Tak for at du har været med hele denne vej. Lige siden du faldt over min hjemmeside, og skrev dig op til nyheder, eller du mødte mig til en workshop/foredrag, hvor jeg sendte et stykke papir rundt, hvor du kunne skrive dig op. Mange af jer har været med i mange år, og jeg følger spændt med I, hvad I klikker på, og prøver at skabe mere af det indhold, der har din interesse.
Du har med din interesse hjulpet mig til at skrive min bog TAL TROVÆRDIGT. At skrive en bog kan være en soloproces, men det kan også være en proces skabt af samskabelse. Jeg sendte mit første nyhedsbrev ud i 2012. Nogle gange er der kommet et par stykker per måned. Andre gange går der en måned imellem. Men jeg savner at skrive nyhedsbreve, og jeg er allerede ved at samle spændende emner til de nyhedsbreve, du kommer til at møde på den anden side af sommerferien.
Når jeg skaber indhold til mit nyhedsbrev, gør jeg det ud fra 3 principper:
- Et godt råd, jeg kan se virker igen og igen for mine klienter, og som jeg ved, også ville kunne gavne dig, når du kommunikerer mundtligt.
- Et spørgsmål, jeg er blevet stillet, når jeg er ude og holde kurser, foredrag ogcoache, som jeg gerne ville reflektere nærmere over med et nyhedsbrev. Ved at skrive det, blev jeg selv klogere, kom mere i dybden og fik det tænkt bedre igennem.
- De elementer af det, at brænde igennem overfor et publikum, som jeg selv konstant har udfordret mig selv til at blive bedre til; fx produktionen af strategiske slides.
Det, der har motiveret mig til at skrive, har været visheden om, at du sad derude, og gerne ville vide mere om mundtlig kommunikation, så du kunne blive bedre til at kommunikere.
Det betød, at da jeg skulle skrive min bog, havde jeg allerede mange gode pointer. Både fra det stof, jeg guider mine deltagere igennem på mine kurser, men især fra mine nyhedsbreve. Jeg havde også en muskel, der var godt trænet i at søge ny viden, teori og undersøgelser. Bearbejde det og formidle det. Men min bog skulle selvfølgelig ikke være en gentagelse af mine nyhedsbreve. Derfor begyndte jeg processen med at gå ud og interviewe erfarne projektledere om, hvad de oplever er afgørende for at de lykkedes med at lede deres projekt. Jeg spurgte dem ind til, hvordan de kommunikerer, og hvad de har lært er afgørende for, at de får succes med deres kommunikation.
Det vigtigste råd, der gik igennem alle interviews, er evnen til at sætte sig i andre menneskers sted, lytte, spørge ind og samle op på det, de har sagt, så de føler sig forstået.
Det er en evne, du kan opdyrke. Det er en muskel du skal træne. Jeg er langt fra færdig med at træne min. Og jeg er langt fra færdig med at træne, at holde fast i denne muskel, selvom jeg fx bliver stødt af noget, nogen siger. Det kan fx ske, når jeg arbejder med mennesker i en udviklingsproces, hvor jeg skal støtte dem til at træde ud af deres komfortzone. Som vi alle kender det fra os selv, er det utrygt, og det kan få os til at reagere mod os selv, dem omkring os, og den, der inviterer os til at træde ud af comfortzonen. Det er helt naturligt. Men hvis jeg ikke holder fast i min lyttemuskel, samtidig med at jeg fx står fast på det, jeg siger, så kan jeg ikke få nogen med mig.
Det samme gælder, når du gerne vil have nogen til at lytte til det, du siger. Når du gerne vil have opbakning til din idé. Når du gerne vil gøre det tydeligt, at du kommer med en løsning på et problem. Du kan ikke kæmpe dig til lydhørhed og forståelse. Det er en tovejsproces. Først må du lytte og forstå, hvad der sker på den anden side.
Begynd at træne i dag. Jeg lover dig, at resultatet ikke vil udeblive.
Tak for din støtte,
Kh Annette
Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du gør i praksis, er min bog formet som en proces af inspiration, viden, metoder, værktøjer og øvelser der guider dig til at tage ordet med succes.
Du får det alt sammen i min bog TAL TROVÆRDIGT.
Kunne du tænke dig at få et signeret eksemplar – og et onlinekursus oveni – er der fra i dag og indtil den 1. august ekstra 10 % rabat på de kampagner, du finder her. Bestil senest torsdag kl. 13, så er bogen fluks på vej til dig med posten.
Du kan sagtens benytte dig af sommertilbuddet efter på torsdag, men så er bogen først på vej med posten på den anden side af sommerferien.
Brug rabatkoden sommer18