Derfor er dialog vigtigere end dine slides

I sidste uge skrev jeg om, hvor vigtigt det er, at du får prioriteret at tale højt, når du forbereder din næste præsentation. Eller dit foredrag.

Har du kun 15 min., så brug dem på at finde og sige dine pointer højt og skrive dem op på en flip-over. Denne flip over tager du naturligvis med ind i lokalet og holder din præsentation ud fra den. Det er ikke sandt, at andre tror, du ikke har forberedt dig, hvis du ikke kommer med en PowerPoint. Det er noget du tror. Din forberedelse viser sig i, at dine pointer kommer klart over dine læber.

Da jeg var mødeleder i Dansk Kommunikationsforening, fik de talere, der droppede PowerPointen, altid bedst karakter. Pudsigt ikke? Det gjorde de, fordi de lige pludselig talte, i stedet for at køre deres præsentation af. Fordi de ved at være i kontakt med publikum instinktivt talte til deres ører og hukommelse. Det inviterede deres publikum ind i oplægget – og publikum fik et solidt udbytte.

Dermed ikke sagt, at du ikke både kan tale, så du taler til publikums ører og hukommelse, samtidig med, at du præsenterer stærke slides, der forstærker dine pointer og argumenter. Men det kræver tid og erfaring at forberede slides, der fungerer og styrker de ord, der kommer ud af din mund.

 

Enkelthed og dialog trumfer altid dine PowerPoint slides

Så når du ikke har tiden til at producere en PowerPoint, der rent faktisk styrker dine ord – så lad være. Gå da altid tilbage til princippet om enkelthed og dialog med dit publikum: Skriv kun de allervigtigste pointer op, mens du præsenterer dem – og spørg undervejs dit publikum:

  • Fx:
  • Hvordan det ræsonnerer med det, I oplever? (fx i deres afdeling/arbejdsdag/projekt/ arbejdsplads).
  • Om de oplever noget helt andet?
  • Om de har input til det, du fremlægger?
  • Hvordan de ser, at I/du bedst løser x udfordring?
  • Hvad de mener der skal til, for at I/de kommer videre med …?

Suppler undervejs med din viden og dine bud for at kvalificere snakken.

Skriv op på en flip-over, hvad dit publikum siger, så de kan se, at du lytter og tager det, de siger alvorligt. Tag flip-overen med og renskriv den bagefter til alle, der var med.

Dit publikum vil gerne involveres. Det gør dem til medskabere i stedet for passive modtagere. Det styrker deres udbytte. Og ja – det betyder, at du skal give lidt slip på kontrollen + rollen som den, der ved det hele. Men du vinder på deltagelse, udbytte og tillid.

 

Tip: Gør dine pointer enkle og inddrag dit publikum – fremfor at bruge timer på at finpudse din PowerPoint.

 

(Men hvad så, når dine slides efterfølgende skal bruges som rapportering? Det har jeg en brugbar løsning på i min bog TAL TROVÆRDIGT – (den findes også som e-bog her))

I bogen får du også en lynguide til at forberede din næste præsentation. Her er de spørgsmål, du skal besvare + de værktøjer du skal bruge, for hurtigt og præcist at forberede en stærk præsentation. Lige til at tage i brug.

Husk: Frem til den 5. april – dvs. på fredag – er der stadig udgivelsesrabat på at bog + onlinekursus.
Efter den 5. april ryger priserne op med 20 %.

 

Du får derfor begge dele:

Bog + Fra nervøsitet til gennemslagskraft til 521,-

Bog + Tal til festen til 521,-

Bog + Få jobbet til 421,-

Bog + Få den karakter, du har fortjent’ til 371,-

 

Men kun indtil den 5. april.

 

Kh Annette

 

No related posts found

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *