamstv_Tlnikk” width=”” /]


ORD SKAL – HELST – BERIGE

Som min speakercoach på Speakers Corner i London sagde: Du er rigtig god til at mene og ville noget med det, du siger!

Nuvel! Jeg kan rigtig godt lide at tale og dele tanker, men det er altid samtalen jeg er interesseret i. Det jeg siger, skal gerne berige en anden og være hjælpsomt. Jeg taler derfor ikke for, at det skal være et show, og andre skal tænke at jeg er klog, men for at de får aha-øjeblikke. Får nye perspektiver. Andre måder at se tingene på. Og som vi ved, med nye måder at se tingene på, begynder vi at handle og kommunikere anderledes. Mit håb er for at berige.


ETIKKEN KOMMER MED VORES ENGAGEMENT

På mine kurser og i mine 1:1 forløb spørger jeg derfor altid folk, hvad de brænder for og jeg går efter det øjeblik, hvor jeg kan se gnisten komme frem i deres øjne. For det første, fordi det altid er det, der på magisk vis får kraften og klangen frem i deres stemme, gør deres tale klar at følge, og så medrivende, at jeg og deres publikum ikke kan undgå at lytte med. Men for det andet, fordi det er her, vi får os selv og vores etik med. Tror vi ikke selv på det, vi siger, er det svært at få andre til det. Når vi har os selv med, kan vi også se os selv, vores børn og vores omverden i øjnene.


BUDSKABET SKAL GIVE MENING

Derfor hjælper jeg med at klække alle de gode budskaber ud, så de bliver hørt. Det kan være budskabet om hvorfor vi skal have 7. millioner til forskning i bæredygtige afgrøder,  om nye HR-strategier i virksomheden, der sikrer rent drikkevand, eller den kommunale medarbejdergruppe, der skal have værktøjer til at kommunikere og samarbejde endnu mere effektivt. Jeg brænder for, at de mennesker får deres vigtige budskaber ud i verden, så andre kan få glæde af dem. Mit arbejde er gjort, når de brager igennem og bliver hørt, forstået og husket – længe efter, at de har taget ordet. Min opgave er at gøre dem sikre, når de tager ordet, så de kan gøre det igen og igen og igen.


SKAB MENING MED DINE ORD

Det er det, der gør mit virke meningsfuldt. Og gør, at jeg ved at jeg gør en forskel. Hver dag. Det fortæller jeg meget mere om, til mit foredrag den 7. Februar kl. 18 i København, hvor jeg samtidig også giver dig de værktøjer jeg hver dag bruger og giver til mine klienter, som får dig til at blive – endnu mere – hørt og gøre en – endnu større – forskel med dine ord. Prisen er 250 kr. inklusiv moms for en aften der garneres med muffins, udsøgt kaffe og te, og værktøjs-ark der får guldkornene helt hjem til dit arbejde! Reservér din plads nu på info@artikulation.dk

Læs mere om hvad du får med dig til foredraget her

Kærlig hilsen

Annette Bjerre Ryhede

Kan du ikke komme den 7. Februar? Så holder jeg webinaret ’Få jobbet’ den 9. februar, hvor jeg lærer dig, hvordan du sælger dig selv til dit næste drømmejob.

1:1 RÅDGIVNING

Få skåret dit pitch, din præsentation, foredrag eller tale til, så det bliver en succes. Få de værktøjer og den træning der får din unikke stemme frem og får dit budskab klart frem med 1:1 speakercoaching.

MASTERCLASS

Tag dine talegaver til næste niveau med mit træningslaboratorium, hvor du kommer til at mestre de genrer, der motiverer, inspirerer og rykker dine medarbejdere, din bestyrelse og kunder med denne Public Speaking Masterclass

 

Sådan bliver du hørt

Når vi gerne vil have nogen til at høre det, vi siger,  er det ofte fordi, vi gerne vil have dem til at tage det, vi siger, til sig. Tænke over det. Handle på det. Og huske det.

Her kan vi gøre mange ting. Vi kan for det første sørge for, at vores stemme fanger opmærksomheden, og er let at lytte til.

FÅ DIN STEMME TIL AT BLIVE HØRT

Vi kan fx hæve vores stemme en smule, når vi siger noget, vi særligt gerne vil have publikum til at lægge mærke til. Vi kan betone vigtige ord og variere vores stemmebrug ved at gå op og ned i toneleje, fordi en stemme, der ikke er monoton, men levende, er bedre til at fange opmærksomheden.

 

BRUG DIT KROPSSPROG TIL AT FORMIDLE DIT BUDSKAB

Vi kan sørge for, at vi kigger på dem, vi taler til. Også selvom vi kigger på noget sammen, fx en model af en bygning eller et budget; så drej lige hovedet og kig på dem, du taler til. Ellers kan de let blive i tvivl om, om du talte til dem, eller nogle andre. Samtidig har øjenkontakten den unikke fordel, at den hjælper den, vi taler til, til at holde koncentrationen, og forholde sig til det, vi siger.

 

SØRG FOR AT DIT PUBLIKUM KAN SE SIG SELV I DET, DU TALER OM

Vi kan sørge for, at gøre det tydeligt for publikum, hvorfor det, vi siger er relevant for dem. Fx ved at sige: ’Når I står og … så er det her særligt vigtigt, fordi …” Her sørger vi for at bruge ord og eksempler fra deres hverdag.

 

ÅBN RELATIONEN MED ET SMIL

Og så kan vi gøre det helt magiske: Vi kan smile til folk! Og ja det lyder så banalt, men når vi er koncentrere og faglige, så glemmer vi det nemt. Men et smil åbner som bekendt mange døre, og den dør du skal åbne her, er en relation. Det du viser med smilet er, at du, som menneske, gerne vil noget med det menneske, du taler til. Når du åbner relationen, åbner du deres ører for det, du siger.

 

MÆRK HVORFOR DU SELV SYNES, DET ER SPÆNDENDE

Hvis vi ikke selv synes det, vi taler om, er særligt spændende, er det svært at få andre til at synes det – ik? Det kan høres på vores stemme. Det kan ses i vores øjne. Så start med selv at finde spændingen og mærke det, du synes er spændende. Lad det skinne ud, når du taler!

 

FOREDRAG DEN 7. FEBRUAR:
TAG ORDET MED SUCCES – OG FÅ INDFLYDELSE

Vil du have endnu flere tips, til at blive hørt?
Til foredraget deler jeg ud af alle de tips, værktøjer og den inspiration jeg hver dag giver til mine klienter og kunder og ikke selv ville gå på scenen uden.
Læs mere om foredraget og få en smagsprøve her
Jeg glæder mig til at se dig den 7, februar og give dig endnu mere indflydelse!

Kærlig hilsen

Annette Bjerre Ryhede
Forelsket i ord med gnist!

 

Sig tingene HØJT – inden det virkelig gælder!

Hvorfor er vi ikke er bedre til at varme op og øve os, inden vi skal holde en vigtig præsentation?
Jeg vil vove at påstå, at vi bruger 90 % af tiden på at sidde med næsen i tekst – enten på computeren i PowerPoint og word – eller på et håndskrevet stykke papir. Jeg kender det også fra mig selv: Det er denne måde, jeg er vant til at arbejde på. Det er sådan jeg er blevet trænet.

 

VI SKAL OVERSKRIDE ”ØVE” GRÆNSEN

Der er en ’grænse’ vi skal overskride. Det er en overgang vi skal igennem. Vi glemmer, at overgange tager lidt tid. Overgangene fra arbejdet til privaten. Fra det ene møde til det andet. Fra vores introverte tilstand til den ekstroverte. Vii skal aktivere og bruge andre dele af vores hjerne. Det er lidt ligesom at sige til en muskel, der er faldet i søvn: så – nu er det dig, der skal på banen. Og det kommer den også. Men ikke uden, at vi siger til den: SÅ, nu er det altså nu!

 

DET ER FØRST, NÅR VI SIGER TINGENE HØJT, AT BUDSKABET BLIVER SKARPT

Vi skal træne før den store dag, fordi det først er her, vi kan høre, om det vi siger, er det, vi mener. Det er her, vi kan høre, om det hænger sammen. Det er her, vi kan høre – og mærke – når vi ikke er kommet ind til kernen endnu. Det er det magiske ved at sige tingene højt.

 

DIN PRÆSENTATION KOMMER PÅ PLADS, NÅR DU TALER

Det er derfor, jeg på mine kurser, guider folk igennem en proces, hvor de får fundet og formet deres budskab, pointer og storyline til deres næste oplæg, ved at tale rigtig meget. Som udgangspunkt skal de ikke høre på mig, de skal høre dem selv!
Der sker ting, med vores fokus, vores pointer og vores mening, med det, vi siger, når vi siger det højt. Ting, vi ikke kan tænke os til. Det svarer lidt til at tro, at vi kan løbe et maraton, UDEN at have taget en løbetur inden.
Så husk: Brug de ti minutter til at sige dine pointer HØJT!

 

MASTERCLASS I PUBLIC SPEAKING

Jeg har sat denne proces i system, for dig, der vil blive endnu bedre til at fange dit publikum og rive dem med. Der vil blive endnu skarpere til at argumentere og overbevise. Der vil tage din kommunikation til næste niveau, og rykke dit publikum, lede og gøre en forskel med dine ord: Velkommen til min første Masterclass i Public Speaking.
Her er træningen i højsædet, over 5 intensive aftener.
Du bliver en mester til historiefortælling, og lærer hvordan du bygger din troværdighed op, så du bliver hørt af dine målgrupper.
Du kommer til at mestre de 3 genrer:

  • VISIONSTALEN – hvor du motiverer
  • FORANDRINGSTALEN – hvor du argumenterer
  • HYLDESTTALEN – hvor du fejrer

Velkommen til Masterclassen! 

Den er for dig, der vil have dine medlemmer og medarbejdere med dig. Der vil skabe retning og fællesskab. Der vil kunne det, med ord, som vi kan, når vi ser folk i øjnene: Lede.
OG – der er Early Bird rabat frem til den 20. Januar.

Læs mere om Masterclassen i Public Speaking her

Jeg glæder mig til at gøre dig til en mester i talekunsten,
Kærlig hilsen
Annette

Kan jeg nu leve op til det, jeg har lovet?

Sådan tænker mange af os, inden en stor præsentation. Inden vi skal guide en flok igennem et krævende seminar. Inden mødet med en ny chef eller kunde. Vi vil gerne give dem, den værdi, de har brug for. Vi vil gerne rykke dem, det rigtige sted.

I denne proces er der typisk to spørgsmål, der melder sig:

  • Synes de, jeg er dygtig?
  • Synes de om mig?

Det er to faktorer, der er udenfor vores kontrol. Det ligger ikke på vores banehalvdel, men på publikums. Det er op til deres vurdering. Og ja: Jo mere vi har et ærinde, som går udover blot at underholde, men også rykke deltagerne, så de ser, forstår og gør noget anderledes, efter seancen, jo større er chancen for, at deres modstand kommer i spil. Helt forståeligt. Helt naturligt, Held sund og godt.

Det betyder, at vi må finde fred med, at der er nogen, der ikke vil komme med på vognen. Der ikke er klar. Der har bedre argumenter end os. Der ikke vil give slip på det, de har kært: Deres verdensbillede. Deres måde at gøre tingene på.

Vi kan kun invitere til det nye. Og så må vi for én gang for alle finde fred med, at vi, og det, vi siger, ikke er alles kop te. At vi ikke kan udrette mirakler. Vi kan kun gøre vores for – respektfuldt – at tale ind i deres verdensbillede og give andre måder at se det på. Vi kan kun i vores kommunikation være faste og klare. Vi kan kun ryste lidt med pisken, og påpege konsekvenser og vi kan kun vifte gevaldigt med guleroden, der gør det klart, hvad de får ud af det nye.

  • Valget om at åbne sig overfor det, der bliver sagt, er publikums
  • Valget om at lytte, er publikums
  • Valget om, at tage det, der bliver sagt, til sig, er publikums

Vi kan kun invitere til det. Det skal vi tale endnu mere om, til årets første webinar: Fra nervøsitet til gennemslagskraft!

Det er på torsdag den 12. januar kl. 19:00-19:45 og DU er inviteret med. Gratis. Tilmeld dig på info@artikulation.dk

Kærlig hilsen Annette Bjerre Ryhede

37 effektive værktøjer til at brænde igennem? Hent e-guiden ‘Så tal dog’, her

3 afgørende faktorer, der gør din nytårstale betydningsfuld

Selvfølgelig skal du da holde tale til nytår! Hvilken bedre lejlighed til at hylde det år, der er gået, og sammen se ind i det nye år? Nytårstalen behøver ikke blot at finde sted under middagen den 31., den kan du også med fordel holde for dit team, dine kolleger eller dine medarbejdere, når I mødes igen efter ferien. Tro mig – gjort rigtigt, vil den give jer alle endnu mere ny energi, til 2017!

Nytårstalen er en fantastisk anledning til at runde året af og blive klar til det nye. Med dine ord fremhæver du begivenheder og giver dem ny mening, ved at sætte dem i perspektiv. Her fremhæver du det, begivenhederne har betydet. For dig, for jer og for de, I arbejder for, fx borgerne, kunderne og medarbejderne.

Den gode nytårstale binder jer sammen, og skaber fællesskab. Den får gjort status og kommer med et perspektiv, der giver anledning til værdifuld refleksion for alle parter!

 

Vi har alle brug for hyldest

Den gode nytårstale anerkender det, vi sammen har gjort og er kommet igennem sammen. Den roser og fremhæver vores styrker, og det, vi kan være stolte af – så vi kan mærke det!

Vi har alle brug for ros og anerkendelse, og for, at andre har set den indsats, vi har lagt. Som borger, som medarbejder og som forælder og barn. Når anerkendelsen virkelig får os til at føle os set, så vokser vi som mennesker. Vi begynder at folde os mere ud. Vi bliver modigere. Vi får sulten til at fortsætte. Knokle videre. Blive endnu bedre. Så husk: Aldrig pisk uden gulerod!

 

Giv det ’hvorfor’ Dronningen udelader

Balancen ligger i, at du bruger dig selv i talen, til at fortolke og give begivenhederne mening, uden at det er dig som person, der i centrum. Her trækker du både på, hvad det har betydet for dig at se og opleve begivenhederne og hvorfor du ser det, som noget vigtigt. Med andre ord, skal du gå skridtet dybere end Hendes Majestæt Dronningen, der i hendes nytårstale hvert år har noget med om, hvordan det har glædet hende og Prinsgemalen at … Men hun siger aldrig hvorfor. Det kan få ordene til at klinge hult, fordi vi ikke får en grund til, at det virkelig har betydet noget. Det er grundene vi som publikum, kan spejle os i, og som giver indlevelse i talens pointer. Det er her, der skabes fællesskab imellem os, mens vi hører talen.

 

Kom dybere end temaer og varm luft

I din tale kan du tage udgangspunkt i én, eller max 3 betydningsfulde begivenheder for året, som du folder ud, og trækker dine pointer ud af. Hvor Dronningen og Statsministeren vælger nogle temaer, som de folder ud, kan du gøre din tale endnu mere vedkommende ved at tage udgangspunkt i konkrete begivenheder, I alle kender. Det er her, din tale bliver til mere end varm luft og abstrakte visioner.

Her er mine 3 spørgsmål, der hjælper dig til at finde det betydningsfulde indhold ti din tale:

  1. Hvad har du været stolt af i år?
  2. Hvad er årets highlights?
  3. Hvad er dine håb for det nye år?

Spørgsmålene runder 2016 af og gør dig klar til 2017

Uanset om du vil holde tale eller ej, vil jeg invitere dig til, at reflektere over og finde dine svar til spørgsmålene, som en smuk afslutning på 2016. Jeg lavede øvelsen til en middag med mine venner i går aftes, og det var en meget fantastisk oplevelse for os alle. Efter vi havde skrevet ned, delte vi alle, i løbet af aftenen, vores punkter. Vi glædede os på hinandens vegne. Var stolte på hinandens vegne. Vi blev rørte. Og vi kom alle hinanden tættere. Hvilken bedre måde, at runde 2016 af på! Tak.

Godt nytår!

Kærlig hilsen Annette

Vil du have hjælp til at få talen på plads? Vil du have modellen til at strukturere din tale, som mine kursister stadig bruger flere år efter, at de har været på kursus? Vil du guides igennem trin for trin til du står klar med en exceptionel tale? Så er mit onlinekursus Tal til festen lavet til dig. Du kan også booke 1:1 sparring her.


Vil du blive klar til at overbevise, lede og få sat retningen for det nye år?
Få sparring, rådgivning og træning der får dig ud over rampen, og sikrer, at din integritet er med, hver gang, du kommunikerer. Læs mere om mine 1:1 udviklingsforløb her under speakercoaching og 360graders lederkommunikation.

 

Skal du undervise og holde masser af oplæg i det nye år? Få lagt dit fundament sikkert på plads, så du er klar til at møde dit publikum med gnist og gennemslagskraft. Få analyseret målgruppen, så du kan kommunikere til dem med budskaber der giver værdi for dem og lever op til dine mål – kom med på BLIV HØRT den 19. Januar!

Og husk: Torsdag den 12. januar holder jeg webinaret: Fra nervøsitet til gennemslagskraft kl. 19 og guider dig fri af præstationsangsten. Det er gratis! Tilmeld dig på info@artikulation.dk

SÅDAN TESTER DU DIN PRÆSENTATION INDEN DEN STORE DAG

Din præsentation er først færdig, når du har testet den. Du er først klar til at formidle noget, når du selv har forstået det. Og du skal formidle det, før du er helt sikker på, at du har forstået det.

På mine kurser guider jeg deltagerne igennem øvelser, hvor de bearbejder deres præsentationer. De splitter dem ad og samler dem igen. Jeg hjælper dem med at skære helt ind til benet. De skal se præsentationen fra andre vinkler – ikke mindst målgruppens! De skal finde historien i præsentationen. Og de skal skære deres pointer ud i pap og kunne referere dem frit.

Det er først, når de for alvor begynder at arbejde med deres præsentation, at de rigtig begynder at forstå hvad de vil med den. Og det er først når de HAR holdt deres præsentation, og fået feedback at de ved, hvad der egentlig skal med – og hvad der ikke skal – i den færdige præsentation.

Hør hvordan processen var, for de masterstuderende jeg underviste på RUC i sidste uge, og hvad de fik ud af det, i videoen her:

[nz_youtube id=”8V2ON5V_dRY” width=”” /]

 

Det er først når vi formidler vores oplæg og vores præsentation, at vi egentlig ved, hvordan den skulle have været.

Men sådan behøver det ikke at være! Du skal blot give dit vigtige oplæg en tester inden den store dag! Sådan gør du:


START MED AT BESVARE SPØRGSMÅLENE:

  • Hvad er det, min målgruppe får ud af det, jeg taler om?
  • Hvorfor er det vigtigt for mig at holde dette oplæg?
  • Hvad er mit budskab?

Når du kan svare kort og klart på de 3 spørgsmål, er du klar.

 

SÅDAN TESTER DU DIN PRÆSENTATION

Gør altid nr 1. Gør nr 2 og 3 når du for alvor vil brænde igennem, forandre, motivere og overbevise.

1: Rejs dig op og hold din præsentation/foredrag/tale som du ville gøre på den store dag. Lad som om målgruppen sidder foran dig og tal direkte til dem.

Her kan du mærke, hvad der fungerer og ikke fungerer. Hvor der er gejst i det, du siger, og hvor der er mellemregninger, du mangler, ting der er irrelevante og ting der mangler et eksempel for at blive helt indlysende.

2: Optag dig selv på video og se det igennem bagefter. Som din egen bedste ven og egen bedste coach: Fremhæv dine styrker og der, hvor der skal forbedringer til.

3: Få en der repræsenterer eller kender målgruppen, til at høre dit oplæg og give feedback. Bed dem komme med deres indvendinger, ubesvarede spørgsmål og fortælle dig, hvor du virkede mest overbeviste og hvor du mistede dem.

Ret til. Start forfra og test igen.

Jo mere du øver dig, jo hurtigere bliver du rigtig dygtig og behøver i fremtiden ikke at bruge lige så lang tid på forberede dig. Processen kommer ind under huden på dig!

Bliv guidet igennem processen og få den ind under huden. Lær hvordan du tager ordet med succes og bliver en eminent taler: Kom med på Bliv Hørt den 19. januar!

Få 1:1 sparring omkring de kommunikationsudfordringer du står overfor. Få dine oplæg på plads og kom af de dårlige vaner. Du kommer til næste niveau. Læs mere om 1:1 speakercoaching her.

Ordet er dit!

Kærlig hilsen

Annette

Tag ordet med succes! Gratis webinar 13. december

Du kan også blive hørt, forstået og skabe forandringer!

Hvert år tager jeg på seminarer og kurser rundt omkring i verden, bl.a. USA, hvor jeg lærer nyt og bliver inspireret af, hvad verdens bedste talere og foredragsholdere gør. I dag bliver de betegnet som naturtalenter, men de har alle startet samme sted som os. Med at øve, lære, træne. Begå fejl og lære af dem. Jeg har samlet alle deres guldkorn, så du kan springe nogle trin over:

  • Hør hvad bl.a. Oprah Winfrey, Steve Jobs, Brene Brown og Brendon Burchard, gør, når de tager ordet og få del i deres metoder og værktøjer!
  • Vil du gerne blive bedre til at få engagerede deltagere, når du holder præsentationer, oplæg og tager ordet ved møder?
  • Vil du gerne væk fra de tekstfyldte slides, selvom du tænker, at du fremstår uforberedt uden?
  • Har du et foredrag i maven?
  • Vil du gerne blive fri af præstationsangsten, og i stedet gå på scenen med ro, overblik og lyst til at tale foran dit publikum?
  • Vil du gerne være helt sikker på, at dit publikum har fanget dit budskab, når de går ud ad døren?

Så er webinaret noget for dig. I webinaret får du svaret på, hvordan din passion gør dit publikum nysgerrige. Du får svaret på hvorfor du ikke skal kunne huske det hele, men have 3 skarpe pointer og hvorfor du skal omfavne præstationsangsten for at bryde igennem lydmuren – og meget mere!

Det er den 13. december fra kl. 19-19:45 og det er selvfølgelig LIVE, så du kan stille dine spørgsmål og jeg svarer og  hjælper dig videre!

Og JA – det er gratis! Det er vel jul 😉

Tilmeld dig her i dag, på mail til: info@artikulation.dk

 

– og her er i mellemtiden lidt inspiration, med nogle af mine yndlings foredragsholdere og deres bedste øjeblikke på talerstolen:

 

Steve Jobs, Connecting the Dots:

[nz_youtube id=”sr07uR75Qk0″ width=”” /]

Læg mærke til hvordan hans budskab er så skarpt hele vejen igennem foredraget, at du kan huske det, når videoen slukker.

 

Oprah Winfrey, Harvard Commencement Speech:

[nz_youtube id=”GMWFieBGR7c” width=”” /]

Læg mærke til hvordan hun bruger humor, varme og pauser til at connecte med sit kæmpe publikum (‘working  a crowd’, bliver det også kaldt …)

 

Brene Brown, The Power of Vulnerability:

[nz_youtube id=”iCvmsMzlF7o” width=”” /]

Læg mærke til hendes utrolige mod, til at stille sig selv frem og bruge hendes egen historie som afsæt for hendes forskningsbaserede pointer. Det skaber tillid. Det åbner hos som publikum og gør det trygt at tage med på rejsen, blandt de vigtige og hårde sandheder.

 

Brendon Burchard, Helping a girl find her voice:

[nz_youtube id=”1HpPOM010sg” width=”” /]

Træk vejret hvis du synes det er for ‘amerikansk’ fordi hov: Her er en mand, der tillader sig at blive rørt og vise sine følelser (hvilket jeg personligt mener er den eneste vej frem for os som mennesker og i samfundet i dag). Læg mærke til hvordan han går fra den ene følelse til den anden: Sjov og så dyb alvor. Frem og tilbage! Han er en mester i historiefortælling, og jeg håber at blive lige så dygtig en dag!

Vi ses!

Kærlig hilsen Annette Bjerre Ryhede

Pludselig dukkede den gamle tvivl op igen …

”Er du nu sikker på, at du kan levere?” Hviskede stemmen. Min gode gamle ven, dagen før et stort kursus.

Jeg havde forberedt mig i lang tid forud. Pludselig blev jeg usikker på, om jeg havde energi nok. Om jeg ville blive uskarp. Og hvorfor er det lige skarpheden, der er min akilleshæl? Jo fordi jeg ved, at den er min vigtigste kompetence, når det virkelig gælder. En ting er, at jeg er forberedt. Noget andet er, at det ligger på min rygrad at være på og kommunikere foran et publikum. Men jeg har brug for at kunne tænke på stedet.

Og lige præcis i forhold til det, var det uheldigt, hvis min gode gamle tvivl om, hvorvidt jeg nu også kunne levere, fik ordentligt fat i mig. Hvorfor? Jo fordi, den ville sende mig ud i frygt og usikkerhed. Her er det stensikkert at mit fokus ryger. Mit flow ryger. Min skarphed ryger. Og jeg holder op med at kunne arbejde konstruktivt og gøre de rigtige ting, der sikrer, at jeg er skarp på dagen.

Altsammen på grund af en lille ‘uskyldig’ tanke, der startede med: Er du nu sikker på …?

Der var ikke andet at gøre, end at tage min egen medicin! Jeg greb til de værktøjer, jeg har udviklet, og bruger hver dag på mine kurser og i 1:1 forløb.

Step by step gik jeg igennem:

1: Accept: Jeg må acceptere, at jeg har det sådan her lige nu. Det er ok. Jeg giver mig selv omsorg. Det hjælper mig til at være i det.

2: Træk vejret: Jeg trak vejret dybt, helt ned i bunden af lungerne, langsomt.  Jeg satte ord på, hvad frygten handlede om. Det er ALTID vejen til at komme ud af frygtspiralen: Sæt ord på, hvad du er bange for!

3: Forberedelse: Jeg gik mine forberedelser igennem, og især: Hvad er det vigtigste, der skal ske her? Hvorfor? Hvad er deres behov? Hvad skal der til, for at jeg fører dem derhen, hvor de har brug for at komme? Jeg traf de afgørende valg.

Jeg kom tilbage på sporet. Har du også brug for at komme tilbage på sporet? Sæt dig og kør de 3 steps igennem. Jeg lover, de vil gøre en forskel for dig. Og du kan også bruge dem til andre ting. Fx til at få overblik over din dag. Her er spørgsmålet så blot: Hvad er det vigtigste i dag?

Træk vejret, accepter det, der er. Vælg, hvad der er vigtigst lige nu.

Kærlig hilsen Annette

GRATIS WEBINAR DEN 13. DECEMBER

Tag ordet med succes – de 7 P’er der får dig og dit budskab til at brænde igennem!
Hør hvordan du:
Du bruger din passion til at brænde igennem overfor dit publikum

  • Zoomer ind på publikums behov
  • Udvikler dine skarpe pointer
  • Opbygger din præsentation, så den fortæller en historie
  • Håndterer præstationsangsten
  • Får din unikke power ind i dit kropssprog
  • Hvordan du får guldkorne fra webinaret ind i din praksis og får glæde af dem hver dag!

 

Det er den 13. december kl. 19-19:45 og det er gratis!

Tilmeld dig til mail: info@artikulation.dk

[ARTIKULATION]