Lyt og rum medarbejdernes vilde fantasier ogmodstand mod forandringer – ellers kan du ikke få dem med på den nye virkelighed. Træn og øv alle mellemledere i budskabstræning – de er det vigtigste led. Sørg for at kommunikationen skaber mening for medarbejderne, skær den ind til benet og lad være med at hælde sukker på!
Vil du gerne skabe forandringer i din organisation? Her er 3 forandringspointer fra forskerne
RUM DE VILDE FANTASIER
Det betyder, at du skal lukke bøtten og lytte til de (vilde) idéer medarbejderne har om forandringerne og RUMME det. Være med det uden at gå i forsvar, i koma eller korrigere. Gør vi de 3 ting klapper medarbejderen i og idéerne vokser sig til monstre i deres bevidsthed. Det er ikke hensigtsmæssigt! Først når fortolkningerne kommer ned på et mere virkeligt plan, og medarbejderen har fået luft for de vilde fantasier, er medarbejderen klar til at komme med på vognen af det nye. Det skyldes, at vi alle, ligegyldigt hvor robuste vi er eller hvor meget vi har lært at trække vejret og finde ro indeni, reagerer på forandringer. Det betyder at vi er sunde. Vi er vågne. Vi har været glade for det, der har været.
TRÆN LYTTEMUSKLERNE
Derfor er den vigtigste – og sværeste (sådan som jeg oplever det i mit arbejde) opgave at kunne lukke munden og lytte. Og rumme det der foregår i medarbejderen og rumme det der foregår i en selv pga. den situation man er i (ledere bliver jo påvirket såvel som medarbejderne) og rumme det der sker i en, over de vilde historier man hører fra medarbejderens side.
DEN NÆRMESTE MEDARBEJDER TRUMFER TOPLEDELSEN
Alt for ofte glemmes forandringsagentens rolle: Det er topledelsen der klædes på, trænes og optimeres til at kunne gå ud og levere budskabet foran alle medarbejdere, godt støttet af slides, intranet og diverse andre trykte medier! Her overses deres mundtlige kommunikation: Det er fatalt for forandringsprocessen: Den gang jeg selv læste på RUC blev det slået fast, og her 10 år efter blev det på et forskningsseminar slået fast igen: Den nærmeste leder er den enkelte medarbejders vigtigste kommunikationskanal. Det er herfra den enkelte medarbejder både ønsker at få sin information MEN det er også herfra de afkoder hvordan de skal forstå den kommunikation de modtager. Det vil sige:
- Er nærmeste leder ikke alignet med budskabet falder det til jorden
- Er lederen ikke sat ind i sagerne i god tid, har haft mulighed for at stille spørgsmål OG blive rummet af SIN leder, falder budskabet til jorden
- Er lederen ikke trænet i at kommunikere budskabet med ejerskab og troværdighed, svare på spørgsmål OG kunne lytte, falder det til jorden
Derudover ved vi jo alle sammen godt at budskabet:
- Skal give MENING for medarbejderne
- Skal være ærligt og klart (lad være med at skønmale, fordreje og udelukke informationer)
- Skal gøre det klart for medarbejderne hvad det betyder for dem
Budskabet fra forsker Helle Petersen var tydeligt, at dette overses og at mellemlederne udstyres med et sæt slides de knap nok selv kender, hvilket går det umuligt for dem at tage ejerskab for budskabet. Jeg kunne ikke være mere enig! Derfor er de to egenskaber altid med på mine intensive kurser: Evnen til at kunne lytte – VIRKELIG lytte og evnen til at kunne tage ejerskab for det budskab, man skal have ud til verden.
Pointerne er fra seminaret ’Følelser i Forandring’ som jeg i dag var til på mit elskede universitet RUC. Forskeren Helle Petersen (kommunikation) og professor Steen Visholm (psykologi) førte os klart ind i de største udfordringer og dilemmaer for forandringskommunikation og forandringsprocesser i vore dages Danmark.
Tak for genopfriskning , påmindelser og konkret inspiration til hvordan vi gør det bedre i praksis!
Kh Annette Bjerre Ryhede