Læs videre “Sådan bygger du din troværdighed op, så dit budskab lander sikkert!”

"/>

Sådan bygger du din troværdighed op, så dit budskab lander sikkert!

Du kan have et nok så godt budskab, men opbygger du ikke troværdighed over dit publikum falder dit budskab til jorden som en flad pandekage. Derfor skal du altid gribe muligheden for at introducere dig selv som taler (hvis der ikke er nogen der har gjort det for dig) og fortælle dit publikum hvorfor det lige præcis er dig, der står og holder denne præsentation (eller foredrag). Så er du ti skridt tættere at blive opfattet som troværdig. Det gør du sådan her:

 

TILPAS TIL DIT PUBLIKUM

Om du er troværdig eller ej, er ikke noget du selv kan bestemme. Det bestemmer dit publikum. Her er publikummer (også kaldet målgrupper) forskellige. De lægger vægt på forskellige ting, som I deres øjne gør dig troværdig. Når du den ene dag taler til ledelsen, den næste til dine kolleger og den tredje til de andre forældre i børnehaven, er det forskellige faktorer du, skal fremhæve hver gang, du tager ordet, for at bygge din troværdighed op.

Du kan her, til inspiration, se et eksempel på, hvordan jeg gjorde, da jeg indledte en workshop i januar i mundtlig kommunikation i januar:

 

DE 3 TING DER AFGØR DIN TROVÆRDIGHED

Fra forskningen i troværdighed ved vi, at der er 3 faktorer vi skal sørge for at dække af, når vi introducerer os selv som taler. De er: • Viden • Velvilje • Sympatisk budskab VIDEN Dit publikum har brug for at få ro i maven om, at du ved, hvad du taler om. Samtidig vil de også gerne vide, hvilket ståsted du taler fra. Det er derfor, det er relevant, superkort, at fortælle, hvilken uddannelse du har, og hvilke grene og teorier du trækker på. Det er derfor det er relevant, superkort, at fortælle om den erfaring, du selv har med emnet. Derfor skal du spørge dig selv: Hvilken faglig og erfaringsbaseret viden taler du ud fra?

 

VELVILJE

Dit publikum har brug for at mærke, at du er interesserede i dem, og har lyst til at stå der, og tale til dem. De skal med andre ord kunne mærke, at du vil dem – og at dine intentioner er de allerbedste! Derfor er det relevant at du siger, fx: ”Derfor har jeg virkelig glædet mig til at fortælle om/dele/hjælpe jer til at ….” Spørg dig selv: Hvorfor har jeg lyst til at stå overfor lige præcis de her mennesker og fortælle dem om det her?

 

SYMPATISK BUDSKAB

Dette punkt referer ikke nødvendigvis til, at dit budskab skal være rosenrødt, og kun fortælle historien om fremgang og gode tider. Det betyder, at publikum skal kunne forstå, hvorfor tingene hænger sammen, som du fremlægger det. De skal kunne forstå grundene, og de skal kunne fornemme, at dine værdier er i tråd med deres. Spørgsmålet du skal besvare er: Hvad har mit publikum brug for, for at forstå hvorfor det er x budskab jeg kommer med? Introducér dig selv med stolthed – dit budskab har brug for det!

Kærlig hilsen Annette Bjerre Ryhede

 

FIND DE ELEMENTER, DER GØR DIG TROVÆRDIG OVERFOR DIT PUBLIKUM

På mit heldagskursus Bliv Hørt arbejder vi indgående med din historie. Den historie der gør dig troværdig overfor lige præcis det publikum, du skal brænde igennem overfor.

Næste kursus er den 12. Oktober – læs mere om heldagskurset bliv hørt

 

GRATIS WEBINAR

Få jobbet: Få inspiration og effektive værktøjer der gør dig skarp til at sælge dine kompetencer, din viden og dig som samarbejdspartner, så du lander dit drømmejob, opgaver som freelancer og den næste fede opgave chefen lufter. Få de gratis tips til jobsamtalen og jobsøgningen her

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

ARTIKULATION