”jeg burde jo være en dronning til det”
”Det skal jo sidde lige i skabet”
”Der er en forventning om, at jeg kan det til UG”
Vi har ofte en tendens til at stille nogle meget høje krav til os selv om, hvordan vi synes vi bør præstere, når vi tager ordet.
Problemet er bare, at det ikke er det, at jagte de høje krav og den perfekte præstation, der gør os til fantastiske talere og oplægsholdere.
Vi sidder fast i hovedet, vi stresser os selv, og vi kommer fuldstændig ud af trit med, hvad det egentlig er, det handler om: At give vores publikum værdi.
Derfor sker der noget meget magisk, når jeg spørger folk:
Hvad synes du selv?
• Hvad synes du selv er god mundtlig kommunikation?
• Hvad for nogle oplæg og talere har gjort indtryk på dig?
• Hvad var det, der gjorde, at de gjorde indtryk på dig?
• Etc.
Pludselig kommer det hele ned på jorden igen. Det bliver konkret, og vi kommer ind til kernen af, hvad god mundtlig kommunikation handler om:
• ”Taleren var autentisk – jeg kunne mærke at hun ejede budskabet”
• ”Han tog det afslappet og var nærværende med os – jeg kunne mærke at han gerne ville os”
• ”Det var helt klart for mig, hvad kernen var, og jeg fik et solidt budskab med hjem, som jeg stadig kan huske”
Derfor skal vi begynde med først at reflektere over, hvad det egentlig er, vi selv synes virker, for at finde ud af, hvad for en taler vi gerne vil være. Det er her vores integritet som talere ligger. Integritet er power. Integritet er gennemslagskraft.
Vil du guides igennem processen, hvor du:
• Finder din integritet som taler?
• Får sat mål for hvad du vil opnå med dine oplæg?
• Får værktøjerne der får det til at lykkes?
• Kommer derhen, hvor du ejer dit budskab?
• Bliver nærværende, rolig og nyder at være sammen med dit publikum?
• Formidler et klart budskab, som dit publikum kan bruge og som giver dem værdi?
Så kom med på heldagskurset den 3. september – der er få pladser tilbage,
Kh Annette Bjerre Ryhede