Sådan skaber du mere kontakt til dit publikum

I 2009 arbejdede jeg i en styrelse som pressemedarbejder. En dag gik direktøren på scenen til et stormøde. Han fortalte alle medarbejderne om den nye strategi.

Et excel-ark tonede frem på skærmen. Det viste et overblik over de ting, der skulle ske. Professionelt, formelt og upersonligt gennemgik direktøren de forskellige kasser med mere øjenkontakt med sliden end med os. Han var optaget af at prøve at fortælle om det, der skulle ske.
Men han skabte ikke kontakt til os i publikum. Det var han ellers god til, når vi hver morgen gennemgik dagens presseklip. Når han præsenterede skar han hans humor, charme, varme og personlighed fra.
Synd.
Det var ellers de komponenter, der ville få publikum til at føle sig inviteret ind i mødet. Og få dem til at føle, at det, han fortalte, havde noget med dem at gøre. Det var let for alle medarbejdere at lade tankerne vandre. Han gik glip af muligheden for at gøre den nye strategi meningsgivende og engagerende.

Prøv bare at forestille dig, hvis én af dine gode venner fortalte dig om deres sidste ferie på samme måde som direktøren. Hvor mange sekunder ville der gå, før du koblede fra? Eller til du begyndte at stille spørgsmål for at være med til at styre samtalen?

 

Du må aldrig kun være optaget af det, du skal formidle. Du skal også være optaget af at skabe kontakt til dit publikum.

 

De skal have følelsen af, at det, du fortæller om har noget med dem at gøre. Hvordan skal du ellers få dem interesseret i det, du taler om?

Skab kontakt til dit publikum – Det kræver at du er:

  1. Passioneret omkring det, du taler om – og selv er overbevist om, at det er vigtigt
  2. At du har sat dig selv i dit publikums sko og ser på det, du skal tale om, fra deres perspektiv
  3. Møder dem hvor de er, og fører dem videre. Til inspiration. Motivation. Forståelse
  4. Hvis du ikke har sat dig i deres sko, kan du ikke finde de begrundelser, der overbeviser dem
  5. Har formet din præsentation som en rejse, du inviterer dit publikum ud på. På rejsen skal de møde de fakta, argumenter, eksempler og historier der fører dem et nyt sted hen
  6. Hele din præsentation skal være bundet sammen af en grundfortælling, således at den har en rød tråd
  7. Som taler er du dit publikums guide og mentor. Du skal koble tingene sammen for dem med brug af hægter, retoriske spørgsmål og opsummeringer
  8. Træk vejret og land i mødet med dit publikum. Forsvind ikke, når du skal finde dine pointer. Træk vejret. Bliv i kontakten med dem. Find ro i pausen og i kontakten med dit publikum.

 

Nu ved du, hvordan du skaber kontakt til dit publikum. Så er det bare med at komme i gang

Evnen til at brænde igennem er nemlig ikke ‘rocket science’. Det er en praksis. Jo mere du tænker dig om og investerer i at bruge værktøjer og metoder, jo bedre bliver din kommunikation. Det bliver muligt for dig at inspirere. Motivere. Overbevise. Og du behøver ikke længere at frygte, at dit publikum kobler fra.

Din udviklingsafdeling vil også ånde lettet op: Nu er sandsynligheden for, at jeres næste strategi bliver taget godt imod, langt højere.

Du og dine kolleger får teorien og metoderne ind under huden på mine kurser. Her arbejder vi med jeres budskaber og præsentationer i praksis. Det betyder, at I ikke bare bliver introduceret til det, I skal gøre anderledes i morgen.
I kommer allerede på kurset i gang med at blive bedre kommunikatører. Jeg er jeres guide, og jeg sørger for at I alle udvikler jeres kommunikative gennemslagskraft.

Læs mere om skræddersyede kommunikationskurser i bl.a. præsentationsteknik, ledelseskommunikation, forandringskommunikation og personlig gennemslagskraft.

Du kan selvfølgelig også læse om det i min bog TAL TROVÆRDIGT – og få succes med din kommunikation. Bare lov mig, at du ikke springer øvelserne over – vel?

Lad være med at spilde din og andres tid. Tag din kommunikation alvorligt. Den har potentialet til at gøre en forskel for andre mennesker.

Kærlig hilsen Annette

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *