Som taler er din troværdighed afgørende for, hvordan dit publikum opfatter dit budskab. Om de vil tage dit budskab ind. Om de vil lade dig ændre deres opfattelse af noget.
Derfor er der god grund til at arbejde med vores troværdighed. Vil du have mere af den? Her er hvad forskningen har fundet ud af: For at opbygge troværdighed skal du:
Vise dit publikum, at du vil dem det bedste.
Det vil sige: Ikke noget med at køre magtkamp og kæmpe med dit publikum! Ikke noget med at synes, at dine informationer da taler for sig selv, og ”dem skal dit publikum da bare acceptere”. Det gælder om, at du er velvillig og sympatisk overfor dit publikum.
Velvillighed kan ikke fakes! Så læg egoet til side og find den side i dig, der ved at dit budskab tjener dit publikum, frem, og lad den skinne igennem. Og formulér dit budskab med vægt på, hvordan det vil tjene dit publikum. Hvad de vil få ud af det. Hvad de vil vinde. Og giv dem grundene til det, så det giver mening for dem. Ikke for dig men for dem.
Har styr på det, du taler om
Din målgruppe bliver rolige og åbner op for dit budskab når de føler, at du har den tilstrækkelige viden om og indsigt i det, du taler om. Forskellige målgrupper tillægger forskellige faktorer ’retten til’ at man må udtale sig om givent emne.
I grove træk handler det enten om akademisk og faglig viden og kompetence, eller personlig erfaring. Når det fx gælder børneopdragelse vil forskellige målgrupper enten vægte det at man er ekspert inden for småbørnspsykologi højt, hvor andre vil vægte den personlige erfaring højere, fx at man selv er forælder.
Du skal derfor på forhånd have sat dig ind i, hvad dit publikum vægter, så du ved, hvilke ting fra dit eget CV, eksamensliste og personlige erfaring du skal trække frem, for at blive hørt af dit publikum. Både når du introducerer dig selv og når du formidler dine budskaber.
Være ærlig, autentisk og nærværende
Der er ikke noget, der kan få et publikum til at stå af, som hvis du virker poleret, iscenesat og at det, du siger, i virkeligheden ikke er noget, du selv mener. Derfor er du nødt til at have dig selv med i det, du siger. Dit eget engagement i budskabet og emnet og din egen motivation for at sige det, du siger, til de mennesker, du siger det til, skal med på talerstolen.
Og så skal du være tilstede. I det du siger, og med dit publikum. Det er ikke så ligetil, især ikke hvis nervøsiteten er ved at køre af med os. Men jo mere nærværende du er, og jo mere du kan rumme det, der sker i dig, og det der sker i dit publikum, deres reaktioner og stemningen i rummet, jo mere vil du få dit publikum med dig.
Det betyder ikke, at du skal lade dig styre af publikums reaktioner. Men ville du ønske, at dit publikum var på en anden måde, forsvinder du mentalt fra situationen. Så mister du kontakten til dit publikum og muligheden for at nå dem med dit budskab.