Hvis du glemmer at rose

…når du giver feedback på en præsentation som du selv eller andre har holdt:

Bliver du selv ked af det
Dine kolleger bliver kede af det
Dine medarbejdere bliver kede af det

Hvorfor?

Fordi vores hjerner så tror, at der ikke er noget der var godt. Og som mennesker vil vi som grundregel gerne gøre det godt. Og får vi kun at vide, at der var alt muligt der manglede, eller var for meget eller for lidt, så kræver det en enorm indsats (eller træning) selv at kunne danne sig et nuanceret syn på ens indsats.

Test: Prøv lige at mærke efter i maven – eller i brystet – hvordan det føles, når jeg siger til dig:

  • X skal være mere fokuseret
  • Du skal tale højere
  • Der er alt for meget med
  • Jeg synes du hellere skal sætte fokus på x
  • Jeg kan ikke se pointen med x,
  • Osv.

Og prøv at mærke i maven, hvordan det føles, når jeg siger:

  • Jeg synes det var et interessant og berigende oplæg!
  • Det er dejligt at mærke, at du er så engageret!
  • Du har forberedt dig godt – jeg kan mærke at du er grundigt inde i stoffet!
  • Det er dejligt, at du holder så god en øjenkontakt
  • Jeg synes det er interessant, at du fremhæver x og y som eksempler
  • m.m.

Og nej – det betyder ikke, at ’konstruktiv’ feedback er forbudt, og at du aldrig må sige noget ’negativt’ og at du skal gå på listefødder 😉 Men får du ikke det positive med, så er det ikke en konstruktiv feedback.

Og endnu vigtigere – du er faktisk lidt af en ……! hvis du ikke sørger for, at have det positive med – for der er altid noget der fungerer! Måske skal du bare have lidt træning i at se det?

Når du har fremhævet styrkerne & det der fungerer & det du godt kan lide og som gik godt – og når du har anerkendt og rost personen for sin indsats, kan du gå over til at fremhæve hvordan oplægget kan blive bedre næste gang.
Her fokuserer du på give en feedback, der vil styrke oplægget og formidlingen endnu mere:

Jeg tror din præsentation/dit oplæg/din tale vil blive endnu bedre, hvis du …

  • X
  • X
  • X

 

Bonus: Når du giver ros:

  • Hjælper du personens selvtillid med at vokse (og den selvtillid har de brug for, for at brænde igennem med deres oplæg og præsentationer)
  • Du gør deres dag bedre
  • Du gør det muligt for dem hurtigt at arbejde videre med oplægget og gøre det langt bedre
  • Du styrker jeres relation
  • Du oparbejder gensidig respekt
  • Du opbygger troværdighed
  • Du styrker jeres samarbejdspartner
  • Du styrker personens udvikling

 

Så kom i gang med at træne at sætte fokus på det gode I det, du selv og andre siger, og på den måde det bliver formidlet – effekten vil ikke udeblive!

Har du brug for at få trænet at sætte fokus på det der virker, når du og andre tager ordet?

Så du får øje på dine og andres styrker når I tager ordet?

Så din og andres selvtillid omkring at tage ordet vokser?

Så kom med på tirsdag den 26. August kl. 18:30-21:00. Der er få pladser tilbage (og jeg ved ikke hvornår jeg holder denne aften igen)

Så skynd dig at komme med! Jeg glæder mig til at se dig!

Læs om hele aftenens program her 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *