Sådan giver du dit publikum værdi

Din præsentationsteknik skal afstemmes din målgruppe. Når du stiller dig op og kommunikerer, er det, du skal have på nethinden, det der vil give mest værdi for dit publikum at høre om. Se. Eller selv at prøve.

For at finde ud af, hvad det der vil give dem mest værdi, skal du stille dig selv disse spørgsmål:

 

  • Hvem er min målgruppe?
  • Hvad er deres forhold til mit emne?
  • Hvad ved de i forvejen?
  • Hvad er deres holdninger og erfaringer?
  • Hvad er deres interesser i dit emne?

 

Har du svarene? Godt.

 

Nu ved du, hvor de er. Nu til de næste spørgsmål:

 

  • Hvor vil du have dem hen?
  • Hvad skal de vide eller forstå efter oplægget. Hvad vil give mest værdi for dem?
  • Og hvor langt vil du realistisk kunne flytte dem med dit oplæg?

 

Satser du på for mange ting med ét oplæg, kommer du ikke til at flytte nogen. Så fokusér og vælg, hvad der er det vigtigste.

 

  • Hvad er den ene ting, dit publikum skal gå ud fra dit oplæg med? Det er dit succeskriterie.

 

Nu kommer så spørgsmålet, der hjælper dig til at finde dit materiale:

  • Hvad skal der til for, at dit publikum kommer derhen?
  • Hvad skal du sige, fortælle og vise?
  • Hvordan skal du gøre det?
  • Hvilke argumenter skal der bygges ind i dit stof?
  • Skal du appellere til logik og/eller følelser?
  • Hvad skal de forholde sig til, hvad skal de evt. selv diskutere to og to eller få øvelser i?

 

Og:

  • Hvilken rækkefølge skal tingene komme i, for at du får dit publikum derhen? Så har du din struktur.

 

Rigtig god arbejdslyst,

 

Annette Bjerre Ryhede

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *