Tør du spørge, hvad publikum syntes om dit oplæg?

I går var jeg til foredrag med Lars Kolind og Jacob Bøtter. De har skrevet bogen UNBOSS og gav os hovedpointerne. Efter foredraget bedte de os sende en sms med svar på spørgsmålet:

”Hvor sandsynligt er det, på en skala fra 1-10, hvor 10 er bedst, at du vil anbefale foredraget til andre?”

Og så ville de også gerne have begrundelsen. De gav oven i købet et forslag, der viste, at det var helt ok at være kritisk, komme med ønsker og forbedringsforslag: ” 8. Der måtte godt være flere danske eksempler”

De ville faktisk rigtig gerne høre, hvad der kunne hjælpe mig til at forstå deres pointer og deres budskab bedre. Om aftenen modtog jeg sms’en: ”Hej! Tak fordi du gad bruge tid på at skrive feedback til mit og Lars’ foredrag hos Politiken i dag. Du kan gense vores slides på ’http…..’ Ha’ en god aften! Mvh. Jacob Bøtter (email).

Da jeg, i dag, kom i tanke om, hvad snakken havde gået om, da mine venner og jeg over middagen diskuterede foredraget, sendte jeg en ny sms med de gode råd, jeg udledte fra diskussionen. Jeg fik hurtigt sms’en: ”Tak – det vil vi klart arbejde videre med” For det første gør Jacob og Lars præcis det, de opfordrer til i deres bog. De lytter. De involverer mig i deres bevægelse, som de har defineret. OG de giver mig indtryk af, at jeg er med til at forme sagen, fordi de lytter til mine råd.

Nu er jeg fanget i budskabet, fordi de har anerkendt mig som en der får lov til at være med til at forme sagen, med det, jeg kunne bidrage med. Og nu sidder jeg og skriver om det. Smart. Og klogt. Og præcis det, der er bogens opfrodring. De fører det til dørs.

Og prøv at tænke på, hvor mange, jeg ikke lige vil anbefale foredraget til nu, fordi jeg har et helt andet forhold til budskabet, end hvis jeg ’kun’ havde været til foredraget. Du kan gøre det sammen.

Du skal spørge dit publikum, hvad de fik ud af dit oplæg. Det er den eneste måde, du kan finde ud af, hvad du rent faktisk har kommunikeret til din målgruppe. Så du kan tilpasse din næste kommunikation efter det. Og du kan endda lære nyt og få nye perspektiver, vinkler og idéer. Men vigtigst af alt: du får dit publikum til at føle sig set, hørt og mødt.
Og du viser dem, at det vigtigste for dig, ikke er, hvad du sagde, men hvad de fik ud af det. Og så er de med dig. Og de vil gå langt for at hjælpe dig med at føre dine budskaber ud i verden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *