Trivslen på den globale arbejdsplads kalder på dig, der kan skabe relationer 

Robert from Artikulations facilitating workshop

Trivsel og engagement på arbejdspladsen er ifølge Gallup’s State of the Global Workplace nedadgående. Verden over. Det er primært medarbejdere under 35 år som oplever faldet i trivsel og trækker statistikken ned, mens ældre medarbejdere faktisk har øget deres trivsel.

Gallup kalder det et ”Happiness Gab” og særligt oplevelsen af ensomhed dominerer som årsag.

Flere er blevet mere ensomme. I takt med udbredelsen af den hybride arbejdsplads, hvor relationer i høj grad også skal dannes og plejes i det digitale univers på arbejdspladsen – på chatten, teamsmødet og e-mailen.

Er der et ‘happiness gap’ i Danmark?

Tendensen findes også i Danmark. Det har jeg skrevet en artikel om hos offentlig ledelse i et tema om generationsledelse. Her refererer jeg til kandidattesten, hvor medarbejdere mellem 18-34 er mest kritisk over for ledelsen og i mindre grad glade for deres job i forhold til deres ældre kollegaer over 35.

En mulig konsekvens bliver at engagementet – dvs. i hvor høj grad medarbejderen involverer sig og arbejder for virksomhedens mål – daler og måske i stedet bliver til ”disengagement”. Altså at medarbejderne frakobler sig eller direkte modarbejder virksomhedens mål. Det kan hurtigt komme til at koste på kvalitet og fravær.

Medarbejderne efterspørger en tættere relation til dig, der er leder

Rapporten peger heldigvis også på positive erfaringer. Engagementet og tilhørsforholdet bliver udviklet der hvor medarbejdere oplever at deres ledere:

  • Kender den enkelte medarbejder
  • Ser og værdsætter arbejdsindsatsen
  • Smitter med engagement

Det kalder på ledere som bruger tid på at danne relationer med medarbejderne. Så der opstår et kendskab til professionelle såvel som personlige forhold. Særligt til medarbejderne under 35 år.

Det kalder på at lederen kan give feedback på arbejdsindsatsen, og sikrer at arbejdsindsatsen synliggøres.

Og sidst kræver det ledere som med deres passion kan kommunikere opgaver, mål og strategier så det vækker følelser der motiverer og skabe tilhørsforhold for alle aldersgrupper.

Det er færdigheder som kan udvikles trænes. Hos Artikulation tilbyder vi 1:1 træning eller workshops hvor vi skræddersyer et træningsforløb inden for kommunikation og feedback, så det passer til din virksomhed. Vi tilbyder personlighedstest som værktøj til at give den enkelte præcis træning, og som værktøj til at se en afdeling fordeling af forskellige personlighedstyper.

Se Annettes video nederst i nyhedsbrevet hvor hun taler om at danne relationer ved hjælp af anerkendelse.

Du kan læse om Gallups State of the Global Workplace her

Læs mere om vores tilbud på artikulation.dk

Kh Robert

PS husk at følg mig på LinkedIn – et like eller kommentar fra dig hjælper os med at få Artikulation ud og hjælpe i verden

Vil du lære en daglig rutine til at modvirke grublerier og negative tanker?

Download en gratis PDF med Mashiihægt øvelsen. Den guider dig igennem 10 positive stemninger som du højst sandsynligt har oplevet i løbet af din dag.

Det skøre navn på øvelsen er blot en sammenskrivning af forbogstavet for stemninger mange mennesker vil opleve i løbet af en dag.

Et akronym som kan hjælpe med at huske dem alle, også når man ikke har øvelsen lige foran sig.

Hent Øvelsen her

Pludselig lyttede alle i rummet

Med få ord ændrede hele stemningen sig i rummet. Deltagerne begyndte at lytte. Det igår skete på workshoppen for offentlige ledere i Aarhus, da jeg gik tættere og tættere på en leder for at høre, hvad hans passion var.

Den passion han fik kontakt til og sat ord på var:
Det at se hans medarbejdere lykkes med at skabe relationer i øjenhøjde mellem børn og voksne. De relationer, som er det afgørende, trygge grundlag for at læring.

Det er bare så fedt at se, når det professionelle ydre falder bort, og mennesket træder frem og fortæller ærligt og præcist hvad der motiverer dem og hvad der er vigtigt for dem.

Nogle gange skal der ikke bare et spadestik til – der skal faktisk bruges en gravkofor at komme ned under det professionelle ydre, hvor den personlige historie er. Den historie som er oplevet af et menneske og som andre mennesker kan relatere til. I øjenhøjde.

For mig er indbegrebet af lederskab, når mennesket bag kan mærkes og føles, og tør kommunikere, hvad de helt personligt gerne vil have følgeskab og opbakning til. For mig er det også der public speakning starter. Når der tales så det kan mærkes.

Her kommer de 4 sidste af de 10 råd, der vil hjælpe dig dig til at skabe kontakt og tillid , så du kan flytte mennesker med dine ord. Både over kaffen og på scenen.

1. Jeg har et oprigtigt og inderligt ønske om at være hjælpsom over for mit publikum

Jeg bestræber mig på at være fuldt til stede her og nu og et dybt ønske om at kunne bidrage med den viden jeg nu en gang har når jeg står foran et publikum.

Derfor vil jeg også slutte af med at vende tilbage til råd nummer 10 om at stoppe og se ud på publikum og lytte til dem, for at få forbindelse til følelsen af at ville være hjælpsom for netop de mennesker som sidder eller står over for dig nu.

Den ærlighed og sårbarhed smitter et publikum og giver velvilje til et budskab. Der skal naturligvis en vis mængde realisme til og accept af at man ikke kan hjælpe hele publikum med alle deres problemer i livet.

Men det forventer publikum heller ikke så det er at skyde over målet. Publikum forventer som oftest kun at blive inspireret ved at lytte til at kunne håndtere livet lidt nemmere på egen hånd.

Råd: Stop op – se og lyt til dit publikum og find ned til følelsen af oprigtigt at ville være hjælpsom over for netop dem nu står over for lige nu.

 

2. Jeg er diplomat for mine pointer og budskaber

Det er et tricky emne.

Sagt lidt mere direkte så lader jeg ikke mine følelser stikke afsted med mine pointer og budskaber.

Jeg har ofte hørt ”det var godt nok en diplomatisk måde at sige det på”, hvis jeg er blevet spurgt til noget som der kan være stærke holdninger til.

Min diplomatiske stil kommer nok af at jeg som psykolog har skulle møde alle mennesker lige uanset om jeg sympatiserer med dem eller ej, når de har haft behov for hjælp.

Det er enormt vigtigt at huske på, også foran et publikum hvor folk er mødt op for at blive inspireret eller lære noget, hele tiden at huske på at alle skal opleve sig respekterede og værdsatte i rummet.

En studs eller vred kommentar skaber uro og modvilje mod at lytte til vores budskab.  På den ene side er det vigtigt at dele vores passion og smitte med vores begejstring når vi gerne vil holde fast i kontakten med publikum.

Råd: Øv dig i at tale som en diplomat ville tale, hvis du skal tale om noget som du enten selv er provokeret af eller modsat du sympatiserer stærkt med. Prøv at tale og svare på en måde så hele publikum kan føle sig værdsat og respekteret.

3. Jeg giver publikum en pause, så de kan forstå, hvad jeg siger

Pauser er nok det vigtigste redskab til at få public speaking eller rådgivning til at se let ud. Vi kan ikke bare tale løs på folk og tro at talestrømmen absorberes umiddelbart af modtageren. Modtageren skal bruge tid til at bearbejde og forstå. Som formidler er det vigtigt hele tiden at være opmærksom på personen over foran mig.

Råd: Sæt tempoet ned når du taler og tæl til ”en elefant, to elefanter, tre elefanter” og se hvad det gør ved dig og publikum når du giver tid til at absorbere budskaber. Næste skridt er at holde bevidste pauser efter centrale budskaber og pointer, så hjælper du publikum til nemmere at bemærke og huske vigtige pointer.

 

4. Jeg har fejlet og fortsat

Lad mig være ærlig og sige, at det at stille mig op og tale på ingen måde har været medfødt. Men ambitionen om at lykkedes har været større end angsten og ubehaget.

Jeg har holdt 90 minutters foredrag som har været en maraton i kedsomhed. Samtidig havde jeg det som om, jeg var ved at dø af iltmangel og akut panik og stress.

Jeg kom nok først til at slappe af med rollen som foredragsholder da jeg ved et tilfælde måtte forberede et 60 minutters fordrag på 5 minutter. Jeg blev ringet op en tirsdag eftermiddag kl. 1350 af en stemme som lidt studs sagde ”Hvor er du! Skal du ikke holde foredrag her om 10 minutter?”. Problemet var jeg troede det var torsdag, og planlagt at forberede mig dagen efter om onsdagen. Jeg fik sagt ”Jo beklager, jeg er lidt forsinket men er der straks”.

Så lavede jeg en mindmap med key-learning points og tog afsted og øvede det ca. 15 minutter i bilen på vej derhen. Så kom jeg ind og holdt et fint foredrag uden powerpoints som nok var det bedste ind til da. Der besluttede jeg mig for at tænke ”Ok nu har jeg vist fået rimeligt styr på det med foredrag”. Men vejen dertil krævede jeg turde lave fejl og lære af dem.

 

Råd: Accepter at øvelse gør mester og grib alle de chancer du kan for at komme op og stå foran et publikum. Lav fejl og lær af dem, og kom så op på scenen igen.

 

Hvem er jeg?

Mit navn er Robert. Jeg er 48 år, gift og har to børn. Med en baggrund som psykolog og konsulent siden 2005 har jeg arbejdet med forandring på både det individuelle og organisatoriske niveau. Altid med det primære fokus at give det enkelte menneske følelsen af at kunne mestre oplevelsen og håndtere udfordringer.

Gennem de seneste 9 år har jeg fokuseret  på kommunikationstræning og public speaking. Jeg afholder workshops, hvor jeg hjælper mennesker med at udvikle deres evne til at tale med passion og tilstedeværelse. Mit mål er at sikre, at deres budskaber ikke kun bliver hørt, men også følt og husket.

Jeg brænder for at støtte mennesker i at tale fra hjertet så det trænger igennem det professionelle ydre – fanger publikum og mobiliserer dem så de bakker op om budskabet.

Jeg har set igen og igen at når vi når de nødvendige spadestik ned i et menneskes passion, så fanger de øjeblikkeligt rummet og bevæger publikum.

Mit budskab er: Tal, så det kan mærkes.

Vil du høre hvad jeg kan hjælpe dig med, er du velkommen til at skrive på robert@artikulation.dk eller ringe på 20920873.

Vil du lære mere allerede  i dag? Vi har trykket på knappen for vores sommerkampagne, hvor du får alle vores onlinekurser med Annette på artikulation.dk til 50 % rabat med koden  sommer2024.
Rabatten udløber om 3 dage.

Kærlig hilsen
Robert
ARTIKULATION

Inden sommerferien kom de 6 første råd i vores sommer-føljeton. Du finder dem her

10 tips der får public speaking til at se nemt ud

”Du får det til at se så let ud”.

”Hjælp mig! Jeg synes ikke, det er så let.”

Det første har jeg hørt igen og igen både i personlige forløb og på workshops. Den anden sætning hører jeg sjældent direkte, men er ikke desto mindre det skjulte budskab af “du får det til at se så let ud” og kan læses i stemmen, mimikken og kropssproget. 

Så selvom det er dejligt med et kompliment, så er opgaven hurtigt at tune in på hvordan jeg kan udvikle mestringsoplevelser med at tale ærligt og ubesværet foran sit publikum.

 

Hvordan får jeg public speaking  til at se let ud? 

Det har jeg samlet i mine 10 tips, som vil hjælpe dig næste gang du står overfor nogen, du skal hjælpe med noget. Nogen du skal lede. Nogen, du skal tale til og med ved at møde, en præsentation eller et foredrag.

 

10. Jeg lytter intenst før jeg taler

Jeg har mere end 10.000 timers praksis bag mig i at lytte til mennesker og gøre dem trygge ved at fortælle, hvad de har behov for hjælp til. Det sidder lidt på rygraden. Men det er vigtigt at kunne lytte grundigt og detaljeret. Det giver en rigdom af informationer både ved det som bliver sagt og ikke bliver sagt og måden det bliver udtrykt på i kropssprog, stemme og mimik.

Råd: Sans og oplev hvad andre fortæller. Start med din kæreste, ægtefælle eller børn – og se dem som helt unikke. Tag det ikke for givet, at du umiddelbart forstår, hvad de mener. Stop op og lyt intenst til mennesker omkring dig.

 

9. Mit publikum lytter først når jeg har hørt dem

I retorikkens verden hedder det ” velvilje”. En metode til at styrke følelsen af velvilje hos dit publikum – altså følelsen af, at du vil dem det godt – er at kunne parafrasere. Det vil sige, at du med andre ord kan genfortælle de behov dit publikum udtrykker verbalt som nonverbalt. Det gælder selvom det er  for én person, en gruppe eller en hel foredragssal.

Råd: Øv dig i at kunne fortæller hvad du tror du har hørt uden at komme med løsninger eller råd. Det hjælper dig med at ramme rigtigt, når du endelig skal give et godt råd. 

 

8. Jeg er tålmodig og tager ansvar når det er svært

Nogle gange… måske ret ofte ved folk ikke helt hvad de vil, eller hvorfor de er frustrerede.

Det tager tid at stoppe og få undersøgt kilden til frustration. Det kræver en tryg situation, hvor der kan kigges fordomsfrit på et personligt problem eller behov – stort som småt.

Det er fantastisk at opleve erkendelsens øjeblik hos et menneske, når kilden til usikkerhed opdages og overkommes. Når jeg vil hjælpe, tænker jeg, det er mit ansvar at blive i rummet. Blive I dialogen og hjælpe med til at finde svaret – også når jeg oplever det er svært eller virker umuligt.

Råd: Øv dig i blot at være nysgerrig på at forstå problemet. Stil nysgerrige spørgsmål med hvordan, hvornår, hvorfor tror du? Tænk det er et samarbejde, hvor I sammen får dannet en ide som måske – måske ikke er den rigtige.

 

De næste 3 tips kommer i næste uge. Vil du lære mere i dag?

Vi har lige trykket på knappen for vores sommerkampagne, hvor du får alle vores onlinekurser med Annette til 50 % rabat med koden sommer2024 

Du finder bl.a. ‘Lær storytelling’, ‘Fra nervøsitet til Gennemslagskraft’, ‘Styrk din Stemme’ og mange flere her

 

Vil du have de 3 råd næste råd til at lande direkte i din indbakke? Så kan du skrive dig op til det næste nyhedsbrevet – og samtidig få vores gratis guide til at vinde dit publikum – her

 

Kærlig hilsen

Robert

Hvad vil du lære i år?

“Jeg synes vi skal vente med den workshop, til nedlukningen er forbi. Og vi igen kan lave fysiske workshops”

Jeg kan huske, hvordan jeg under corona-pandemien holdt en online-workshop om netop det, at afholde online-workshops. Og det var så tydeligt, at nogle af deltagerne bare glædede sig til, at pandemien var ovre, så de kunne komme tilbage til at afholde fysiske workshops. Det de kendte. Det de følte, de var gode til.

Sådan har vi det alle. Det er dejligt at være der, hvor vi føler, vi er gode til det, vi skal. Men det kan forhindre dig og mig i at lære det, situationen kræver, for at vi lykkes med vores mål. Lysten til at blive i det, der ikke er svært, kan være så tillokkende, at vi ikke ser rationelt på vores egne læringsbehov.

Ikke bare fulgte den ene nedlukning efter den anden. Men da pandemien for alvor slap sit tag, var vores arbejdsliv forandret for altid. Og deltagernes målgruppe for workshops havde fået øjnene op for online-workshoppers lyksaligheder. Nu kunne de være med, samtidig med de kunne nå at være med til putning af deres børn, når workshoppene lå om aftenen.

Nu er de hybride samarbejds- og kommunikationsformer blevet en ny disciplin, du må mestre, hvis du vil kunne lede, påvirke, inspirere og få ting til at ske – og lykkes.

Sådan vil forandringerne blive ved med at komme. Det kræver, at vi er lige dele nysgerrige årvågne overfor det nye. Det kræver, at du går ind i det komplekse – med din nysgerrighed og din sunde evne til at reflektere. Og ja – så er det, du er lidt mere bevidst. Lidt bedre klædt på. Så er det, du lærer.

 

Når du har fokus på læring, er forandring nemmere

I dag er jeg meget optaget af, hvordan vi sammen skaber en læringskultur. En kultur, hvor vi hele tiden er i gang med at lære. Fordi læring er ikke bare noget, der sker, når du sidder på et kursus. Det sker hver dag. Når du gentager det samme. Når du prøver noget nyt. Og når du reflekterer, justerer og tilpasser din adfærd og din kommunikation til det, situationen kræver i dag. Ikke det, den krævede i går.

Det er noget af en floskel at skrive, ’at verden forandrer sig med lynende hast’, men ikke desto mindre, er det sandt. AI og ny teknologi. Klimaforandringer. Politiske konflikter og spændinger. For bare at nævne 3 af de forhold, der påvirker din og min arbejdsplads og vores arbejdsliv. Hver dag 


Start med spørgsmålene:

  • Hvilke nye tendenser påvirker din rolle og dit ansvar i det nye år?
  • Hvad kalder situationen på – fra dig?
  • Hvad kræver det, at du søger viden om?
  • Værktøjer til?
  • Eksperimenterer med?
  • Øver dig på?`
  • Hvad har du brug for at få feedback på?
  • Og hvad bliver muligt, når du mestrer det nye?


Til en flyvende start på 2024. Rigtig godt nytår!

 Kærlig hilsen Annette

For et år siden lavede jeg to nye onlinekurser i samarbejde med GetSkills. Nu er de klar. Brug koden LÆRMEDANNETTE og få 10% rabat.

Se trailere her:

Tal med Gennemslagskraft – for ledere

Led dit team til bedre samarbejde

Sådan mobiliserer du mennesker

Tiden er ikke bare inde til at mobilisere fornyet gejst og tro på jeres mission efter år med først den ene krise og så den anden. Da hjemmearbejde og hybridmøder udfordrer fællesskabet og den innovation, der lettest sker, når vi er sammen, er der brug for at gøre noget nyt med din kommunikation.

Mobiliser mennesker via formålsdrevne historier

I et par år har jeg arbejdet tæt sammen med direktionen i en nystartet medicinalvirksomhed, der laver præparater til blødersygdomme. Virksomheden er spredt over København, London og Boston. De er ambitiøse. Fagligt i superligaen. De er etiske mennesker, der er motiveret af at hjælpe de patienter, der idag ikke har anden hjælp end en ispose når der går hul på huden.

Selvom de er tændt af den samme ild, stiller den geografiske afstand og fællesmøder foran Teams særlige krav til deres leders kommunikation. Det ved han. Derfor gør han bl.a. sådan:

  • Han gør først og fremmest en dyd ud af altid at lade sit eget engagement skinne igennem, så hans stemme transmitterer følelsen af stolthed, at gøre en forskel og glæden ved at være sammen – ud igennem skærmen.
    Det brænder så godt igennem, at jeg selv som ekstern konsulent går fra møderne med en følelse af at være tæt knyttet til sagen og til virksomheden.
  • Ved et møde inviterede han nogle forældre til at dele deres historie. Forældrene har et barn, der har den sjældne blødersygdom, som virksomheden arbejder på et præparat til.En af virksomhedens læger interviewede forældrene om, hvordan det var at stå med et barn, der fik hul på knæet, og ikke kunne gøre andet end at prøve at pacificere barnet i sofaen med en ispose på knæet. Og så håbe og bede til, at flængen ikke er så dyb, så det kræver en tur på hospitalet + blodtransfusion. (Blødersygdommen medfører, at blodet ikke størkner).At høre historien gør virksomhedens missionen til andet end et tal og et marked, men til levende mennesker, man kan mærke i hjertet og vil gøre sit ypperste for at kunne hjælpe. Det motiverer og mobiliserer.

 

  • Ved at andet møde satte direktøren efter en status på virksomhedens fremskridt tid af til at virksomhedens grundlægger kunne fortælle om den spæde start: ”Hvordan fandt I ud af, at x-metode rent faktisk kunne noget helt særligt?” Grundlæggeren fortalte lidt, men så gjorde han det, at han trak den medarbejder ind, som havde stået i laboratoriet, og var den, der var stormet ind på grundlæggerens kontor med armene i vejret, og havde udbrudt: ”It works.”
    At høre historie, uredigeret og frit fra hoften, giver alle medarbejdere en knytning til den energi og mission, det hele startede med. Det giver også følelsen af intimitet igennem skærmen. En intimitet der er afgørende for sammenhold.

 

  1. Så fortæl historier, der handler om hvorfor det, I laver lige nu, er vigtigt.
  2. Fortæl historien om, hvordan I før har overkommet udfordringer, og også kommer til at klare den, I står overfor – sammen.
  3. Fortæl historien om, hvorfor sagen er vigtig for dig. Ja – din passion går aldrig af mode. Og den er ikke kedelig eller en gentagelse. Giv den. Den er en gave til dit team.

Vil du have værktøjer til at bygge en bro fra fortiden og ind i den forandrede fremtid, I skal skabe? Så er denne Talk + workshop til jer.

Vil I have hjælp til at styrke jeres sammenhold og samarbejde? Så læs mere her

Kh Annette

Styrk dine virtuelle og fysiske møder med enkle tricks

Jeg elsker møder, hvor vores idéer spiller videre på hinanden og modner og konkretiserer vores idéer og projekter. Hvor vores spørgsmål til sagen får os til at tænke nyt. Udfordre hinanden. Men mest af alt: Hvor vores spørgsmål som;

”Hvad skal vi gøre, for at det bliver endnu tydeligere/mere relevant/effektivt at ….” driver vores projekter fremad.

Mødet kan være face-to-face. Virtuelt eller over telefonen. Det er ikke det, der gør forskellen på, om mødet bliver inspirerende og energigivende. Eller langt og drænende som et ondt år.

 

Det der skaber et godt møde – fysisk eller virtuelt – er:

1: At målet med mødet er knivskarpt: ‘

“Vi skal tale om ..” er ikke et retningssættende mål. Det er; ‘Vi skal beslutte/planlægge/afklare … til gengæld.”Dagsorden er sendt ud inden mødet. Assisteret af et par spørgsmål, vi alle kan tænke over på forhånd.

2: At mødet bliver faciliteret godt:

Der er styr på, hvornår vi skal brainstorme. Hvornår vi skal udfordre beslutninger eller idéer og afprøve argumenter. Og hvornår mødet er røget af sporet og skal i en anden retning. Forbered nogle gode spørgsmål inden dit næste møde, så du er klar til at pirre dine deltagere i den rigtige retning.

3: At mødet har en fed dåseåbner der motiverer os alle til at bidrage med alt hvad vi har på hylderne af viden og erfaring.

Det kan f.eks. være mødelederens passion for sagen. En god historie er en fantastisk møde-dåseåbner. Men vær heller ikke nervøs for at tale om, hvad du ser som kompliceret ved sagen for at få alle til at reflektere med på det. Når du åbner, åbner dine deltagere sig også. Det højner deres involvering og alles udbytte.

Hvis dit møde er virtuelt, skal du arbejde lidt hårdere for at holde alle til ilden og få dem til at åbne sig. Her er din dåseåbner til mødet endnu vigtigere.

Og husk så, at holde ’kommunikations-loopet’ kørende efter mødet. Det siger jeg lidt mere om i videoen her:

 

Rigtig god fornøjelse med dit næste møde.

 

Kh Annette

 

Møder er blot ét af de elementer, jeg kigger på, når jeg hjælper jer til at blive endnu skarpere samarbejdspartnere

 

 

Styrk dine relationer og samarbejdsevner

Samarbejde ARTIKULATION

 

”Kan vi ikke kigge lidt på mine argumenter? Jeg skriver emails om, hvad jeg har brug for, fra andre afdelinger – men jeg får ingenting tilbage.”

”Det kan vi godt,” svarede jeg. ”Men lad os lige tage et skridt tilbage: Hvordan er din relation til de her mennesker? Kender du dem? Ved du, hvad der lige nu er øverst på deres dagsorden? Hvad de brænder for i deres arbejdsliv? Hvor længe de har arbejdet for organisationen osv.? Har du brugt tid på de her mennesker, inden de skal bruge tid på at hjælpe dig med dit projekt?”

Efter vores snak blev der trykket pause på eksekverings-knappen og i stedet play på relations-knappen. Det havde utrolig mange positive bivirkninger. Ikke bare blev det meget rarere for min klient at gå på arbejde, fordi han lærte sine samarbejdspartnere bedre at kende. Samarbejdet begyndte også at glide nemmere. Han fik noget tilbage, efter selv at have investeret.

 

Gode relationer er et værn imod misforståelser og konflikter

Men gode professionelle relationer er ikke gunstigt for et godt samarbejde. Gode professionelle relationer er også ifølge forskning et værn mod misforståelser og konflikter. Når vi har en god relation, så stiller vi spørgsmålene:

  • ”Jeg er ikke helt med, vil du uddybe …..?”
  • ”Så hvordan hænger x sammen med y …..?”, og
  • ”Bare så jeg er helt med, er det, der er vigtigst, at vi ….?”

 

Så har vi tillid til, at vores spørgsmål bliver taget godt imod, og at den anden godt vil hjælpe. Når vi er modtager af spørgsmålene til vores præsentation eller briefing – og vi har en god relation – ja så er vi allerede i dialog og vi tænker ikke, at den anden spørger således for at finde hullerne i osten – men fordi de engagerer sig og gerne vil forstå det hele så godt de kan. ”We assume good intentions”, som nogle af mine klienter sagde i en workshop sidste år.

Gode professionelle relationer gør det også nemmere for os at tale om fejl, mangler og ønsker til forbedring. De gør det nemmere at være uenige og have forskellige interesser. Når vores relation er god, er det nemmere at gå ind i det konfliktfyldte og sammen kigge på vores uenigheder og finde en fælles vej at gå fremad.

Men efter år med covid:19 afstand og hjemmearbejde og afdelings- og faglige siloer, der måske har groet sig stærkere, har vi brug for at få styrket vores relationer. Få indhentet hinanden. Høre hvad hinanden sidder med, så vi ikke bare kan blive inspireret, men kan koordinere vores indsatser. Dele viden og arbejde mere på tværs.

 

I videoen i dette indlæg taler jeg bl.a. om, hvordan det at anerkende andre mennesker er et vigtigt område, når du vil styrke dine relationer til dine samarbejdspartnere og kolleger. Eller familie og venner.

 

Læs mere om mine workshops og forløb i samarbejdskommunikation her

 

Jeg tegner mit budskab før jeg taler

Jeg elsker at sidde foran computeren og lade fingrene stryge afsted, mens de nedfælder mine idéer og pointer til mit næste oplæg. Foredrag. Præsentation. Det er et af de steder, jeg (også) kan få godt gang i kreativiteten.

Efter brainstormen giver jeg mine pointer, eksempler og øvelser struktur.

Så laver jeg en ny version af mit dokument, der hedder ‘mine stikord’. Her er alle mellemregningerne ikke med. Kun de kerneord, der hjælper mig til at huske, hvad jeg vil sige.
F.eks. ‘Fisken’. ‘Tante Oda’. eller ‘Speakers Corner’.

Men selv på dette stadie, er papiret ikke klar til at jeg kan indtage gulvet og tale frit og med tæt kontakt til publikum. Hvilket er afgørende for min troværdighed.

Jeg skal først tegne mine pointer. Det er særligt vigtigt, når jeg vil holde mig til rækkefølgen for mine pointer.

Det blev ekstra tydeligt, da jeg i begyndelsen af denne uge optog et nyt onlinekursus.
Når jeg skal holde min modtager fanget på video er det ikke hensigtsmæssigt, at jeg kigger væk fra seeren og ned i mine noter i hver anden sætning.
Det dur heller ikke, at jeg har lært mit manus udenad, for så kommer jeg til at lyde som en træt sufflør.

Men når jeg har tegnet mine pointer, får mine sætninger den nerve og sprødhed, ørerne godt kan lide.

Når jeg kigger ind i kameraet kan jeg genkalde mine tegninger for mit indre blik – imens jeg taler. Uden at jeg mister kontakten til seeren.

Prøv selv om dette tip hjælper dig når du skal præsentere i næste uge. Holde foredrag. Tage ordet ved et fysisk møde eller et onlinemøde.

Jeg lover dig, det vil gøre meget for dit overskud. Din kontakt til publikum.  Og din gennemslagskraft.

For mig tager det ikke mere end 5. minutter at lave nogle primitive tændstiks-tegninger der printer sig ind i min hukommelse.

Du kan se mit seneste eksemplar i toppen af dette indlæg.

Kh Annette

Vil du have værktøjer og træningen, der giver dig gennemslagskraft? Kom med på Bliv Hørt

Hvad kan jeg gøre for dig?

Han sad helt fremme på sin stol. Som var han ved at lette fra den. Hans blik var intenst. Hans stemme insisterende. Kontrolleret. Men frustrationen var til at høre:

”Hvorfor kan jeg ikke blive en del af den screeningsprocess?

Jeg føler, det er totalt spild af mig og min faglighed, at direktøren vil køre det hele selv. Jeg er jo netop ansat til at være med!”

Hvad kan jeg forbedre i min kommunikation, for at han forstår, at han skal bruge mig? …”spurgte han mig.

” …Eh ja … hrem,” lød svaret. Jeg rømmede mig for at få lidt tænketid i coaching-sessionen.

Der er nemlig ikke noget enkelt svar på det spørgsmål. Slet ikke, når vi ikke kender direktørens årsag.

Jeg tog derfor casen op, da jeg havde lidt tid med en meget dygtig erhvervscoach. Hun kiggede på mig, og sagde:

Hvad kan jeg gøre for dig?
Har han spurgt direktøren om det?
Hvis han ikke har oparbejdet en relation til direktøren, hvor det er tydeligt for direktøren, at han hver dag er der for at hjælpe ham – Ikke for at tjene sin egen faglige hest, men for at hjælpe direktørens dagsorden – så bliver det svært. Relationen skal simpelthen have førsteprioritet.

Doing … !
Hvor havde hun ret.

Når vi bliver forhippede på det, vi selv gerne vil opnå, får vi ofte et tunnelsyn, hvor vi ikke ser andet end vores eget behov eller ønske. Også selvom vi mener, at det vi kommer med, rent faktisk kan tjene andre og tjene vores fælles mål. Så lytter vi ikke rigtigt.

I virkeligheden er det rimelig enkelt:

Hvis du vil have andre til at gøre noget for dig; f.eks. prioritere dit projekt, svare på dine mails, sende dig data, inddrage dig …

Ja så er det en hjælp først at vende blikket mod dem. Og stille spørgsmålet:

Hvad kan jeg gøre for dig?

Det skal vi arbejde med den 23. juni på heldagskurset i præsentationsteknik. Et skarpt og empatisk blik på dit publikum er nemlig hele udgangspunktet for et skarpt oplæg og en skarp præsentation.

Læs alt om kurset her

(Kan du ikke den 23. juni gentager jeg kurset igen den 15. september.)

Baby med på arbejde

Du har ikke hørt fra mig i lang tid. Det er fordi, jeg først og fremmest har været optaget af min relation til den sidst ankomne til børneflokken, lille August, der bliver et år på fredag.
Hvis du har fulgt med på LinkedIn eller Instagram har du nok set, at min barsel ikke har været arbejdsfri. Så mens August har sovet en god lur, har jeg arbejdet. Når jeg har mødtes med mine kunder, har han hygget sig med sin far. Vi er meget heldige, at vi har kunnet køre denne model, (som du kan læse mere om i dette interview). (Nu begynder August stille og roligt i dagpleje, og jeg får tid til at skrive til dig igen :).

Sjovt nok har langt størstedelen af de opgaver, jeg har arbejdet på dette år, netop handlet om relationer.

  • Om at blive rystet sammen igen efter corona-pandemien
  • Om at lære hinanden at kende i en nystartet virksomhed – og få det bedste samarbejde
  • Om at finde og italesætte virksomhedens værdier  – og bruge dem i kommunikation & samarbejde
  • Om at dyrke og styrke en sund intern kommunikations-kultur
  • Om at kommunikere og samarbejde virtuelt på tværs af lande og tidszoner
  • Om at dyrke en sund feedback og læringskultur.

Det vil jeg skrive meget mere om i mit næste nyhedsbrev.

Men indtil da kan du læse lidt mere her. 

Hvad kan jeg ellers gøre for dig?
For at du bliver inspireret?
Får nye værktøjer?
Når din dagsorden?

Send mig en linje, eller giv mig et kald.

Kærlig hilsen

Annette

Hvordan fornemmer jeg stemningen ved mit onlinemøde?

Det spørgsmål er jeg blevet stillet igen og igen ved mine webinarer om både onlinemøder, Onlinepræsentationer og onlineledelse.

Jeg har fanget mine råd i denne video:

 

 

 

Håber du kan bruge den

Rigtig god dag til dig fra mig. Håber du får mulighed for at møde både solstråler og inspirerende indhold ved dagens onlinemøder og præsentationer

Kh Annette

 

Min næste video om gode råd til din onlinekommunikation er snart på trapperne. Skal den direkte til din indbakke?

Så skriv dig op til mit nyhedsbrev her

ARTIKULATION