Lav en Ghita Nørby!

Der er ikke noget som et smittende engagement, når den du lytter på, brænder for det hun eller han siger! Og det kan man kun, når man tager det man siger, på sig. Det vil altså sige, at man lader værre med at undskylde sig selv og det man siger. Drop det! Det er meget federe at høre på nogen, der står inde for det de siger!

Engagementet er nemlig afgørende for gennemslagskraften. Når folk taler om noget, de synes er vigtigt, som de har et forhold eller en holdning til, smitter det af på tilhørernes interesse. Vi vil hellere høre på nogen, der vil noget med det, de siger, og som tror på det. Dét gør Ghita Nørby, og når man har oplevet hende på en scene, så brager hun igennem!

Men, selvfølgelig er det ikke altid, at man fortæller andre om de ting, man brænder mest for. Nogle gange bliver man i sit arbejdsliv bedt om, at fx at redegøre for noget, man ikke selv synes, er super interessant. Det du så kan gøre er, at finde en anderledes vinkel på det, tag fat i, hvorfor det er vigtigt, at dem der lytter, ved noget om det du skal redegøre for, eller lav redegørelsen om til en historie. Hvis du fx skal redegøre for fire trin, der skal opfyldes, for at man fx kan blive certificeret som ’x’-type virksomhed, så fortæl om en tur igennem en virksomhed, hvor man kommer igennem de forskellige steder, hvor man kan se, at virksomheden er certificeret som fx ’miljørigtig’, lever op til ’code of conduct’ eller hvad det nu kan være. Se hvilke billeder og historier der ligger i dit emne. Og så er der lige pludselig noget engagement du kan tage og bruge i din formidling, for det er din historie, din formidling af stoffet. Tag det på dig, stå inde for det du siger – vær stolt af det!

Hold altid fast i: Jeg har noget rigtig interessant at fortælle, det står jeg inde for! Smil til dine tilhørere og lad dem mærke dit engagement! Så bliver det en oplevelse for dem, at lytte, og det bliver sjovere for dig at tale.

Toastmaster, bryllupstaler og taler fra HJERTET

Skal du være toastmaster  eller holde tale ved et bryllup?

Så er her de bedste tips til de gode bryllupstaler og  festlige indlæg – plus den formelle talerække.


Bryllupstaler skal komme fra hjertet

Dine bryllupstaler er de vigtigste taler i dit liv. De taler der for alvor brænder igennem, og som jeg selv personligt kan huske mange mange år efter, er dem der kom fra hjertet! Du kan ikke fake autenticitet, og du kan ikke sige noget, der gør indtryk, hvis du ikke føler dem. Ja det kan betyde, at der kommer en lille tåre undervejs, men jo stærkere en oplevelse bliver det for dig som taler og dem der lytter, fordi du får sagt det, du rigtig gerne vil fortælle dem. Og for alle der hører talen, er der ingen tvivl om, at du mener det, du siger.

Ja klart – vi er bange for, at vi ikke kan styre det, og ikke komme igennem talen. Derfor er talen til brylluppet, eller andre store fester, heller ikke stedet at afsløre dybe hemmeligheder eller give en negativ kommentar med på vejen. Fester er til for at fejre det gode, og har du ikke noget godt at sige, så lad være med at holde tale.

For her er vi inde på noget centralt: For at holde en tale fra hjertet, er vi også nødt til at forholde os til de følelser, vi har for dem, vi skal tale til. Det gælder om at mærke dem og høre hvad de har at sige. Oftest finder vi jo så, så glædeligt ud af, at der er rigtig mange positive følelser, som vi ikke i hverdagen går og udtrykker overfor hinanden, og så er festtalen et oplagt sted at markere, hvad den eller dem, der skal fejres, betyder for os. Det er dét, der er med til at gøre dagen helt unik for både dem der bliver fejret og dem der er gæster.

Det skyldes også, at vi, selvom talen ikke er til os, spejler os i det der bliver sagt, mærker de følelser der er til stede i det, og måske lader vi os inspirere af nogle af de ting der bliver sagt i talen.

Så til din forberedelse:

Sådan laver du bryllupstaler, hvor du har hjertet med

Sæt dig ned med et stykke papir og mærk efter hvad dem, eller den, du skal holde tale til, betyder for dig. Hvad for nogle særlige oplevelser har I haft sammen? Hvad har personen hjulpet dig med, sagt til dig og givet dig i livet? Skriv stikordene ned, fx i en brainstorm, som et mind map. Hvad kommer frem når du tænker på personen eller personerne? Hvis det er svært at komme i gang, så lav en non-stop writing over, hvordan de eller den, du skal holde tale, er særlige og hvad de betyder for dig.

Når du nu har en masse stof, kan du begynde at strukturere det. Måske vil du starte med at tale om de karakteristika, der for dig  gør hovedpersonen særlig. Herefter kan du arbejde dig ind på, hvad de betyder for dig rent følelsesmæssigt. Bruger du eksempler og historier, så gør det tydeligt hvad pointen er med de eksempler. Det er det, der gør talen personlig og din tale til din helt unikke gave til hovedpersonen.

Centrer din tale, eksempler m.m., omkring tre hovedpointer, og slut af med dit hovedbudskab til dem. Og det behøver ikke at være så højtflyvende. Det er nemlig ofte at, ’derfor er jeg utrolig stolt af dig’, ’derfor elsker jeg dig så utrolig højt’ eller ’og derfor er det så dejligt at være I jeres selskab, og det gør mig så utrolig glad, at I har fået hinanden her i dag’.

 

 

Se onlinekurset Fra nervøsitet til Gennemslagskraft her

 

5 tips, der gør dig til en succes som toastmaster

  1. Bliv nævnt i invitationen, så folk kan melde deres indslag til dig. Bed dem melde indslagets art, tid etc. så du kan planlægge en god rækkefølge
  2. Placér indslagene efter, hvordan du ved at det vil passe med køkkenet, værtsparrets ønsker og lav et godt miks af  mad, sange, taler m.m.
  3. Som toasmaster er det selvfølgelig din opgave, at guide gæster og værter sikkert gennem en dejlig aften. Som  x-tjener ved utallige bryllupper skynder jeg mig lige at tilføje: Husk hele tiden at koordinere med køkkenet!
  4. Hold talerne orienterede undervejs og fortæl taleren, når det næste gang er dennes tur, ca ti minutter før, så personen kan gøre og holde sig klar
  5. Sørg før at tidsplanen holdes, så brudevalsen danses inden kl. 24 (Det regnes traditionelt for uheld hvis den danses efter kl 24) – det er dit ansvar at sørge for at alt klapper, så brudeparret kan slappe af og nyde deres fantastiske aften!

 

Talerækken ved bryllupstaler

Der er en helt traditionel ‘Emma Gad-agtig” formel talerrække, man kan benytte sig af ved bryllupper. Men personligt har jeg, alle de gange jeg har været toastmaster, spurgt brudeparret, hvilken rækkefølge de selv vil foretrække.  Fx synes jeg, at det er fjollet, at bruden, hvis hun vil holde tale, kommer langt nede i rækken. Hvorfor ikke lige efter gommen, da de to taler jo hører sammen? Som værtspar og brudepar synes jeg, man selv har lov at bestemme.

Tænk over hvordan det passer bedst, fx ved at du ved lidt om, hvad de forskellige talere vil sige. Dette er også en god hjælp til at hjælpe folk – i god tid inden den store dag – med at komme i gang med at tænke over, hvad de vil sige. Og du kan hjælpe dem, der er i vildrede, ved at spørge; hvad vil du rigtig gerne sige til dem? Hvad vil du fortryde, at du ikke får sagt+

Som toastmaster vil du typisk præsentere dig, efter at du er blevet præsenteret af værtsparret. Sig her noget om, hvordan du regner med at styre programmet, måske takke for æren og sige noget kort til brudeparret. Du er den der sætter rammen, og kan også lægge stilen ved at lægge ud med at hylde brudeparret, sige noget om hvad du mener gør dem særlige, og at det er I alle glade for at fejre i dag. Du er jo nemlig også på en måde en repræsentant for hele selskabet, og kan lægge en ekstra skål ind for værten(erne) og sætte stemningen.

Traditionelt set vil du også holde tale undervejs, og som afslutning på aftenen, kan du sige noget, der rammer hele aftenen ind. Så forbered også hvad du vil sige til sidst, som en sidste hyldest. Du kan selvfølgelig moderere det efter hvad der er blevet sagt og sket i løbet af aftenen. Men at du har tænkt over, hvad du vil sige til sidst, på forhånd, er med til at give dig ro og overskud aftenen igennem.

Tager I den formelle vej er rækkefølgen:

 

Den traditionelle talerække ved bryllupper

1. Værten (som typisk er brudeparret, gommen eller brudens far eller mor). Der bliver budt velkommen, og toastmasteren præsenteres.

2. Toastmasteren  – præsenterer sig selv, fortæller om aftenen etc.

3. Brudens far.
4. Brudgommen.
5. Forlover.
6. Brudgoms far.
7. Bruden

 

Kom til onlinekurset Tal til Festen her

 

Talerække til det moderne brudepar

Her er brudeparret de første, der holder tale. Så kan de læne sig tilbage, slappe af og nyde alle de andre kærlighedsord fra deres familie og venner. Der er nogen, der ikke har appetit, før de har holdt deres tale – og det vil jo være sund, at gå glip af sin egen dejlige bryllypsmiddag ;).

  1. Værten = brudeparret. Der bliver budt velkommen, og toastmasteren præsenteres.
  2.  Toastmasteren, der  introducerer aftenen
  3. Gommen
  4. Bruden
  5. De nærmeste familiemedlemmer

Herefter kommer venner og familie i rækkefølge efter, hvor tæt de er på parret.

 

Kærlig hilsen Annette

 

Gå på opdagelse i alle onlinekurser her

Vejrtrækning fremfor alt

Når vi er på, glemmer vi alt for ofte at trække vejret. Det er fordi vi bliver nervøse, taler hurtigt, og ikke bryder os om, at der er stilhed. Men også fordi vi ofte er så heldige at være begejstrede for det, vi taler om, og har noget på hjerte. Så vi fylder alle tidslommer ud med tale og kropssprog. Så går vi hektisk rundt på scenen, piller måske ved papiret og siger ‘øh’.

Men det er ikke så godt. Fordi det kræver en god vejrtrækning at kunne tale godt. At få styrke og klang på stemmen. Og så giver de pauser, hvor vi trækker vejret, vores publikum lov til, lige at lade det, vi lige har sagt, synke ind. Det gør en klar til at modtage næste pointe og måske lige tænke over det, der er er blevet sagt.

Men det er rigtig svært at indføje en dyb vejrtrækning og vejrtrækningspauser i ens oplæg. Men den gode vejrtrækning giver også en større ro, når du er på, og dermed følger overskud for dig som taler, til at være opmærksom på dit publikum, og til at det bliver meget rarere at ‘være på’.

Inden du skal på: Tag dybe vejrtrækninger. Det er også med til at dæmpe eventuel nervøsitet. Men brug også vejrtrækningen til at begynde dit oplæg med ro på. Inden du overhovedet begynder at tale, gå så stille og roligt derhen hvor du skal stå, mærk jorden under dine fødder, kig på publikum, og tag så en dyb verjtrækning INDEN du begynder at tale. Så har du vejrtrækningen med fra begyndelsen af og starter med ro på.

Men husk også vejrtrækningen undervejs, da det gør det meget behageligere for dig at tale, og for dit publikum at lytte. Hvis du bruger et talepapir med dine pointer, så sæt et kryds ind efter hver pointe, så du husker at tage en vejrtrækningspause undervejs.

Men vejrtrækningen er jo også god for mange andre ting. Den giver mere ilt til hjernen og får en mere ned i kroppen, hvilket kan være stressreducerende, så hvorfor ikke også tage en dyb vejrtrækning lige nu?

Fra tunge til skarpe præsentationer

Prøv at tænke på, hvor meget tid du kunne spare, hvis alle de præsentationer du lagde øre  var skarpe, budskabsfokuserede og målrettede? Hvis det var tydeligt, hvad du kunne eller skulle bruge indholdet til, hvis du blev inddraget undervejs og der ellers blev gjort så lidt som muligt for, at du fik lyst til at tegne kruseduller på bloggen eller  lave en indkøbsliste i hovedet?

Og tænk på, hvor meget federe det var, hvis du ikke skulle slås med din egen nervøsitet inden du skulle holde en præsentation, hvis du inden var fuldstændig klar over, hvad du ville sige. Du var fuldstændig klar over hvad dit fokus og dine pointer var, hvilken rækkefølge og med hvilke eksempler de skulle komme, og du havde en stærk stemme og en ro i kroppen når du præsenterede?

Tænk på, hvor meget mere effektiv kommunikationen ville blive, hvor meget tid der kunne spares, og hvor meget mere du personligt – og din arbejdsplads – ville få ud af møderne? Og hvor mange penge arbejdspladsen ville spare i tid, ved at den mundtlige kommunikation blev effektiviseret?

Tænk på, hvis du ikke gik fra mødet og var træt i hovedet, fordi du skulle bruge energi på selv at udrække pointerne og måske også var nødt til både at læse og lytte på samme tid, da der blev vist tekstfulde slides samtidig med, at der blev talt? Det er utrolig trættende for vores hjerner at skulle multitaske på den måde!

Der er både energi og tid at spare, ved at give sine medarbejdere og dig selv værktøjer til god mundtlig kommunikation. Værktøjer til selvhjælp. Værktøjer til at blive klare i spyttet, strukturere oplæggene klart og målrette dem efter det output de der lytter har brug for. Hvorfor gør vi det så ikke? Hvorfor er det noget vi mener, man bare må blive bedre til med tiden, eller noget man ikke kan forvente af alle at de er gode til? Mit indtryk er, at vi behandler det som noget man enten er født med eller ej. Sikke noget vrøvl! Stærk mundtlig kommunikation, hvor man brænder igennem, og taler til sit publikum, kan læres! Ja faktisk kan dét, på nogle enkelte timer, at blive trænet i at bruge nogle enkle værktøjer, forbedre vores præstation fra den ene dag til den anden.

Mundtlig kommunikation som ekstremsport

Mundtlige angreb får os let til at lukke i og bide igen. Til at gå i forsvar og bremse dialogen og udviklingen af fælles forståelse. Men angreb kan bruges til læring og til at udvikle sig som taler.

Der findes et helt særligt sted, hvis man vil sætte sin gennemslagskraft, mundtlige kommunikationsevner og argumenter på prøve. Nemlig Speakers Corner i Hyde Park i London. Her mødes debattanter hver søndag. Jeg har selv to gange talt på Speakers Corner, sammen med andre kommunikationsstuderende fra RUC, og det er virkelig ekstremsport! Første gang så jeg pludselig mine egne fødder gå hen til den tomme kasse og gå op på den. Jeg kiggede ud på publikum og trak vejret, og så begyndte jeg at tale. Og jeg talte og diskuterede, argumenterede, lyttede og talte og argumenterede igen. Jeg troede jeg havde været deroppe i et kvarter. Det havde jeg ikke. Jeg havde talt i en time! Publikum blev større og større, nogen gik, andre kom til. Og så måtte jeg trække mine påstande og præmisser for mine synspunkter ind igen. På Speakers Corner er der nemlig ikke noget der hedder enetale, det handler om dialog, om at ‘skabe et møde’ som folk får lyst til at deltage i. Hvor der sker noget! Og har man ikke noget på hjerte, så synes dem, man elsker og hader på samme tid – hecklerne (personer der stiller spørgsmål til talerne) at man ikke er værd at bruge tid på, og så går de igen, og så går alle andre også, energien forsvinder og man skrumper ind som taler. Men brænder man for det man taler om, har man sat sig ind i stoffet, og lytter man på det hecklerne siger, ja så brænder man igennem, og kan endda flytte folk!

Man lærer VIRKELIG at argumentere for sin sag på Speakers Corner, kan man ikke det, er man lost og må pakke sammen. Udfordringen er så, ikke at blive vred og sur på dem der stiller kritiske spørgsmål, men at tage det som en gave til udviklingen af stoffet, af det der bliver sagt i mødet. Så bliver det en fed oplevelse for både taler og publikum hvor alle kan blive klogere. Det er helt klart en ekstrem måde at lære stærk mundtlig kommunikation på, og en del forberedelse og træning er en rigtig god idé, for at det bliver en lærerig oplevelse. Men man kan lære meget af Speakers Corner, ting som er værdifulde i forhold til medietræning – man får aldrig et hårdere publikum end hecklerne på Speakers Corner, der både går efter sag, argumenter og person. Og man lærer virkelig én gang for alle, hvor vigtigt det er at lytte og at bruge kritiske indspark til at komme fremad i et emne, og at vise respekt for dem, noget som jeg fra min ledelseserfaring ved, er vigtigt, men også utrolig svært, fordi man kan få følelsen af at føle sig angrebet.

Brug derfor angreb som læring. Tag tiden til at trække vejret inden du svarer, lyt til hvad der bliver sagt, vis respekt for det, og hav så et arsenal af forskellige argumenter, så du kan vælge dem der passer til den eller de du taler med.

STIL SPØRGSMÅL!

Vil du engagere og gøre det let for dit publikum at følge med i dit oplæg, så stil spørgsmål som led i præsentationen!

Jeg holdt forleden en session for et konsulentbureau, som ofte holder foredrag. Én af dem sagde, at han ikke brød sig om at skulle holde et helt langt foredrag uden at være i dialog med modtagerne. Han syntes faktisk, at han var bedst, når han havde et rigtig kritisk publikum, fordi så blev han stærkere på pointerne og blev tvunget til at komme med slagkraftige argumenter. Samtidig gjorde det, at han så vidste hvor han havde sit publikum, og løbende kunne rette oplægget ind efter hvor de var.

Også retoriske spørgsmål – spørgsmål du selv svarer på – gør oplægget mere levende og giver samtidig tilhørerne nogle ting at hænge det de hører op på. Så er det ikke bar en lang strøm af pointer og detaljer, men er bygget op som svar på spørgsmål, der fx kan få lov at strukturere oplægget. Så ved at stille retoriske spørgsmål, gør du oplægget mere levende. Spørgsmål har samtidig den effekt, at de prikker til vores nysgerrighed, og vi bliver nysgerrige efter at høre svarene.

Så næste gang du forbereder et oplæg, eller bliv bedt om at redegøre for noget ved at møde, så stil dig selv og dine tilhørere nogle spørgsmål og få et langt mere ud af den tid og energi du bruger på at tale.

Det var da en rigtig god øvelse!

Sådan sagde én af mine deltagere på en workshop jeg afholdt forleden. Efter indledende øvelser i værktøjskassen i mundtlig kommunikation, som vi kom igennem sammen, kom deltagerne til sidst i ilden hver for sig. Vi lavede en rundskreds, og så var opgaven, at deltagerne en ad gangen skulle træde ind midt i rummet og levere deres budskab.

Pludselig fandt de ud af, at det var noget andet end præcist det, de havde skrevet ned, som kom ud af munden. Lige pludselig var det deres personlige motivation, for det de talte om, der var i front. Men de fandt også ud af, at fordi de havde været igennem de indledende øvelser i, at finde stoffet til deres budskab, strukturere det og målrette det modtageren, så havde de al den ammunition de havde brug for, til at det i den ’live’ situation, blev endnu bedre. De havde fundet ud af, hvor deres egen motiavation og engagement lå, og hvad det virkelig var de mente.

Efter de var kommet med budskabet, gav jeg dem en individuel øvelse, der ville forbedre den enkeltes personlige præstation. Og pludselig trådte de endnu mere igennem med deres personlige budskab, og de fik oplevelsen af, at kunne brænde igennem!

Og det skyldes, at skal man finde ud af, hvordan det mundtlige virker i praksis, så skal man tale det frem, sige det højt, og få feedback på hvordan det virker. Det kan man ikke finde ud af i stilstand ved skrivebordet. Og så gælder det om, at have fat i sin egen motivation, det er det der brænder igennem og efterlader et varigt indtryk!

Brænd igennem når du præsenterer


Find dit engagement i emnet og brug det. Indtag rummet og vend dig mod dine modtagere. Gør dig klart hvad dit vigtigste budskab og hvad dine tre hovedpointer er. Så er du godt på vej til at holde et oplæg der gør indtryk! Vær forsigtig med power point og manuskript, brugt forkert bryder disse medier din kontakt og dit forhold til publikum.

At tale foran andre mennesker er én af de ting, vi er allermest angste for. Og det er der ikke så meget at sige til. Vi skal performe. Vi ved, vi bliver målt og vejet. Både på det vi siger, men også på den måde vi siger det på.

Derfor kommer der her et par enkle tips, som er værd at tænke over både for din egen skyld men også for dine tilhøreres. At holde et fedt oplæg kræver nemlig lidt mere overvejelse, end vi ofte bilder os ind. Som med alle andre kommunikationsformer er det en genre og et møde med modtageren, som kan gå helt skævt eller kan ramme spot on!

Brænd igennem!

Det, der får dig til at gøre indtryk på dine modtagere er, at du tør være til stede med din person overfor dit publikun. At du tør tage rummet, tage opmærksomheden og vende dig mod dem der lytter. Vis dem, at her står en person i kød og blod og formidler noget mundtligt til dem. Det, der får dig til at brænde igennem, er dit engagement i emnet, og det du taler om. Vær ikke bange for det! Brug det! Find ind til det og brug det til at vinkle dit oplæg. At du selv brænder for og står inde for det, du taler om, er første skrift til at brænde igennem i mundtlig formidling. Men selvfølgelig kan engagementet stikke af med en, lede en på vildspor, og gøre at man glemmer, hvem man taler til, fordi man selv er så begejstret. Hvordan du undgår det, kommer der her et par øvelser i:

Hvem er det jeg skal tale til?

Jeg tror ofte, at vi tror vi ved det, i stedet for lige at have brugt et par minutter på at researche, og spørge dem, der fx har inviteret os, hvem det egentlig er, publikum er. Selvfølgelig kan en målgruppe af tilhørere være meget broget, men så er det mindste man kan gøre at være helt klar på, hvad der har tiltrukket dem til at komme. Hvad stod der i invitationen? Der er ikke noget, der kan tænde et publikum mere af, end at oplægsholderen ikke taler om det, de troede de kom for at høre noget om. Så føler man, at man spilder sin tid, og så kan det som taler være ret svært at få nogle pointer igennem. Find derfor ud af, hvad der interesserer dit publikum omkring emnet. Hvad deres forhold er til det, og hvad de ved om det i forvejen.

Hvad er mit budskab?

Alt for ofte ryger vi i en fælde, hvor vi fortæller rundt om et emne i stedet for, at pointerne om hvad fx andre kan lære af projektet bliver skåret skarpt ud. Det handler her som i meget anden kommunikation om at skære ind til benet og skære fra.

Stil derfor dig selv spørgsmålet: Hvis du kun må sige én ting: Hvad er så det? Hvad er det allervigtigste, du gerne vil fortælle til denne målgruppe? Brug dette fokus til at indramme dit stof. Så bliver det klarere for dig selv, hvad du vil sige. Du får overblik, og det giver ro og en øget oplevelse af kontrol med situationen.

Efter du har gjort dig dit budskab klart, udvælg så de tre punkter du gerne vil gå ind i for at udbrede og definere dit budskab. Og kun tre!   Det er det gyldne tal i retorikken – og ikke uden grund. Vi kan ikke rumme mere, når vi skal lytte. Først når skelettet er på plads, kan du tænke i eksempler, billeder og argumenter, der tydeliggør og eksemplificerer pointer og budskab, og som selvfølgelig er målrettet din målgruppe.

Power point eller power point mig ej

Allervigtigst er, at du, inden du sætter dig til skærmen, og lader power point programmet strukturere og bestemme dit oplæg, din struktur og dine pointer, overvejer, om du overhovedet har brug for den. Hvilket formål skal den overhovedet tjene? Det skyldes, at dit publikum kan ikke læse og lytte på samme tid. Brug derfor ikke power pointen som hjælp til at huske en masse eksempler, detaljer og ’jeg kan også lige nævne at …’. Brug den til at tydeliggøre dine pointer! Hvis du altså mener, at du har brug for den. Power pointen kan snildt tage al fokus væk fra dig, og du kan bruge den til at gemme dig bag ved. Men det gør bare, at du hæmmer kontakten til dit publikum og derved din mulighed for at gøre indtryk, få dine pointer igennem og måske rykke dit publikum. Brug  derfor kun power point meget sparsomt og meget bevidst. Vær bevidst om hvornår du bruger den, og hvornår du leder folks opmærksomhed hen på den og væk fra dig selv. Brug fx blanke slides eller sluk for projektoren når du taler om noget, der ikke refererer til den slide, dit publikum kigger på. Og husk at vi ikke kan læse og lytte samtidig, uden at blive ret trætte i hovedet. Tænk i stedet i grafik, billeder og symboler, som kan tydeliggøre dine pointer og dit budskab.

Talepapir frem for manuskript

Den færdigskrevne tale, der læses op, dur ikke. Drop det! Det bliver et dødt oplæg! Tilhørerne er jo kommet for at høre dig tale – ikke for at høre dig lave højtlæsning. Og det er tydeligt at høre forskel. Ikke mindst sker der oftest det, at sætningerne er lange skriftsætninger i stedet for korte talesprogssætninger. Dynamikken i tonelejet forsvinder og værst af alt: Kontakten til publikum kappes over, når du henvender dig til papiret i stedet for til tilhørerne.

Lav i stedet et talepapir hvor det ypperste budskab er klart defineret med de tre hovedpointer, og sæt så nogle stikord ind undervejs. Tal gerne talen frem, for dig selv eller sammen med en kollega eller ven. Så sikrer du, at du får talesproget ind i oplægget fra begyndelsen.

Indlednings- og afslutningssætningerne kan godt være skrevet ned, da det kan være rart med en klar start til at fange publikums opmærksomhed og en klar afslutning for at slå budskabet fast. En defineret start er også rar til at komme i gang på, så man føler, man er kommet godt fra start. Så er det lettere at tale frit. Så længe dine pointer er klare for dig selv, skal du nok få sagt og forklaret det, du gerne vil undervejs.

Med et talepapir i stedet for et manuskript, vil det højst sandsynligt blive sjovere for dig at holde oplæg, fordi du kan oparbejde en kontakt til publikum, når du henvender dig til dem. Og det, at mærke en kontakt til dem du taler til, vil få dig til at vokse som taler. Og så bliver du endnu bedre som taler, og det bliver endnu federe at stå der!

ARTIKULATION