Vi har nu brug for følelsen af fællesskab. Af håb og fornyet mening med vores mission. Det stiller nye krav til din ledelseskommunikation. Derfor skal din kommunikation kunne meget mere end blot at opdatere dine medarbejdere retvisende om den nuværende situation. Du skal kunne mobilisere håb, tro og nye kræfter til i fællesskab at finde organisationens svar på situationens krav. Du skal med dine ord kunne danne bro over jeres udfordringer og omverdenens krav. Du skal kunne gøre målet, strategien og vejen hen til jeres løsning konkret, motiverende og nødvendig.
Som leder er det svaret på det spørgsmål, der vil flytte dine taler, oplæg, briefinger og præsentationer fra ’fine’, til inspirerende. Motiverende. Til at mobilisere det følgeskab, der skal til for at lede din organisation igennem den krise, der lige nu ruller i vores samfund.
Det mobiliserende budskab er langt fra ’det er det, der er opgaven nu’. Det mobiliserende budskab opstår i spændingsfeltet imellem din passion, din organisations mission, dit publikums motivationsfaktorer og psykologiske behov i mødet med samfundets, omverdenens og jeres organisations krav og behov.
Når der er styr på det mobiliserende budskab, udruller vi den rejse – den historie – du skal tage dit publikum på i spændingsfeltet imellem det der var, og der hvor I nu skal hen. Du bliver klædt på med konkrete værktøjer til at rulle den historie ud og føre dit publikum igennem den. Historien vil indkapsle det, der er jeres bro over udfordringerne hen til den nye virkelighed. Uden at du er afhængig af fede slides og essentielle stikord. Dem kan du tilvælge eller lade være. De bliver ikke dine krykker. Dine krykker kommer til at sidde inde i din hukommelse, fordi dit oplæg med brug af kontraster, historiefortælling og et budskab, der tænder dig, gør dig klar til at levere og mobilisere de kræfter, situationen kræver.
At udklække sådan et budskab er ikke det samme som, at der ikke er plads til det usikre og det, der stadig er uvist. Dette skal historien også kunne rumme uden at dit publikum efterlades der. Det er vigtigt for din autenticitet, troværdighed og tilliden imellem dig og dit publikum.
Når du er tændt af dit budskab og af opgaven om at give noget til dit publikum, for at I kan udrette i fællesskab, øger dit nærvær, din tilstedeværelse og din gennemslagskraft i en sådan grad, at dit kropssprog, din stemmeføring og din kontakt kommer ud over scenekanten og når dit publikum.
I går fra talk’en med klare værktøjer på hånden til at udarbejde og kommunikere mobiliserende budskaber i oplæg, briefinger, præsentationer og taler. Men vigtigst af alt er I kommet i kontakt med følelsen af nødvendigheden for at kommunikere for et højere formål – og for at nå ud til jeres publikum, så I sammen kan bestige det næste bjerg.
Stefan-Lildal Schrøder
Ledelsesrådgiver,
Køge Kommune
Mads-Peter Jakobsen
Head of UX, Partner
www.pentia.dk