Spørg hvad dit publikum har brug for

Lav målgruppeanalysen på stedet. Som begyndelse til dit foredrag eller workshop!

Vi tror at vi skal have regnet hele vores undervisning/oplæg og præsentation ud på forhånd. Vi tror, at vi fuldstændig kan regne ud, hvad der interesserer vores målgruppe. Hvad de ved i forvejen. Hvad deres forhold er til emnet. Og hvad der vil hjælpe dem at vide eller høre om.

Men hvis vi ikke har en løbende dialog med de, der bliver vores publikum, så kan vi ikke vide det. Og selvom vi har haft en lang snak, med den person, der har booket os til at holde et foredrag, så kan denne person sjældent helt vide, hvad de, der inviteres, har af specifikke behov og ønsker.

Så spørg dem, som introduktion til seancen. Hvis jeg skal ud og tale til nogen, til en ’standard’ workshop, som ikke er blevet skræddersyet med spørgeskemaer, interviews etc., så beder jeg deltagerne, to og to,  som start, tale om:

  • Hvad er I gode til, når det gælder mundtlig kommunikation og præsentationsteknik?
  • Hvad vil I gerne blive bedre til, når det gælder mundtlig kommunikation og præsentationsteknik?

Så spørger jeg dem og fører punkterne op på en tavle.

Stil dit publikum de spørgsmål, der vil hjælpe dig til, at give dem det bedst mulige oplæg på dagen, fordi du kan fortælle dem undervejs, hvordan det, du står og taler om lige nu, relaterer sig til ’det’ og ’det’ punkt. Du kan lave hægter til deres interesse og behov og også undervejs – eller til sidst – komme ind på de ting, de ønsker at høre noget om, som du ikke selv havde medtaget i dit oplæg.

For det første viser det, dit publikum, at du er interesseret i dem. For det andet kan du bruge det til at tjekke, at du ikke kommer med en masse stof, som de allerede kender ud og ind.  Og for det tredje giver det dig en viden om, hvad lige præcis den målgruppe, du der står overfor er niveaumæssigt, hvad der interesserer dem og hvad deres behov er, som du kan bruge til at kommunikere endnu bedre til dem, og sælge flere foredrag eller workshops. Fordi du lærer dem at kende.

Det allervigtigste er, at det faktisk er en hjæp til dit publikum og deres udbytte og læring at du spørger dem. Når du spørger dem, så åbner de de steder i hjernen, hvor de har lagret viden og erfaringer om emnet. Og så er det lettere for dem, at tage de ting, du siger, til sig, fordi de har en kasse at kunne komme sætte det i forhold til. De ken genreflektere deres viden og de kan rykke sig. Den anden fordel er, at de, ved selv at sige hvad de fx ønsker at blive bedre til, så får de formuleret deres egen motivation og interesse, og kan så selv sidde og kigge efter de ting, i dit oplæg, som giver mening for dem og som de kan bruge til noget.
Du får til gengæld meget mere interesserede og videbegærlige lyttere. Nice – ikke sandt?

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *