Konflikter er en naturlig del af det professionelle arbejdsliv. Ikke bare fordi forskellige afdelinger i en organisation har forskellige interesser, behov og ønsker. Men fordi vi som mennesker er forskellige og kommunikerer på forskellige måder. Vi ser ikke verden objektivt men igennem et filter af vores faglighed, interesser, og behov.
Det kan føre til misforståelser og kampe.
Nogle gange stopper kommunikationen, fordi vi ikke kan finde et kompromis. Men andre gange eskalerer konflikten og fører til magtkampe.
Jo mere komplekse konflikter vi står overfor, jo sværere er de at navigere. Målet i konflikthåndtering er gennem konflikten
Konflikter medfølger ofte en følelse af at være udspændt imellem egne og andres krav, behov og forventninger. Konflikten i sig selv kan kalde på usikkerhed og uro og ønsket om at få forløst – eller undgå – spændingen.
Konflikter bliver ofte mere komplicerede pga. de følelser de udløser i dem, der er i konflikt. F.eks. frustration. Irritabilitet. Utryghed, uro, vrede, aggressivitet – og impulsivitet.
De medfølgende følelser kan få os til at handle og kommunikere på måder, der ikke hjælper til at løse konflikten – men styrker den.
På et kursus i konflikthåndtering indføres I i teori og effektive konflikthåndteringsværktøjer og metoder.