Vi ville aldrig drømme om …

.. at sende en brochure ud, uden mindst én kommunikationsmedarbejder har været inde over for at sikre, at budskabet er klart og præcist.

Men når det kommer til vores mundtlige kommunikation, mangler vi de rigtige værktøjer.

50% af de mundtlige oplæg jeg ser, fra forskellige virksomheder og organisationer, har ikke ét klart budskab. Der er ikke noget, jeg kan tage til mig, lære og blive inspireret af. Oplægsholderen ‘connecter’ ikke med mig som publikum, har et lukket kropssprog, og læser op frem for at tale til mig.

Men endnu værre: Jeg aner ikke, hvad det er, han eller hun vil mig! Det er noget, jeg ser på alle niveauer af en virksomhed – både på leder- og medarbejdersiden.

Et godt oplæg fænger, tjener et strategisk sigte og giver publikum noget af værdi. Det er ikke noget, man bare lige gør – og vi går helt galt i byen, når vi ryger i én af de to fælder:

 

VI SKRIVER NÅR VI SKAL TALE

Vi har lært at skrive – ikke at tale. Resultatet er overfyldte slides, som publikum sidder og læser. Eller et manuskript med lange sætninger, som vi læser op fra. Vi overlæsser publikum med ord og info og lader det være op til modtageren at finde hoved og hale i det hele.

 

VI HAR IKKE ÉT KLART BUDSKAB TIL MÅLGRUPPEN

Vi glemmer at tænke over, hvad målgruppen har brug for. I stedet rejser vi os op og fortæller ‘om’ emnet. Det er sjældent interessant for publikum og fanger ikke deres opmærksomhed synderligt. Vi rykker ikke noget.

Når vi stiller os op og kommunikerer, repræsenterer vi virksomheden, vores fagområde og afdeling. Formår vi ikke at gøre emnet relevant for publikum og give dem det, de gerne vil gribe, spilder vi deres tid.

I sidste ende går du glip af muligheden for at gøre et godt indtryk og påvirke din målgruppe. Ville det ikke være federe, hvis du vidste, hvordan du taler til ørerne, påvirker dit publikum og bruger ordet til at nå dine og organisationens mål?

 

GØR JERES MUNDTLIGE KOMMUNIKATION PROFESSIONEL

Det er på tide, at vi stopper op og tager vores personlige kommunikation lige så alvorligt som den skriftlige.

Resultatet er et stærkere brand, bedre relationer og mere personlig gennemslagskraft.

 

GRATIS INSPIRATIONSFOREDRAG

Derfor inviterer jeg den 4. juni til gratis inspirationsforedrag, så du og din organisation bliver klogere på, hvad der skal til for at blive taget alvorligt af jeres målgrupper.

TID & STED: 17:00-19:00 onsdag den 4. juni 2014
ARTIKULATION, 5teSTED, Gothersgade 11., 1. Sal. 1123 Kbh. K.

TILMELD dig ved at sende en mail til info@artikulation.dk

(Sidst blev foredraget fyldt op på 4 dage. Der er allerede afsat 30 pladser, så skynd dig at reservere din.)

Jeg ser frem til at møde dig dig.

Kh Annette Bjerre Ryhede

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *