Når du vil begynde, at kommunikere på en anden måde, end du plejer, så har du brug for et værktøj til at stoppe op. Det bedste værktøj er bevidst nærvær! Og ja – der tales op og ned ad stolper for tiden om nærvær, nu’ets kraft, mindfulness etc. – men det er altså ikke uden grund: For vil du begynde at gøre noget nyt skal du træde ud af automatpiloten og sige:
”Hov – det er nu, i denne slags situation, at jeg bliver irriteret/lukker ned/kommer med skarpe kommentarer – nu gør jeg sgu noget andet i stedet for”. Du er nødt til at være opmærksom for at kunne det: Du skal derfor starte med, at lægge mærke til, at ‘nu er det, du ikke ønsker at gøre, ved at ske igen’ – og så træffer du et valg om at gøre noget andet. Om fx at sige: ”hey, jeg tror ikke, jeg forstår, hvad du mener. Vil du ikke forklare mig det?” – eller hvad det er, du vil gøre i stedet for. Det kan også være, at du simpelthen vil i gang med at::
- Få taget nogle gode pauser i dit oplæg – så dit publikum kan nå at komme med
- Få trukket vejret ordentligt ned i maven under din Power-Point Præsentation, så du har stemmen med dig
- Tale langsommere
- Tale tydeligere
- Skabe øjenkontakt med dit publikum
- Holde dit fokus under din tale, så du får budskabet igennem
- tilføj selv, det du vil …
Først og fremmest gælder det om, at lægge mærke til, hvad det er der sker, så du kan kende signalerne hos dig selv; hvilke tanker, der melder sig på banen, og måske også stemninger og følelser i kroppen. Så kan du bruge disse signaler til at vide, hvornår du står i en af de situationer, hvor du vil begynde at kommunikere bedre. Og så VÆLGER du – nu gør jeg det andet, selvom mange ting i dit system vil prøve at hive dig tilbage til din gamle adfærd. Men her er gevinsten: Jo flere gange du øver dig i at gøre det nye, jo lettere og mere naturligt bliver det for dig. Det handler nemlig om, at vi skal have bygget nogle nye veje i hjernen for den nye adfærd.
En anden ting, du har brug for, er tålmodigheden – blidt trække dig selv tilbage, når du oplever, at det sker eller er sket. Her er det eneste der virker at stige op på hesten igen. Træk dig selv tilbage igen og igen hver gang du opdager, at det sker eller er sket. Lad være med at tage ridepisken med og slå dig selv i hovedet – det kommer man INGEN vegne med. Bliv ved med at gå tilbage og øve dig igen og igen.
Og lige pludselig, så er det nye blevet til automatpiloten – så er det let for dig at stoppe op og lytte til den, du taler med, tale tydeligt, med pauser, højt, holde øjenkontakt med dit publikum, holde dit fokus og få dit budskab elegant igennem!